نه تنبیه نه تشویق

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
نه تنبیه نه تشویق (nbookcity.com)

دانلود کتاب نه تنبیه نه تشویق

الفی کهن در کتاب نه تنبیه نه تشویق، با استناد به صدها پژوهش نشان می‌دهد که وقتی افراد با مشوق‌هایی مانند پول، رتبه، نمره و امثال آن تشویق می‌شوند، عملاً کار نازلتری ارائه می‌کنند.

نویسنده، تکیه به روانشناسی پاداش و تنبیه را به چالش می‌طلبد و استفاده از پاداش را در خانه، مدرسه و محل کار زیر سؤال می‌برد. انتشار این کتاب، والدین، معلمان و مدیران بی‌شماری را متقاعد ساخته است که تلاش برای کنترل غیرمستقیم دیگران از طریق تشویق و پاداش ظاهراً در کوتاه‌ مدت جواب می‌دهد اما در نهایت روش موفقی نیست و زیان‌های ماندگار برجای می‌گذارد.

برنامه‌هایی که برای تغییر رفتار افراد به کار می‌روند نیز در دراز مدت مؤثر نخواهند بود و صرفاً فرمان‌ برداری موقت ایجاد می‌کنند. تمجید و تحسین نیز رشوه‌ای کلامی است که کودکان را به جلب تائید بزرگسالان وابسته می‌سازد. پاداش و تنبیه دو روی یک سکه‌اند، سکه‌ای که ارزش چندانی ندارد. به اعتقاد کهن ما به راهکارهایی نیازمندیم که ما را از کنترل کردن دیگران بی‌نیاز سازد. به طور کلی این اثر، بر باور های غلط تربیتی ما نقدهای درستی وارد می کند.

خلاصه کتاب

هر ایده و طرز تفکر بانفوذی زمانی به سبب جذابیت و قدرت متقاعدسازی‌اش مورد تحسین قرار می‌گیرد و زمانی به علت نفوذ و سلطه‌اش بر فرد و جامعه موجب نگرانی می‌شود. اما زمان نگرانی هنگامی است که ایده آن‌قدر شایع می‌گردد که دیگر حتی مورد تأمل قرار نمی‌گیرد و چنان ریشه می‌دواند که مسلم فرض می‌شود. وقتی آراء مخالف بی‌پاسخ می‌مانند – چون اصولاً دیگر مطرح نمی‌شوند – این ما نیستیم که ایده را در اختیار داریم، بلکه ایده است که ما را در اختیار می‌گیرد. کتاب نه تنبیه نه تشویق درباره رویکردی است که در جامعه ما به چنین جایگاهی رسیده است.

در این رویکرد، بهترین روش برای وادار ساختن دیگران به انجام کاری این است که برای آن کار پاداش تعیین کنیم. دانشمندان بسیاری درباره مکتب رفتارگرایی سخن گفته و رشد آن را دنبال کرده‌اند. آنچه توجه مرا به خود جلب کرده تجسم این اصل یا به عبارتی تفسیر این اصل در ضمیر جمعی و تأثیر آن در امور روزمره ماست. مطالعه این کتاب واقعا برای همه پدر و مادرها و مدیران در سطوح مختلف ضروریه و شواهد بسیار مستدل علمی در تاثیر منفی پاداش در تربیت فرزند، دانش آموز و کارمندان ارائه می دهد.

کتاب نه تنبیه نه تشویق دربرگیرنده دوازده فصل است که شش فصل نخست آن، مباحث اصلی در مخالفت با رفتارگرایی کاربردی را مطرح می‌کند. در فصل اول خلاصه کوتاهی از سنت رفتارگرایی، شیوع رفتارگرایی کاربردی در جامعه ما و علل پذیرش وسیع آن ارائه می‌گردد. موضوع فصل ۲، رد یا قبول راهکار پاداش‌ده‌ی است که در آن نخست لزوم چنین کاری را از لحاظ اخلاقی و منطقی ارزیابی می‌کند و سپس علت مردود دانستن آن را پیش می‌کشد.

فصل ۳ مباحث نظری را رها می‌کند و به پیامدهای عملی این رویکرد می‌پردازد و با خلاصه شواهد پژوهشی، نشان می‌دهد که پاداش نه تنها به ایجاد رفتارهای ماندگار منتهی نمی‌شود بلکه در بهبود عملکرد هم مؤثر نیست؛ در واقع پاداش اغلب وضعیت را بدتر هم می‌کند. در فصل‌های ۴ و ۵، پنج دلیل عمده برای ناکارآمد بودن پاداش ارائه می‌شوند که همگی آن‌ها کاربرد این راهکار و تأثیرش بر عملکرد فرد را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

فصل ۶ کتاب نه تنبیه نه تشویق، به بررسی مورد خاصی از پاداش می‌پردازد که شاید هرگز تصورش را هم نکنیم: تعریف و تمجید. بخش دوم کتاب تأثیر منفی پاداش و راه‌حل‌های جایگزین آن را در ارتباط با عملکرد کارمندان، یادگیری دانش آموزان و رفتار کودکان در محیط خانه بررسی می‌کند. این بخش، این سه مبحث را جداگانه ارائه کرده است تا خواننده بتواند ابتدا بحث موردنظر خود را دنبال کند و در صورت علاقه، به دیگر فصول بپردازد. موضوعات مربوط به محیط کار در فصل‌های ۷ و ۱۰، مباحث آموزشی در فصل‌های ۸ و ۱۱ و ارزش‌ها و رفتار کودکان (که هم به والدین و هم به معلمان مربوط می‌شود) در فصل‌های ۹ و ۱۲ مطرح شده‌اند.

بخشی از متن کتاب

بی گمان هستند افراد مرفهی که همواره در جهت انباشتن مال تلاش می کنند. درک ماهیت و علل این دل مشغولی درخور کتابی مستقل است و در این مقال نمی گنجد. اما اغلب، طلب حقوق بالاتر را میتوان نشانی از خواسته ای عمیق تر تلقی کرد. باید دید افرادی که موضوع هر صحبتی را به پول می کشانند و زندگی خود را مصروف کسب هرچه بیشتر آن می کنند، با رضایت مادی، دنبال تأمین چه نیازی هستند. وقتی کار عاری از ویژگیهای مهم باشد معمولا فرد متوجه مقدار مبلغ درج شده در چک حقوقی اش می شود. کافی است شخص از یک شغل هدفمند و فعالیت معنادار، قدرت انتخاب کاری که باید انجام دهد، حمایت اجتماعی، فرصت یادگیری و ارائه توانمندیهایش محروم شود تا احتمالا توجه خود را به درآمدش معطوف کند.

همان طور که عده ای از روان شناسان و نقادان اجتماعی معتقدند، معمولا وقتی احساس هدفمندی و ارتباط عمیق با دیگران در زندگی وجود نداشته باشد یک حساب بانکی چاق و چله جایگزین موفقیت واقعی می شود. این حقیقت که هیچ مبلغی به نظر فرد به حد کفایت نمی رسد گویای این مطلب است که ما با رضایتی بدلی و غیر حقیقی روبه روییم: چنین کسانی همیشه بیش از آنچه دارند یا می خرند «نیاز» دارند. اضافه کردن اقلام دارایی یا پرداخت حقوق بالاتر برای خرید این اقلام باز هم فرد را راضی نمی کند. برای این دسته هیچ وقت، هیچ چیز کافی نیست. اگر از ایشان سؤال شود که چرا پول نقش محوری را در زندگی آنها بازی می کند ممکن است با حالتی دفاعی پاسخ دهند که «بالأخره آدم خورد و خوراک داره».

بله، ولی لازم نیست آدم برای خورد و خوراک حتما سفری به فرانسه داشته باشد. پرسش این است که چرا این خواسته ها یا نیازها تمام زوایای زندگی را پر کرده اند؛ اما در پاسخ تلاش می شود دوباره آنها جزء نیازها به حساب آیند). تعجبی ندارد اگر بدانیم جوانانی که موفقیت مادی هدف اصلی زندگی آنهاست معمولا بیش از دیگران دچار علائم افسردگی و اضطراب» می شوند، «کارکرد روانی و باروری اجتماعی» شان کمتر است و مشکلات رفتاری بیشتری دارند. بنابراین آن طور که اکثر ما تصور می کنیم، نقش پول در کیفیت و روش کار و زندگی مان آن قدر مهم نیست.

حتی افرادی که ظاهرا شیفته پول و مادیات هستند در عمل اقرار می کنند که به چیز بیشتری نیاز دارند. اما حتی اگر نظر من درباره این موضوع اشتباه باشد، و اگر درآمد و پول نقش محوری در زندگی و کار ما بازی کند، باز دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که نشان دهد پول انگیزه ایجاد می کند؛ به ویژه آنکه دلیلی برای این باور در میان نیست که پرداخت پول بیشتر موجب کیفیت برتريا، حتی در درازمدت، کار بیشتر می شود.

نقد کتاب نه تنبیه نه تشویق

استراتژی اساسی که ما برای پرورش فرزندان، آموزش دانش آموزان و مدیریت کارگران استفاده می کنیم را می توان در چند کلمه خلاصه کرد: این کار را انجام دهید و به نتیجه برسید. ما با همان روشی که حیوان خانگی را آموزش می دهیم، از چیزهای مختلف (از آب نبات گرفته تا کمیسیون های فروش) برای آموزش انسان ها نیز استفاده می کنیم. با استفاده از تحقیقات روانشناسی فراوان، الفی کوهن در کتاب نه تنبیه نه تشویق یک استراتژی موفق تر را که مبتنی بر همکاری با افراد، به جای دستور انجام کارها به آنها است، معرفی کرد. کوهن می پرسد. “آیا جوایز باعث ایجاد انگیزه در مردم می شوند؟” و به این پاسخ می رسد که: “بله. آنها به افراد برای دریافت پاداش انگیزه می دهند. کتاب پیش رو با مجموعه ای از طنزها و مثالهای آشنا، استدلالی را ارائه می کند که شنیدن آن ناراحت کننده است، و رد آن نیز غیرممکن است.

معلمی از صحبت کردن دانش‌آموزان در کلاس عصبانی می‌شود. بی‌گمان وی باید شهامت داشته باشد که از خود بپرسد آیا عاقلانه است انتظار داشته باشم دانش‌آموزان مدتی طولانی کاملا ساکت و بی‌سروصدا بنشینند، یا شاید اصلا اشکال از من است که حوصله سروصدای بچه‌ها را ندارم. مسلّم است که توجیه محترمانه کودکان شش ساله برای آرام نشستن، مستلزم صبر و تلاش است. اما اعلام این مطلب که «اگر ساکت بنشینید فلان جایزه را خواهید گرفت…» مستلزم به خرج دادن هیچ شهامتی، هیچ فکر و تلاشی، هیچ صبر و حوصله‌ای، هیچ استعدادی و هیچ صرف وقتی از سوی معلم نیست.

کتاب نمایشی روشن و قانع کننده از کاستی های رفتارگرایی به سبک پاپ، با سبک نوشتاری طنز و اقتدار است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,533 بار

Alfie%20Kohn%20 %D8%A2%D9%84%D9%81%DB%8C%20%DA%A9%D9%88%D9%87%D9%86

عنوان کتاب: نه تنبیه نه تشویق

چگونه انگیزه های درونی را پرورش دهیم؟

جز کتاب هایی که هر معلمی باید بخواند

نویسنده: الفی کوهن

مترجم: اکرم کرمی

تعداد صفحات کتاب: 334 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 34.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

یک نوع از خود بیگانگی و بیزاری از آدم‌های اطراف و البته قبول نشدن در مصاحبه‌های شغلی، باعث می‌شود که نیکلاس برای معلمی در مدرسه لرد بایرون در جزیره‌ای در یونان اقدام کند. مدتی طول می‌کشد تا جواب درخواست او داده شود...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 714
این وظیفه ماست که برای ثروتمند شدن کودکانمان در آینده اصرار داشته باشیم و این ممکن نیست مگر با بالا بردن هوش مالی آن ها که این هدف رابرت کیوساکی در کتاب کودکان هوشمند و ثروتمند است. در این کتاب کودکان یاد می گیرند تا در عصر اقتصادی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 543

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *