نیلوفر و مرداب

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
نیلوفر و مرداب (nbookcity.com)

دانلود کتاب نیلوفر و مرداب

کتاب نیلوفر و مرداب اثری است که توسط تیچ نات هان، یک راهب معروف بودایی و معلم تمرکز حواس نوشته شده است.

در این کتاب، نویسنده این ایده را بررسی می‌کند که رنج و شادی به هم مرتبط هستند و اینکه چگونه در آغوش کشیدن رنج ما می‌تواند منجر به دگرگونی و شادی واقعی شود. او بر اهمیت تمرین‌های تمرکز حواس در گذر از زمان‌های سخت و یافتن شادی در زندگی روزمره تأکید می‌کند.

کتاب نیلوفر و مرداب با عنوان فرعی گُل نیلوفر از گِل برآید، نمادی از این ایده است که بدون تجربه سختی ها یا چالش‌ها، نمی توانیم به طور کامل از خوشبختی واقعی قدردانی کنیم یا به آن برسیم. این یک دیدگاه عمیق در رشد شخصی و یافتن آرامش در درون خودمان است.

خلاصه کتاب

تیچ نات هان در کتاب نیلوفر و مرداب به بررسی رابطه بین رنج و شادی می پردازد. ایده اصلی کتاب این است که ما نمی‌توانیم شادی واقعی را بدون مواجهه و پذیرش رنج تجربه کنیم. نویسنده از استعاره یک گل نیلوفر آبی که از آب‌گل آلود رشد می‌کند برای نشان دادن این مفهوم استفاده می‌کند.

همانطور که نیلوفر آبی فقط در شرایط تیره و تار می‌تواند شکوفا شود، رشد و تحول شخصی ما اغلب از تجربیات چالش برانگیز یا دردناک ناشی می‌شود. تیچ نات هان خوانندگان را تشویق می‌کند تا شیوه های ذهن آگاهی را به عنوان راهی برای عبور از مشکلات با شفقت و درک ایجاد کنند.

با پرورش آگاهی از رنج خود و دیگران، می توانیم آن را به شفقت، شادی و انعطاف تبدیل کنیم. به طور کلی، کتاب نیلوفر و مرداب بینش هایی را در مورد چگونگی یافتن زیبایی در میان ناملایمات و کشف شادی واقعی با پذیرش چالش ها و لذت های زندگی ارائه می دهد. نویسنده با ما از درنگ‌ کردن، تنفسِ ذهن‌آگاهانه و تمرکز عمیق سخن می‌گوید و از این می‌گوید که چگونه این اعمال می‌توانند نیروی ذهن‌آگاهی را در بطن زندگی هرروزی خلق یا بیدار کنند.

تیک نات هان در سال ۲۰۱۳ گفته بود «یاد می‌گیرید که چطور رنج بکشید. اگر بلد باشید رنج بکشید خیلی خیلی کمتر رنج می‌برید. و سپس می‌فهمید که چطور از رنج برای ایجاد شادی و خوشحالی به خوبی استفاده کنید.» به گفته او «هنر شادی و رنج همیشه در کنار یکدیگر هستند.»

نویسنده در کتاب نیلوفر و مرداب با شفافیت و احساس طربی که اکنون دیگر مهر و امضای اوست، در مقام آموزگاری که هنر شادکامی را آموزش می‌دهد، به ما کمک می‌کند تا شگفتی‌هایی را که هم در درون و هم در اطراف ماست بازشناسیم و از آن‌ها اثر پذیریم، همان شگفتی‌هایی را که در گذر ایام آنها را بدیهی انگاشته و نسبت به آنها بی‌توجه شده‌ایم.

آموزه های تیچ نات هان

به مخاطب می آموزد که چطور تمرین متوقف شدن، آگاهانه نفس کشیدن و تمرکز عمیق می تواند انرژی آگاهی ذهنی را در زندگی های روزمره ی ما جاری سازد. با این انرژی است که ما می توانیم درد را در آغوش گرفته و آن را آرام سازیم و به سرعت، مقیاسی از آزادی و ذهنی شفاف‌تر ایجاد کنیم. کتاب نیلوفر و مرداب روش های پیوند داشتن با غم و رنج را بدون اینکه در برابر آن به زانو در بیاییم، به ما آموزش می‌دهد.

تیچ نات هان می‌گوید اگر ما بدانیم که چطور رنج بکشیم، بسیار کمتر از آنچه که باید، رنج بر ما آوار خواهد شد. کتاب نیلوفر و مرداب که شفافیت و حس لذت را به همراه دارد، به مخاطب کمک می کند که شگفتی های درون و اطراف خود را که اغلب قدردان آن ها نیست، شناسایی کرده و هنر شاد زیستن را بیاموزد.

سبک کلی کتاب نیلوفر و مرداب

نیلوفر و مرداب کتابی روان‌شناسی است که در زمینه‌ی خودآگاهی و خودشناسی به مخاطبان خود بسیار کمک می‌کند. مقدمه‌ی مترجم اثر باعث شده مخاطبان دیدی کلی نسبت به مفاهیم موجود در کتاب پیدا کنند. تیچ نات هان در این اثر اندیشه‌هایی را مطرح می‌کند که برای همه‌ی افراد بدون توجه به نژاد، سن، محیط زندگی، عقاید و… قابل استفاده باشد.

او شعار نمی‌دهد و قصد فریب مخاطبان خود را ندارد و در کمال صداقت، عقاید خود را با آنان در میان می‌گذارد. وی با کلامی ساده و بدون لفظ‌ پردازی به بیان اعتقادات بودایی خود می‌پردازد و با نثری روان و لحنی صمیمی به خوانندگان کتاب آموزشی مفید می‌دهد. او از مثال‌های گوناگون و داستان‌های مختلف مانند داستان‌های تمثیلی و آموزنده‌ی بودا و مارا در طول اثر استفاده می‌کند تا مطالب خیلی‌خوب در ذهن مخاطبان جای بگیرد.

کتاب نیلوفر و مرداب سرشار از مفاهیم والای خودمراقبتی و انسان‌ دوستی است و به افراد برای رسیدن به آرامش روحی و درونی کمک می‌کند. وی در انتهای کتاب به مخاطبان تمرین‌های مختلفی می‌دهد تا اهمیت زندگی کردن در لحظه را با تمام‌وجود حس کنند. این تمرین‌ها از کتاب آناپاناساتی سوترا انتخاب شده‌اند. تیچ نات هان با این تمرین‌های ساده و راحت اهمیت مراقبه را به خوانندگان آموزش می‌دهد و به دنیا از دریچه‌ای نو می‌نگرد.

بخشی از متن کتاب

اکنون دیگر می‌دانیم که چگونه می‌توانیم با کمک ذهن آگاهی بذر شادی درونمان را آبیاری کنیم و با عناصر شگفت انگیز زندگی در دنیای درون و بیرون‌مان به درستی ارتباط برقرار کنیم. دیگر برای خلق شادی لازم نیست خودمان را به کارهای بی‌شمار مشغول کنیم، دیگر ناگزیر نیستیم با پرتاب کردن زندگی به آینده، شادی را در آنجا جست وجو کنیم، چون می‌دانیم شرایط تجربه شادی در همین لحظه و همین جایی که هستیم در اختیارمان است.

با ذهن آگاهی می‌توانیم این واقعیت را کشف کنیم که آن شرایط شادی که هم اکنون در اختیار داریم برایمان کافی است؛ نه تنها کافی است که حتی بیش از آن است که برای شادکامی بدان نیاز داریم. با ذهن آگاهی می‌فهمیم تجربه شادی در لحظه نیز امکان پذیر است. حتی راه رفتن شما می‌تواند به مثابه یک جشن باشد. هنگامی که آگاهانه نفس می کشید نیز همین طور است. درواقع زمانی که آگاهانه می‌نشینیم درحال جشن گرفتن هستیم. آری، ما زندگی را جشن می‌گیریم.

درست همان طور که ممکن است در زندگی غم‌های کوچک بسیاری داشته باشیم و ذهن آگاهی ما را یاری می‌کند تا آنها را از خود دور کنیم، همچنین انبوهی از لحظات کوتاه شادی نیز وجود دارند که می‌توانیم طعم آنها را با لذت بچشیم و آنها را بسط دهیم. می‌توانید شادی را در هر لحظه‌ای خلق کنید: چه در حال نوشیدن یک فنجان چای باشید چه در حال راه رفتن یا فقط نشسته باشید و در حال نگریستن.

افراد شکوه می‌کنند که در زندگی هیچ شادی‌ای ندارند، غافل از اینکه تنها باید بسیاری از لذت‌های کوچک را که زندگی به آنها پیشکش می‌کند دریابند و آنها را رشد دهند. افراد با استعداد بسیاری هستند که مدارک تحصیلی، درجات، عناوین و القاب طویلی دارند. همین طور، افرادی هستند که می‌توانند ماشین‌های نوین و برنامه‌های کامپیوتری نوآورانه‌ای را اختراع کنند. ممکن است بخواهیم از آنها بپرسیم «آیا میتوانی یک لحظه شاد خلق کنی؟»

اگر بدانید چگونه می‌توان این کار را انجام داد آن وقت است که می‌توانید واقعاً چیزی سودمند خلق کنید. برای درست کردن سوپ به مقداری آب، سبزیجات، توفو (خمیر سفید و پنیرمانند سویا) و کمی چیزهای دیگر نیاز است. شما می‌توانید تنها با ترکیب مواد ساده یک سوپ خوب درست کنید؛ به هیچ خیال پردازی پرجزئیاتی هم نیاز ندارید. بخش کوچکی از فرایند خلق شادی، مانند درست کردن نوعی سوپ است. می‌توانیم با ترکیب چند کار ساده ذهنی… (ص 49 کتاب نیلوفر و مرداب)

آشنایی با نویسنده

در توصیف نویسنده کتاب نیلوفر و مرداب همین بس که مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا، چنان تحت تأثیر افکارش قرار گرفت که او را شایسته دریافت جایزه صلح نوبل سال ۱۹۶۷ دانست. آموزه‌های او در این کتاب به‌طور همزمان سویه‌هایی فردی، اجتماعی و سیاسی دارد و درعین‌حال قابل تعمیم به تمام انسان‌ها، فارغ از تنوع تیپ شخصیتی، سن، محیط، ژنتیک، ارزش‌های عقیدتی و اخلاقی‌شان است.

ما همه می‌خواهیم شاد باشیم و کتاب‌ها و معلم‌های بسیاری در دنیا هستند که می‌کوشند به مردم کمک کنند تا شادتر باشند. بااین‌ همه، ما همچنان در حال رنج‌ کشیدنیم. بنابراین ممکن است فکر کنیم برای شاد بودن «اشتباه عمل کرده‌ایم». یا به‌عبارتی، «در شادکامی شکست خورده‌ایم». اما این نحوهٔ تفکر درست نیست. توانایی بهره‌مندی از شادی مستلزم این نیست که رنج‌هایمان را به صفر‌ برسانیم.

در‌واقع، مهارت شاد بودن مهارت درست رنج‌ کشیدن نیز هست. هنگامی که یاد بگیریم چگونه رنج‌هایمان را بپذیریم، در آغوش بکشیم، و درک کنیم، بسیار کمتر ‌رنج می‌کشیم. یکی از راه‌های مراقبت از رنج این است که بذری را شکوفا کنیم که سرشتش در تضاد با آن رنج باشد. همان‌طور که هیچ‌ چیز‌ بدون متضادش وجود ندارد، اگر درون شما بذر تکبر وجود دارد پس حتماً بذر شفقت هم هست. کتاب نیلوفر و مرداب کمک می‌کند تا همه شادی را پیدا کنند.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

افراد بسیاری هستند که رنج‌هایی عظیم دارند و از طرفی هم نمی‌دانند که چگونه آن‌ها را مدیریت کنند. برای بسیاری از افراد این مسئله در سنین جوانی رخ می‌دهد. با این تفاسیر چرا مدارس شیوه‌ی مدیریت رنج‌ها را به جوانان یاد نمی‌دهند؟ اگر دانش‌آموزی بسیار غمگین باشد نمی‌تواند تمرکز کند و چیزی بیاموزد. رنج‌های مدیریت نشده‌ی انسان امروزی بر دیگران هم تأثیر می‌گذارد. پس هرچه بیشتر هنر درست رنج کشیدن را یاد بگیریم، رنج‌های کمتری در جهان وجود خواهند داشت.

رنج و شادی، هر ‌دو ماهیتی طبیعی دارند، به این معنا که ناپایدار هستند و مدام تغییر می‌کنند. راز خوشبختی نیز در همین نکته نهفته است و باید بیاموزید که رنج را تغییر دهید و کنترل نمایید، نه اینکه از آن فرار کنید. در کتاب نیلوفر و مرداب نویسنده تمرینات الهام بخشی را برای تغییر رنج و یافتن شادی واقعی ارائه می‌دهد.

تیچ نات هان که راهب بودایی و مبارزی صلح‌طلب محسوب می‌شود به شما می‌آموزد که در زمینه‌ی مقابله کردن با رنج‌ها، مهارت لازم را به دست بیاورید. از طرف دیگر، بنیادی‌ترین مشکل انسان‌ها این است که خود و دنیای خود را به خوبی درک نمی‌کنند و کتاب نیلوفر و مرداب شما را با دنیای شگفت‌ انگیز درون‌تان آشنا می‌سازد تا این‌گونه بتوانید با آرامش و صلحی درونی به زندگی خود ادامه دهید.

نقد کتاب نیلوفر و مرداب

کتاب نیلوفر و مرداب کتاب خوبی در باب اینکه رنج در زندگی اجتناب ناپذیر است اما می‌شود جور دیگری رنج کشید و آرام رنج را با شادی جایگزین کرد! این اثر حرف‌های تازه‌ای برای مخاطب دارد:

اینکه رنجی که ما می‌کشیم فقط متعلق به ما نیست و بخشی از آن از گذشتگان‌مان به ما رسیده و بخشی هم از رنج انسان‌های اطرافمان ناشی می‌شود… اینکه فقط برای شاد بودن خودمان تلاش نکنیم که نتیجه درخور توجهی به دست نمی‌آوریم؛ برای تسری شادی در اطرافمان تلاش کنیم تا شادی واقعی را تجربه کنیم و…

راز رسیدن به شادی، آگاهی به رنج و دگرگون ساختن آن است. در کتاب نیلوفر و مرداب که در واقع هنر دگرگون کردن رنج هاست، نویسنده با قلم جادویی خود تمرینات و روش هایی را به خواننده می آموزد که به او الهام بخشیده تا رنج های خود را متحول ساخته و لذت حقیقی را کشف کند.

تیچ نات هان معتقد است که چون رنج کشیدن احساس بدی به انسان می دهد، همه در تلاشند که از آن فرار کرده یا آن را به نوعی بپوشانند؛ مثلا چیزی برای خوردن پیدا کنند یا تلویزیون را روشن کنند و چیزی تماشا کنند. اما تا زمانی که ما با رنج و غم خود رو به رو نشویم، نمی توانیم در حال زندگی کنیم و برای زندگی کردن آماده باشیم؛ به این ترتیب شادی به گریختن از جانب ما ادامه خواهد داد…

کتاب نیلوفر و مرداب اثری است که پس از خواندنش خواهید گفت: «ای کاش چند سال زودتر آن را خوانده بودم.»

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 671 بار

Thich%20Nhat%20Hanh%20 %D8%AA%DB%8C%DA%86%20%D9%86%D8%A7%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: نیلوفر و مرداب

(گُل نیلوفر از گِل برآید)

هنر دگرگون کردن رنج ها

نویسنده: تیچ نات هان

مترجم: علی امیرآبادی

تعداد صفحات کتاب: 100 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.12 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بیست داستان برگزیده ، با موضوع اجتماعی، مجموعه داستان‌های کوتاه آمریکایی از ارنست همینگوی است. عنوان برخی از داستان‌ها عبارتند از: «ده سرخپوست»؛ «ملکه مادر»؛ «پدران و پسران»؛ «روشنایی دنیا»؛ «مسابقه تعقیب»؛ «پس از توفان»؛ «یک خواننده روزنامه می‌نویسد»؛ «تاریخ طبیعی مردگان» و «یک روز انتظار».
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 2269
مانند خیلی از داستان‌های فئودور داستایفسکی، شب های روشن داستان یک راوی اول شخص بی‌نام و نشان است که در شهر زندگی می‌کند و از تنهایی و این که توانایی متوقف کردن افکار خود را ندارد، رنج می‌برد. این شخصیت نمونهٔ اولیهٔ یک خیال باف دائمی‌ست. او در ذهن خود زندگی می‌کند...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 3824

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *