سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری (nbookcity.com)

دانلود کتاب سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری

کتاب سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری مضامینی مانند عدالت، اندوه، رستگاری و بخشش را در بافت یک جامعه شهری کوچک بررسی می‌کند.

این فیلمنامه را مارتین مک دونا نوشته است که در سال 2017 به عنوان یک فیلم اکران شد و به دلیل داستان سرایی، دیالوگ ها و اجراهایش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. اثر حاضر، پیچیدگی‌های احساسات شخصیت‌هایش را به تصویر می‌کشد و در عین حال به مسائل اجتماعی گسترده‌تر موجود در محیط فیلم‌نامه نیز می‌پردازد.

سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری داستان مادری داغدار را دنبال می‌کند که با اجاره سه بیلبورد برای جلب توجه به قتل ناشناخته دخترش، اوضاع را به دست خود می‌گیرد. فیلمنامه مارتین مک دونا به طرز ماهرانه ای طنز سیاه و لحظات دراماتیک را به هم می پیوندد تا داستانی جذاب و قابل تامل خلق کند.

خلاصه کتاب

در داستان کتاب سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری میلدرد هیز زنی میانسال است که دختر او هفت ماه قبل به طرز فجیعی مورد تجاوز قرار گرفت و به قتل رسید؛ و اداره پلیس شهر از آنجا که سرنخی برای پی بردن به راز این جنایت پیدا نکرده، عملاً کار چندانی روی پرونده انجام نمی‌دهد. میلدرد که از این نوع برخورد جان به‌لب شده است، در جاده‌ای متروک پوسترهایی نصب می‌کند و از رئیس اداره پلیس شهر می‌پرسد که چرا تاکنون کسی در پرونده قتل دخترش بازداشت نشده است.

میلدرد با این کار، بدون ذره‌ای احساس شرمندگی، عملاً کل شهر را درگیر یک چالش بزرگ می‌کند. مانند بسیاری از کارهای مارتین مک دونا در عرضه تئاتر و سینما، سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری با مهارت بین عناصر کمدی و دراماتیک تعادل برقرار می‌کند. این اثر اولین بار در دنیا سپتامبر ۲۰۱۷ در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.

این فیلم‌نامه طنزی سیاه، جسورانه و تلخ از اوضاع فرهنگی امریکا است. روزنامۀ گاردین دربارۀ آن می‌نویسد: «فیلمی دربارۀ انتقام، خشونت و پذیرش مرگ که زیرکی و حماقت را در هم می‌آمیزد و علاوه بر آن، در کمال ذکاوت، بیننده را دربارۀ اینکه محور داستان حول چه کسی می‌چرخد، گمراه می‌کند.» نویسنده در این داستان فرهنگ امریکایی را می‌کوبد و تصویر زندگی در وطنش بریتانیا را هم نکوهش می‌کند.

فیلم بعداً در جشنواره تورنتو نیز جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم را از آن خود کرد. مک‌دونا برای فیلمنامه خود جوایز گلدن گلوب و بفتا را برد و خود فیلم برنده جوایز گلدن گلوب و بفتا بهترین فیلم شد. سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری درمجموع نامزد هفت جایزه اسکار شد و در دنیا حدود ۱۶۰ میلیون دلار فروخت درحالی‌که هزینه تولید آن بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار بود.

بخشی از متن کتاب

(ص 43 سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری) میلدرد و رابی در حال درست کردن «کورن فلکس» و قهوه هستند. تلویزیون در پس زمینه روشن است، اخبار محلی وقفه‌ای ایجاد می‌کند. عکسی از ویلویی را نشان می‌دهد و مجری اعلام می‌کند… مجری: [تلویزیون] متأسفانه در طول شب گزارش هایی به دست ما رسیده است که رئیس پلیس ویلیام ویلوبی از ابینگ، میزوری سحرگاه امروز به زندگی خود پایان داده است…

میلدرد طوری واکنش نشان می‌دهد انگار مشت خورده است. مجری: [تلویزیون] … در خانه خود. این گزارش همین حالا از گابریلا فاریستر رسیده است. تصویر تلویزیون به گابریلا (زنی که چند هفته پیش با میلدرد مصاحبه کرد) قطع می‌شود که خارج از خانه ویلوبی که نوارهای زرد دور تا دور آن کشیده شده ایستاده.

گابریلا [تلویزیون] امروز تراژدی سراغ خانه آرام این خانواده در خارج از ابینگ میزوری آمد؛ خانه‌ای که به رئیس پلیس ویلیام ویلوبی، همسرش آن و دو دخترش پلی و جین تعلق دارد. از شواهد بر می‌آید که جراحت حاصل از شلیک به خود، زندگی رئیس پلیس ویلوبی را پایان داده است. مردی که در ابینگ به خاطر بیست و پنج سال کوشش پیوسته و خدمات اجتماعی اش بسیار مورد احترام است.

گمانه زنی در مورد اینکه چه چیز باعث شد تا او جان خود را در ساعات اولیه صبح امروز بگیرد، هنوز بسیار زود است. شایعاتی مبنی بر بیماری وجود داشت؛ می‌تواند صرفاً ناشی از فشار کار بوده باشد یا می‌تواند مرتبط با گزارشی باشد که همین دو هفته پیش از بیلبوردها و زنی که آنها را نصب کرده پخش کردیم؛ میلدرد هیز. میلدرد تلویزیون را با کنترل خاموش می‌کند.

(خارجی. مدرسه روز) رابی از ماشین پیاده می‌شود. در حالی که گروهی متشکل از دو پسر و یک دختر به میلدرد خیره شده‌اند، ناگهان یک قوطی نوشابه به شیشه جلوی ماشین برخورد می‌کند. میلدرد به گاز نوشابه که بالا می آید، نگاه می کند. رابی: نه، نکن… (ص 44 سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری)

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

نویسنده در این فیلم‌نامه دغدغه بی‌عدالتی و بی‌تفاوتی به بی‌عدالتی را دنبال می‌کند. مارتین مک دونا سه عنصر ظلم، جامعه و عدالت را به خوبی به تصویر می‌کشد. او در این اثر نظام اجتماعی را به تصویر می‌کشد که در برقراری عدالت برای یک فرد مظلوم در یک شهر کوچک ناتوان است و این مساله می‌تواند آینه تمام‌نمای یک جامعه باشد.

از یک سو، مک‌دونا نویسنده‌ای ایرلندی است که در کارهایش فلسفه خاصی را دنبال می‌کند. نویسنده کتاب سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری در یک چرخه مثلثی‌ شکل سه عنصر رنج، خشم و رستگاری را بسیار زیرکانه به تصویر می‌کشد. حتما فردی رنج بزرگی را تحمل می‌کند. واکنش طبیعی به این رنج، خشم و پرخاش اوست و سرانجام فرد در کشمکش با خود، محیط اطراف و جامعه به یک نوع رستگاری و بخشش می‌رسد.

از سویی دیگر، مک‌دونا سه‌گانه‌ای دارد. یک حادثه، جنایت یا ظلم اتفاق می‌افتد. عکس‌العمل مردم و حکومت نسبت به این حادثه و جنایت چیست؟ عدالت درباره این جنایت آیا رعایت می‌شود؟ اگر می‌شود از نوع عدالت حکومتی است یا مردمی؟ آیا در عدالت مردمی، مردم می‌توانند عدالت را برقرار کنند؟ با چه روش‌هایی؟ در نوع حکومتی عدالت، حکومت تا جایی که مصلحت است یا مقرون به صرفه باشد امنیت و عدالت را تامین می‌کند، در غیر این صورت آن را مسکوت می‌گذارد.

در اینجا مردم چه کار می‌کنند؟ آنها یک زمان طرف حکومتند و زمانی طرفدار مظلوم. یا پرخاش عاطفی می‌کنند که از بین بردن و خودکشی است. یا اینکه کمک می‌کنند ماجرا تلطیف شود و مظلوم با عمق فاجعه کنار بیاید و آن را بپذیرد یا کمک می‌کنند تا دیگر ظلم و بی‌عدالتی اتفاق نیفتد. مک‌دونا برای بیان فلسفه و دغدغه‌هایش در سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری به خوبی از بیلبورد بهره برده است.

نقد کتاب سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری

سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری فیلم‌نامه‌ای است که بسیار تحسین شده و به کارگردانی مارتین مک دونا فیلمش نیز ساخته شده است. میلدرد هیز (با بازی فرانسیس مک دورمند) مادری داغدار است که در اقدامی اعتراضی و ناامیدی سه بیلبورد را در حومه شهر اجاره می‌کند تا توجه را به عدم پیشرفت در حل قتل دخترش جلب کند.

بیلبوردها جنجال برانگیخته و تنش‌ها را در جامعه، به ویژه با رئیس ویلوبی (با بازی وودی هارلسون) و افسر دیکسون (با بازی سام راکول) شعله‌ور می‌کنند. این فیلم‌نامه به بررسی موضوعات غم، خشم، عدالت، رستگاری و بخشش می‌پردازد. همچنین به شخصیت های پیچیده‌ای می پردازد که با مبارزات شخصی خودشان سرو کار دارند.

اگر دوست دارید فیلم‌نامه‌ی یکی از فیلم‌های موفق سال‌های اخیر را بخوانید و با جزئیات آن بیشتر همراه شوید، کتاب حاضر انتخاب مناسبی برای شماست. علاقه‌مندان به داستان‌های جنایی- پلیسی نیز از خواندن این اثر لذت خواهند برد.

سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری از طریق داستان گویی تفکر برانگیز خود، کاوشی متقاعد کننده در ماهیت انسان و جستجوی راه‌حل در مواجهه با تراژدی ارائه می‌دهد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 165 بار

Martin%20McDonagh%20 %D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D9%86%20%D9%85%DA%A9%20%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%A7

عنوان کتاب: سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری

نویسنده: مارتین مک دونا

مترجم: سینا شاه بابا

تعداد صفحات کتاب: 93 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.17 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

«بامعرفت ها» عنوان منظومه ای است سروده ابوالفضل زرویی نصرآباد، به زبان محاوره. زرویی در این منظومه سفره دلش را باز کرده است و با زبانی ساده و صمیمی به روایت احوال زمانه نشسته است. درد دل های سراینده از روزگار در قالب...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 295
کریستوا نقد باختین از را فرمالیسم روس پیشگام حرکت کنونی نشانه شناسی می‌داند. نقش باختین در گسترش عرصه جامعه شناسی ادبیات عنوان مقاله بعدی کتاب است که آن را لوسین گلدمن...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 128

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *