کتاب شطرنج

کتاب شطرنج اشتفان تسوایگ (nbookcity.com)

دانلود کتاب شطرنج اشتفان تسوایگ

در کتاب شطرنج، استفان تسوایگ به موضوعاتی مانند انزوا، وسواس و قدرت عقل می‌پردازد.

تسوایگ به طرز ماهرانه‌ای شدت روانشناختی مسابقات را به تصویر می‌کشد و بررسی می‌کند که چگونه شطرنج می‌تواند هم فرار از واقعیت و هم استعاره‌ای برای چالش‌های زندگی باشد.

کتاب شطرنج به عنوان یکی از بهترین آثار استفان تسوایگ در نظر گرفته می‌شود و به دلیل سبک داستانی جذابش که با بینش عمیقی از ماهیت انسان در هم آمیخته است، شهرت گسترده ای در بین علاقه مندان به ادبیات و شطرنج بازان به دست آورده است.

خلاصه کتاب

کتاب شطرنج که اولین بار در سال 1942 منتشر شد، اثری‌ست از نویسنده اتریشی و شطرنج باز مشتاق! در این داستان، آقای B، بعد از آنکه کتاب خودآموز شطرنج را می‌رباید، برای کاستن از زجر و عذاب تنهایی و سکوت در سلول انفرادی به شطرنج پناه می‌برد و زیر و بم‌ها و ریزه کاری‌های آن را فرا می‌گیرد، چنان مفتون و مجذوب این «بازی شاهانه» می‌شود که احساس می‌کند در سرزمین دیگری که برای او ناشناخته است، قدم گذاشته است…

نویسنده کتاب شطرنج در آن زمان (به مانندِ شاهِ بازیِ شطرنج که در تنگنای بازی گیر کرده باشد و راه پس و پیش نداشته باشد) حس می کرد که در زندگی به چنین تله‌ای افتاده است و همه راه ها به روزی او بسته شده است. در این رمان، آقای B انسانِ هوشمند و متفکری است که در سیاه گوشه تنهایی، بازی شطرنج را از روی کتاب آموخته است و بعد از آزادی با چنتو ویک که قهرمان بزرگ و بی‌رقیب شطرنج جهان است، رو در رو می‌نشیند و به نبرد می‌پردازد.

چنتو ویک جوانی است روستایی و خام و خشن، که حتی یک نامه چند سطری را نمی تواند درست و بی غلط بنویسد و در عین حال در بازی شطرنج بی‌همتاست و می‌تواند نمادی از نازی‌های پیروزمند باشد که به ارزش‌های فرهنگی بی‌اعتنا بودند. آقای B، شاید نمونه دیگری از خود نویسنده باشد.

آقای B، از صحنه نبرد برنده بیرون می آید، اما عهد می کند که دیگر دست به مهره‌های شطرنج نزند. و شاید اگر نویسنده کتاب شطرنج، استفان تسوایگ چنین تعهدی را می‌پذیرفت و از نویسندگی دست برمی‌داشت، زنده می‌ماند و خودکشی نمی‌کرد! اما او نمی توانست فکر نکند و مقاله و داستان و رمان ننویسد و می‌خواست وجدان شفاف و روشن دوره و زمانه خود باشد!

بخشی از متن کتاب

در اوج نومیدی و نیاز چیزی کاملا غیر منتظره اتفاق افتاد که راهی برای فرار پیش پایم گذاشت، دست کم برای مدتی. آخر ژوئیه بود، یک روز تیره و بارانی. این جزئیات را به این خاطر به یاد دارم که وقتی از توی راهرو مرا برای استنطاق می‌بردند قطرات باران به قاب پنجره‌ها کوبیده می‌شد. باید در اتاق انتظار بازپرس منتظر می‌ماندم. همیشه باید قبل از بازپرسی انتظار می‌کشیدی؛ اینکه تو را در انتظار بگذارند هم جزیی از تکنیک‌شان بود.

اول با احضار کردن تو را نگران می‌کردند، با اینکه ناگهان در نیمه‌ی شب می‌آمدند و تو را از سلولت می‌بردند و بعد وقتی تو خودت را با تصور بازپرسی وفق می‌دادی، وقتی که ذهنت را برای مقاومت آماده می‌کردی، آن وقت تو را چشم انتظار می‌داشتند؛ انتظاری کاملا پوچ که دو تا سه ساعت قبل از بازپرسی طول می‌کشید تا بدنت را و ذهنت را آشفته کنند. آن چهارشنبه، ۲۷ ژوئیه هم من، همین مدت در انتظار بودم؛ دو ساعت تمام در اتاق انتظار ایستاده بودم.

تاریخ آن روز را به دلیل خاصی به یاد دارم زیرا در اتاق انتظار، همان جا که من ایستاده بودم -معلوم است که اجازه نداشتم بنشینم- در اتاق انتظاری که باید دو ساعت سرپا در آن می‌ایستادم یک تقویم بود و نمی‌توانم به تو بگویم که چه طور، در عطشم برای کلمات چاپ شده برای چیزی نوشته شده به آن عدد و چند حرف اندک روی دیوار خیره شدم. ۲۷ ژوئیه به تعبیری مغزم آنها را بلعید و بعد منتظر ماندم و ماندم، خیره به در، با این فکر که بالاخره کی باز می‌شود.

سعی می‌کردم به این فکر کنم که بازجویانم این بار چه چیزهایی ممکن است بپرسند، و می‌دانستم که آنطور که من خودم را برای آن آماده می‌کنم نخواهد بود. هر چند به رغم همه‌ی اینها عذاب انتظار کشیدن و ایستادن هم خالی از لطف نبود و به من خوش می‌گذشت. برای اینکه دست کم این اتاق درست مثل اتاقم نبود و تفاوت‌هایی داشت. اندکی بزرگتر بود، به جای یک پنجره دو پنجره داشت و در آن نه از تخت و روشویی خبری بود و نه از ترَک روی شیشه که میلیون‌ها بار وراندازش کرده بودم.

درِ اتاق رنگ متفاوتی داشت، صندلی متفاوتی کنار دیوار بود. در سمت چپ یک گنجه‌ی بایگانی قرار داشت و یک چوب رختی با آویزهایی که سه یا چهار اورکت نظامی خیس به آن آویزان بود. بنابراین من چیزهای جدید و متفاوتی برای نگاه کردن داشتم، چیزهایی دست کم جدید برای چشم‌های قحطی زده‌ام که حریصانه به کوچکترین جزئیات چنگ می‌زد. من تمام چین‌های آن اورکت‌ها را از نظر گذراندم؛ مثلا قطره‌ای آب را دیدم که از یکی از یقه های خیس آویزان بود… (ص30 کتاب شطرنج)

سبک نگارش کتاب

اشتفان تسوایگ، نویسنده ای‌ست که کارگردان بزرگ و محبوب (وس اندرسون) نحوه تعریف داستان در فیلم‌هایش را از ایشان الهام گرفته. داستان‌هایی کوتاه در دل یک داستان دیگر… کتابی است که با جملاتش نمی‌خواهد آب و تاب یک چیزی را زیاد کند بلکه شما را تشنه داستان می‌داند و به سرعت آن را به جلو می‌برد. اگر هم شما تشنه داستان نباشیدُ با خواندن اولین جملات مطمئن باشید این حس در شما پدیدار می‌شود.

کتاب شطرنج ابعاد روانشناسانه ارزشمندی دارد و هم‌زمان متنش، بسیار جذاب و میخکوب کننده است. داستانی کوتاه و بسیار مهیج که نویسنده کاملا احساسات شخصیت‌های داستان را به خوبی به ما منعکس می‌کند. از داستان می‌شود این نتیجه را گرفت:

آدمایی که در هر زمینه‌ای شناخته شده هستند، لزوماً نابغه‌ترین و لایق‌ترین افراد در آن زمینه بخصوص نیستند و امکانش هست که افرادی با نبوغی به مراتب بیشتر، وجود داشته باشند که بنا به دلایل متعددی نمی‌توانند خودشان را ثابت کنند…

چرا باید این داستان را بخوانیم؟

کتاب شطرنج از مشهورترین نوشته های تسوایگ محسوب می‌شود و روایتی است خواندنی و عجیب از استعدادهایی ناب و سرگذشت هایی غریب. «صفحه شطرنج» بهانه‌ای می شود برای پرداختن به زندگی یک وطن پرست اتریشی که روزهای زیادی را، با رازهایی در سینه، در اسارت نازی ها به سر برده است.

کتاب شطرنج باز دربارهٔ یک بازیکن شطرنج نام آور به نام “میرسیرلینگ” می‌باشد. کتاب از نگاه یک روایت‌گر خارجی به زندگی و مرگ این بازیکن بزرگ و جایگاهی که شطرنج در زندگی وی داشت، روایت می‌شود. در این کتاب، زوایگ، بازی شطرنج را به عنوان یک متافور، برای بیان مفاهیمی همچون عشق، تعلق، خودکنترلی و مسئولیت پذیری در زندگی بشریت به کار می برد.

او به طور مفصل زندگی شخصی و حرفه ای میرسیرلینگ را به تصویر می‌کشد. اگر به دنبال کتابی هستید که از زاویه یک داستان تاریخی و فلسفی به بررسی بازی شطرنج بپردازد، کتاب شطرنج باز ارزش خواندن دارد. در کل، کتاب حاضر، یک اثر شاعرانه و فلسفی است که با داستان جذاب و شگفت انگیزش، خوانندگان را به دنیای بازی شطرنج و فلسفهٔ پشت آن می‌کشاند.

شطرنج در کتاب نماد چیست؟

کتاب شطرنج چندین مزیت دارد که می تواند برای خوانندگانی که علاقه‌مند به دنیای شطرنج و فلسفه هستند، بسیار مفید و جذاب باشد: برای خوانندگانی که با شطرنج آشنایی ندارند، یک فرصت خوب برای آشنایی با این بازی پرطرفدار است. زوایگ با استفاده از نمادهای شطرنج، به خوانندگان نشان می‌دهد که چگونه این بازی می‌تواند به عنوان یک ابزار برای برقراری ارتباط با دیگران و تعامل با دنیای پیرامون ما استفاده شود.

این داستان، برای خوانندگانی که علاقه مند به ارزش های انسانی هستند، بسیار مفید است. زوایگ در کتاب شطرنج، به بررسی مفاهیمی مانند عشق، عقل، هوشیاری، وجدان، مسئولیت، تلاش و پیشرفت می پردازد. کتاب پیش رو، با زبانی زیبا و شاعرانه نوشته شده است. زبان زوایگ بسیار روان و دلنشین است.

کتاب شطرنج به خوانندگان فرصت می دهد تا درباره زندگی و روابط انسانی تأمل کنند. این کتاب می تواند به خوانندگان کمک کند تا درک بهتری از خود و دیگران پیدا کنند و به نحو متفاوتی به دنیای پیرامون خود نگاه کنند. با خواندن این کتاب، به دنیای شطرنج و فلسفه نزدیک می‌شوید و در عین حال سفری لذتبخش را به دنیای زوایگ، یکی از برجسته‌ترین نویسندگان قرن بیستم، آغاز خواهید کرد.

نقد کتاب شطرنج اشتفان تسوایگ

کتاب شطرنج، داستان دکتر B، وکیل ثروتمندی را روایت می‌کند که در سفری از نیویورک به بوئنوس آیرس، در یک کشتی محبوس می‌شود. او برای گذراندن زمان، بازی شطرنج را با چنتویچ، قهرمان جهان آغاز می‌کند. با این حال، مهارت و دانش دکتر B از این بازی همه را شگفت زده می‌کند. زیرا آشکار می‌شود که او استعدادی استثنایی دارد…

در این داستان بلند، یک شطرنج‌باز که از انسانیت کاملاً بی‌بهره مانده اما کارش را خوب بلد است و در واقع فاشیست‌ها را نمایندگی می‌کند، با یک زندانی روشنفکر و دربند شطرنج بازی می‌کند… نویسنده این کتاب را مدت کوتاهی قبل از خودکشی‌اش در دوران تبعید نوشت. هدف اصلی او از نوشتن این داستان، پرده برداری از خشونت رژیم فاشیستی در طول جنگ جهانی دوم می باشد.

کتاب شطرنج، تمثیلی از درماندگی شهروندان فرهیخته در برابر فاشیسم است. راز موفقیت اشتفان تسوایگ این بود که شخصیت‌های تاریخی را وارد داستان‌های تخیلی می‌کرد و به آن‌ها بیرون از متن تاریخ شخصیت و هویت مستقل می‌بخشید.

اگر بخواهیم از مهم‌ترین ویژگی آثار او یاد کنیم، باید بگوییم آثار تسوایگ از یک سویه تراژیک برخوردار است، جنبه دراماتیک بسیار برجسته‌ای دارد و همچنین از مالیخولیا و اندوه هم نشان دارد. تقریباً هر داستان بلند یا رمانی که اشتفان تسوایگ نوشته، بیانگر شکست دردناک و تراژیک انسانی آرزومند است که سرانجام ناکام می‌ماند.

در پایان، لازم به ذکر است که کتاب شطرنج پس از مرگ تسوایگ منتشر و تبدیل به اثری کلاسیک و ماندگار شد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 495 بار

Stefan%20Zweig%20 %D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%86%20%D8%AA%D8%B3%D9%88%D8%A7%DB%8C%DA%AF

عنوان کتاب: شطرنج

(شطرنج باز ، حدیث شطرنج)

نویسنده: اشتفان تسوایگ (اشتفان تسوایک)

مترجم: علی منصوری

تعداد صفحات کتاب: 62 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.52 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

نماد گمشده که پیش از این با عنوان کلید سلیمان شناخته می‌شد، رمانی است اثر نویسنده آمریکایی دن براون . این کتاب قسمت سوم از مجموعه سه ‌گانه‌ای می‌باشد که در پی فرشتگان و شیاطین و رمز داوینچی توسط این نویسنده نگاشته شده است.
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 4147
اسکات در پی حقیقت است؛ حقیقتی که ذهنش را درگیر کرده، این است ‌که آیا پدرش همان مرد شریف و بزرگواری‌ است که در کودکی از او سراغ داشته؟ کسی‌که مخالف نژادپرستی بوده و به آدم‌ها فارغ از رنگ‌شان نگاه می‌کرده؟
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 505

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *