مرگ و زندگی

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
کتاب مرگ و زندگی (nbookcity.com)

دانلود کتاب مرگ و زندگی

داستان های کتاب مرگ و زندگی تماما در مورد فقر، مبارزات طبقاتی، جنگ و استعمار است که از آثار بلندِ جان اشتاین بک انتخاب شده.

اشتاین بک، رمان‌نویس شهیر آمریکایی است که آثار واقع‌ گرایانه‌اش تصویری از زندگی انسان معاصر را به نمایش می‌گذارد. تلاش بی‌وقفه‌ی او برای انعکاس واقعیات تلخ و پر از گزند طبقات فرودست و دور شدن از فضای رمانتیک حاکم بر ادبیات آمریکا، باعث شد که آثار وی طی چند دهه تبدیل به روایتی از تاریخ نانوشته‌ی مردمان این سرزمین شود.

تجربیات شخصی نویسنده کتاب مرگ و زندگی، از کارگری تا نویسندگی، پل ارتباطی او با لایه‌های تحتانی اجتماع بود. کشور ما از دیرباز با آثار استن‌بک آشنا بوده است، زیرا زبان او روایت‌گر درد مشترکی‌ از تمامی انسان‌ها، فارغ از هر نژاد و ملیت است.

خلاصه کتاب

کتاب مرگ و زندگی مجموعه داستان‌ هایی خواندنی و بسیار تاثیر گذار است. این داستان‌های اشتاین بک نیز مانند داستان‌های دیگر او برای مخاطبان دردآشنا نوشته شده است. او در داستان‌هایش واقع‌گرا است و زندگی انسان معاصر را نشان می‌دهد. در داستان «مولی مورگان» که شاخص‌ترین اثر او در کتاب مرگ و زندگی است. اشتاین بک به جای مقدمه‌چینی برای فرار از دنیای پر از ستم و نابرابری مخاطب را به رویارویی با واقعیت دعوت می‌کند.

داستان کوتاه تنها برشی از یک رویداد است که نویسنده بدون اضافه‌ گویی و با رعایت ایجاز در کمترین تعداد کلمات روایت می‌کند. داستان‌ کوتاه می‌تواند دریچه‌ای از یک داستان بلند باشد که تنها به شما اجازه می‌دهد در بخشی از آن وارد شوید و برای مدت کوتاهی به عمق زندگی شخصیت‌ها بروید.

داستان‌های کوتاه همراه و هم‌سفر زندگی ما هستند و می‌توانند برای چند ثانیه ما را به زندگی مردمانی با فرهنگ و زبانی دیگر ببرند و تا یک‌عمر خاطره‌ای خوش در ذهن ما باقی بگذارند. کتاب مرگ و زندگی یکی از مجموعه داستان‌های خواندنی و جذاب نویسنده‌ی آمریکایی حامی حقوق کارگران و از داستان‌کوتاه نویسان مطرح قرن بیستم است که در اینجا به تفضیل آن پرداخته‌ایم.

بخشی از متن کتاب

سیری به چادر سر کشید و گفت «می‌تونم کمکتون کنم؟» مادر به آرامی سر بالا کرد و گفت «بیا می‌خوام یه چیزی بهت بگم» سیری گفت «دختر خوبی دارین، داره سیب زمینی‌ها رو پوست می‌کَنه؛ چه کمکی می‌تونم بکنم؟» مادر گفت: می‌خواستم تمام تن پدربزرگو بشورم اما پتوی شما خراب می‌شه. بوی مرده هیچ‌ وقت از رختخواب نمی‌ره. یه سگ بود که تا دو سال بعد از مردن مادرم، کنار تشکی که اون روش مرده بود زوزه می‌کشید و می‌لرزید.

اینو تو پتوی شما میپیچم ما یه پتوی دیگه به شما میدیم… سیری گفت «نباید این حرفو بزنین. ما افتخار می‌کنیم که کمکی از دستمون برمیاد. هیچ وقت آنقدر خودمو راضی ندیده بودم. آدما احتیاج دارن که بهم کمک کنن.» مادر سر تکان داد، گفت «بله» و دیر زمانی به صورتی پرچین و شکن و چانه‌های به هم پیوسته و سکه های روی پلک‌ها که در نور شمع برق می‌زد چشم دوخت. «پیرزن خوب دوام آورد.»

مادر گفت: خیلی پیره، گاسَم درست حالیش نیست که چی شده. گاس تا خیلی وقتم نفهمه. از این گذشته ما این جور وقتا خیلی خودداریم. پدرم می‌گفت همه از پا در میآن، مرد اونه که دوام بیاره. ما همیشه سعی می‌کنیم این جور باشیم و پتو را دور پای پدربزرگ و شانه هایش پیچید و گوشه هایش را مثل روسری به دور سر نزدیک کرد و تا روی صورتش پایین آورد.

سیری چندتا سنجاق قفلی دست مادر داد و او به دقت سرتاسر پتو را سنجاق کرد و بعد بلند شد. گفت «بد نشد. کشیش هم داریم و همه فامیل هم دورشن. این را که گفت سکندری خورد و داشت می‌افتاد که «سیری» گرفتش و گفت از بی‌خوابیه. مادر با شرمساری گفت «نه باکیم نیست. حالا خیلی کار داریم.» سیری گفت بیا بیرون هوا بخور.

«آره، کار اینجا تموم شد.» سیری شمع را خاموش کرد و هر دو از چادر بیرون آمدند. آتشی فروزان در ته درهای باریک سوسو می‌زد. تام با چوب و سیم، تکیه گاه‌هایی ساخته بود که دو دیگ بر آنها آویزان بود و خشمگین می‌جوشید و بخاری خوش از زیر سرپوش‌ها بیرون می‌زد. دختر روی زمین کنار آتش زانو زده بود و قاشق بلندی دستش بود. همین که دید مادر از چادر بیرون آمد، پیش او رفت و گفت «مامان باید ازت بپرسم…

نقد کتاب مرگ و زندگی

جان اشتاین بک در دل داستان‌های کتاب مرگ و زندگی زندگی طبقه‌ی کارگران آمریکا و مهاجر را نشان می‌دهد و یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان مکتب «ناتورالیسم» شناخته شده است.

این نویسنده آمریکایی در کتاب‌های خود دنیایی را به تصویر کشیده که تحت سلطه انسان نیست. در واقع او جبر تحمیلی زمانه، سرنوشت سخت انسان‌ها و احساسات واقعی آن‌ها را به رشته تحریر درآورده و به تاثیر وراثت و محیط در تصمیم‌گیری اشاره کرده است.

یکی از دلایل جذابیت آثار جان اشتاین بک مثل همین کتاب مرگ و زندگی در دنیای امروز، پرداختن به ناهنجاری‌های بشری از جمله تغییرات زیست‌ محیطی است. به همین خاطر بسیاری معتقدند که کتاب‌های این نویسنده فراتر از عصر و زمان او هستند و جاودانگی خاصی دارند.

اگر از طرفداران این نویسنده بزرگ و نامدار هستید، خواندن کتاب مرگ و زندگی را به شما توصیه می کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 191 بار

John%20Steinbeck%20 %D8%AC%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%86%20%D8%A8%DA%A9 9

عنوان کتاب: مرگ و زندگی

داستان کوتاه

نویسنده: جان اشتاین بک

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1962

مترجم: سیروس طاهباز

تعداد صفحات کتاب: 75 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.03 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

ادی تنها یک هدف دارد و آن غلبه بر اسطورۀ شکست ناپذیر بیلیارد، «بشکۀ مینه‌سوتا»، است. او تصمیم می‌گیرد از بازی‌های ارزان و کم‌اهمیت دست بکشد و با تکیه بر مهارت خود، راهی سالن‌های...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 194
کتاب طلاق با فصلی درباره مراحل بروز و التیام غم و اندوه ناشی از طلاق آغاز می‌شود و نگارنده پیشنهادات مفید و کاربردی را دربارة کنار آمدن با اضطراب طلاق ارائه می‌دهد. مسائل قانونی طلاق و بازنگری تحقیقاتی که در زمینة تاثیر طلاق...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 778

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *