ابن بطوطه

کتاب ابن بطوطه (nbookcity.com)

دانلود کتاب ابن بطوطه

کتاب ابن بطوطه به قلم احمد علامه فلسفی سفرنامه یا زندگینامه‌ای خواندنی است که به تمام علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم.

ابن بطوطه، یک مسافر، محقق و کاشف مسلمان بربری مراکشی بود که در قرون وسطی به یکی از بزرگترین مسافران تاریخ تبدیل شد. او در سده 14 میلادی به یک سفرِ طولانی برای تجربه‌ی فرهنگ‌ها و زندگی مردم در اطراف جهان رفت.

طی یک دوره سی ساله، ابن بطوطه از بیشتر جهان اسلام و بسیاری از سرزمین های غیر مسلمان، از جمله آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی، هند و چین بازدید کرد. او در اواخر عمر خود، شرح سفرهای خود را با عنوان هدیه‌ای برای کسانی که به عجایب شهرها و شگفتی های سفر می‌اندیشند، دیکته کرد. او بیش از هر کاوشگر دیگری در مسافت طی کرد.

خلاصه کتاب

طبق آنچه که در مقدمه کتاب ابن بطوطه آمده، محمدبن عبدالله‌بن محمد‌بن بطوطه، معروف به ابن بطوطه (و در برخی منابع ابن بتوته) در شهر طَنجه سال ۷۰۳ ق. / ۱۳۰۴ م. در مغرب (مراکش) زاده شد و سال ۷۲۵ ق. به سوی مکه رهسپار شد و مصر، شام، فلسطین، حجاز، عراق، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، بین‌النهرین و بخشی از هند و چین، جاوه، خاور اروپا و خاور آفریقا را پیمود.

و سرانجام به مغرب (مراکش) نزد شاه ابی عنان از شاهان بنی مرین برگشت. سفر او ۲۷ سال به درازا کشید (۱۳۲۵-۱۳۵۲ م) و در مراکش سال ۷۷۹قمری /۱۳۷۷ میلادی درگذشت. ابن بطوطه کمابیش هم‌عصر با مارکو پولو بود اما بیش از سه برابر مارکوپولو راه پیمود. ابن بطوطه را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین جهان‌ گردان تاریخ بشری به شمار آورد. این جهان‌گرد نامی مراکشی چهار یا پنج بار به ایران سفر کرد.

او در همگی سفرهای خاورزمین خود از زبان فارسی برای ارتباط با غیرعرب‌ها بهره برد. سفرهای او در دو سوی سواحل دریای فارس و شهرهای فارس از جمله شیراز، خوزیه (خوزستان)، تُستر (شوشتر)، اصفهان، تبریز و خراسان خواندنی است. کتاب ابن بطوطه از آثار باارزش جغرافیایی سده‌های میانه است. آرامگاه ابن بتوته در تپه‌ای مهجور مشرف به ساحل مدیترانه‌ایِ شهر تنجه (تنگه) مراکش است.

بخشی از متن کتاب

در کتاب ابن بطوطه می‌خوانیم: ابن بطوطه مدتی در مکه ماند. حدود سه سال از سپتامبر ۱۳۲۷ تا پاییز ۱۳۳۰ میلادی پیشنهاد می‌شود. با این حال مشکلات مربوط به زمان شناسی، مفسران را بر این عقیده کرده که وی ممکن است بعد از حج سال ۱۳۲۸ ترک کرده باشد. وی پس از حج یا در سال ۱۳۲۸ (۱۳۳۰ میلادی) خود را به بندر جده در ساحل دریای سرخ رساند. از آنجا او با یک سری قایق ساحل را دنبال کرد.

در مقابل بادهای غالب جنوب شرقی پیشرفت کندی داشت. یک بار در یمن از زبد و بعداً از شهر مرتفع تعز بازدید کرد و در آنجا با شاه سلسله رسول (مالک) مجاهد نورالدین علی ملاقات کرد. ابن بطوطه همچنین به بازدید از صنعا اشاره کرده است، اما اینکه آیا واقعاً چنین کرده است جای تردید است. به احتمال زیاد، او مستقیماً از تعزیه به بندر مهم تجاری عدن رفت و تقریباً در آغاز سال ۱۳۲۹ یا ۱۳۳۱ وارد شد.

ابن بطوته از عدن کشتی‌ای را که به سمت زیله در سواحل سومالی در حرکت بود، سوار شد. وی سپس به کیپ گاردافوی در پایین سواحل سومالی نقل مکان کرد و حدود یک هفته در هر مکان گذراند. بعداً او به موگادیشو شهر برجسته آن زمان سرزمین “بربرها” (بلد البربر بلاد البربار، اصطلاح عربی قرون وسطایی برای شاخ آفریقا) می رود. (ص13 کتاب ابن بطوطه)

هنگام ورود ابن بطوطا در سال ۱۳۳۱، موگادیشو در اوج شکوفایی خود ایستاد. وی این شهر را شهری بسیار بزرگ توصیف کرد که دارای بسیاری از بازرگانان ثروتمند است و به دلیل پارچه با کیفیتی که به کشورهای دیگر از جمله مصر صادر می‌شد مورد توجه قرار گرفت. ابن بطوطا افزود که این شهر تحت سلطه یک سلطان سومالیایی، ابوبکر بن سایکس عمر، که اصالتاً اهل بربرا در شمال سومالی بود و به هر دو سومالیایی صحبت می‌کرد:

(باطوتا به عنوان موگادیشان گویش بنادیر سومالی) و عربی با تسلط برابر. سلطان همچنین از وزیران، خبرگان حقوقی، فرماندهان، خواجه‌های سلطنتی و چوب لباسی‌های متنوع با درخواست و تماس خود برخوردار بود. ابن بطوطا با کشتی به سمت جنوب به ساحل سواحیلی، منطقه‌ای که در آن زمان عربی آن را بلاد الزنج (“سرزمین زنج”) می‌گفتند، ادامه داد؛ با یک شب توقف در جزیره شهر مومباسا.(ص14 کتاب ابن بطوطه)

اگرچه در آن زمان نسبتاً کوچک بود اما مومباسا در قرن بعد، از اهمیت برخوردار شد. بعد از سفر در امتداد ساحل، ابن بطوطه بعد وارد شهر جزیره کیلوا در تانزانیا کنونی شد که به یک مرکز ترانزیتی مهم تجارت طلا تبدیل شده بود. وی این شهر را یکی از بهترین و زیباترین شهرهای ساخته شده توصیف کرد؛ همه ساختمان‌ها از چوب است و خانه‌ها با نی پوشیده شده‌اند…

نقد کتاب ابن بطوطه

طبق مطالب کتاب ابن بطوطه ممکن است در اواخر سال ۱۳۳۲ با آندرونیکوس سوم پالایولوگوس ملاقات کرده باشد. او پس از سومین سفر زیارتی خود به مکه تصمیم گرفت که در جستجوی کار با سلطان مسلمان دهلی، محمد بن تغلوق باشد.

در پاییز سال ۱۳۳۰ وی قصد داشت به منظور کنترل مسیری زمینی به هند به سرزمین تحت کنترل سلجوقیان آناتولی برود. او از دریای سرخ و صحرای شرقی عبور کرد تا به دره نیل برسد و سپس به سمت شمال به قاهره رهسپار شد.

از آنجا از شبه جزیره سینا به فلسطین عبور کرد و سپس از طریق برخی از شهرهایی که در سال ۱۳۲۶ بازدید کرده بود، دوباره به شمال سفر کرد. از بندر لاذقیه سوریه، یک کشتی جنوسی، او و همراهانش را به آلانیا در سواحل جنوبی ترکیه امروزی برد.

کتاب ابن بطوطه داستانِ زندگی و سفرهای یکی از بزرگترین جهانگردان تاریخ است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 106 بار

Ibn%20Battuta%20 %D8%A7%D8%A8%D9%86%20%D8%A8%D8%B7%D9%88%D8%B7%D9%87

عنوان: کتاب ابن بطوطه

نویسنده: احمد علامه فلسفی

مترجم:

تعداد صفحات کتاب:  35صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل:  2.85مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 5 روز قبل
تعداد بازدید: 327
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 521

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *