و سرانجام زنان

و سرانجام زنان (nbookcity.com)

دانلود کتاب و سرانجام زنان

کتاب و سرانجام زنان اثری بسیار کاربردی است که به بسیاری از سوالات اساسی در مورد تکامل زن و مرد پاسخ می‌دهد.

نویسنده همچنین تفاوت‌ها و رفتارهای جنسی در «خویشاوندان نزدیک انسان» و «سایر موجودات» را بررسی می‌کند و در نهایت به صورت خوش بینانه‌ای افق های روشنی را برای آینده زنان ترسیم می‌کند.

ملوین کونر به عنوان یک انسان شناس، تحقیقی کامل و دقیق، در مورد موقعیت زنان از گذشته تاکنون و حتی بین دو‌ جنس نر و‌ ماده‌ی جانداران مختلف انجام داده و تجزیه و تحلیل کاملی از عوامل بیولوژیکی و نقش های جنسیتی گونه‌های متعدد موجودات در طول تکامل ارائه داده است.

خلاصه کتاب

ملوین کونر در کتاب و سرانجام زنان بر این باور است که زنان، به دلیل ویژگی‌های زیست‌ شناختی‌شان، در عرصه‌های گوناگون جامعه کارآمدتر از مردانند و می‌توانند نقشی مثبت‌تر و سازنده‌تر و انسانی‌تر از مردان داشته باشند. کونر برتری زنان بر مردان را ریشه‌دار در عوامل زیست‌ شناختی و تکاملی می‌داند و در کتاب خود نشان می‌دهد که تفاوت زن و مرد از تفاوت‌ هایی در مغز و بدن این دو جنس می‌آید نه از گفتمان‌های فرهنگی.

نویسنده بحثی علمی را پیش می‌کشد تا ضرورتی جامعه‌ شناختی و فرهنگی را یادآور شود: «ضرورت پایان‌ دادن به مردسالاری و به‌‌ رسمیت‌ شناختن جایگاه واقعی زنان در اجتماع.» تأکید این کتاب بر اهمیت و تأثیر حضور فعال زنان در عرصه‌های گوناگون زندگی اجتماعی و نقشی‌ است که زنان می‌توانند در ساختن جهانی بهتر و انسانی‌تر ایفا کنند.

نویسنده با متنی روان و دانشی ژرف برای رسیدن به جامعه‌ای کوشش می‌کند که در آن زنان حق برابر برای گفتار و شنیده شدن داشته باشند، در چنین جامعه‌ای است که یک آینده‌ی آزاد، دموکراتیک و مردمی دست یافتنی است. کتاب و سرانجام زنان از پیشگفتار، ده فصل و یک گفتار پایانی به نام «آری، همه زنان» تشکیل شده است. فصل‌های ده‌گانۀ کتاب عبارتند از:

  • متفاوت شو؛ یاخته فرمان می‌دهد
  • در هاله‌ای از ابهام
  • ماده‌های مشکل‌ پسند، نرهای بی‌قید
  • امکانات عموزاده‌ها
  • برابری در آغاز؟
  • زمینه‌ سازی برای چیرگی
  • موی سامسون، پاشنه آشیل
  • مشکل با مردان
  • پرورش دختران
  • میلیاردها برمی‌خیزند

معرفی نویسنده

پروفسور ملوین کونر متولد 1946، استاد دانشگاه و پژوهشگر آمریکایی است. کونر دارای دکترای انسان‌ شناسی از دانشگاه هاروارد است. او دو سال، به‌ همراه همسرش و به‌ قصد تحقیق، در کشور بوتسوانا در آفریقا و در میان قبیلۀ کانگ در این کشور، که زندگی‌شان شبیه انسان‌های اولیۀ شکارگر – خوراک‌جو است، زندگی کرده است.

از کونر، به‌جز کتاب و سرانجام زنان، کتاب‌ هایی دیگر و نیز مقالات فراوانی در مجلات مهم آمریکا و دیگر کشورها منتشر شده است. او همچنین طرف مشورت مجلس سنای آمریکا، برای مشکلات پایان عمر و اصلاح نظام بهداشت و تندرستی، بوده است.

بخشی از متن کتاب

در کتاب و سرانجام زنان می‌خوانیم: تنها زنانی که پدران، پسران و شوهران‌شان به آنها قدرت فرمانروایی می‌دادند، می‌توانستند تا اندازه‌ای توانا باشند و آن هم در دورانی کوتاه. حتی در جوامع زن سالار، همیشه بیشترین قدرت در دست مردان بوده است. در نتیجه در طول ده هزار سال اخیر نیمی از بهترین استعدادهای نژاد انسان به کار گرفته نشده است.

طی این دوران دراز نیروی عضلانی اهمیت داشت اما مردان با وجود قدرت بیشترشان باز مجبور بودند قوانینی برای سرکوب زنان وضع کنند، چرا که در شرایط یکسان زنان می‌توانستند در جامعه با موفقیت رقابت کنند و غالباً برنده شوند. این بیان معنی دیگر گفته بووار است «مشکل زنان همیشه مسئله مردان بوده است». من با او موافق نیستم که همه تفاوت‌های بین مردان و زنان به لحاظ فرهنگی است…

اما کاملاً می پذیرم که بیشتر تفاوت‌هایی که در طول تاریخ شاهد آن بوده ایم به علت فرمانروایی جنس نر و فرمان برداری زنان بوده است. تاریخ را فاتحان می‌نویسند و طی قرن‌ها نرها فاتحان جنگ میان جنسیت‌ها بوده‌اند. مردان زنان را پست خوانده‌اند و کاستی‌های زنان را به عنوان بخشی از خودِ زنانگی شناسانده و ترویج داده‌اند. این افسانه ساخته مردان را زیست شناسان نمی پذیرند. (ص16 کتاب و سرانجام زنان)

اما فرمانروایی هزاران ساله مردها رو به پایان است. قصرهای شیشه‌ای دروغین در حال شکستن و فرو ریختن است و زنان در حال بالا رفتن از پله های قدرت در تمامی قلمروهای زندگی می‌باشند. حتی در جوامعی با بیشترین نابرابری جنسیتی در دنیا، زنان و دختران با پیشرفت فن ارتباطات و دیدن آزادی زنان دیگر دنباله روی دنیای پیشین و سروری مرد را به خطر انداخته و خودخواهی کهنه نرها را تضعیف کرده است.

زن‌ها با توجه به شمار بیشتر آنها در جهان، خواستار دگرگونی‌اند. هرچه دختران و زنان آزادتر و آموزش یافته‌تر می‌شوند فرزندان کمتری می‌آورند؛ مردان مانع مسلم تنظیم خانواده هستند. حتی در فقیرترین سرزمین‌ها برنامه هایی مانند حق رأی، خدمات بهداشتی، وام های کم بهره تجاری و برنامه‌های پس انداز به زنان، حق تعیین سرنوشت‌شان را به آنها برگردانده است. با انجام این برنامه‌ها زنان شمار و فقر خانواده هایشان را کاهش می‌دهند.

هر سال آشکارتر می‌شود که بهترین راه برای کمک مالی به جهان رو به رشد، آموزش و قدرت دادن به زنان و دختران است. ادامه این روش پیامدهای سودمند بسیار دارد. جایگزینی کیفیت به کمیت در فرزندآوری، نه تنها زنان و یا کشورهای فقیر را، بلکه جهان ما را نجات خواهد داد و آن را برای گونه انسان قابل زیست می‌سازد و همانطور که هم اکنون این کار آغاز شده است، ضرورت انواع خشونت‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. (ص17 کتاب و سرانجام زنان)

چیرگی جنس نر هر هدفی را که شاید زمانی داشته پشت سر گذاشته است، اما اکنون این سلطه یک مانع پیشرفت به حساب می‌آید. توانمندی زنان گام بعدی در تکامل روابط اجتماعی انسان است و ما مردان به عنوان موجوداتی که به شکلی کم نظیر مورد موهبت قرار گرفته ایم می‌توانیم با پذیرفتن این روند سبب پیدایش و سرعت این تکامل شویم. از من می‌پرسند چرا من که یک مرد هستم باید چنین کتابی بنویسم…

نقد کتاب و سرانجام زنان

در کتاب و سرانجام زنان تاریخِ جنسیت و رابطۀ میان زن و مرد در طول تاریخ و جایگاه زنان و مردان در جهان از منظری زیست‌ شناختی و با توجه به علوم طبیعی روایت شده است. کونر معتقد است که زنان، براساس آنچه زیست‌ شناسی به ما می‌گوید، از مردان برترند و پذیرش این موضوع می‌تواند جهانی بهتر را رقم زند؛ جهانی که مردان در آن دست بالا را ندارند و بساط مردسالاری از آن برچیده شده است.

مریدس ف اسمال، استاد انسان‌شناسی دانشگاه کورنل، در وصف کتاب حاضر می‌گوید: «این کتاب چنان درگیر کننده و خواندنی است که سخت است آن‌را به زمین گذاشت. نوشته‌ای روان با دانشی ژرف و ناخشنودی از رفتاری که در همه دوره‌های تاریخ با زنان شده است… این اثر دادنامه‌ای است که به همه زنان یادآور می‌شود قوی و کوشا باشند.»

همچنین شری تورکل، استاد علوم اجتماعی دانشگاه ام.ای.تی کتاب و سرانجام زنان را این‌گونه وصف می‌کند: «هر برگ این کتاب را که می‌خواندم برایم چالشی بود. در مواردی که مخالف بودم مرا سخت به‌ فکر فرو می‌برد. آنجا که موافق بودم مدارک و نمونه‌های سودمند بسیاری می‌یافتم. همان چیزی که از یک کتاب خوب انتظار است: تاثیرگذار، گفتمانی علمی، چالش‌برانگیز و پویا.»

اگر به‌دنبال برابری و عدالت بین زنان و مردان هستید، مطالعه کتاب و سرانجام زنان به شما توصیه می‌شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 737 بار

Melvin%20Konner%20 %D9%85%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%86%20%DA%A9%D9%88%D9%86%D8%B1

عنوان کتاب: و سرانجام زنان

جنسیت ، تکامل و پایان تبعیض جنسیتی

جز کتاب هایی که همه ی زنان باید بخوانند

نویسنده: ملوین کونر

مترجم: حسنعلی رونقی

تعداد صفحات کتاب: 302 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 23.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

چرا حتی بچه های آدم از دل پدرشان خبر ندارند؟ چرا مرزها قاطی پاطی است؟ به پیشانی زدم و گریستم. از بابک پرسیدم: پسرجان، تو با افسانه خانم، همسایه روبرو سرو سری داری؟ یکی دو...
بروزرسانی: 5 ماه قبل
تعداد بازدید: 216
هر چند داستان های این مجموعه به گونه ای در گوشه های ذهن ما وجود دارند، ولی با خواندن آن ها پرونده بایگانی شده آن ها در ذهنمان باز شده و مجبورمان می کند خاک نشسته بر آن را با دستمال اندیشه برطرف کنیم. داستان های کوتاه...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 172

2 پاسخ

  1. فایل فشرده کتاب و سرانجام زنان جنسیت ، تکامل و پایان تبعیض جنسیتی اثر ملوین کونر خراب است.لطفاً اصلاح گنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *