آبشوران

قیمت اصلی 18.000 تومان بود.قیمت فعلی 16.000 تومان است.

داستان های کوتاه

نویسنده: علی اشرف درویشیان

مترجم: ندارد

تعداد صفحات کتاب: 75 صفحه

حجم فایل: 5.53 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب آبشوران pdf

دانلود کتاب آبشوران pdf

کتاب آبشوران مجموع 12 داستان به هم پیوسته است از خانواده ای که در پایین دست رود زندگی می کند و بیغوله نشین شهر کرمانشاه است.

ناقل داستان ها علی اشرفِ جوان است در سنینی کمتر از حد دبیرستان. داستان اول با عنوان خانه ی ما موقعیت اجتماعی، جغرافیایی و حال و اوضاع این خانواده را حکایت می کند. داستان های بعدی نیز حکایت هایی از خانواده ی علی اشرف درویشیان است و دست و پنجه نرم کردن فرزندان و پدر و مادر با فقر و بهتر بگوییم فلاکت و بدبختی.

اشرف دارای دو برادر است که در حین داستان های کتاب آبشوران یک خواهر و در انتها یک برادر هم به خانواده اضافه می شود. ننه یا مادر بچه ها شخصی دلسوز است که شب و روز کار می کند و تمام غم و غصه ی بزرگ کردن بچه ها پای اوست. یک تنه و علی رغم مخالفت پدر و اطرافیان بچه ها را به مدرسه می فرستد تا با سواد شوند. پدر عموماً  بیکار است و با بی رحمی با اعضای خانواده رفتار می کند.

بیشتر داستان های کتاب آبشوران pdf، اتفاقاتی است که در عالم شیطنت های بچگی میان برادران رخ می دهد و به نوعی توسط دیگران سرکوب شده و احساس همدردی  و تاسف خواننده را به بار می آورد. دو ماهی در نقلدان، بیالون، ماهی ها و غازها، باغچه ی کوچک و بِی از این جمله اند. با خواندن این داستان ها وضعیت فلاکت بار این خانواده به عینه و در خلال قصه هایی واقعی به تصویر کشیده می شود.

آنچه در این داستان ها به چشم می خورد آن است که مردم آن دوران بیشتر از آن که درگیر فقر و فلاکت باشند دچار جهل و بی خبری اند. فقر می تواند انسان ساز باشد اما جهل حتما انسان سوز است. در داستان ها نمونه های مختلفی از جهالت اعتقادی و ظلم به زنان مشاهده می گردد.

داستان های کتاب آبشوران pdf در فضای قبل از انقلاب نوشته شده، در دهه ی 1350. درون مایه های اعتراض سیاسی – اجتماعی را هم می توان در آنها مشاهده کرد. داستان صلح که آخرین داستان این مجموعه است نمونه ی بارز این مسئله می تواند باشد.

نقد کتاب آبشوران pdf

علی اشرف درویشیان را در ادبیات ایران می توان با مو یان در ادبیات چین یا بهتر بگوییم ادبیات جهان مقایسه کرد. داستان های هر دو بی شیله و پیله و برخواسته از واقعیت تجربه شده ی نویسنده هاست. هر دو تجربه هایی تلخ از فقر و جهالت را پشت سر گذاشته اند و حال آن تجربه های واقعی بستری شده است برای خلق موقعیت های داستانی. زبان هر دو ساده، بی تکلف و عاری از بازی های کلامی است.

آنچه در داستان های کتاب آبشوران اهمیت دارد نقل حکایت های رخ داده از واقعیت زندگی صعب و سخت آنهاست. مهم ترین کارکرد این نوع داستان ها و به طور کلی تر این نوع ادبیات، بهره گیری از آن برای دستیابی به فرهنگ و آداب و رسوم تاریخی یک قوم از لحاظ زمانی و جغرافیایی است که دانستن آن و به دست آوردن سیر تحولات فکری فرهنگی می تواند کمک های بسیاری به تحلیل های جامعه شناختی و تاریخی بکند.

ارزش این گونه متن ها اگر همچین متن هایی از زمان های دورتر تاریخی وجود داشته باشد از ارزش کتاب های اصطلاحا تاریخی بسیار بیشتر است. بیشتر تاریخ نویسان گذشته ی ما تنها تاریخ سلاطین و جنگ ها را جزو تاریخ به حساب می آوردند غافل از اینکه سیر تحولات فرهنگی و رسومی و اعتقادی توده ی مردم از نظر مورخ امروزی شاید بسی مهم تر باشد.

این کتاب کم‌حجم، اگرچه به‌هم‌ پیوسته‌اند، می‌توان جدا از هم نیز مطالعه‌شان کرد. قصه‌ها از زبان شخصیتی به نام اشرف روایت می‌شود که همراه خانواده‌اش ساکن دِه است. مشکلات اقتصادی و فقر همه‌گیر، عمده‌ترین مضمون داستان‌ های کتاب آبشوران pdf می‌باشد. علاوه بر این، موضوعاتی چون خرافه‌ پرستی، مردسالاری، مذهب‌ زدگی و… نیز در این کتاب مطرح شده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم: بعد از ظهر پنجشنبه بود؛ مثل همهٔ پنجشنبه‌ها خاموش و دلگیر و کمی هم خوشی تعطیلی جمعه. اواخر پاییز بود. اتاق هنوز نم داشت. یک هفته پیش سیل آمده بود. بابام زیرکرسی خوابیده بود. آفتاب روی دیوار کاهگلی حیاط رنگ می‌باخت؛ دلم می‌خواست آفتاب نرود. هیچ وقت نرود و مشق‌هایم خود به خود نوشته بشوند و بابام از خواب بیدار نشود: هر وقت بلند می‌شد، بهانه می‌گرفت و کتکمان می‌زد.

دلهرهٔ شنبه در دلم بود. آن همه مشق و جدولِ ضرب ومعلم نامهربان و صدای ماست فروش دوره‌گرد در کوچه. چرا هیچ کس نبود که دوستمان داشته باشد؟ ولی بود. بچه گربه‌ هایی بودند که شب‌ها، دزدکی توی جامان می‌بردیم. دست‌هامان را می‌لیسیدند و برایمان خُرخُر می‌کردند؛ اما تا غافل می‌شدیم، می‌رفتند و پای بابا را گاز می‌گرفتند و می‌لیسیدند و بابام پرتشان می‌کرد تو حیاط… (داستان دوماهی در نقلدان، از کتاب آبشوران)

در پایان خواندن کتاب آبشوران pdf را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1404 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آبشوران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *