کوری

22.000 تومان28.000 تومان

رمانی تاثیرگذار، تفکر برانگیز و نمادین

جز برترین کتاب های اگزیستانسیالیسم

نویسنده:

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب کوری pdf

دانلود کتاب کوری pdf

کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو نویسنده مطرح پرتغالی است که در شانزده نوامبر سال 1922 در روستایی نزدیک شهر لیسبون بدنیا آمد.

نویسنده در این کتاب تصویر جامعه ای را به ما نشان می دهد که دچار بیماری ناشناخته ای شده اند و هیچ راه درمان و علاجی برای آن ندارند؛ منشاء شیوع بیماری نیز نامعلوم است. ما می توانیم اشاره جالبی به بیماری کرونا زمانی که درگیر آن بودیم و تا پیدا کردن واکسن و واکسینه کردن مردم این بیماری ناشناخته چه اتفاقات عجیبی را رقم زد بکنیم و می توانیم رمان کوری را درک کنیم.

از دیگر آثار ژوزه می توان به همزاد اشاره کرد که مانند رمان حاضر روی پرده سینما توسط بسیاری از کارگردانان رفته است. این کتاب مضمونی سیاسی و اجتماعی دارد.

داستان کتاب کوری از یک ترافیک در یک شهر شروع می شود، راننده ای که در ترافیک مانده است و ناگهان بینایی خودش را  از دست می دهد. به فاصله کمی افراد دیگری دچار این بیماری می شوند و بینایی خودشان را از دست می دهند. همه ی کسانی که دچار این بیماری شده اند و بینایی خودشان را از دست داده اند، بیماران یک پزشک هستند. کوری که این بیماران به آن دچار شده اند، نابینایی معمولی که همه چیز را سیاه می بینند نیست؛ بلکه آنها همه چیز اطراف را سفید می بینند.

پزشک معالج این افراد متوجه می شود که این بیماری به چشم ارتباط ندارد. در این حین دولت در صدد جمع آوری این بیماران بر می آید و آنها را به آسایشگاهی منتقل می کند. خود پزشک که دچار این بیماری شده است به آسایشاه منتقل می شود. همسر پزشک که به این بیماری دچار نشده است، خودش را به کوری می زند تا بتواند همراه همسر خود به آسایشگاه برود تا از او مراقبت کند.

در آسایشگاه اتفاقات زیادی بر سرتقسیم غذا می افتد. درگیری، زورگیری، فحشا، تجاوز و خیلی اتفاقات دیگر. در یکی از زورگیری ها همسر پزشک با قیچی گردن رئیس زورگیران را می کافد و او می میرد و بیماران، آسایشگاه را به آتش می کشند و از آنجا خارج می شوند و به شهر می روند.

می بینند که شهر خالی و همه جا را کثافت فرا گرفته است و پر از جنازه است و بیماری در داخل شهر هم نفوذ کرده و آنها بی خبر بوده اند. آنها برای زنده ماندن به دنبال غذا می گردند و همسر پزشک به آنها کمک می کند. کتاب کوری رمانی ست که بی شک از خواندنش لذت خواهید برد.

نقد کتاب کوری pdf

اگر کتاب کوری را مطالعه کنید متوجه می شوید که هیچ کدام از شخصیت های داستان اسمی ندارند و نویسنده آنها را با نام پزشک، همسر پزشک، مرد در ترافیکو همسرش و دخترک ولیچر سوار و پسرک لوچ چشم نام گذاری کرده است.

کوری جامعه ای را به تصویر می کشد که آدم های آن بدون هیچ دلیل واضحی نابینا می شوند. این نابینایی مسری است. نابینایانی که همه چیز را سفید می بنند. شاید بتوان گفت یک جور بستن چشم به روی واقعیت های جامعه؛ جامعه ای که فساد و گند آن را فرار گرفته است و مردمی که برای فرار از آن به کلیسا پناه می برند و در کمال ناباوری می بینند که خدایانی که آنها نیز چشمانشان را بسته اند تا شاهد این فساد بشر نباشند و چشمانشان را رو به آسمان گرفته اند.

کتاب کوری مشهورترین اثر ساراماگو در ایران است که این نویسنده سال 1995 آن را منتشر کرده است. این رمان تاکنون 11 بار به فارسی برگردانده شده است. ساراماگو در این رمان موقعیتی را پدید آورده است که تمام مردم جهان براثر یک بیماری مشترک کور میشوند، ساراماگو با استفاده از این فضاسازی ترسناک و فوق‌العاده بسیاری از مضامین فکری خود را منتقل کرده است. سال 2008 از روی این رمان فیلمی ساخته شد. او رمانی هم به نام کتاب بینایی دارد که سال 2004 منتشرشده است.

اگر شما جزء افرادی هستید که به کتابهایی با مضمون سیاسی، اجتماعی و فلسفه علاقه دارید، می توانید به مطالعه این کتاب بپردازید و از آن نهایت لذت را ببرید. کتابی که هیچ کدام از شخصیت های آن اسم ندارند.

کتاب کوری pdf می تواند به ما یادآور شود که چقدر هنجارهای اجتماعی و باورهای ما می تواند جامعه را متزلزل و نابود کند.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1270 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کوری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *