یافتن چیکا

(1 بررسی مشتری)

قیمت اصلی 36.000 تومان بود.قیمت فعلی 25.000 تومان است.

دختربچه، زمین لرزه، آفرینش خانواده

نویسنده: میچ آلبوم

مترجم: ماندانا قهرمانلو

تعداد صفحات کتاب: 260 صفحه

حجم فایل: 12.6 مگابایت

کتاب یافتن چیکا pdf

دانلود کتاب یافتن چیکا

میچ آلبوم نویسنده‌ای فوق العاده است؛ و کتاب یافتن چیکا (که با عناوین مشابه بارها در ایران ترجمه شده) اثری دیگر از اوست.

این رمانِ دلنشین را می‌شود یک‌نفس خواند و لذت برد. یکی از لطیف‌ترین آثار نویسنده است و با روح و روان مخاطب بازی می‌کند! اثری آموزنده، پراحساس و مانند سایر آثار میچ آلبوم قابل تامل است و در یک کلام ارزش خواندن دارد.

نویسنده کتاب یافتن چیکا، یکی از نویسندگان پرطرفدار آمریکایی است که آثارش مخاطبین گسترده‌ای در سراسر دنیا دارد. تمام آثارش تاکنون به ده‌ها زبان در سراسر دنیا ترجمه شده‌اند و طبق آمارها بیش از 33 میلیون نسخه از آن‌ها به فروش رفته است!

خلاصه کتاب

کتاب یافتن چیکا، داستانی درباره دختری کوچک، زلزله، و ایجاد خانواده است. این اثر داستان زندگی و پیوند دخترکی کوچک به نام چیکا با خانواده میچ آلبوم است. چیکا ژون، سه روز بعد از زلزله سال ۲۰۱۰ هائیتی به دنیا آمد. کودکی‌اش در فقر و بدبختی گذشت و مادرش، هنگام زایمان برادر کوچکتر او، جانش را از دست داد. چیکا به یتیم‌خانه‌ای رفت که میچ آلبوم آنجا را اداره می‌کرد.

میچ و همسرش، فرزندی نداشتند و این چهل کودک یتیم، بخشی از خانواده آن‌ها به حساب می‌آمدند. اما با ورود چیکا، دنیای آنها متفاوت شد. اعتماد به نفس و شجاعت چیکا، همه بچه‌ها و همه مربیان آنجا را تحت تاثیر قرار داده بود. اما دردناک این بود که وقتی چیکا پنج ساله شد، به بیماری دچار شد که هیچکدام از پزشکان هائیتی توان درمانش را نداشتند.

نویسنده کتاب یافتن چیکا و همسرش، چیکا را به این امید به دیترویت بردند که حالش خوب شود و بتواند دوباره به زادگاهش برگردد. سفر آن‌ها به سفری دوساله دور دنیا بدل می‌شود و چیکا، عشق و لذت را به خانواده آلبوم می‌بخشد و درسی عمیق به میچ می‌دهد. رابطه‌ای که بر اساس عشق بنا شده است، هرگز نابود نمی‌شود.

بدون شک مخاطبان قلم میچ آلبوم با فضای الهام‌بخش داستان‌هایش به خوبی آشنا هستند؛ این کتاب نیز همچون دیگر آثار آلبوم، از چنین فضایی برخوردار است. از همین رو، کتاب یافتن چیکا را به تمامی دوستداران داستان‌های اجتماعی و انگیزشی توصیه می‌کنیم. نقطه قوت روایت این خاطرات ساده و تاثیرگذار این است که عشق هیچ محدودیتی ندارد و نباید با قومیت، مذهب، تحصیلات و پول مانع آن شد. داستانی بسیار رسا و ملایم.

بخشی از متن

در بخشی از کتاب یافتن چیکا می‌خوانیم: بیست سال قبل از اینکه چیکا بیاید تا با ما زندگی کند، سفر زندگی‌ام را شروع کرده بودم. خیلی دور نبود، کمتر از هزار و دویست کیلومتر با هواپیما از دیترویت به بوستون، و بعد با خودروی کرایه‌ای، سی دقیقه تا حومه‌ی نیوتون غربی. به دیدار استاد قدیمی دانشگاهم آمده بودم. موری شوارتس نام داشت. موری در حال مرگ بود. مرض تباهی سلول‌های عصبی-حرکتی به او حمله کرده بود.

آن ایام سی‌و هفت ساله بودم و پنج تا شغل داشتم: روزنامه، تلویزیون، رادیو، کتاب، نویسنده‌ی آزاد. از ترس اینکه دیگر به من کار ندهند، به هیچ کاری نه نمی‌گفتم. فقط از طریق تلویزیون بود که فهمیدم موری بیمار است؛ مصاحبه با او در برنامه‌ی راه شب شبکه‌ی اِی‌بی‌سی. تد کاپل، گوینده و مسئول برنامه، با هواپیما از واشنگتون دیسی به ملاقات استاد جن‌مانند و روبه موت من رفت که اغلب لبخند به لب به مراجعه کنندگان آموزش می‌داد:

در رابطه با اینکه مرگ زود‌آیند چه چیزهایی را درباره ی زندگی برملا می‌کند. کاپل به حدی تحت تأثیر رویکرد موری قرار گرفت – به رغم ناتوانی‌اش از راه رفتن، لباس پوشیدن یا استحمام تنهایی – که عوامل برنامه‌ی راه شب برنامه‌ی کاملی از او تهیه کردند و بعد هم دوتا برنامه‌ی دیگر. اولین برنامه را که دیدم، از فرط حیرت دهانم باز و آویزان شد. موری – برداشت سالم‌ترش – استاد محبوبم در دانشگاه برندایس بود. جامعه شناسی درس می‌داد.

هر واحدی که ارائه می‌کرد، برمی‌داشتم. بیشتر حس‌و حال عمو داشت تا معلم. دو نفری اطراف محوطه‌ی دانشکده راه می‌رفتیم و با همدیگر ناهار می‌خوردیم. موری آکنده از ایده بود، حتی با دهان پر از غذایش که در حین صحبت، خرده ریزه های سالاد تخم مرغ، پروازکنان به سویم می‌آمد. یک‌بار نوشتم کل مدتی که او را می‌شناختم، دو نیاز مبرم داشتم: در آغوش گرفتنش و دادن دستمال سفره به دستش. (ص82 کتاب یافتن چیکا)

روز فارغ التحصیلی هدیه‌ای به موری دادم: کیف دستی مردانه؛ حروف اول نام و نام خانوادگی‌اش روی كيف بود. اشک در چشمانش جمع شد و مرا در آغوش گرفت و گفت «میچ تو یکی از دانشجو خوب‌ها هستی. بهم قول بده که ارتباطت رو حفظ می‌کنی.» قول دادم که چنین کنم. بعد زیر قولم زدم. به مدت شانزده سال. شانزده سال بدون هیچ دیداری، نامه‌ای، حتی یک تماس تلفنی. هیچ بهانه‌ای نداشتم، جز همانی که همه‌مان می‌آوریم.

فکر کردم، سرم شلوغ بوده ـ به هر حالتِ مذبوحانه‌ای که این واژه را به کار می‌گیریم – روزنامه نگار ورزشی‌ای که خیلی خواهان دارد، از نردبان‌های ترقی بالا می‌رود، پشت سر هم موفقیت کسب می‌کند و به گونه‌ای بسیار بسیار مهم درگیر کار است. بنابراین وقتی بعد از آن همه سال، موری را در برنامه‌ی راه شب دیدم و شوکه شدم، حالتی جانکاه به من دست داد: احساس گناه، یا شاید شرم؛ این حس که دیگر یکی از دانشجو خوب‌ها نبودم.

به او تلفن زدم. برنامه ریزی کردم تا به دیدارش بروم. قرار بود فقط و فقط یک ملاقات باشد. اما طی اولین دیدار، موری در چیزی رخنه کرد. به رغم ناتوانی و صندلی چرخ‌داری بودنش، به حدی ماهرانه مرا تجزیه و تحلیل کرد – و گفت: «میچ، رو به موت بودن فقط یه چیزیه که آدم درباره‌اش ناراحت می‌شه. زیستن یه زندگی غمگین، چیز دیگه ایه.» (ص83 کتاب یافتن چیکا)

متوجه شدم دارم برمی‌گردم، سه شنبه‌ی بعد و سه شنبه‌ی بعدی و کل سه شنبه هایی که در زندگی برایش باقی مانده بود. آخرین «واحد درسی» را با همدیگر برداشتیم: راجع به اینکه وقتی آدم می‌فهمد دارد می‌میرد چه چیزی در زندگی حقیقتاً اهمیت دارد و او برداشت بهتری را از وجودم بیرون کشید، برداشت پیشینم را. سرانجام دیدارهایمان تبدیل به وقایع نامه شد…

نقد کتاب یافتن چیکا

کتاب یافتن چیکا، داستانی دلخراش اما نشاط‌ آور می‌باشد که گواهی بر شجاعت و انگیزه کودکان و همچنین قدرت عشق است. جدیدترین اثر نویسندۀ پرفروش آمریکایی، داستان بالندگی دختری را در دل تلخ‌ترین حادثه‌ها روایت می‌کند. زلزله‌ای سهمگین در هائیتی رخ می‌دهد! این حادثه وحشت‌ انگیز تنها بخشی از تقدیر شوم مردم یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

کشور هائیتی نمادی از آفریقا در دل آمریکای جنوبی، با منابع بسیار ناچیز و جمعیت بسیارش، فقیرترین کشور نیمکره غربی به شمار می‌آید. با وقوع زلزله‌ای که به مدت حدودا 30 ثانیه همه شهر را با خاک یکسان کرد، طبعا بسیاری از بازماندگان از جمله کودکان، بی‌پناه و آواره شدند. میچ آلبوم داستان یکی از همین کودکان را در کتاب حاضر روایت می‌کند.

میچ آلبوم در نقش یکی از خیرین یتیم خانه‌ای که مسئولیت رشد و پرورش کودکان هائیتی را بر عهده گرفته بود، شخصا وارد داستان کتاب یافتن چیکا می‌شود و بخش‌ هایی را از زبان اول شخص روایت می‌کند. چیکا شخصیتی منحصر به فرد است که کودکی‌اش نیز با سایر هم‌سالانش تفاوت دارد.

اگر چه شرایط سخت زندگی در کشور هائیتی از این بچه‌ها شخصیت‌هایی مقاوم و خودساخته آفریده است اما داستان زندگی چیکا که بر اساس یک قصه واقعی تنظیم شده است با دیگران تفاوت دارد. در حقیقت این خود چیکا است که از آقای آلبوم تقاضا می‌کند قصه زندگی‌اش را بنویسد.

آلبوم کاملا تحت تاثیر این کودک الهام‌بخش قرار گرفته و داستان بی‌نظیر کتاب یافتن چیکا را در سال 2019 به رشته تحریر در آورد.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1633 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

1 دیدگاه برای یافتن چیکا

  1. nasim HA

    خیلی ممنون از معرفی و سایت خوبتون.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *