آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید

آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید (nbookcity.com)

دانلود کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید

در برخی موارد، مدارس تاثیرات بدی روی ما دارند؛ کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید از این تاثیرات کم می‌کند!

آلن دوباتن کتاب را با چند سوال ساده آغاز می‌کند. چرا در طول آن همه ساعتی که در مدرسه سپری کردیم هیچ صحبتی درباره موضوعات اساسی‌تر انجام نمی‌شد؟ موضوعاتی که برای داشتن یک زندگی آبرومندانه به آن‌ها نیاز داریم.

چطور در مدرسه برای موضوعاتی مانند معادلات دیفرانسیل و انتگرال، فرسایش لایه‌های یخچال‌ها و … زمان زیادی صرف می‌شد اما برای طیف وسیعی از موضوعات و مسائلی که می‌توانستند به رشد ما کمک کنند زمان بسیار کمی اختصاص داده می‌شد؟ چرا در مدرسه هیچ‌کس به این موضوعات مهم حتی اشاره کوتاهی هم نکرد؟

خلاصه کتاب

کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید که زیر نظر آلن دوباتن تالیف شده، شما را با آنچه لازم است درباره احساسات بدانید آشنا می‌کند و راه و رسم زندگی را آموزش می‌دهد. انرژی و هزینه‌ای که امروزه به رشد و پرورش ذهن نسل بعدی انسان اختصاص داده می‌شود در تاریخ بشریت بی‌سابقه است.

در تمام کشورهای پیشرفته روال به این شکل شده است که یک فرد تا اوایل دهه سوم زندگی، کاری به‌جز درس خواندن و مطالعه ندارد: بیشتر خانواده‌ها انجام تکالیف مدرسه را از هر کاری ضروری‌تر می‌دانند، ارتشی از معلمان و مربیان آماده هستند تا به سوالات ریاضی و علوم پاسخ دهند و سیاستمداران همواره طرح‌های جدید برای آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دهند.

اما واقعیت این است که مدرسه، بسیاری از افراد جامعه را ناامید می‌کند. موضوعات فراوانی وجود دارد که هیچکس در مدرسه راجع به آن‌ها حرف نمی‌زند و کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید، دقیقا برای بیان حرف‌های ناگفته تالیف شده است. هم‌اکنون محتوای برنامه‌های درسی مدارس هیچ ارتباطی با چالش‌های واقعی زندگی بزرگسالی ندارد.

ما به اشتباه تصور می‌کنیم آنچه که باعث شکست‌مان خواهد شد کمبود دانش در جبر، ریاضی، ادبیات و تاریخ است اما چنین چیزی واقعیت ندارد. دلیل اصلی شکست ما در زندگی بزرگسالی، ناتوانی در رشد و توسعه مهارت‌های عاطفی است: شناختی که از خود داریم، مهارت‌ هایی که در مدیریت روابط عاشقانه داریم، توانایی ما در برقراری ارتباط با فرزندان و همکاران، میزان اعتمادبه‌نفس ما و …

آنچه که باعث از بین رفتن امید و آرزوهای انسان‌ها می‌شود بیشتر درنتیجه شکست و ناتوانی آن‌ها در حیطه‌های عاطفی است تا موضوعاتی که در مدرسه و دانشگاه ارائه می‌شوند. وقتی به آنچه که می‌توانستیم در مدرسه یاد بگیریم فکر می‌کنیم، معمولاً ناامید می‌شویم و احساس می‌کنیم دیر شده است.

تصور می‌کنیم نبود آن‌ها باعث می‌شود در زندگی بهای سنگینی بپردازیم و همچنین غیرممکن است بتوانیم مهارت‌های عاطفی موردنیاز را خودمان به‌تنهایی یاد بگیریم. اما نویسنده کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید معتقد است که این کناره‌ گیری هزینه سنگینی بر افراد تحمیل می‌کند.

اگر در پی یادگیری آنچه که به ما یاد نداده‌اند نباشیم، نسل‌های بعد نیز مجبورند با مشکلات تکراری نسل قبل مواجه شوند و به عبارتی چرخ را از نو اختراع کنند! پس یادگیری درس‌های گفته نشده تنها راهی است که برای بزرگسالان باقی می‌ماند، هدفی که دستاوردش برای انسان، به تحمل سختی‌هایش می‌ارزد!

بخشی از متن کتاب

در کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید می‌خوانیم: طبیعتاً ما یک نفر هستیم. فقط یک جسم داریم و ما را با یک نام صدا می‌زنند. با این حال، درون ذهن‌مان به شکلی است که گویی پر از صداها یا افراد مختلف است. می‌توانیم ذهن خود را مانند صحنه تئاتر تصور کنیم که بیشتر آن در تاریکی فرو رفته است و تنها اطراف سخنران، که در مرکز صحنه و پشت میکروفون ایستاده نورانی شده است.

در اوقات مختلف روز و شب، شخصیت‌های متضادی که در ذهن ما هستند، مدام سعی دارند آنچه که جلوی چشم‌مان است را برای ما تعبیر و تفسیر کنند. گاهی اوقات شخصیت ترسوی ذهن ما غالب می‌شود؛ شخصیتی که همیشه نگران است و تصور می‌کند همه چیز اشتباه خواهد شد و در مواجهه با مشکلات (حتی بسیار جزئی) به سرعت به گریه و زاری می‌افتد. گاهی اوقات شخصیتِ خود انتقادگر غالب می‌شود.

شخصیتی که اصرار دارد همه چیز تقصیر ماست و ما را سرزنش می‌کند و می‌گوید لیاقت زنده ماندن را نداریم. گاهی شخصیت افسرده است که غالب می‌شود و او تصور می‌کند زندگی و هستی اشتباه وحشتناکی است، امیدواری بی‌مفهوم است و انتهای زیستن به فاجعه و اضمحلال ختم می‌شود. تمامی این شخصیت‌ها یک وجه اشتراک دارند و آن هم این است که:

هریک به شیوه خود، عاشق صحبت کردن هستند و صحبت‌های آنها نیز بسیار بی‌فایده است. باید به این مسئله توجه داشته باشیم که همه ما یک بخش بالغ در درون‌مان داریم. ما اغلب از وجود بخش بالغ در درون‌مان آگاهی نداریم و به همین خاطر نیز به ندرت کاری انجام می‌دهیم که باعث تشویق و تقویت او شود، تا کنترل ذهن‌مان را در دست گیرد. (ص45 کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید)

شاید بخش بالغ ما روی یکی از صندلی‌های تاریک همان سالن تئاتر نشسته باشد یا در راهروی پرپیچ وخم معطل باشد. اما هرچه که هست مطمئن هستیم آنجا حضور دارد. همه ما در طول زندگی، افراد بالغِ مهربان و تأثیرگذاری را در اطراف‌مان دیده ایم و به همین خاطر این اطمینان وجود دارد که در درون هریک از ما یک بخش بالغ شکل گرفته است و توانایی تعبیر و تفسیر زندگی را نیز دارد.

وقتی بخش بالغ را به پشت میکروفون بیاوریم، ویژگی‌های مثبتی که داریم را به ما یادآوری خواهد کرد. در میان شخصیت هایی که در ذهن‌مان وجود دارد، بخش بالغ بیش از همه کاربلد و مدبر است. او در مواجهه با مشکلات به دنبال راه حل است. او می‌داند که بالاخره یک راهی وجود دارد و به محض مواجه شدن با یک مانع ناامید نمی‌شود.

او می‌گوید هرچند این مانع فعلاً سخت و دشوار است، اما در نهایت حل خواهد شد. منِ بالغ همیشه مشکلات را حل می‌کند. علاوه براین بخش بالغ مهربان است و وقتی با مشکلات مواجه می‌شویم، به ما مهربانی می‌کند. این بخش، از گذشته‌ی پریشان ما اطلاع دارد و می‌داند که شاید هرکس دیگری در موقعیت ما بود، به آسانی دچار لغزش میشد. (ص46 کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید)

او حواس ما را از مشکلات بی‌اهمیت و ناچیز پرت می‌کند و به ما یادآوری می‌کند که زندگی کوتاه است و باید به چیزهای مهم‌تر توجه کنیم. همچنین این بخش، ما را به انجام یک کار دیگر هم ترغیب می‌کند: گاهی اوقات با اقتدار، یک پیام ساده را به ما می‌دهد و از ما می‌خواهد که به رختخواب برویم تا صبح به آن فکر نکنیم و فردا که بلند شدیم، حتماً تغذیه خوبی داشته باشیم…

نکوداشت های کتاب

  • کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید کتابی فوق‌العاده خواندنی است!
  • کتابی درخشان درباره ضروری‌ترین و مهم‌ترین موضوع دنیا!
  • کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید، درس‌ هایی مفید برای به حداقل رساندن آسیب‌ هایی که به خودمان و دیگران می‌زنیم.
  • راهنمایی عملی برای رویارویی با چالش‌های واقعی زندگی در قرن بیست و یکم!

نقد کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید

نویسنده در کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید سعی دارد آن نگاهی که در مدرسه به ما دیکته شده، و البته بسیاری نکته حکیمانه که در طول مسیر زندگی نیاز داریم را بیان کند. اگر در روابط، ناتوانی در تعامل با خودتان، احساس کم از آزادی، درگیر هستید و رنج می‌کشید این کتاب را بارها بخوانید.

در خانواده‌های بسیاری، تکالیف درسی امری مقدس تصور می‌شود و برای پرورش نیروی کار جوان، جمعیت عظیمی از معلمان و مربیان، دانشکده‌ها و مأموران آموزشی از طریق نظام مدرسه به کار گرفته می‌شوند. سیاستمداران در جناح‌های مختلف سیاسی برای اثبات اهمیت امر آموزش نزد خودشان با همدیگر رقابت می‌کنند.

اما عموماً انسان کاملی را نمی‌بیند که در مشکلات زندگی‌اش بتواند از آموزش‌های دوران مدرسه استفاده کند چون مفاهیمی که برای یک زندگی خوب و معتدل بسیار مهم هستند، مورد بی‌توجهی قرار گرفتند. کسانی که در مدرسه بهترین عملکرد را دارند، در دراز مدت، لزوماً در زندگی به‌خوبی عمل نمی‌کنند و برعکس.

آلن دوباتن در کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید به شما کمک می‌کند بتوانید مسیر روشن و مشخص خود را پیدا کنید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 216 بار

Alain%20de%20Botton%20 %D8%A2%D9%84%D9%86%20%D8%AF%D9%88%20%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D9%86 18

عنوان کتاب: آنچه در مدرسه یاد نگرفته اید

(آنچه در مدرسه به شما یاد نمی دهند)

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: علیرضا نظری انامق

تعداد صفحات کتاب: 89 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

الیاده در دههٔ آخر عمرش، به طرح‌ریزی و نظارت بر تألیف و تدوین دائرةالمعارف دین مشغول بود تا این‌که پس از تکمیل تدوین این دائرةالمعارف و درست یک ماه پس از نگارشِ پیش‌گفتار خود بر آن درگذشت...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 157
در ابتدای مقدمه مفهوم ها و ابزارهای تفکر نقادانه، ریچارد پل نویسنده کتاب می‌گوید: کتاب کوچکی که در دست دارید شامل مفهوم‌ها و ابزارهای اصلیِ تفکر نقّادانه از دیدگاه ریچارد پُل می‌شود و این مفهوم‌ها و ابزارها را به صورت فشرده بیان می‌کند. این کتاب حاوی برداشتی از تفکر نقادانه است...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 2499

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *