این حجاب مزخرف

این حجاب مزخرف (nbookcity.com)

دانلود کتاب این حجاب مزخرف

کتاب این حجاب مزخرف اثریست خنده‌دار، با قلمی قوی از خاطرات و نتیجه گیری‌های منطقیِ ایقان محمدپور.

همانطور که از عنوان کتاب مشخص است، اثر پیش رو مباحثی در مورد تاریخچه حجاب در ایران، خاطراتی جالب و خواندنی از دوران دانشگاه نویسنده در مورد سختگیری برخی مسئولان و همچنین برداشت‌های شخصی نویسنده از مسائل اجتماعی است.

لازم به ذکر است که این کتاب به هیچ وجه خسته کننده نیست و در هر رده سنی که باشید از خواندن سطر به سطر آن لذت خواهید برد.

خلاصه کتاب

کتاب این حجاب مزخرف به شیوه متفاوت و البته کمی نامتعارف نسبت به سایر کتاب های مذهبی نگاشته شده است. با وجود اینکه در ساختار و صفحه‌ آرایی و … با ظاهری کاملاً شبیه به یک کتاب رسمی و معمولی روبه‌رو هستیم اما نحوه نگارش آن با کتاب‌ های دیگر تفاوت‌ های اساسی دارد. حتی عنوان کتاب تعجب برانگیز است و در متن آن نیز نویسنده، با جملات نامرسوم و عجیب، همواره مخاطب را به حیرت وامی‌دارد!

این کتاب از دید اول شخص روایت می‌شود و بیش‌تر شبیه نقل و روایت نویسنده برای مخاطب است. بنابراین با این‌که نویسنده سعی کرده است محتوای قابل دفاعی را ارائه کند، اما ابداً ظاهر خشک به آن نداده است. مطالعه چنین کتاب‌ هایی نه فقط برای کتاب‌خوان‌ های حرفه‌ ای که برای اقشار و سنین مختلف، تجربه لذت بخشی به همراه دارد و به دلیل شیرینیِ قلم و سلیس بودن آن، می‌ تواند با هر خواننده‌ ای در هر سطح، ارتباط برقرار کند.

ایقان محمدپور (با اسم مستعار ایقانو) در کتاب این حجاب مزخرف، جدی‌ ترین شبهه‌ی عقلیِ وارد شده به حجاب را به شیوه عام فهم پاسخ داده است. عده‌ ای معتقدند «اگر حجاب و پوشش آزاد باشد، مسئله جنسیت در جامعه، به امری عادی و معمولی تبدیل خواهد شد و این می‌ تواند تحریک‌ پذیری را از معضل بودن خارج کند.»

اما نویسنده نظری کاملاً بر خلاف این عقیده دارد و در فصل دوم و سوم کتاب، به طور مفصل به این اشکال پرداخته و آن را رد می‌ کند. نویسنده ادعا می‌کند بدون استفاده از آیات و احادیث و صرفاً با تکیه بر عقل، وجوب حجاب را در این کتاب اثبات کرده است. این حجاب مزخرف در 218 صفحه نوشته شده و شامل چهار فصل است.

بخشی از متن کتاب

… یه چیز بامزه یادم افتاد. تو همایش‌ها کمتر دست می‌زدند و بیشتر صلوات می‌فرستادند. موقع تبلیغات خاتمی برای ریاست جمهوری، معّلم ما یه جا رفته بود که دخترا کف و جیغ و هورا کشیده بودند. اومد سر کلاس با عصبانیت گفت: «چه معنی داره دختر جلوی نامحرم دستش رو ببره بالا که موهای دستش پیدا بشه؟!» نکته‌ش موهای دست دخترا بود! اینم یه تفاوت دیگه با الان.

اون موقع امکان نداشت قبل از ازدواج، به دخترا، اجازه‌ی آرایش و تغییرات تو بدن بدند. یعنی حتی نمی‌تونستند موهای صورت و دست‌شون رو محو کنند. حالا معّلم ما غصه می‌خورد که چرا باید موهای دست دخترا پیدا باشه! در مورد روابط و ازدواج، تو بعضی از شهر و روستاها، همچنان رسوم قدیمی
مونده بود. مثل اینکه تا دخترِ بزرگ عروسی نکنه، دختر کوچیک حق ازدواج نداشت؛ حتی اگه براش خواستگار خوب پیدا بشه.

احتمالا می‌دونید دهه‌های قبل‌تر، زن و مرد، همدیگه رو انتخاب نمی‌کردند و حتی نمی‌دیدند! تازه شب عروسی می‌فهمیدند همسرشون کیه و چه شکلیه! البته تو شهرها کمتر اینطوری بود. از اونطرف، طلاق رو خیلی بد و یه آبروریزی بزرگ می‌دونستند. برای همین زن و شوهرا، فکر می‌کردند همونطوری که پدر و مادرشون رو انتخاب نکردند، همسر هم جزو سرنوشته و باید باش بسازند.

بنابراین به هر ترتیبی بود، زندگی می‌کردند و طلاق خیلی کم اتفاق می‌افتاد. خیلی از خانما حتی بعد از ازدواج، دست به صورتشون نمی‌زدند! اصلا چیزی
به اسم لوازم آرایش نداشتند. کلا تو فامیل اونا چنین چیزی باب نبود. وقتی زنی و شوهری، انتخاب نباشه؛ نیازی نمی‌بینی دل شوهرت رو به دست بیاری! خیالت راحته که تو رسم و رسوم شما چیزی به اسم طلاق نیست و شوهرت نمی‌تونه جای دیگه بره!

از طرفی، مردا اون زمان خیلی چیزها رو به زبون نمی‌آوردند. برای همین زنه فکر میکرد اصلا برای شوهرش مهم نیست قیافه‌ش چه طور باشه! می‌گفت: «من کاری بکنم یا نکنم، برای اون که فرقی نداره. پس ولش کن!» اینم یه جور کجروی بود! تو دهه‌ی هفتاد، این رسوم و عادت‌ها، کمرنگ شده بود و داشت از بین می‌رفت. اما همچنان خونواده‌ها نقش اصلی رو تو انتخاب همسر داشتند…

نقد کتاب این حجاب مزخرف

فصل اول کتاب این حجاب مزخرف، با عنوان «اول: پیش پیش» تاریخچه‌ ای از حجاب در قبل و بعد از انقلاب اسلامی را روایت می‌ کند و همچنین به تبلیغات ناکارآمد دین و حجاب در ایران، انتقادات بعضاً تندی وارد می‌کند. فصل دوم آن با عنوان «دیّم: اصل مطلب» ارائه شده و شامل روش لذت بردن و تشریح فرمول آن است و موضوع «حساسیت» بین زن و مرد و فواید آن را به طور مبسوط توضیح می‌ دهد.

عنوان فصل سوم «سیّم: ابهامات دیّم» است که همان‌طور که از عنوان مشخص است، به ابهام‌ ها و اشکالات احتمالی در موضوع حساسیت پاسخ می‌ دهد. و در انتها در فصل چهارم با عنوان «چارم: سین جیم» به پاره‌ ای از سوالات و شبهات پیرامون بحث حجاب پاسخ می‌دهد.

کتاب این حجاب مزخرف، اثری شیرین، متفاوت، عجیب و غریب، بامزه و خودمانی در دفاع صرفاً عقلانی از حجاب است.

کتاب های پیشنهادی

کتاب این حجاب مزخرف

عنوان کتاب: این حجاب مزخرف

نویسنده: ایقان محمدپور (ایقانو)

تعداد صفحات کتاب: 218 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

تلگرام یکی از اپیلیکیشن های محبوب ایرانی است که سالهاست در بین عموم کاربرد دارد و بدون شک می تواند یکی از منابع کسب درآمد شما با مدیریت صحیح و کارآمد در ارائه خدمات  و محصولاتتان باشد .
بروزرسانی: 8 ساعت قبل
تعداد بازدید: 1042
باید بدانید که هدف شما از مطالعه کتاب درک اندیشه‌های مؤلف آن است نه اندیشه‌های خودتان. این اثر چند مقاله از مارسل پروست است، مقاله ای که درباره خاطراتش از روزهای کودک و کتابخوانی است و برای خواننده بسیار جذاب خواهد بود...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 276

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *