خشم در هارلم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
خشم در هارلم (nbookcity.com)

دانلود کتاب خشم در هارلم

اگر به کتاب های پلیسی علاقه دارید و دنبال رمانی هیجانی هستید کتاب خشم در هارلم انتخاب خوبی برای شماست.

داستانی از نخستین نویسنده بزرگ آمریکایی آفریقایی تبار چستر هایمز و روایتی از یک ماجرای عاشقانه سرشار از شوخ‌ طبعی و خشونت است که در سال ۱۹۹۱ دستمایه‌ای برای ساخت یک فیلم قرار گرفت.

کتاب پیش رو ماجرای جوان سیاه پوستی را به تصیر می‌کشد که به دلیل شرایط بد زندگی‌اش ناخواسته پایش به یک ماجرای جنایی و مرموز باز می‌شود و دردسرهای زیادی را برایش درست می‌کند. این کتاب برنده جایزه بزرگ رمان پلیسی فرانسه شد.

خلاصه کتاب

معشوق «جکسون»، راهی مطمئن پیدا کرده است تا به وسیله آن، پولدار شوند. او از تکنیکی استفاده می‌کند که اسکناس‌های ده دلاری را به اسکناس‌های صد دلاری تبدیل می‌کند. اما دریغ که نقشه آن‌ها جواب نمی‌دهد. حالا پلیس در تعقیب جکسون است که در نهایت استیصال تلاش می‌کند تا تمام چیزهایی را که از دست داده است، دوباره به دست بیاورد. پول‌هایش، و معشوقش، ایمابل. خشم در هارلم اولین داستانی است که با حضور کارآگاه‌های برجسته چستر هایمز خلق شده است و ماجرایی است پر از اتفاقات و رخدادهایی غیر قابل پیش‌بینی و جذاب.

جکسون ساده لوح که در یک موسسه کفن و دفن کار می‌کند و برادر دوقلویش، گولدی، مرد معتادی است که خود را راهبه جا می‌زند و بیرون فروشگاهی بزرگ صدقه جمع می‌کند. جکسون به خاطر عشقش به دختر مکاری به نام امابل تمام پس انداز و پول‌هایش را در اختیار مردی متقلب قرار می‌دهد. اما درست سر بزنگاه پول‌های جکسون از چنگش در آورده می‌شود و او به عنوان متهم اصلی جعل اسکناس به پلیس معرفی می‌شود. جکسون که تحت تعقیب پلیس قرار می‌گیرد، درمانده و سرگردان‌تر از همیشه به دنبال باز پس گرفتن حق و عشقش است.

تبهکارانی که در داستان رمان خشم در هارلم نقش دارند تازه از میسیسی پی آمده‌اند و به دو شیوه محترمانه کلاهبرداری می‌کنند: حقه جعل دلار (که پول را به‌سرعت و «به‌صورت علمی» جعل می‌کنند) و نقشه معدن طلای گم‌شده (که سنگ‌های بی‌ارزش را به‌جای سنگ معدن طلا به افراد نشان می‌دهند و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در شرکتی که وجود خارجی ندارد ترغیب می‌کنند).

بخشی از متن کتاب

هَنک بستۀ پول را شمرد. پول زیادی بود، صد و پنجاه اسکناس تانخوردۀ ده‌دلاری. با چشمان سرد کهربایی‌رنگش به جکسون نگاه کرد. «پس پونزده‌تا صددلاری بهم می‌دی، درسته؟» می‌خواست همه‌چیز روشن باشد. معامله جدی بود. مردی بود ریزنقش و آراسته، با پوست قهوه‌ای پر از خال و موهای تُنُک صاف‌شده. به نظر می‌رسید از آن آدم‌های کاربلد و اهل معامله است. جکسون گفت: «درسته. هزار و پونصد دلار.» برای جکسون هم معامله جدی بود. جکسون مرد سیاه‌پوست قدکوتاه و چاقی بود با لثه‌های سرخابی و دندان‌هایی سفید مثل مروارید که جان می‌دادند برای خندیدن، اما حالا نمی‌خندید.

قضیه برایش جدی‌تر از آن بود که بخندد. جکسون فقط بیست و هشت سالش بود، اما این معامله به‌قدری جدی بود که راحت ده سال بزرگ‌تر نشان می‌داد. هنک بعد از شنیدن جواب جکسون گفت: «پس می‌خوای واسه‌ت پونزده هزار دلار جعل کنم، آره؟» جکسون گفت: «درسته. پونزده‌هزارتا.» سعی می‌کرد خوشحال به نظر برسد، اما ترسیده بود. عرق از لای موهای فرفری کوتاهش سرازیر شده بود. صورت سیاه گِردش مثل توپ اِیت‌بال برق می‌زد. «سهم من می‌شه ده درصد، پونزده‌تا صددلاری، باشه؟»

«باشه. واسه این معامله هزار و پونصد دلار بهت می‌دم.» جودی گفت: «من پنج درصد سهم خودم رو برمی‌دارم. یعنی هفتصد‌و‌پنجاه‌تا. قبوله؟» جودی کارگر بود و درآمد خوبی نداشت، پسری با بدن ورزیده و قدوقوارۀ متوسط و رنگ قهوه‌ای و پوست زبر و ناصاف که کت چرمی و شلوار ارتشی به تن داشت. نوک موهای بلند و پرپشتش صاف شده بود و به قرمز تیره می‌زد و ریشۀ سیاهش وزوزی بود. از شب سال نو کوتاهشان نکرده بود و حالا دیگر اواسط فوریه بود. یک نگاه به جودی کافی بود تا بفهمی آدم شدیداً اُملی است.

نقد کتاب خشم در هارلم

در زمانی که رمان خشم در هارلم نوشته شد احتمالاً این کلاهبرداری‌ها برای بیشتر اهالی نیویورک‌ سیتی شناخته‌ شده بود، اما در سال 1956 در پی مهاجرت بسیاری از آمریکایی‌ آفریقایی‌ها از جنوب آمریکا به هارلم، تعداد زیادی روستایی ساده‌لوح مذهبی ساکن آن جا شدند، در نتیجه وقایع داستان به‌کلی دور از ذهن نیست. خط داستان این اثر کشمکش‌هایی است که در اثر بر هم زدن عهد و پیمان‌ها میان کلاهبردارها و خیانتشان به هم ایجاد می‌شود.

هایمز هیچ‌ وقت به نوشتن داستان‌های خواننده‌پ سند فکر نکرده بود، هرگز زمان زیادی در هارلم نگذرانده بود و به دلایل روشن از اینکه تصویری همدلانه از پلیس‌ها ترسیم کند بیزار بود، اما قواعد داستان‌ نویسی در این ژانر هایمز را واداشت تا همه دلبستگی‌های خودش را بی‌آنکه به آن‌ها خیانت کند، به مسیر دیگری هدایت کند. مسیری که در آن می‌توانست مخفیانه و غیرمستقیم پیش برود، خشم خود را زیر نقاب شوخی پنهان کند…

توجه خود را از خویشتن به دیگر ساکنان این دنیای پرخروش و جزئیات آن معطوف کند، موضع دفاعی خود را تغییر بدهد و سرخوشانه به همه جبهه‌ها یورش ببرد و به مسائل اجتماعی با چنان بی‌اعتنایی آشکاری بپردازد که مقاومت خوانندگانش را در هم بشکند. ادبیات عامه‌پسند که عموماً ادبیاتی محدود قلمداد می‌شود، از هایمز نویسنده‌ای بزرگ‌تر ساخت. خشم در هارلم اثری نوشته ی یکی از مهم ترین نویسندگان آمریکایی در قرن بیستم است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 336 بار

Chester%20Himes%20review%20 %DA%86%D8%B3%D8%AA%D8%B1%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B2

عنوان کتاب: خشم در هارلم

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

نویسنده: چستر هایمز

مترجم: مزدک بلوری

تعداد صفحات کتاب: 211 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 13.11 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان‌ها مشتمل بر تأملاتی فلسفی درباب عشق، تنهایی، انزوا، پیری، زمان و خاطرات هستند. بعضی درون مایه‌ها همچون دلتنگی وجودی و موسیقی، به‌ خصوص کلاسیک، جاز و بیتلز، پیوسته در داستان‌...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 400
خندید و گفت: «شما فقط هفده سال دارید، دختر خانم. چاره کار شما عاشق شدن است و زود هم پیش خواهد آمد. مطمئن باشید آن وقت خیلی چیزها را احساس خواهید کرد.» این احمق نادان که بود؟ یکی مثل باقی...
بروزرسانی: 3 ماه قبل
تعداد بازدید: 147

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *