روشنایی ماه اوت

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
روشنایی ماه اوت (nbookcity.com)

دانلود کتاب روشنایی ماه اوت

کتاب روشنایی ماه اوت یکی از آثار مشهور ویلیام فاکنر است که نام آن تقریبا در تمامی لیست‌هایی که از رمان‌های منتخب دنیا تهیه شده به چشم می‌خورد و در ژانر گوتیک جنوبی و با رویکرد مدرنیسم نوشته شده است. این کتاب روش‌های مناسب و نامناسب جستجوی خویشتن را ارائه نموده، در بخشی از آن کریسمس از مشکلات خود فرار می‌کند و به دلیل کمبودهایش با دیگران خشونت می‌کند و در قسمت‌های دیگر داستان شخصیت‌هایی مانند لین و بیرون کمبودهای خود را تحمل می‌کنند و از بار مسئولیتی که زندگی به آنها تحمیل می‌کند شانه خالی نمی‌کنند.

همچنین هایتاور می‌آموزد که دستیابی به خودشناسی به هیچ وجه با فرار کردن از مشکلات به دست نمی‌آید و فرد باید برای کسب دانش در رابطه با خودش با مسائل و مشکلات روبرو شود. رمان روشنایی ماه اوت را فاکنر در سال ۱۹۳۲ منتشر کرده است. از نظر زمانی و تکنیکی جزو دورهٔ قبل از بلوغ کامل تکنیکی فاکنر است اما همین رمان جزو صد رمان توصیه شدهٔ قرن بیستم در مجلهٔ تایمز است. سبک روایت داستان مخلوطی است از جریان سیال خیال با پیچ و تاب زاویهٔ دید. راوی دانای کل و گاهی سوم شخص از زاویهٔ دید شخصیت‌های مختلف داستان را روایت می‌کند.

چکیده کتاب

داستان کتاب روشنایی ماه اوت روایتی از زندگی و مرگ جو کریسمس یک دورگه آمریکایی است. شهر جفرسن یکی از شهرهای کوچک واقع شده در منطقه یوناپاتاوفا، محل رخ دادن داستان است. یوناپاتاوفا یک منطقه جغرافیایی داستانی ساخته ذهن فاکنر می‌باشد و داستان اکثر کتاب‌های فاکنر از جمله آبشالوم آبشالوم، گور به گور در این محل رخ می‌دهد. جو کریسمس در داستان  به عنوان یک شخصیتی معرفی می‌شود که به دنبال پی بردن به حقیقت وجودی خود می‌باشد. همانند تمامی انسان‌های دیگر، کریسمس به دنبال کسب دانش خودشناسی بود و مانند گمشده‌ای ارزشمند آن را جستجو می‌کرد و فاکنر این سفر برای یافتن خویش را به خوبی به تصویر کشیده است.

همانند اکثر آثارش، فاکنر در کتاب روشنایی ماه اوت با رویکرد مدرنیسم به داستان سرایی پرداخته، و از روایت مرسوم خودداری کرده تا بتواند ویژگی‌های ذاتی و منشأ تصمیمات شخصیت‌ های داستان را نمایان سازد. وی همچنین به خاطر اشتیاقش به  تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر زندگی مردم، زمان داستان خود را در دوران پس از جنگ داخلی آمریکا قرار داده و چگونگی تلاش مردم برای بازسازی مجدد ارزش‌ها و ساختارهای اجتماعی را نقل می‌کند.

بخش هایی از متن کتاب

  • اکنون می دانم چیزی که انسان را تبدیل به یک احمق می کند، این است که حتی نتواند به نصیحت خوب خودت گوش کند.
  • و حتی می توان فردی دروغگو را با ترس وادار به گفتن حقیقت کرد؛ همانطور هم می توان با شکنجه، مردی راستگو را وادار به دروغ گفتن کرد.
  • ژرف ترین کتاب ها، زمانی که در زندگی به کار گرفته شوند، چقدر نادرست از آب در می آیند.

نقد و بررسی کتاب روشنایی ماه اوت

داستان روشنایی ماه اوت پیچیدگی‌های اجتماعی خاص خودش را دارد. «لنا» زن جوانی است که به امید پیدا کردن پدر بچه‌ای که در شکم دارد از آلاباما پیاده به سمت ممفیس می‌آید و به شهر جفرسون می‌رسد. در شهر جفرسون کارگری به اسم «جو کریسمس» مشغول به کار است که باور دارد بخشی از رگ و ریشه‌اش سیاه‌پوست است. او اگرچه ظاهراً کاملاً سفیدپوست است اما موهای متفاوتی با بقیه دارد. «های‌تاور» کشیشی است که اصرار داشته در شهر جفرسون تبلیغ کند ولی به دلایلی از جمله بدنام شدن همسرش از کارش خلع می‌شود ولی حاضر به ترک شهر نمی‌شود.

«بایرون» کارگری که با «لنا» آشنا شده است، عاشق او می‌شود ولی صبر می‌کند تا او وضع حمل کند و الخ. داستان روشنایی ماه اوت پیچ در پیچ و معماگونه است و در آن وضعیت بغرنج نژادپرستی، فقر و بی‌عدالتی جامعهٔ جنوب آمریکا نشان داده شده است. برخلاف داستان‌های بعدی فاکنر مانند «خشم و هیاهو» و «گور به گور» پیچیدگی داستان آن‌قدری نیست که دچار سرسام بشویم. گاهی حتی مکالمات به دام تکرار می‌افتند اما از کشش اصلی داستان چیزی کاسته نمی‌شود. داستان تا خط آخرش حرف برای گفتن دارد. اگر بخواهم یک نقطهٔ قوت از این داستان بگویم که آن را منحصر به فرد کرده است، بازی فراوان با زاویهٔ دید است.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,366 بار

William%20Faulkner%20 %D9%88%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%85%20%D9%81%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B1 7

عنوان کتاب: روشنایی ماه اوت

جزو لیست مدرن لایبرری به انتخاب منتقدین

نویسنده: ویلیام فاکنر

مترجم: عبدالحسین شریفیان

تعداد صفحات کتاب: 500 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

جویس در شخصیت اصلی رمان، یعنی استفان ددالوس، تردید و آشفتگی و پوچ‌گرایی نسل جدید را نشان داده‌است. نویسنده از تلمیح استفاده کرده و با استفاده از متن کتاب مقدس صحنهٔ مرگ و قیامت را در رمان چهره مرد هنرمند در جوانی نوشته‌ است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1404
رمان بازی مهره شیشه ای، آخرین رمان هرمان هسه که جایزه ی نوبل ادبیات را در سال 1946 برای او به ارمغان آورد، داستانی شگفت آور درباره ی پیچیدگی های زندگی معاصر است و اثری کلاسیک در ادبیات مدرن به حساب می آید. رمان بازی مهره ی شیشه ای در قرن بیست و سوم گذشته...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 971

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *