زمان دست دوم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
زمان دست دوم (nbookcity.com)

دانلود کتاب زمان دست دوم

کتاب زمان دست دوم پنجمین کتابِ سوتلانا الکسیویچ است که شورویِ بعد از جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند و اولین بار در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.

نویسنده با هزاران نفر از اقشار، طبقات، سنین و نژادهای گوناگون دربارۀ تأثیر فروپاشی حرف می‌زند؛ از اساتید دانشگاهی که بعد از فروپاشی ته‌سیگار جمع می‌کردند تا قهرمان جنگی که دیگر کسی محترمش نمی‌داشت؛ از کاسبان و دلالان تازه تا اعضای سابق حزب. گسترۀ آدم‌ها شگفت‌آور است.

الکسیویچ در این شاهکار نشان می‌دهد که چگونه فروپاشی و هرج‌ و‌ مرج برآمده از آن، بر میلیون‌ها انسان تأثیر نازُدودنی گذاشت و چه عشق‌ها، جوانی‌ها، رؤیاها، قهرمان‌ها و درنهایت زندگی‌هایی که ناگهان عوض شد. او بی‌هیچ‌ پیش داوری‌ای، فقط روایت می‌کند و همان روندِ کتاب‌های نیایش چرنوبیل و جنگ چهرۀ زنانه ندارد را در این کتاب به اوج می‌رساند. قصۀ زندگی‌هایی که یک شبه دگرگون شد.

خلاصه کتاب

کتاب زمان دست دوم در مورد کمونیسم و سقوط شوروی صحبت می‌کند. مردم روسیه در این کتاب بار دیگر 30 سال گذشته‌ی خود را مرور می‌کنند و به شما می‌گویند که زندگی در زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی به چه شکل بوده است و حال زندگی در روسیه جدید چه خصوصیاتی دارد. مردم طی دهه‌ها یاد گرفته بودند اگر زندگی خود و خانواده‌شان را دوست دارند، ساکت بمانند. حتی اگر شدیدترین بلاها و دردها به آن‌ها تحمیل شده باشد، دندان به جگر بگیرند و به احدی چیزی از سرگذشت‌شان نگویند.

خودسانسوری، ترس از ابراز عقیده و وحشت از حکومت و نهادهای وابسته در وجودشان نهادینه شده بود. اما پس از فروپاشی نظام شوروی، دست‌کم برای مدت کوتاهی، شمشیری که بر سر تک‌تک شهروندان شوروی سایه انداخته بود ناپدید شد. با این ‌حال گرفتن مصاحبه و به حرف آوردن کسانی که نسل‌اندر‌نسل یاد گرفته بودند خاموش باشند، کار بسیار دشواری بود.

سوتلانا آلکسیویچ با گفت‌وگوهایی که انجام داده به خوبی توانسته تصویری واقعی و کامل از روسیه کنونی به نمایش بگذارد که همچنان خاطرات ظلم، وحشت، قحطی و قتل‌عام‌ها را با خود حمل می‌کنند؛ با این حال برای آینده‌ای درخشان‌تر می‌کوشند و امیدوارند. کتاب زمان دست دوم ترکیبی از غم‌ها و پیروزی‌های انسان‌هایی است که یک ملت واحد را تشکیل می‌دهند و نویسنده با به چالش کشیدن مسائلی مانند انسان و انتخاب‌های خوب و بد افراد، شما را با خود همراه می‌کند.

بخشی از متن کتاب

با تقسیم کردن کیک چرب و چیلي اتحاد شوروی مخالفم. با «خصوصی سازی اموال ملی» مخالفم. پولدارها رو دوست ندارم. هر شب کاخها و انباری های پرشراب شون رو توی تلویزیون به رخ مردم می کشند… اصلا بذار وان حموم هاشون از جنس طلا باشه و با شیر مادر نوزاد پر شده باشه، بذار هر چه قدر دلشون میخواد توش دراز بکشند. حالا چرا اینها رو دارید به من نشون می دید؟ من بلد نیستم با اینها زندگی کنم. ناراحتم. خجالت می کشم و البته دیگه نمی تونم خودم رو تغییر بدم. من بیش از حد توی دورهی سوسیالیسم زندگی کردم.

امروز کیفیت زندگی بهتر شده، اما این زندگی تنفرانگیزتر از گذشته ست. – واقعا تعجب می کنم که حکومت شوروی هنوز این قدر هواخواه داره. – بحث کردن با ساووکها و کمونیستها چه فایده ای داره؟ باید صبر کنیم همه شون بمیرند و اون وقت همه چی رو طبق میل خودمون بسازیم. اول از همه این مومیایی لنین رو از مقبره ش بکشیم بیرون. این مسخره بازی های آسیایی چیه آخه!؟ مومیایی مثل طلسم بالای سر ما نشسته… جادوی شر… – آروم باش رفیق. شما خودت میدونی که الآن به نسبت بیست سال قبل راجع به اتحاد شوروی خیلی بهتر و مثبت تر حرف می زنند.

من خودم اخیرا سر قبر استالین بودم، دیدم یه تپه گل روی قبرشه. گل های میخک سرخ. – خدا میدونه چه قدر آدم کشتند، ولی ما روزگار کبیری داشتیم. – من از وضعیت موجود خوشم نمی آد، به قول معروف هیجان زده نیستم از شرایط. اما از طرفی نمی خوام به دوره ی ساووک ها برگردم. دلم نمی خواد برگردم به گذشته. متأسفانه هیچ چیز خوبی از گذشته توی ذهنم نیست که بگم. – اما من میخوام به گذشته برگردم. من احتیاجی به کالباس شورویایی ندارم، من اون کشوری رو میخوام که توش آدم واقعا آدم بود. قبلا می گفتند «مردم ساده»، اما الآن میگن «مردم ساده». تفاوت رو میفهمید؟

– من تو یه خونواده ی روشنفکر بزرگ شدم… توی آشپزخونه ای که همه ش حرفهای دگراندیشانه می زدند… پدر و مادرم با ساخاروف آشنا بودند و خودشون کتاب های ممنوعه توزیع می کردند. من همراه پدر و مادرم آثار گروسمان، یوگنیا گینزبورگ و داولاتوف رو می خوندم… «رادیو آزادی» گوش می کردم. و البته سال ۱۹۹۱ من هم توی زنجیره ی مردمی جلو کاخ ریاست جمهوری ایستاده بودم و حاضر بودم جون و زندگیم رو فدا کنم تا کمونیسم برنگرده. هیچ کدوم از دوستهام کمونیست نبودند…

نقد کتاب زمان دست دوم

الکسیویچ همانند دیگر کتابهای خود، به زنها و مردانی که داستانهایشان در روایتهای رسمی دولتها گم شده است، اجازه سخن می دهد و یک تاریخچه جایگزین قدرتمند را از داستانهای شخصی و خصوصی افراد ایجاد می کند. در کتاب زمان دست دوم، وقایع زمان کمونیسم تشریح می شوند. الکسیویچ زندگی شهروندان روسی را در سی سال گذشته بازگو می کند و به ما نشان می دهند که زندگی در زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی چگونه بود و زندگی در روسیه جدید که پس از آن به وجود آمد چگونه شد.

از طریق مصاحبه های خود در سالهای 1991 تا 2012، ما را با واقعیت پشت پرده و تبلیغات دروغین رسانه ای آشنا می کند، و به یک پرتره جامع را، از روسیه و روس های معاصر که هنوز هم خاطرات ظلم، ترور، قحطی، قتل عام ها را به یاد دارند اما با غرور و افتخار به کشورشان امیدوار هستند، به ما نشان می دهد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 774 بار

عنوان کتاب: زمان دست دوم

(روزگار رفته ، سرانجام انسان طراز نوین فرو ریختن توهمات)

برنده جایزه ی ادبی فرانسوی مدیسی Prix Médicis سال 2013

برنده ی جایزه ی Ryszard Kapuściński سال 2014

برنده ی جایزه ی Los Angeles Times Book Prize سال 2016

برنده ی جایزه ی Bela Shayevich سال 2018

و همچنین نامزد دریافت ۳ جایزه ی ادبی دیگر

جز برترین آثار غیرداستانی دهه 2010 به انتخاب نیویورک تایمز

جزو برترین کتاب ها درباره کمونیسم

جز کتاب های برگزیده به انتخاب واشنگتن پست

جزو کتاب های برگزیده به انتخاب Publishers Weekly

نویسنده: سوتلانا الکسیویچ

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2015

مترجم: عبدالمجید احمدی

تعداد صفحات کتاب: 542 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 60.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان چنین شروع می‌شود: وسط اقیانوس، آنجا که رنگ آب مثل شبق آبی و مثل الماس شفاف است، خیلی خیلی عمیق است. در اعماق دریای آبی قلمرو بی‌ انتهای پادشاه دریاهاست.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3728
با وجود داستانی که در دل دنیایی فانتزی با اژدهایان و جادوگران به وقوع می پیوندند، شنن توانسته مسیری را پیش روی خواننده رسم کنند که در آن تمام اتفاقات منطقی به نظر رسیده و درنهایت همه چیز به زیبایی و چنان...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 626

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *