زندگی جای دیگری است

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
زندگی جای دیگری است (nbookcity.com)

دانلود کتاب زندگی جای دیگری است

رمان زندگی جای دیگری است حماسۀ طنزآمیزی است در وصف دوران جوانی که مفاهیمی همچون کودکی، جوانی، مادری و شاعری را به چالش می‌کشد. میلان کوندرا در این رمان، در قالب زندگی‌نامۀ شاعری جوان به بررسی یک فاجعه می‌پردازد: این‌ که شعر چگونه به یاری نیروهای اهریمنی در اجتماع می‌آید و هنر بر ضد آزادی و بر ضد جوهر خود به کار گرفته می‌شود.

یارومیل شاعری واقعی‌ است با شخصیتی مضحک و حساس، هراس‌انگیز و البته به‌کلی بی‌گناه. او را مادرش شاعر بارآورده و هم او تا بستر عشق و مرگ همراهی‌اش می‌کند. یارومیل شاعری بزرگ است که در میانۀ انقلاب کمونیستی، در میانۀ نمایشی از لودگی گرفتار شده و از شاعری ساده‌دل به هیولایی هولناک بدل می‌شود. او با اوهامش در اتاقی از آینه محصور است و تنها خود و خیالاتش را می‌بیند و فراتر از آن نمی‌رود. ما هم هنگام خواندن این اثر به آینه‌ای پیش رو و تصویرمان در آن می‌نگریم. کتاب زندگی جای دیگری است را قوی ‌ترین اثر در نقد شاعری و شاید رمانتیسیـسم خوانده‌اند.

مروری بر کتاب

میلان کوندرا، نویسنده ی اثر، در ابتدا قصد داشت نام این رمان را «عصر غزل گون» بگذارد. «عصر غزل گون» در نظر کوندرا، دوران جوانی است و رمان زندگی جای دیگری است را بیش از هر چیز دیگری می توان حماسه ی جوانی لقب داد؛ حماسه ای طعنه آمیز که با عزمی مثال زدنی، ارزش های تقدیس شده را هدف می گیرد: دوران کودکی، مادرانگی، انقلاب و حتی شعر و شاعری. مادر شخصیت اصلی داستان، از مهندسی جوان حامله می شود. مرد از او می خواهد که بچه را سقط کند اما او نمی پذیرد و در عوض، از پدر و مادرش می خواهد که مرد را به ازدواج با او مجبور کنند.

مادر در خیالات خود تصور می کند که بچه اش شاعری خواهد شد که تولدی مانند آپولو داشته و اسمش را یارومیل می گذارد؛ نامی که در زبان چک، به اندازه ی نام آپولو، غیرمعمول و کم طرفدار است. یارومیل اما، هم به خاطر ثروت خانودگی و هم توجه بیش از حد مادرش، بچه ی لوسی بار می آید. علیرغم این که همه از یارومیل دوری می کنند، او با پسر سرایدار-که به یارومیل در کتک زدن و شکنجه کردن پسری دیگر کمک می کند-رابطه ی دوستانه ای شکل می دهد. این دوستی کودکانه، پیش درآمدی بر رابطه ی سال های آینده ی یارومیل با بهترین دوستش است.

جملاتی از رمان

  • در خانه هایی که شاعران به دنیا آمده اند زن ها حکومت می کنند و به ویژه مادران، مادران شاعران. پشت سر آن ها، سایه ی پدر رنگ می بازد.
  • او دیگر تابع آنچه اتفاق می افتد نخواهد بود، بلکه آنچه اتفاق می افتد تابع آن چیزی خواهد بود که او می نویسد.
  • او عمرش را مثل کلاف دراز کثیفی که باز می شد زندگی نمی کرد؛ او بودنش را زندگی نمی کرد، بلکه آن را در خواب می دید؛ او در این زندگی-خواب، از خوابی به خوابی دیگر می پرید؛ خواب می دید، در خواب خوابش می برد و یک خواب دیگر می دید؛ به طوری که خوابش مثل جعبه ای بود که در آن یک جعبه ی دیگر بود و در آخرین جعبه هم باز یک جعبه ی دیگر بود و در این یکی هم باز یکی دیگر و همینطور به ترتیب.

چکیده کتاب زندگی جای دیگری است

داستان این کتاب درباره رابطه یک مادر و پسرش است. نویسنده بخوبی به شرح رابطه این دو میپردازد و درکنار آن انتقاداتی را به مناسبات اجتماعی و سیاسی وارد میکند. توصیفات دقیق و روانشناسانه شخصیت‌ها به کشش و جذابیت داستان افزوده است.

نکوداشت های کتاب:

  • ژرف و پرمایه. Cosmoetica
  • به شکل شگفت انگیزی زیبا.London Review of Books
  • رمانی با عواطف درخشان. New York Times

بخشی از متن کتاب

مادر شاعر هروقت از خود می پرسید نطفه شاعر کجا بسته شد، فقط میتوانست سه امکان را درنظر بگیرد.  شبی روی نیمکت یک فلکه، یا بعد از ظهری در آپارتمان یکی از دوستان پدر شاعر، و یا صبحی در گوشه ای شاعرانه حوالی پراگ. پدر شاعر هر وقت همین سؤال را از خود می کرد،  معمولا به این نتیجه می رسید که نطفه شاعر در آپارتمان دوستش بسته شده؛ چون آن روز تمام کارها به هم ریخته بود. مادر شاعر خوش نداشت به خانه دوست پدر شاعر برود و سر همین ماجرا هم دوبار قهر و آشتی کردند؛ در طول معاشقه قفل در آپارتمان همسایه صدا کرد.

مادر شاعر ترسید، متوقف شدند و بعد کارشان با تشویش و دستپاچگی دو جانبه ای به پایان رسید و پدر به وجود آمدن شاعر را نتیجه همین تشویش می دانست.  برعکس، مادر شاعر، حتی یک ثانیه هم نمیخواست فکرکند که نطفه شاعر در یک آپارتمان قرضی بسته شده است.

در آنجا بی نظمی خاص زندگی مجردی موج می زد و مادر با اکراه ملافه تخت به هم ریخته و پیژامه مچاله شده ای را نگاه می کرد که معلوم نبود مال کیست. و در عین حال این امکان را هم رد می کرد که نطفه بچه اش روی نیمکت میدانگاه بسته شده باشد. جایی که که هیچ گاه راضی به معاشقه نشده بود مگر بر خلاف میلش و بدون هیچ لذتی؛ آن هم با این تصور تنفر آلود که معاشقه به این شکل روی نیمکت میدانگاهها فقط کار فاحشه هاست. بنابراین یقین داشت که نطفه شاعر فقط می توانست در یک صبح آفتابی تابستان بسته شده باشد، در پناه تخته سنگ عظیم و چشم نوازی…

تعداد بازدید: 2,018 بار

Milan%20Kundera%20 %D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%20%DA%A9%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7

عنوان کتاب: زندگی جای دیگری است

نویسنده: میلان کوندرا

مترجم: پانته آ مهاجر کنگرلو

تعداد صفحات کتاب: 351 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.17 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب هنر رمان، عصر جدید اروپا را همچون دورانی توصیف می‌کند که دارای دو خصیصه‌ی متضاد، یا به عبارت دیگر دارای ماهیتی «دوگونه» است: از یک سو فلسفه و علوم، انسانی را پرورش می‌دهند که جهان را منحصراً از دید علمی و فنی می‌نگرد، می‌کوشد تا بر طبیعت و انسان‌های دیگر مسلط شود و در نتیجه...
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 1245
در کتاب وصایای تحریف شده نویسنده با استفاده از شباهت‌های ساختاری میان رمان و موسیقی سعی می کنند آنچه را در ذهن دارد بیان کند. این کتاب علی رغم سنگین بودن از نظر معنا بسیار دلپذیر است...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 582

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *