زنی در کنار ویترین ها

کتاب زنی در کنار ویترین ها (NbookCity.Com)

دانلود کتاب زنی در کنار ویترین ها

مجموعه شعر زنی در کنار ویترین ها ادامه همان مکتبی است که احمدرضا احمدی خود شارح و خود مشرح آن است.

احمدرضا احمدی شاعر و نمایشنامه‌نویس و نقاش ایرانی است. آشنایی عمیق او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دستمایه‌ای شد تا حرکتی کاملاً متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. از بیست سالگی به‌طور جدی به سرودن شعر پرداخت.

وی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان طرح در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه ۴۰ را جلب کرد. وی همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد. احمدرضا احمدی بنیان‌گدار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰، در شعر معاصر ایران است که در نیمهٔ دوم این دهه، موج نو تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر کرد.

خلاصه کتاب

در سال ۱۳۷۸ سومین جایزه شعر خبرنگاران با مراسمی متفاوت و خصوصی در خانه احمدرضا احمدی برگزار شد. همان سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم بزرگداشت احمدرضا احمدی، تندیس مداد پرنده را به او اهدا کرد. کتاب زنی در کنار ویترین ها دفتری از اشعار این شاعر نوگرای معاصر، است.

این مجموعه شامل ۱۰۳ قطعه بلند و کوتاه دارد که تصویرسازی آنها آنقدر قوی است که نیازی به تکیه کردن به زبان و وزن و موسیقی کلام در آنها نیست. احمدرضا احمدی شاعری است که با کلمات خود نقاشی می‌کند. این ویژگی از نخستین مجموعه‌‌اش، که در زمان خود توجه منتقدان و صاحب‌نظران را برانگیخته بود، در شعر او وجود دارد.

به بیان دیگر ارائه‌ی تصاویر تازه و متفاوت در سبک ادبی او به‌وضوح احساس می‌شود. در مجموعه‌ شعر زنی در کنار ویترین ها نیز شاهد چنین فضاسازی‌های ملموس و خیال‌ انگیزی هستیم. در این اثر، شاعر به خوبی عواطف دوران سالمندی خود را ابراز می‌کند و نگاهش را درباره‌ی موضوعاتی چون عشق، مرگ و زندگی به مخاطب خود منتقل می‌نماید.

از جمله درونمایه‌های شعر احمدرضا احمدی می‌توان به موضوع زن، دقت نظر نسبت به رنگ‌ها و مرگ‌ اندیشی اشاره کرد که در شعر او دارای بسامد بالایی هستند. او در زمینه‌ی نقاشی نیز فعالیت حرفه‌ای دارد و می‌توان انعکاس زیاد رنگ‌ها را در اشعارش به‌دلیل این گرایش هنری او دانست.

بخشی از متن کتاب

در کتاب زنی در کنار ویترین ها می‌خوانیم: در گمراهی صدایش کردم، جواب نداد. سپس هیاهو کرد و به بیغوله رفت؛ اما زود برگشت. با شمشیرهای آغشته به گندر و زمان به طرف من آمد. قصد کشتن مرا داشت. کفش‌های کهنه‌ی مرا به غنیمت گرفت. در باران، به دنبال کفش دو زن بود. می‌خواست پیرهن مرا از تنم بیرون بیاورد، اما شیونِ زنان را شنید. مرا رها کرد.

با تکه نانی، سوار بر اسبی مفلوک به سوی پایان بیابان حرکت کرد. تکه نان را به دریا انداختند. هر روز با شن دریا، خانه‌ای می‌ساختند. می‌خواستند این خانه دوام داشته باشد. قصدشان این بود که به دریا وصل شوند، با دریا یکی شوند. می‌خواستند بدن زنان، بدن همسران، بدن اسبان، بدن پسران، بدن دختران‌شان با کیسه های شن و کالسکه های طلایی و اسبان عربی زیبا بافته شود اما دیگر دریایی نبود…

زنان در قایق‌های شکسته، آزاد آزاد، غرق شدند و دیگر کسی درباره‌ی جلال‌شان، حسادت هایشان، گمراهی هایشان صحبت نمی کرد. مرد را می‌دیدم با اسبش. لحظه به لحظه دیده نمی‌شد. چهره‌ی اسب هم مستقیم بر مرمرهای دریایی راه یافته بود. در موج های دریا، پیرهن سفید و کهنه‌ی مادرم و پرنده‌ی جوان روی آب تلوتلو می‌خورد. (ص188 کتاب زنی در کنار ویترین ها)

آن شب قرار بود در بیمارستان ساده بگذرد. در هوای مسموم کنار چادرها، کولیان آتش روشن کرده بودند. راه عبور به چادرها بسته بود. دو سرباز مفرغی، با شمشیرها شمع ها را خاموش می‌کردند. بلندگوهای مانده از شب گذشته را با احترام جمع می‌کردند. صندلی نبود که بنشینم و درختان را در مه تماشا کنم. اتفاق افتاد. خیال می‌کردیم دیروز اتفاق افتاد اما نه…

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

کتاب زنی در کنار ویترین ها، یک مجموعه‌ شعر با درونمایه‌ی عاشقانه و فلسفی‌ست که مثل دیگر اشعار احمدی، چشم‌ اندازی خیال‌ انگیز و متفاوت از دنیای پیرامون ارائه می‌دهد. این شعرها بازتاب‌ دهنده‌ی سلوک و دغدغه‌های دوران سالمندی شاعر هستند. این کتاب به علاقه‌مندان شعر معاصر و دوستداران قلم احمدرضا احمدی توصیه می‌شود.

نقد کتاب زنی در کنار ویترین ها

نوشتن درباره شعرهای کتاب زنی در کنار ویترین ها تصوری سهل و ساده است با این گمان که درباره شعری به راحتی می‌توان نوشت، اما ماجرا آنجا بیخ پیدا می‌کند که قصد کنید فقط یک شعر از شعرهای درخشان احمدرضا احمدی را تجزیه و تحلیل کنید و سر از مکانیسم شعر‌نویسی او در بیاورید.

بی‌مقدمه می‌خواهم از جادو حرف بزنم، جادویی که بستر شعرهای احمدرضا احمدی را شکل می‌دهد و بسیط نوشتن درباره چگونگی خلق این جادو مجالی بیشتر طلب می‌کند و البته ضروری. جادو حاصل دست بردن به شکل و روند طبیعی عناصر هستی است و جابه‌جایی و در هم آمیختگی آن‌ها در بافتی دیگرگون که باعث شگفتی انسان می‌شود.

انسانی که با وجه طبیعی و نرمال وقایع درگیر است و همین است که یک خواب ساده و جهانی که در آن می‌بیند به شگفتی بیداری او تبدیل می‌شود و نکته اینجاست که تعریف آن برای دیگران هم کاری است سخت و پیچیده.

در مجموع، شعرهای کتاب زنی در کنار ویترین ها با استفاده از تکنیک‌ هایی چون آشنایی‌ زدایی و هنجار گریزی، خواننده را دچار احساس شگفتی و غافلگیری می‌کند و دنیایی پاک و کودکانه را به مخاطب خود عرضه می‌دارد؛ دنیایی که نتیجه‌ی سال‌ها زیست شاعرانه و دقت در جزئیات پیرامون است.

احمدرضا احمدی کتاب زنی در کنار ویترین ها را به قاسم صنعوی اهدا کرده است. طرح جلد این کتاب نیز اثری از آیدین آغداشلو است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 42 بار

Ahmadreza%20Ahmadi%20 %D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C

عنوان کتاب: زنی در کنار ویترین ها

نویسنده: احمدرضا احمدی

تعداد صفحات کتاب: 200 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 0.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 332
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 522

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *