سه خواهر سه ملکه

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
سه خواهر سه ملکه (nbookcity.com)

دانلود کتاب سه خواهر سه ملکه

فیلیپا گریگوری بانویی انگلیسی متولد ۱۹۵۴ در نایروبی کنیاست. زمانی که کتاب سه خواهر سه ملکه منتشر شد، گریگوری شصت و پنج ساله بود.

داستان پیش رو که بار عمده آن بر دوش شخصیت مارگارت ملکه بیوه اسکاتلند است، می‌کوشد تا روایتی درونی و کمتر دیده شده از او را ارائه دهد. با این حال بیشتر منتقدان بر این باورند که دقیقا نمی توان تشخیص داد که رمان مذکور روایتی تاریخی است یا داستانی است که داده‌ هایی از تاریخ هم برمی‌گیرد. با این حال هرچه هست نمی‌ توان از سویه‌ های جدی تاریخی آن چشم پوشید.

اما خود نویسنده معتقد است که آنچه نوشته یک “افسانه تخیلی” است که می‌کوشد تا با سویه‌ های روانشناختی تصویری از شخصیت ملکه به دست دهد که در پس هیبت رسمی او مکتوم مانده است. در هرحال خواه گریگوری را تاریخ‌ دان بدانیم یا قصه‌ نویس، نمی‌ توان از موفقیت نسبی او در بهم آمیختن این دو حوزه به نحوی که بتوان سهمی برای هر کدام قائل شد، چشم پوشید.

خلاصه کتاب

رمان سه خواهر سه ملکه روایتی زنانه، از حوادثی است که بین نوامبر 1501 تا تابستان 1533 می‌گذرد. روایت روان و پر پیچ و خم از وقایعی در مورد سه خواهر که با داده‌ هایی تاریخی درمی‌آمیزد و داستانی جذاب و گیرا را شکل می‌دهد. گریگوری ابتدا در رشته ادبیات انگلیسی و سپس در رشته تاریخ از دانشگاه ساسکس انگلستان فارغ التحصیل شد. تمام رمان هایش به تاریخ انگلستان و سرنوشت زنان تاریخی این کشور پرداخته است.

آثار مکتوب او حدوداً بالغ بر پنجاه جلد میشود که برخی از آنها حول محور زندگی زنان مشهور سلسله تئودور در انگلستان است. این اثر روایت کودکی، جوانی و سرنوشت سه خواهر است که در قرن شانزدهم به ترتیب در اسکاتلند، فرانسه و انگلستان ملکه شدند. این سه خواهر هرسه از بستگان هنری هشتم، شاه پرآوازه و جنجالی انگلستان و اروپا بودند.

اما به یاد داشته باشیم که این کتاب شرح زندگی هنری هشتم نیست، بلکه شرح زندگی خواهر او مارگارت تودور از ناشناخته ترین اما در عین حال از تأثیرگذارترین شخصیتهای تاریخ انگلستان اسکاتلند و اروپا است. بسیاری از منتقدان ادبی و تاریخی، رمان سه خواهر سه ملکه را ستوده اند. کتاب در همان سال اول انتشار، پرفروشترین کتاب در انگلستان شد.

با این موفقیت فیلیپا گریگوری بدل به یکی از بهترین و برجسته ترین رمان نویسان عصر حاضر انگلستان شد. اگرچه تبدیل کردن تاریخ به رمان کار تازه ای نیست اما یکی از سخت ترین و جنجالی ترین شیوه های نگارش و حتی تحلیل تاریخ در قالب رمان است. مثلاً برخی از منتقدان او را متهم کرده اند که لعاب دراماتیک رمان را غلیظتر کرده و به این دلیل از جریان اصلی تاریخی وقایع فاصله گرفته است.

اما نویسنده معتقد است که این رمان برداشت آزاد او از تاریخ است که بر اساس مطالعات تاریخی خودش از وقایع، زمانها و نتایج ارائه داده است. برخی از منتقدان معتقدند گریگوری در کسوت مورخ تصاویر دیده نشده، تلخی از زندگی زنان اروپایی قرن پانزدهم و شانزدهم به خصوص زنان درباری که در مقایسه با زنان دیگر به مراتب شرایط بهتری داشته اند، ارائه کرده؛ به گونه ای که خواندن کتاب سه خواهر سه ملکه برای زنان امروزی اروپا، جذاب و خواندنی است.

بخشی از متن کتاب

همان طور که توماس داکر قول داده بود، در قلعه موریث هدایایی در انتظار من بودند. لیدی داکر در تالار بزرگ همه هدایا را پخش کرده است، تا من همه آنها را که هری و کاترین برایم فرستاده اند ببینم، تا همه بینند برادرم چه قدر مرا دوست میدارد. لباس های زربفت و لباس های یراق دار لباس با آستین هایی از خز و مخمل قرمز و بنفش. کاش اختصاصا برای من دوخته باشند. سرپوش هایی از طلا در شأن ملکه ای چون من. شنل، بالاپوش و کفش های ابریشمی با پاشنه های طلا.

لباسهای برودری دوزی شده با لبه هایی از پوست، کلاه هایی از مخمل با نشان هایی از طلا. دستکش های چرمی معطر و جوراب های طرح دار. دست آخر هم جواهراتی که ارث من بود. همان جواهراتی که بانو مادربزرگم برایم گذاشته بود، یاقوت، صلیب مروارید، گردنبند الماس مادرم و یک زنجیر طلا. همه چیزهایی که ملکه باید داشته باشد. کاترین همه را انتخاب کرده و فرستاده است تا تشکر برادرم را از من به خاطر شهامت در راه خدمت به انگلستان نشان دهد.

در کنار هدیه ها، نامه هایی هم در انتظار خواندن من هستند. همه اینها مرا خوشحال نمی کند. حالا کاترین در موفقیت آمیزترین حالت خودش است. احساس میکنم حالا که احساس پیروزی میکند، مرا به خاطر شکست هایم مسخره می کند بچه اش را خیلی بالا میداند حتماً بچه اش پسر است. کاترین اطمینان دارد که بچه اش قوی تر است. وقتی شنیدیم مجبور به فرار از کشورت شده ای، خیلی متأسف شدیم. دندان هایم را به هم فشار میدهم. اگر هری از من حمایت کرده بود، اگر کاترین از او خواسته بود که مرا نجات دهد، تختم را حفظ کرده بودم. 

وقتی شنیدیم پسرانت را جا گذاشته ای، غافلگیر شدیم. فکر میکند چه کار دیگری باید میکردم. یادش رفته که بچه های من بی پدر هستند و پدرشان به دستور خود او کشته شده است؟ بدانیم چرا کاترین از نجات من حمایت نکرد خیلی مشکل نیست. وقتی فکر میکند خودش باید جانشین شاه را به دنیا بیاورد، چرا باید پسر من و جانشین سلطنت را نجات دهد؟ دل نگرانی اش برای من دروغ است. اگر من در خطر باشم و اگر پسران من زندانی باشند، به نفع کاترین خواهد بود. من میدانم کلمه های عاشقانه او مرا متقاعد نمی کند…

نقد کتاب سه خواهر سه ملکه

نویسنده در پایان نسخه انگلیسی کتاب سه خواهر سه ملکه، مطالبی در مورد شخصیت مارگارت، روش نگارش این رمان و تفاوت تاریخ با رمان تاریخی نوشته است: همان طور که میدانید شرح حال های متعددی درباره مارگارت، ملکه بیوه اسکاتلند، نوشته شده است. بسیاری از نوشته ها در مورد او خصومت آمیزند. او مثل خیلی از زنان تاریخ از این خصومتها آسیب دیده است. ما اغلب نمیدانیم چه میکرده است و شاید هیچ وقت هم نفهمیم.

زیر و بم های تاریخ تصویری ارائه میدهد که حاکی از وفاداری های ناگهانی و متغیر است. بسیاری از مورخان به این نتیجه رسیده اند که مارگارت یا غیر منطقی بوده و یا ناتوان. این موضوع را این گونه توضیح میدهند که اسیر خود بزرگ بینی یا حسادت بوده است. شاید هم به زبان ساده یک زن متلون المزاج بوده است. البته من مفهوم طبیعت زنانه را رد میکنم به خصوص آنجا که از این طبیعت برای بیان ضعف اخلاقی یا عقلانی استفاده شود.

به نظر من مارگارت بدون شک متفکرتر و برنامه ریزتر از آن بوده است که مدل زنانه رفتاری از آن ارائه میدهند. رمان سه خواهر سه ملکه، نشان میدهد که مارگارت در شرایطی که قرار داشته احتمالاً بیشتر از هر زن یا مرد دیگری همه تلاش خود را کرده است. کسانی که در اواخر قرون وسطی قصد در دست داشتن قدرت در اروپا را داشته اند، با سرعت و بدون توجه به شرافت خود تغییر موضع و وفاداری میداده اند. برای مارگارت هم مثل دشمنان و دوستان مردش، تنها راه بقا تغییر دادن متحدانش و توطئه علیه دشمنانش بوده است.

با سرعت و به صورتی غیرقابل پیش بینی از اتحادی به اتحاد دیگر و از دشمنی به دشمنی دیگری، تغییر موضع می داده است. مارگارت در سال ۱۴۸۹ به دنیا آمده و دومین فرزند از ازدواج رسمی و برنامه ریزی شده الیزابت یورک از خانواده سلطنتی قبلی و هنری تودور، فاتح نبرد بوزودث بوده است. من فکر میکنم این که اولین نسل به دنیا آمده در یک سلسله جدید بوده است، احساسی به مارگارت داده است که این احساس در هنری هشتم برادرش، کمتر وجود دارد. البته هر دو خود بزرگ بین هستند و احساس ناامنی میکنند…

کتاب سه خواهر سه ملکه یک رمان تاریخی درباره سه زن قدرتمند است که در مراحل مختلف زندگی مقابل هم می‌ایستند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 579 بار

Philippa%20Gregory%20(%D9%81%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%BE%D8%A7%20%DA%AF%D8%B1%DB%8C%DA%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C)

عنوان کتاب: سه خواهر سه ملکه

نامزد جایزه بهترین داستان تاریخی گودریدز سال 2016

نویسنده: فیلیپا گریگوری

مترجم: علی اکبر عبدالرشیدی

تعداد صفحات کتاب: 636 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 47.21 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب درخت دروغ داستانی درخشان، درگیرکننده و فانتزی در قالب رئالیسم جادویی است که ماجراهای خود را در دوره‌ی قرن نوزدهم انگلستان روایت می‌کند که این موضوع بر پیچیدگی‌ها و جذابیت‌های داستان می‌افزاید. این رمان جذاب به خوبی با دنیای امروزی نوجوانان ارتباط برقرار کرده...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 902
شرق بهشت یکی از شاهکارهای نویسنده‌ی آمریکایی، جان اشتاین بک است. او در این رمان زندگی پیچیده‌ی دو خانواده به نام‌های همیلتون و تریسک را توصیف می‌کند که با تبعیض‌ های رفتاری...
بروزرسانی: 2 ماه قبل
تعداد بازدید: 3764

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *