بیوه ها

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
بیوه ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب بیوه ها

کتاب بیوه ها که قبلا با عناوین: زنان گمشدگان، آفرینندگان و گمشدگان نیز ترجمه شده، یک نزاع قدرت میان عشق، عزت نفس و افتخار است!

کتاب در واقع داستان تلخی دارد و شمایی از زنانی سیاهپوش که هر روز بر لب رودخانه در انتظار جسدی هستند که شاید به روی آب برگردد. زنانی که ناامید از زنده بودن و نجات مردانشان، فقط به دنبال دفنی آبرومندانه و مسیحی هستند که همین هم از آنها دریغ شده است. گویی نباید هیچ ردی از به ظاهر خائنین باقی بماند حتی اگر سنگی باشد بر گورشان و اثبات مرگ و نبودشان.

قوت کتاب بیشتر در استفاده از توصیفات و فضاسازی است تا خود دیالوگ‌ها، می‌شود گفت داستان به طور کلی دیالوگ محور نیست. نمی‌توان مانند اکثر کتاب‌ها جمله‌هایی از دلش بیرون کشید که ناقل اصل حرف نویسنده باشند چون توانایی نویسنده در نشان دادن فضایی بسته و تاریک و انسان‌های گیر کرده در آن شرایط با استفاده از توصیفات است.

خلاصه کتاب

آریل دورفمن کتاب بیوه‌ ها را در سال‌های تبعید و زندگی مخفیانه‌اش نوشت. او بعد از این جریانات مدتی هم در آمریکا زندگی کرد و در دانشگاه دوک تدریس کرد. بعد از برکناری پینوشه خواست به شیلی برگردد اما تغییرات زیاد کشورش باعث شد نتواند آنجا دوام بیاورد. داستان حاضر که در کشور‌ی بی‌نام می‌گذرد (البته خواننده را به یاد یونان می‌اندازد اما اتفاقاتی که در این کشور می‌گذرد به تاریخ یونان ربطی ندارد) داستان مردانی مبارز است که به دست پلیس مخفی در دوران دیکتاتوری روز و شب از خانه‌ها و محل کارهایشان ربوده می‌شدند و دیگر کسی اثری از آنها پیدا نمی‌کرد.

مردان یک روستا شبانه ربوده می‌شوند و دیگر اثری از آن‌ها جایی یافت نمی‌شود، مگر جسدی که هر چند وقت یکبار به رودخانه می‌افتد و توسط همسرانشان و زنان روستایی یافت می‌شود. پلیس هم جوابگوی خانواده‌های این مردان نیست و تمام تلاشش مخفی‌سازی این وقایع و پوشانده رابطه قتل‌ها با دولت است اما این مسئله باعث طغیان زنان روستایی به رهبری زنی میانسال به اسم سوفیا می‌شود.

مشخص نبودن مکان اثر پیامی دارد. پیامی برای همه کشورهای اروپایی. چون مکان این داستان می‌تواند هر کشوری باشد. دورفمن در کتاب بیوه ها پیشاپیش خبر از وقایعی می‌دهد که قرار است در سال‌های آتی در کشور خود دورفمن، در هلند، در فرانسه، در ایتالیا و در لهستان و… روی دهد. این داستان درواقع یادآور نام افرادی است که در طول تاریخ در میان بازی‌های سیاسی قربانی شده‌اند و زندگی و جانشان را از دست داده‌اند.

بخشی از متن کتاب

بالاخره جواب داد: «سرکار خانم ارتش این ناحیه را امن کرده است. ما مناسب ترین شرایط را برای تضمین امنیت شما یا هر روزنامه نگار دیگری حالا از هر جنسیتی، فراهم کرده ایم اما هر کس به اینجا می آید، بخصوص افرادی مثل شما که نه تجربه ی جنگ و ناملایماتش را داشته اند، نه میتوانسته اند داشته باشند و نه امیدواریم در آینده داشته باشند ممکن است به سادگی این واقعیت را نادیده بگیرد که تا همین چند وقت پیش هر روز شورش و جنایتی در این ناحیه رخ میداد.

شوهران همین زنانی که شما میخواهید با آنها مصاحبه کنید همین زنانی که حالا گریه میکنند و دادخواست می نویسند و عکس هایشان را به نمایش میگذارند، بله شوهران همین زنها خودشان مسئول فعالیتهای مجرمانه و تروریستی علیه کشور هستند. همین خرابکاریها بود که ما، یعنی نیروهای نظامی را مجبور کرد دست به کار شویم و با آن کارآمدی و بنیه ای که همه در ما سراغ دارند و پشت هر دشمنی را می لرزاند این غائله را ختم کنیم.»

«چه خطابه ای سروان! پس ترجیح میدادید یک خبرنگار مرد به اینجا بیاید.» سروان با ظرافت تمام لبخند زد. راستش را بخواهید بله، ترجیحم همین بود. البته بود. اما باید به اطلاعتان برسانم که حالا نظرم تغییر کرده است.» «به این سرعت؟ آن وقت برای این تغییر چه توجیهی دارید؟» انگار زنک پتیاره نمیدانست او چه توجیهی دارد انگار نه انگار که زنها فوت و فن لاس زدن را پیش از تولد یاد میگیرند انگار آنطور که او… اما سروان ترجیح داد راه این افکار را ببندد. باید تسلط کاملش را بر اوضاع حفظ می کرد…

نقد کتاب بیوه ها

کتاب بیوه ها، اولین بار در سال 1981 انتشار یافت. این رمان که داستانش در روستایی در یونان در سال 1942 می گذرد، قصه ی به یاد ماندنی و جهانی آریل دورفمن درباره شجاعت در مواجهه با ستم های سیاسی است. داستان به ماجرای شکل گیری شورش گروهی از زنان روستایی می پردازد که شوهران، پسران و پدرانشان به خاطر گیر افتادن در میان آرواره های مرگبار گروهی نظامی که در حمایت از یک الیگارشی ثروتمند می جنگند، جانشان را از دست داده اند.

رمان بیوه ها، یادبودی از افراد بیشماری است که در میانه ی بازی قدرت، قربانی شدند و همچنین، افرادی که شجاعت و ثبات قدمشان باعث می شود نام و خاطره ی آن قربانیان، هیچ وقت فراموش نشود. داستان این کتاب، نماد کامل حکومت های خودکامه و رهبران دیکتاتور است. اثریست شعرگونه و حتی مرثیه وار. دورفمن به یکی از مسائل حقوق بشر در زمانه ی ما جان می بخشد.

کتاب بیوه ها اثری قدرتمند است که هیچ گاه کهنه نمی شود. بسیار انسانی است؛ عمیق و تاثیرگذار‌؛ تلخ و سنگین!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 330 بار

Ariel%20Dorfman%20 %D8%A2%D8%B1%DB%8C%D9%84%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%81%D9%85%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: بیوه ها

(ناپدید شدگان)

نویسنده: آریل دورفمن

مترجم: بهمن دارالشفایی

تعداد صفحات کتاب: 178 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 16.99 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

گرچه در بررسي هاي روان كاوي از اطّلاعات موجود در زندگي نامه فرد به عنوان « داده ها » استفاده می كردند، ولي در بررسي هاي بعدي بر فنون جديد علوم اجتماعي، مانند پرسشنامه، مصاحبه، آزمايش، و شبيه سازي تكيه كردند.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 4422
جوابی که به تازگی از دلال معاملات ملکی گرفته بود، او را برآشفته بود. سرش به کار خودش بود و با صرفه جویی به اندازه کافی پس انداز کرده بود تا بتواند روی پولی بگذارد که پدر و مادرش برایش گذاشته بودند تا...
بروزرسانی: 3 ماه قبل
تعداد بازدید: 95

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *