سیزده دلیل برای اینکه

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
سیزده دلیل برای اینکه (nbookcity.com)

دانلود کتاب سیزده دلیل برای اینکه

کتاب سیزده دلیل برای اینکه در ژانر نوجوانان است و داستان یک دانش‌ آموز دبیرستانی را روایت می‌ کند…

او تحت آزار و اذیت شدید هم‌‌مدرسه‌ای‌ هایش افسرده می‌ شود و در نهایت دست به خودکشی می‌ زند. هانا سیزده دلیل برای پایان دادن به زندگی خودش را در یک نوار ضبط می‌ کند و ایمیلی را تنظیم می‌ کند تا دو هفته بعد از مرگش این نوارها به یکی از دوستانش برسد.

خلاصه کتاب

رمان سیزده دلیل برای اینکه داستان زندگی دختری نوجوان به نام هانا بیکر است که در دبیرستان تازه وارد محسوب می‌ شود و برای دوست شدن با همکلاسی‌هایش با مشکلات بسیاری رو به‌ رو است و در این فرآیند با تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه ارتباط برقرار می‌ کند اما هر کدام از این روابط به نوعی با شکست مواجه می‌ شود و هانا را افسرده می‌ کند تا جایی که تصمیم به خودکشی می‌ گیرد. او پیش از این کار، دلایل خود را در 13 کاست ضبط می‌کند.

هر کاست در رابطه با یک نفر است و بعد از مرگش به دست آن اشخاص می‌ رسد. رمان درباره‌ی هانا بیکر و خودکشی او است اما در حقیقت شخصیت اصلی داستان «کلی» یکی از همکلاسی‌های هانا است. او هانا را دوست داشت و مدتی هم دوستان صمیمی یکدیگر بودند اما پس از مدتی بین آن دو جدایی افتاد. کلی هم یکی از کسانی است که نوار اختصاصی خود را دارد و نمی‌ تواند این حقیقت را بپذیرد که در مرگ هانا نقش داشته است.

کلی جنسن که راوی داستان سیزده دلیل برای اینکه هم هست، دانش آموز خجالتی دبیرستانی است که در بین نوارهای هانا پیدا می‌شود. او موضوع بحث نوار نهم هست که هانا تصریح می‌کند که وی همیشه با او مهربان بود و حقش این نبود که در لیست او باشد. کلی تنها کسی داخل نوارها هست که به‌ طور مستقیم برای علت مرگ هانا سرزنش نشده‌ است. جاستین فولی که موضوع بحث اولین نوار هست. او یک سال بزرگتر از هانا و اولین کراش و تجربه بوسه او بود.

هانا جاستین را در اولین نوار جاستین را به خاطر شروع شایعات که هانا را هرزه جلوه داده بود مورد سرزنش قرار می‌دهد. همچین در نهمین نوار که جاستین به دوستش برایس واکر اجازه تجاوز به جسیکا را داد نیز سرزنش می‌کند. الکس استندال موضوع بحث دومین نوار هست. بعد از به هم زدن رابطه اش با جسیکا، او لیست ” جذاب یا دلسرد کننده ” را عموماً منتشر کرد و به هانا لقب ” بهترین باسن بین ورودی‌های جدید” را داد.

شخصیت اصلی کتاب سیزده دلیل برای اینکه معتقد است که این صحه گذاری‌های بیشتر بر شهرت وی به خاطر هرزگی اش بعد از اولین بوسه او با جاستین شروع شد. جسیکا دیویس موضوع بحث سومین نوار و دوست هانا پیش از لیست «جذاب یا دلسرد کننده» که الکس دوستی آنها را به اتمام رساند بود. هانا او را به خاطر اینکه شایعات علیه وی را باور کرده بود و همین‌طور به مردم گفته بود که هانا، الکس را از او گرفته بود، سرزنش می‌کند. بعدها جسیکا با جاستین دوست می‌ شود که برایس واکر در مارتی به او تجاوز می‌ کند.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

وقتی با زندگی آدمی بازی می‌کنید، شوخی‌ها و حرف‌هایتان فقط روی یک قسمت از زندگی او متمرکز نمی‌شود، بلکه تمام زندگی اش را تحت تأثیر خود قرار داده اید. خیلی از ما تابه حال به این جمله و معنای اصلی آن دقت نکرده‌ایم، در حقیقت هیچ وقت دقت نکردیم. بعضی اوقات ممکن است شوخی‌ها یا حرف‌های ما به کسی صدمه بزند، نه جسمی بلکه روحی.

در زندگی جوامع امروزی به خصوص نوجوانان و جوانان در جامعه ی کوچک دبیرستان یا دانشگاه با این مسائل بسیار روبه رو هستیم. شایعه پراکنی برای شخصی خاص چه درست و چه نادرست، شوخی‌های بی مورد، به تمسخر گرفتن اطرافیان و چیزهایی از این قبیل ممکن است از نظر ما ایرادی نداشته باشد؛ اما در حقیقت تأثیر عمیقی بر زندگی او دارد. در بسیاری موارد افسردگی شدید و در موارد حادتر منجر به خودکشی می‌شود.

کتاب سیزده دلیل برای اینکه به بررسی این اتفاق پرداخته است. جی اشر با قلم شیوایی که داشته، دلایل خودکشی یک دختر هفده ساله به نام هانا بیکر را از زبان خودش و از زاویه دید کسی که مدتها او را دوست داشته است، بیان میکند. هانا بیکر قبل از مرگش هفت نوار کاست از صدای خود ضبط کرده و در آنها دلایل خودکشی خود را با نام افرادی که در این اتفاق دست داشته اند، عنوان کرده است.

این نوار کاستها باید دست به دست توسط افرادی که نامشان در لیست هانا است، منتقل شود. خیلی از افرادی که در بالا در مورد آنها گفتیم، فرصت یا توانایی این را ندارند که مانند هانا بیکر، دلایل اصلی خود را برای کسی فاش کنند. حتی برای درمان صدمات روحی وارده حاضر نیستند به مشاور یا افرادی قابل اعتماد مراجعه کنند یا حتی ممکن است خود را از بقیه دور کنند و فکر کنند بهترین کار این است که با هیچکس در ارتباط نباشند، حتی برای اینکه با او حرف بزنند.

متأسفانه در جوامع ما شایعه پراکنی و قضاوت کردن در مورد حرف دیگران و کورکورانه قبول کردن حرف مردم از مهم‌ترین مسائلی است که بیداد می‌کند. از طرفی دیگر نکته ی قابل بحثی که در کتاب سیزده دلیل برای اینکه به آن پرداخته شده والدین قربانی است. خیلی مواقع توجه نکردن به آنها در محیط خانواده یا طرد شدن از آن یا مشکلات عدیده‌ی والدین در رابطه با کار خودشان میتواند صدمات جبران ناپذیری را به فرد مورد نظر وارد کند.

بخشی از متن کتاب

باید تا بعد از مدرسه صبر می‌کردم. باید میگذاشتم جنی، با اینکه لیاقتش را ندارد یک روز بیشتر آرامش داشته باشد. وقتی که فردا یا پس فردا به خانه برسد، جلوی در خانه‌اش یک بسته می‌بیند. اگر هم مادر یا پدرش یا کس دیگری زودتر این بسته را ببیند، آن را روی تخت جنی می‌گذارد و هیجان زده خواهد شد. من هم هیجان زده شده بودم.

بسته ای که روی آن هیچ آدرسی از مبدأ ندارد؟ فراموش کرده بودند بنویسند یا از قصد آن را ننوشته اند؟ شاید کار کسی باشد که از من خوشش می آید؟ صندوق دار میپرسد «رسیدش رو میخواین؟» سرم را تکان میدهم اما در هر صورت پرینتر با سروصدای زیاد، رسید را بیرون می‌دهد. وقتی آن زن برگه را با دستگاه خُردکن پاره می کند و داخل سطل زباله می اندازد، او را نگاه می‌کنم. 

در شهر فقط یک دفتر پست هست. با خودم فکر می‌کنم آیا همین صندوق‌دار بوده که کار بقیه‌ی افراد داخل لیست را انجام داده یا نه؟ کسانی که قبل از من این بسته به دستشان رسیده است، آنها رسیدهای خود را به عنوان یک یادگاری جنون آور نگه داشته اند؟ آن را در کشوی لباس‌هایشان پنهان کرده اند؟ یا به تابلوی روی دیوار اتاقشان چسبانده اند؟

من هم نزدیک بود رسیدم را بگیرم. نزدیک است بگویم: «ببخشید می‌تونم الان رسیدم رو داشته باشم؟» ولی اگر دلم می‌خواست چیزی را به عنوان یادگاری از این جریان داشته باشم می‌توانستم از نوارها کپی بگیرم یا نقشه را نگه دارم؛ اما دیگر هیچ وقت دلم نمیخواهد به آن نوارها گوش کنم با اینکه صدای او از سرم بیرون نمی رود؛ علاوه بر این، خانه‌ها، خیابانها و دبیرستان…

نقد کتاب سیزده دلیل برای اینکه

در سال 2016 به مناسبت دهمین سال تجدید چاپ کتاب سیزده دلیل برای اینکه یک فصل نهایی به آن اضافه شد. این بخش پایان اصلی و دلخواهی است که نویسنده آن را در نسخه‌های پیشین چاپ نکرده بود. دهمین چاپ این کتاب ویژگی‌های دیگری هم داشت. مقاله‌ای درباره‌ی کتاب، نمونه‌هایی از صفحات دفترچه خاطرات نویسنده‌ در زمان نوشتن کتاب و نظرات خوانندگان از بخش‌های دیگری بود که در دهمین چاپ این کتاب وجود داشت.

کتاب پیش رو برنده‌ی جایزه‌های متعددی شد و در سال 2011 در رتبه‌ی یک فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز، گود ریدز و آمازون قرار گرفت. ایده‌ی استفاده از نوارکاست برای پیش بردن داستان زمانی به ذهن جی اشر خطور کرد که در سفرش به لاس وگاس مجبور به استفاده از راهنمای صوتی برای گشتن در موزه‌های شهر شد.

معضل آزار و اذیت در مدارس و به ویژه دبیرستان‌های آمریکا، موضوعی جدی است که سالانه ده‌ها دانش‌آموز را مجبور به ترک یا جابه‌جایی مدرسه می‌ کند. این آسیب‌ ها گاهی تا حدی زیاد و غیر قابل تحمل هستند که دانش‌ آموزان را مجبور به خودکشی می‌ کنند…

کتاب سیزده دلیل برای اینکه از آن دسته کتاب‌هایی است که با حفظ قوانین و چارچوب‌های داستان نویسی این اتفاق تلخ را از تمام زوایا بررسی میکند. از این کتاب همین اواخر سریالی تحت همین نام در سیزده قسمت از شبکه ی نت فلیکس آمریکا پخش شده که تا این لحظه با استقبال جوامع مختلف روبه رو شده است.

جالبترین و اساسی ترین نکته ی قابل تأمل در این کتاب این است که در انتهای هر داستان خواننده خود را به چالش میکشد. امیدواریم کتاب پیش روی شما، نه تنها برای پر کردن اوقات فراغت، بلکه تلنگری برای همه ی ما باشد تا خود و اطرافیان خود را بهتر بشناسیم و درست تر با آنها رفتار کنیم. شاید هم بتوانیم با این کتاب شخصی را در اطرافمان پیدا کنیم که نیاز به کمک دارد.

جی اشر، بعد از دیدن خودکشی ناموفق یکی از آشنایانش به فکر نوشتن کتاب سیزده دلیل برای اینکه افتاد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 2,551 بار

Jay%20Asher%20 %D8%AC%DB%8C%20%D8%A7%D8%B4%D8%B1

عنوان کتاب: سیزده دلیل برای …

جزو لیست برترین رمان های ادبیات نوجوان

برنده جایزه ی لینکلن

جز برترین آثار تبدیل شده به فیلم و سریال

نویسنده: جی اشر

مترجم: مهرزاد جعفری

تعداد صفحات کتاب: 345 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 28.16 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

داستان کتاب توسط یکی از هم‌محله‌ای‌های سوئید روایت شده و داستان زندگی وی را به تصویر می کشد، که در چندین رشته ورزشی از جمله فوتبال توانایی بسیاری دارد و میان نوجوانان محله ویکوآییک شهرت بسیاری پیدا کرده است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 516
بسیار لذت خواهید برد از خواندن رمان شیرین و دلچسب دختر ماه. داستان، از همان نخستین سطور، خواننده را مجذوب خود می کند و در حین تعریف روایت زندگی لطیف و دوست داشتنی حضرت معصومه(س) اطلاعات خوبی درباره شخصیت این...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 519

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *