فاطمه فاطمه است

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
فاطمه فاطمه است (nbookcity.com)

دانلود کتاب فاطمه فاطمه است

در کتاب فاطمه فاطمه است (کتاب زن)، دکتر علی شریعتی می کوشد تا ضمن بیان شخصیتی از اصلی ترین چهره زن شیعه، از او به عنوان یک نمونه و الگو یاد کند که به تنهایی مبین ارزش زن در اجتماع و در نگاه اسلام است.

او در این اثر می کوشد تا فاطمه(س) را نه به عنوان فرزند پیامبر که به عنوان زنی مستقل معرفی کند که بررسی شخصیت خود او، به تنهایی، وجهه‌ای از یک زن مسلمان را ترسیم می کند.

خلاصه کتاب

همه جا در تاریخ ملت های مسلمان و توده‌های محروم در امت اسلامی، فاطمه (س) منبع الهام آزادی و حق خواهی و عدالت طلبی و مبارزه با ستم و قساوت و تبعیض بوده است. از شخصیت فاطمه (س) سخن گفتن بسیار دشوار است، فاطمه (س) یک زن بود، آنچنان که اسلام می‌خواهد که زن باشد. تصویر سیمای او را پیامبر، خود رسم کرده بود و او را در کوره های سختی و فقر و مبارزه و آموزش های عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود.

وی در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» نمونه شده بود. مظهر یک «دختر» در برابر پدرش. مظهر یک «همسر» در برابر شویش. مظهر یک «مادر» در برابر فرزندانش. مظهر یک «زن مبارز و مسئول» در برابر زمانش و سرنوشت جامعه‌اش. وی خود یک «امام» است. یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایده آل برای یک «اُسوه»، یک «شاهد» برای هر زنی که می‌خواهد «شدن خویش» را خود انتخاب کند. خواندن کتاب فاطمه فاطمه است را به همه بانوان گرامی توصیه می کنیم.

بخشی از متن کتاب

فاطمه راه رفتن را در مبارزه آموخته است و سخن گفتن را در تبلیغ و کودکی را در مهد طوفان نهضت به سر آورده و جوانی را در کوره سیاست زمانه‌اش گداخته است. او یک زن مسلمان است: زنی که عفت اخلاقی او را از مسئولیت اجتماعی مبرا نمی‌کند. اکنون چند ساعتی است که از دفن پیغمبر می‌گذرد، در خانه او، علی با چند تن از بنی‌هاشم و یاران محبوب و عزیز پیغمبر که به او وفادارند جمع شده‌اند، به نشانه نفی آنچه در سقیفه روی داده است و سرپیچی از بیعتی که همه را بدان می‌خوانند.

در مسجد، خلیفه خطبه ولایت خویش را خوانده و از مردم بیعت گرفته و عمر، کارگزار سیاست، تلاش بی‌اندازه می‌کند تا چند ناهمواری دیگر را که مانده است از پیش پای حکومت وی برگیرد و راه را بکوبد و اکنون فاطمه، شخصاً به سراغ آنها می رود؛ هر شب، همراه علی، به مجالس آنها سر می‌زند. با آنها حرف می‌زند، فضایل علی را یکایک بر می‌شمارد، سفارش‌های پیغمبر را یکایک به یادشان می‌آورد، با نفوذ معنوی، شخصیت بزرگ انسانی، آگاهی سیاسی، شناخت دقیقی که از اسلام و روح و آرمان‌های اسلام دارد.

و بالاخره قدرت منطق و استدلال استوار خویش، حقانیت علی را ثابت می‌نماید و نشان می‌دهد بطلان انتخاباتی را که شده است. اثبات می‌کند فریبی را که خورده‌اند.آشکار می‌سازد و عواقبی را که براین شتابزدگی سطحی و غافل گیری سیاسی بار خواهد شد بر می‌شمارد و آنان را از آینده ناپایدار و تیره‌ای که در انتظار اسلام و رهبری امت است بیم می‌دهد.

راویان تاریخ که این داستان را نقل می‌کنند حتی یک بار هم نشان نمی‌ دهند که در مجلس در برابر منطق فاطمه و تفسیر و تلقی‌ای که از این حادثه دارد، مقاومت کرده باشند، همگی به او حق می‌دادند، همه به لغزش بزرگ خویش پیش او اعتراف می‌کردند، همه فضیلت علی و حقیقت او را اقرار داشتند و فاطمه از آنها قاطعانه می خواست که «شما ابوالحسن را بر باز گرفتن حقی که در راه آن می‌کوشد یاری کنید». اما همگی عذر می‌آوردند…

نقد کتاب فاطمه فاطمه است

شاید نتوانیم کسی را بیابیم که نام علی شریعتی را تا به حال نشنیده باشد. شریعتی مردی است که بر جوانان هم عصر خود و حتی بعد از خود توانست اثر بگذارد. بسیار زنانی هستند که متأثر از گفته ها و نوشته های شریعتی توانستند جایگاه حقیقی خود را بیابند. شاید بتوان گفت کتاب فاطمه فاطمه است نقش بزرگی در این عرصه داشته است. کتاب دوست داشتن از عشق برتر است نیز یکی دیگر از آثار معروف و بسیار خواندنی شریعتی است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 3,380 بار

Ali%20Shariati%20 %D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C 1

عنوان کتاب: فاطمه فاطمه است

نویسنده: دکتر علی شریعتی

تعداد صفحات کتاب: 136 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

مرد، از همان لحظات ابتدایی، سعی در برقراری ارتباط با راوی قصه کرده و خود را شخصی مهم و معروف معرفی می نماید. اما علی رغم ادعاهای این مرد، راوی وی را نشناخته و نسبت به شناخت او...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 129
اگر تمایل دارید که در زندگی موفق‌تر باشید باید از مسیر انسان‌های سرشناس بروید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید؛ با این اوصاف کتاب درود بر خودم بهترین فرصت برای شماست تا در این مسیر قدم بردارید. پس از مطالعه‌ی این کتاب متوجه می‌شوید...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 839

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *