قدرت و جلال

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
قدرت و جلال (nbookcity.com)

معرفی کتاب قدرت و جلال

قدرت و جلال یکی از پرحاشیه‌ ترین‌های گراهام گرین است. گرین در یکی از گفت‌ وگوهایش از «قدرت و جلال» در کنار «کنسول افتخاری» به‌ عنوان بهترین کتاب‌هایش یاد کرده بود. او قهرمان «قدرت و جلال» را شبیه خودش توصیف کرده و گفته حال و روز کشیش این رمان شبیه خود او است. رمان «قدرت و جلال» اثری است که سبب شد کلیسای کاتولیک گراهام گرین را تکفیر کند و تاب نقدهایی را که او در این اثر به کلیسا وارد می‌کند نیاورد. منتقدان « قدرت و جلال »، این کتاب را محبوب ‌ترین کتاب گرین می‌دانند و جالب این جا است که وقتی در مصاحبه‌ای از گرین می‌پرسند به کدام یک از شخصیت‌های داستان‌هایش شباهت داد، بلافاصله می‌گوید: «کشیش ویسکی خور کتاب قدرت و جلال». این کتاب قطعا واکنش‌های منفی‌ اهالی کلیسا را هم در پی داشت چون گرین نه تنها در این کتاب بلکه در داستان‌های دیگرش هم چهره کشیش و کلیسا و پاپ را چندان خوشایند تصویر نکرده است. او با این که مذهب خود را از انگلیکان به کاتولیک تغییر داد، هیچ‌گاه با ارباب کلیسا و شخص پاپ میانه خوبی نداشت. او عقیده داشت که پاپ یک خصلت انسانی را ندارد و آن هم شک است، نه شک در وحدانیت خدا، بلکه شک در حقانیت کار و کردار خودش و کاردانی اهل کلیسا. یکی از منتقدان گرین می‌نویسد: «قهرمانان مفلوک و ملعون گرین، به خاطر شک‌و شبهه‌های انسانی‌شان، به فلاکت افتادن‌شان و بدعت‌گرایی‌شان از اسقف‌هایی که با ژنرال‌ها شام و شراب می‌خوردند، به رستگاری نزدیک ‌ترند.»

در مورد نویسنده کتاب

گراهام‌ گرین نویسنده‌ای با اندیشه ضد آمریکایی بود و مدتی هم به کمونیسم گرایش داشت اما از این ایدئولوژی دچار سرخوردگی شد و از آن بازگشت و دیگر به هیچ اندیشه سیاسی‌ای متمایل نشد. گرین که نویسنده‌ای عاشق جمع اضداد است و کارهایش طنز و ملال و اندوه و شاعرانگی و خیر و شر را باهم دارد، در رمان «قدرت و جلال» داستان کشیشی را می‌گوید که به خاطر وضعیت اجتماعی، سیاسی و اخلاقی‌اش، کشیشی کلیساپسند نیست.

بخشی از متن کتاب

انسان به قدری محدود است که حتی هوش و مهارت آن را ندارد که فسق و فجور تازه ای اختراع کند. تا این اندازه اش را حیوانات هم بلدند. به خاطر همین دنیا بود که مسیح مرده بود. انسان هر چه بیشتر بدی و شرارت در اطراف خود ببینید یا بشنود شکوه و جلال بیشتری گرداگرد مرگ را فرا میگیرد. مرگ در راه خوبی یا زیبایی، به خاطر وطن یا بچه ها یا یک تمدن، کار بسیارآسانی است ولی برای مردن در راه دودلی و فساد به وجود یک خدا نیاز است…

شاید بعد از این همه رنج و محنت در این لحظه از آتش جهنم نمی ترسید. حتی ترس از درد نیز در پشت ذهنش مانده بود. تنها نومیدی و سرخوردگی عظیمی گریبانش گرفته بود زیرا مجبور بود دست خالی پیش خدا برود. واقعا هیچ کاری انجام نداده بود. در آن لحظه به نظرش چنین آمد که برای او چه آسان بوده که تبدیل به یک قدیس شود. فقط کافی بود که کمی کف نفس داشته باشد، کمی شجاع باشد. احساس کسی را داشت که به علت چند ثانیه تاخیر در رسیدن به محل قرار سعادت و خوشبختی اش را از دست داده باشد. اکنون می دانست که در فرجام کار تنها یک چیز است که اعتبار دارد و آن مقدس بودن است…

من رویای این را در سر می پرواندم که مرد کاملی باشم مردی که می خواهد دیگران را وادارد که او را چه از جهت شخص خودش و چه از جهت حرفه اش محترم بدارند…خلاصه میخواستم در همه چیز تسلط داشته باشم… ولی بعد از آنکه در ملا عام سیلی خوردم و عکس العملی نشان ندادم دیگر برایم امکان نداشت که این تصویر زیبا را از خودم در ذهن بپرورم…

چکیده کتاب

ماجرای این کتاب از آن دسته ماجراهای تقریبا بی نظیر در ادبیات کاتولیکی یا بطور کلی ادبیات هست , از آنهایی که کمتر احتمال دارد فراموششان کنیم . ماجرای کشیشی می خور و نه چندان مبادی آداب کلیسا . کشیشی بزدل و سست ایمان ولی نه بی ایمان که همواره مجبور به فرار است … نه فقط از دست ماموران بلکه از همه چیز … نکته جالب برای خودم درباره این کتاب این بود که درباره بخشی از تاریخ قرن 20 مکزیک بود که من اصلا از اتفاقات آن خبر نداشتم . پس از خواندن این کتاب به خودم سرکوفت می زدم که چرا زودتر نخوانده بودمش. نثر گرین بسیار روان و سرگرم کننده و پر از نیش و کنایه است . این کتاب در کنار کونسول افتخاری , کتاب های محبوب گرین از میان تقریبا 60 کتابش بودند . با وجود استقبال فراوان منتقدین از این کتاب , کلیسای کاتولیک خیلی روی خوشی به این رمان نشان نداد. ترجمه این کتاب هم روان هست فقط افرادی که اطلاعات عمومی چندان وسیعی ندارند بهتر است گوگل دم دستشان باشد چون ترجمه این کتاب فاقد پاورقی ها و توضیحات تکمیلی هستند ( به جز چند مورد نادر ).
مروری بر کتاب

گروهی شبه نظامی موسوم به سرخ جامگان، کنترل ناحیه ای دورافتاده وفقیرنشین در جنوب مکزیک را به دست گرفته اند.

اعتقاد به خدا غیرقانونی اعلام شده و کشیشها به شکلی سازمان یافته، تحت تعقیب قرارگرفته و کشته می شوند.

و حالا، آخرین کشیش جان به در برده، در حال فرار از مرگ است. این کشیش بی نام و نشان که برای قهرمان بودن، زیادی عادی و برای کشته شدن در راه آرمان، بیش از حد محقر و فروتن است، به وسیله ی تلاش های تعقیب کنندگان و همچنین، دلسوزی و شفقت خودش نسبت به انسان ها، مجبور به انجام کارهایی قهرمانانه و محیرالعقول می شود. جان آپدایک، نویسنده و شاعر شهیر آمریکایی، در توصیف این اثر آورده است: شاهکار گراهام گرین…نیروی محرکه و شکوه بهترین رمان او، از اراده ای ناشی شده از همدردی و کمونیسمی آرمانی نشأت گرفته شده است.

این رمان زیبا را به تمام طرفداران گراهام گرین توصیه می کنیم.

تعداد بازدید: 2,010 بار

Graham%20Greene%20 %DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%85%20%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D9%86 10

عنوان کتاب: قدرت و جلال

مسیحای دیگر یهودای دیگر

نویسنده: گراهام گرین

مترجم: هرمز عبداللهی

تعداد صفحات کتاب: 332 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.36 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

سایه گریزان اثر ادبی عمیقی نیست اما سرگرم كننده است. رمانی پرهيجان که خواننده را تا آخر داستان درگیر خود می کند. اگر حوصله تون سر رفته و دنبال يك چيز پرماجرا مي گرديد كه از نظر ادبي هم درگيرتون نكنه شايد آثار گرين در مجموع بد فكري نباشه .
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 789
کتاب بازیگران اثر ماندگاری است از گراهام گرین که توسط علیرضا طاهری به فارسی برگردانده شده است و بصورت رایگان از شهرکتاب قابل دانلود و مطالعه می باشد. کتاب بازیگران مجموعه زیبا از چند داستان که به طریقی به هم ارتباط دارند.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 762

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *