مرگ با تشریفات پزشکی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
مرگ با تشریفات پزشکی (nbookcity.com)

دانلود کتاب مرگ با تشریفات پزشکی

همه کسایی که پدر و مادر پیر دارند یا با افراد سن بالا سروکار دارند لازم است که کتاب مرگ با تشریفات پزشکی را بخوانند.

این کتاب ترکیبی از داستان هایی است که خودِ نویسنده در کار با افراد پیر برایش پیش آمده و همچنین تجربیات دیگر پزشکانی که در مراکز درمانی مربوط به سالمندان کار می کنند. کتاب حاضر فقط مخصوص افراد سالمند نیست و نویسنده لابه لای داستان ها، نکات آموزشی و علمی زیادی را بیان می‌کند.

نکاتی که حاصل تجربیات خودش، پدرش، افراد سالمند و پزشک های متخصص دیگر است. با خواندن این کتاب، تجربیات یک عمر زندگیِ چندین نفر را بدست خواهید آورد. اثری بسیار جذاب است و چون به شدت حس خوبی از آن خواهید گرفت ممکن است بارها آن را بخوانید.

خلاصه کتاب

شاید تصور کنید کتاب مرگ با تشریفات پزشکی درباره‌ی خدماتی است که پزشکی می‌تواند در واپسین لحظات زندگی در اختیار انسان قرار دهد. اما این‌طور نیست. آتول گاواندی نویسنده‌ی کتاب پیش رو، معتقد است علم پزشکی در مواجهه با سالمندان و بیماری‌های لاعلاج بسیار ناکام بوده و کوچک‌ترین توجهی به آخرین لحظات زیست بیمار نداشته است. این اثر بیشتر از آنکه به مرگ بپردازد، کتابی درباره‌ی اولویت‌های انسان برای داشتن یک زندگی لذت‌بخش و اصیل تا آخرین لحظات حیات است.

این اثر درباره‌ی چگونگی زندگی بهتر مردم با وجود ضعف ناشی از افزایش سن، بیماری و نزدیک شدن به مرگ است. هم‌چنین شامل اندیشه‌های خصوصی و داستان‌های شخصی نویسنده در مواجهه با مرگ است. او معتقد است نحوه‌ی برخورد متخصصین پزشکی با بیمارانی که به پایان زندگی خود نزدیک شده‌اند غیرانسانی است. او پیشنهاد می‌کند پزشکان به جای تمرکز بر بقا، باید برای بهبود کیفیت زندگی و سلامتی بیمار تلاش کنند. آتول گاواندی برای نگارش این اثر بیش از 200 مصاحبه با افراد مختلف انجام داده است.

تجربه‌ی بیماری و مرگ پدر آتول که او هم پزشک بوده است، یکی دیگر از داستان‌های تامل برانگیزی است که گاواندی برای مواجهه و پذیرش ناتوانی‌های علم پزشکی مطرح می‌کند. روزهای واپسین عمرِ سالمندان و بیماران لاعلاج اغلب در آسایشگاه‌ها و بخش مراقبت‌های ویژۀ بیمارستان‌ها می‌گذرد. پزشکان در این اوضاع درمان‌هایی را پیش می‌برند که مغزهایمان را گیج و منگ می‌کنند و شیرۀ بدن‌هایمان را می‌کشند تا مگر شانس نصفه‌ و نیمه‌ای برای زنده‌ماندن به ما بدهند؛ و در آخر افسوس می‌خوریم که همان اتفاقی افتاد که نباید.

پزشکی مدرن به چیزی جز درمان فکر نمی‌کند، اما مرگ درمان ندارد. این مسیر نه‌تنها بیماران و اطرافیانشان بلکه خود پزشکان را هم دچار بحران‌های روحی متعددی می‌کند. آتول گاواندی، جراح و نویسندۀ آمریکایی، در کتاب مرگ با تشریفات پزشکی داستان‌های زیادی از بیماران و پزشکانی می‌گوید که گرفتار این موقعیت‌ها بوده‌اند و سرانجام تسلیم مرگ شده‌اند. گاواندی این تجربه‌ها را بررسی می‌کند تا ریشۀ ناتوانی پزشکی مدرن در مواجهه با مرگ را بیابد و راه‌هایی را به بیماران و پزشکان پیشنهاد دهد که چگونه نگاهی تازه به وظیفۀ پزشکی داشته باشند و روزهای واپسین را بگذرانند.

بخشی از متن کتاب

…اما از این نیز ناشی میشود که به لحاظ فنی، احساس تبحر میکنید و حس میکنید می توانید مسائل دشوار و پیچیده را حل کنید. توانایی و مهارتتان به شما حس وثیق هویت می دهد، بنابراین برای یک پزشک چیزی بیش از بیمار با معضلی که حل و درمان آن در توانش نیست نمی تواند درک او نسبت به خودش را تهدید کند. هیچ راه فراری از تراژدی زندگی نیست از همان روز تولدمان پیر می شویم و پا به سن می گذاریم. ممکن است به مرور این واقعیت را بفهمیم و به آن تن بدهیم. مثلاً دیگر بیماران مُرده و در حال مرگ من به سراغ رؤیاهایم نمی آیند.

اما این ماجرا فرق میکند با اینکه بگوییم بلدیم و می توانیم با چیزی که بهبود یافتنی نیست کنار بیاییم. من شغلی دارم که توفیقش در این است که بتواند تعمیر و مرمت کند. اگر مشکل شما قابل حل باشد، ما می دانیم که چه کار باید بکنیم. اما اگر حل ناشدنی باشد چه؟ این واقعیت که پاسخهای درخوری برای این سؤال نداریم دردسرساز است و منجر به بیرحمی، رفتار غیرانسانی و رنج غیرعادی شده است. تلاش برای تبدیل میرایی به یک تجربۀ پزشکی چندین دهه قدمت دارد. این تلاش جوان و کم سن و سال است اما شواهد نشان داده که ناکام مانده است.

کتاب مرگ با تشریفات پزشکی دربارۀ تجربۀ مدرن میرایی است یعنی به این سؤالات میپردازد که به چه معنا ما مخلوقاتی پیرشونده و میرا هستیم؟ علم پزشکی چه تغییرات و تطوراتی در تجربۀ میرایی ایجاد کرده است؟ تصوراتمان درباره نحوه مواجهه با میرایی کجاها غلط از آب درآمده است؟ پس از یک دهه اشتغال در فعالیتهای مرتبط با جراحی و نیز پس از آنکه خودم نیز به میانسالی پا گذاشته ام به این نتیجه رسیده ام که نه خودم و نه بیمارانم با مواجهه فعلی مان با امر میرایی کنار نیامده ایم اما این را هم فهمیده ام که پاسخ این سؤالات هنوز معلوم نیست و حتی نمیدانیم که اصلاً ارائه پاسخهای درخور ممکن است یا نه…

نقد کتاب مرگ با تشریفات پزشکی

مرگ با تشریفات پزشکی یا به عنوان دقیقتر میرایی؛ چیزهایی که پزشکی از مرگ نمی داند؛ کتاب غیر داستانی نوشته آتول گاواندی جراح آمریکایی است که سال ۲۰۱۴ منتشر شده. وی در ابتدای کتاب به بررسی مدل‌های مختلف زندگی سالمندان می‌پردازد، ازجمله مفاهیمی مانند نوانخانه‌ها، خانه‌های چند نسلی و آسایشگاه‌های سالمندان. گاواندی داستان‌های شخصی و همچنین سوابق پزشکی سالمندان، مانند «کرن براون ویلسون»، مبتکر مفهوم «زندگی کمک شده» را جستجو می‌کند.

او داستان‌هایی از افرادی را که با ضعف ناشی از افزایش سن، بیماری جدی و مرگ روبرو می‌شوند، و همچنین رویارویی خودش با مرگ‌ومیر را مرور می‌کند. گاوندی بر این تصور تأکید می‌کند که باید به افرادی که در آستانه مرگ هستند فرصتی برای زندگی معنادار داده شود تا هنوز هدفی داشته باشند. در بخش پایانی کتاب، گاواندی به سراغ مراقبت‌های پزشکی در پایان زندگی می‌رود و مواردی مانند اتانازی (خودکشی با کمک پزشک) را ذکر می‌کند. او فرض می‌کند که «آسایش‌گاه مخصوص بیماران رو به مرگ»، انسانی‌ترین مدل مراقبت است.

گاواندی به محدودیت هایی نهایی حرفه خود می پردازد و استدلال می کند که کیفیت زندگی، هدف مورد نظر بیماران و خانواده ها است. گاواندی نمونه هایی از مدلهای آزادتری را برای کمک به افراد مسن و وابسته ارائه می دهد . او انواع مراقبت های بیمارستانی را مورد بررسی قرار می دهد تا نشان دهد هفته ها یا ماه های آخر شخص ممکن است ارزشمند باشد. پر از تحقیقاتی که چشم ها را به حقیقت باز می کنند و داستان پردازی پرتحرک، کتاب مرگ با تشریفات پزشکی ادعا می کند که درمان می تواند باعث ارتقای راحتی و تجربیات ما تا پایان شود ، تا نه تنها زندگی خوب بلکه پایان خوبی را نیز فراهم کند.

کتاب مرگ با تشریفات پزشکی شامل دو مقاله از گاواند در «نیویورکر» است که دو فصل از هشت فصل کتاب را تشکیل می‌دهد: «همه‌چیز از هم می‌پاشد» و «رها کردن».

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 393 بار

Atul%20Gawande%20 %D8%A2%D8%AA%D9%88%D9%84%20%DA%AF%D8%A7%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C

عنوان کتاب: مرگ با تشریفات پزشکی

آنچه پزشکی درباره مردن نمی داند

کتاب برگزیده سال به انتخاب وال استریت ژورنال اکونومیست، نیویورک تایمز و گاردین

جز کتاب های برگزیده به انتخاب واشنگتن پست

جزو برترین کتاب های علمی

نویسنده: آتول گاواندی

مترجم: حامد قدیری

تعداد صفحات کتاب: 379 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 38.28 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این رمان داستان خانواده‌ای است که خودشان فکر می‌کنند خانواده‌ای معمولی هستند. اما همه چیز در شبی که استلا دیر به خانه برمی‌گردد، تغییر می‌کند. یک شب استلای هجده ساله دیر به خانه برمی‌گردد و فردا به...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 302
این کتاب با نیروی قصد , به قصد جهان مادی با به کارگیری تمامی اصول در مورد این جهان نگارش شده است و در کل کتاب کم نظیری در زمینه موفقیت و روانشناسی می باشد. کتاب نیروی قصد نوشته دکتر وین دایر می باشد.وین دایر یک عارف، روانکاو، نویسنده و سخنران است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2595

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *