مواجهه با مرگ

قیمت اصلی 216.000 تومان بود.قیمت فعلی 116.000 تومان است.

نویسنده: براین مگی

مترجم: مجتبی عبدالله نژاد

تعداد صفحات کتاب: 541 صفحه

حجم فایل: 36.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب مواجهه با مرگ (nbookcity.com)

دانلود کتاب مواجهه با مرگ

به کتاب مواجهه با مرگ اصلا نباید به چشم یک رمان با داستان پردازی و تعلیق و غافل‌گیری و از این مولفه‌ها نگاه کرد.

رمان حاضر یک اثر روان فلسفی از بزرگترین فلسفه‌دان معاصر است. آنقدر نکات جذابی از نگاه انسان به زندگی، مرگ، روابط اجتماعی، دنیای رسانه، نظام بهداشت و درمان، جامعه دانشگاهی و علمی، زندگی طبقه اشرافی، روابط خارجی، عشق، خانواده، کسب‌و کار و … دارد که خواندنش را بر همگان واجب کرده است!

اگر دوست دارید با موضوعی مانند مرگ دست و پنجه نرم کنید، دیالوگ‌ها و توصیفاتی بخوانید که بارها شما را به فکر ببرند و در بسیاری از مواقع خوشحال باشید که جای شخصیت‌های اصلی داستان نیستید تا تصمیم های سخت بگیرید؛ حتما کتاب مواجهه با مرگ را بخوانید.

این کتاب حتما اثری ارزشمند و قابل مطالعه است، عنوان کتاب مرا یاد رمانی ازسیمون دوبووار انداخت با نام همه می میرند. شک ندارم که کتاب برایان مگی همچون کتاب دوبووار ارزشمند و فراموش نشدنی خواهد بود.

خلاصه کتاب

داستان مواجهه با مرگ درباره ۲ سال پایانی زندگی مردی جوان به نام جان اسمیت است که در سن ۳۰ سالگی و اوج شکوفایی شغلی و زندگی‌اش مبتلا به بیماری هاجکین (نوعی سرطان خون) می‌شود. این روزنامه نگار که از طرف مجله‌ای انگلیسی در بیروت ساکن است، ناچار می شود برای درمان عوارض عجیبی که در بدنش می بیند به انگلستان برگردد.

به دنبال این ماجرا ابتدا مادرش و سپس اهالی فامیل و نزدیکانش از بیماری مرگبار او مطلع می شوند اما خود جان تا اواخر داستان از ابتلایش به بیماری هاجکین بی خبر می ماند. طرح کلی و ساده‌ شده رمان ابتلا به بیماری و سپس مرگ جان است. بین این دو مقطع که ۵۹۸ صفحه مطلب را در خود جا داده، با مفاهیم فلسفی و روانشناسی پر شده و این‌، هنر براین مگی، نویسنده کتاب بوده که این کار را با موفقیت انجام داده است.

جان اسمیت در خانواده‌ای اشرافی زندگی کرده و مادری مقرراتی دارد که هرگاه مساله مهمی پیش بیاید، اعضای خانواده را به خانه خود خوانده و در جلسه‌ای که به شورای جنگ معروف است، با آن‌ها گفتگو می‌کند. جان ابتدا از بیماری خود خبر ندارد و فکر می‌کند به یک مرض ویروسی حاره‌ای مبتلا شده است. او عاشق شده و پس از تجربیاتِ آزادی که پیش‌تر در ارتباط با زنان داشته، تن به ازدواج با آیوا می‌دهد.

آیوا توسط خانواده جان از بیماری او آگاه و همراه با آنان برای پنهان‌ نگه‌ داشتن این اتفاق تلاش می‌ کند تا جان دو سال پایانی زندگی‌ اش را با لذت و خوشی پشت سر بگذارد. در این‌ میان او بدون اطلاع جان و با وجود مخالفت هایش باردار می شود تا بتواند پس از مرگش، فرزند او را بزرگ کند.

به‌ جز اعضای خانواده جان، شخصیتی به نام کی‌یر هم در داستان حضور دارد که دوست صمیمی و همیشگی جان است و از ابتدا مخالفت مخفی کاری بوده است. از نظر کی‌یر باید مساله بیماری را به جان اطلاع می‌ دادند تا خودش با آن مواجه می‌ شد؛ اتفاقی که دیر یا زود می‌ افتد. در این زمینه و البته اتفاقات دیگر رمان، دلایل منطقی و بحث و جدل‌های شخصیت‌ های مختلف قصه از جمله جذابیت‌های رمان مواجهه با مرگ هستند.

بخشی از متن کتاب

فقط مرگ است که می تواند به زندگی معنا بدهد. چیزی که تا ابدالآباد وجود داشته باشد، معنا هم ندارد. به علاوه اگر پایانی وجود نداشته باشد، کلیتی هم وجود ندارد و وقتی کلیتی وجود نداشته باشد، هویتی هم وجود ندارد. اگر نابود نشدنی بودیم، نمی توانستیم در مقام فرد انسانی موجودیت داشته باشیم. با این تفاصیل مرگ برایمان اتفاق نیست.

بخش لاینفکی از زندگی است. اگر قرار است وجود داشته باشیم، مرگ هم باید باشد. پس مرگ نه تنها بدبیاری نیست -فاجعه ای نیست که از بیرون بر ما تحمیل شود و ما را نابود کند- بلکه پیش شرط زندگی معنادار است. بنابراین نمی توانیم، هم توقع داشته باشیم زندگیمان معنایی داشته باشد، هم از مرگ متأسف باشیم. چون تأسف از مرگ یعنی تأسف از موجودیت فردی… (ص214 کتاب مواجهه با مرگ)

یکبار که جان گرم گفت وگو با آیوا بود، نگاهش کرد و سعی کرد مجسم کند که مرده. چشم ها بسته، بی احساس، بی جان، آرام. جسمی بدون روح. چمدانی خالی. جان بدون جان. نگاهش کرد و یک لحظه به نظرش آمد شیء مادی است. چیزی مثل میز با صندلی. شیئی مصرفی. چیزی که می توان بریدش یا اره اش کرد یا سوختش یا گذاشتش توی جعبه خاکش کرد. این بدترین تصویری بود که در عمرش در سرش نقش بسته بود…

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

رمان مواجهه با مرگ که نگاهی فلسفی به موضوع مرگ دارد، در سال 1977 نوشته شده است. شخصیت اصلی داستان این کتاب در یک خانواده اشرافی در انگلستان به دنیا آمده و در لبنان به‌عنوان خبرنگار خارجی یک نشریه مشغول به کار است. ناگهان یک روز متوجه غده‌ای روی گردنش می‌شود. او برای درمان به انگلستان برمی‌گردد.

تشخیص پزشکان این است که جان به نوعی سرطان مبتلا شده؛ اما مادر او با وجود مخالفت جدی برخی نزدیکان، از پزشکان درخواست می‌­کند که این بیماری کشنده را از جان مخفی کنند. به همین دلیل پس از دوره درمانی کوتاه به لبنان برمی‌­گردد.

در ادامه داستان با دختری به نام «آیوا» آشنا می‌شود. این دو طی ماجراهایی به یکدیگر دل‌بسته می‌شوند و این دلبستگی داستان را به سمت روایتی جذاب از مواجهه با مرگ، زندگی و عشق می‌کشاند.

نقد کتاب مواجهه با مرگ

در میان تمام هست های جهان، تنها نیست شدن به غایت برابر تقسیم شده. اما در این قطعیت غیرقابل تغییر و بلاشک، تفاوت ما با سایر موجودات این است که برخلاف آنان ما می دانیم فناپذیر هستیم. در چنین وضعیتی چاره اندیشی برای مواجهه با مرگ و پذیرش این قطعیت، محدود به تفکر فیلسوفان یا روانشناسان نمی شود.

تمام انسان ها با هر بهره‌ای از دانش اگر بخواهند که «زندگی را زندگی کنند» مجبورند که به مرگ فکر کنند. براین مگی، فیلسوف اگزیستانسیالیست که به این چالش وقوف داشته، تصمیم گرفت که تمام اندیشه‌ی خودش را در قالب یک رمان – نه کتابی جلد سخت که فقط به کار همکاران خودش بیاید- به مردم عادی هدیه بدهد.

با این وجود، باید قبل از شروع کتاب مواجهه با مرگ تکلیف خودمان را مشخص کنیم که براین مگی داستان نویس نیست و فقط از فرم قصه گفتن برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده کرده است. پس در وهله‌ی اول می دانیم که هر دیالوگی در داستان معنایی دارد و بعد:

اگر تسلط نسبی به مبانی فلسفه اگزیستانسیال داشته باشیم می‌توانیم بهره‌ی کافی از مطالب کتاب مواجهه با مرگ ببریم.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1685 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مواجهه با مرگ”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *