یخ زده

آخرین ویرایش: 8 ماه قبل
نمایشنامه یخ زده (nbookcity.com)

دانلود نمایشنامه یخ زده

نمایشنامه یخ زده که برنده جایزه بهترین نمایشنامه از جوایز تئاتر بریتانیا شده، اثری‌ست از بریانی لی وری.

لاوری فعالیت در تئاتر را با بازیگری در نقش‌های کم‌رنگ آغاز کرد. به عقیده‌ی خودش به همین دلیل بود که نوشتن را شروع کرد تا نقش‌های بهتر و محوری‌تری برای بازیگران زن بنویسد. او تاکنون بیش از 20 نمایشنامه را به رشته تحریر درآورده که 5 عدد از آن‌ها در نیویورکر به چاپ رسیده‌اند. آثار لاوری با حال و هوای فمنیستی همراه هستند از این رو بیشتر شخصیت‌های نمایشنامه‌ی او زن هستند.

این کتاب مهم‌ترین اثر نویسنده است. این نمایش‌نامه نامزد دریافت جایزه تونی شد و علاوه‌ بر این در سال ۲۰۱۹ در رده‌بندی ایندیپندنت در لیست چهل نمایش‌نامهٔ برتر دنیا قرار گرفت. نکوداشت هایی نیز این اثر نوشته شده است:

  • یک نمایشنامه‌ی مهم، هیجان‌ انگیز و انسانی.
  • نمایشنامه‌ای شجاعانه و دلسوزانه درباره‌ی غم، انتقام و بخشش.

خلاصه کتاب

داستان نمایشنامه یخ زده با گم شدن رونای 10 ساله آغاز می‌شود؛ مادر رونا با امیدواری در پی خبری از اوست. در طرفی دیگر یک روانشناس، قاتلی زنجیره‌ای را مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌دهد تا دریابد که آیا قتل‌ هایی که این قاتل مرتکب می‌شود اعمال شیطانی خود اوست یا اینکه کارهایش تحت کنترلش نیست. این سه مادر رونا، روانشناس و قاتل با شرایط وحشتناک کنار هم قرار می‌گیرند و سفری طولانی و رازآلود را آغاز می‌کنند که به کشف انسانیتی مشترک ختم می‌شود.

فرم و شیوه‌ی پرداخت نمایشنامه یخ زده کم‌نظیر و تازه است؛ لاوری با به تصویر کشیدن داستانی درگیر کننده، اثری جذاب و گیرا خلق کرده به لحاظ شیوه‌ی روایتش بر بسیاری از آثار از این دست تقدم زمانی دارد. پیرامون نمایشنامه یک نکتۀ مهم وجود دارد. در سپتامبر 2004، نشریه‌های مهمی چون ایندیپندنت، نیویورکر، آبزرور و آسوشیتدپرس گزارشی منتشر کردند که بر اساس آن، اصالت یخ زده مورد تردید قرار گرفت.

این گزارش ادعا کرده بود که این نمایشنامه، بخش‌های زیادی از یک مقالۀ (حدود 675 کلمه) مجلۀ نیویورکر را در خود دارد؛ مقاله‌ای به قلم مالکوم گلدول در مورد روانپزشکی به نام دوروتی لوئیس و لاوری متهم به سرقت شد. لوئیس ادعا داشت که نمایشنامه یخ زده بر اساس بخش مهمی از زندگی او نوشته شده است. بریانی لاوری در مصاحبه‌ای ضمن اذعان به وام‌داری متن مسئلۀ سرقت را انکار کرد.

و گلدول نیز مقالۀ دومی نوشت و طی آن اذعان داشت که لاوری مجوز وام‌‌گیری از مقاله او را داشته است. با این‌حال لاوری بر این نکته پافشاری می‌کند که شخصیت‌های مهم نمایشنامه یخ زده از منابع دیگری الهام گرفته شده‌اند. او گفت که شخصیت رالف را از روی کتابی با نام «قتل کودکی» اثر ری وایر و تیم تیت برداشته و شخصیت نانسی را از مقاله‌ای در گاردین نوشتۀ مارین پارتینگتون الهام گرفته است که خواهرش به دست دو قاتل سریالی کشته شده بود.

بخشی از متن کتاب

نانسی: به جای نامه فرستادن بهمون بگو اینگرید کجا بوده، چطوری وقتش رو می‌گذرونده یا هرچی. این بسته های کثیف پستی که همین طوری دارن از راه می‌رسن و توشون پارچه های مربع بزرگیه که با رنگای روشن و حروف خارجی که روشون نوشته شده، چی‌ان؟ دستمال آشپزخونه؟ یا دستمال سر؟ بعدشم یه کارت پستال که روش نوشته:

«لهاسا، امیدوارم پرچمای تبتی دعا رو گرفته باشین. اونا با عشقی روحانی چاپ شدن. این دستمالا هر سال برای تجسم امید و دگردیسی روح و گسترش شفقت و مهربونی آویزون میشن. هر سالی که می‌گذره باد انرژی اون کلمات رو که با خودش نیروی التیام بخش و شفابخشی داره و می‌تونه روی هرچی که بهش می‌خوره اثر کنه رو همه جا پخش می‌کنه. عشق فراوان. اینگرید»

همه اونا رو پرت کردم تو کمد خرت و پرتام. احمقانه ست. بعد محاکمه شروع میشه. او نفس عمیقی می‌کشد… می‌گم می‌تونم باقی بدن رونا رو داشته باشم که حداقل بتونیم دفنش کنیم؟ جواب نامه می آد. وکیل رالف ونتیج اصرار داره برای مدرک باقی مونده بدن رونا رو نگه داره.

نامه رو تمام روز پیش خودم نگه می‌دارم. اون تمام شب توی میز کنار تخته. من نمی‌خوابم و فکر می‌کنم دیگه نمی‌تونم مثل قبل زندگی کنم. نامه رو میذارم تو کشوی خرت و پرتام، همون جایی که پرچمای تبتی دعا هم هست. هم زمان که نفس عمیقی می‌کشد باد پرچم‌های تبتی دعا را تکان می‌دهد. (ص47 نمایشنامه یخ زده)

نقد نمایشنامه یخ زده

نمایشنامه یخ زده داستان ناپدید شدن رونا شرلی، دختری ده ساله، را به صورت مونولوگ‌هایی مجزا از زبان شخصیت‌های دور یا نزدیک ولی مرتبط به رونا روایت می‌کند. روایت‌هایی موازی که در انتها به هم مرتبط می‌شوند و لابیرنتی پیچیده از عمق سرشت انسان و روابط انسانی می‌سازد.

در پایان مطالعه نمایشنامه یخ زده به علاقه‌مندان به نمایشنامه‌ و تئاتر پیشنهاد می‌شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 130 بار

Bryony%20Lavery%20 %D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D9%84%DB%8C%20%D9%88%D8%B1%DB%8C

عنوان کتاب: نمایشنامه یخ زده

نویسنده: بریانی لی وری

مترجم: رکسانا طالبی

تعداد صفحات کتاب: 98 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.77 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در کتاب چالش‌هایی مطرح شده تا زنان را راهنمایی کند که برای کشف واقعیت باید عادت‌های قدیمی را تغییر دهند. چرا که باورها و اعتقادات غلط رویاهای زنان را ویران می‌کند و اغلب آن‌ها را دچار مشکلات بیشتر می‌کند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 567
اثری درخشان، صمیمانه و الهام بخش است و برای همه ی کسانی که دوست دارند داستان ها خوب روایت شوند، بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود. اثری قوی و پر کشش که خواننده را گام به گام با شیوه داستان...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 831

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *