برین زادم و برین بگذرم

برین زادم و برین بگذرم (nbookcity.com)

دانلود کتاب برین زادم و برین بگذرم

کتاب برین زادم و برین بگذرم اثر مشترک مجتبی صابریان و مرتضی رمضان‌پور در جهت شناخت فردوسی است.

کتاب برین زادم و برین بگذرم به هیچ وجه به بحث کامل پیرامون زندگانی حکیم فردوسی نپرداخته است و هدف اصلی کتاب، بیان و اثبات عقیده دینی فردوسی از منابع و سخنان محققین و شاهنامه پژوهان است و لذا خوانندگان عزیزی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتری از زندگانی و سرگذشت فردوسی دارند حتماً به مطالعه آثار شاهنامه پژوهان و محققین در این زمینه بپردازند.

خلاصه کتاب

در مقدمه کتاب برین زادم و برین بگذرم می‌خوانیم: هرجا که سخن از زبان فارسی و شعر و ادبیات آن باشد قطعاً نام فردوسی می‌درخشد، و گزافه نیست که او را بزرگترین شاعر و حماسه سرای تاریخ ایران و یکی از بزرگترین‌ها در تاریخ ادبیات دنیا دانست. امری که پژوهندگان غربی نیز به آن معترف بوده‌اند و اینکه حکیم فردوسی را سراینده حماسه ملی ایرانیان می‌خوانند. برای پی بردن به جایگاه او در تاریخ ایران و اهمیت کار او کافی است.

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که اصلاً چه نیازی به بحث از فردوسی و شاهنامه وجود دارد؟ در این مورد شاید بتوان چندین دلیل مطرح کرد که مهمترین آنها عبرت و پندگیری از تاریخ است. قرآن کریم و اهل بیت(ع) ما را تشویق و امر به مطالعه تاریخ گذشتگان و عبرت و پندگیری از آن می‌کنند. امام علی(ع) به نکته مهمی اشاره می‌کنند: مطالعه تاریخ پیشینیان عمر جاودان به انسان می‌بخشد و مانند این است که از ابتدای خلقت تاکنون انسان با همه آدمها زندگی کرده.

نویسندگان کتاب برین زادم و برین بگذرم در ادامه آورده‌اند: به همین خاطر انسان می‌تواند از اشتباهات و خطاهایی که آنها انجام داده‌اند عبرت بگیرد و آن را تکرار نکند. شاهنامه حکیم فردوسی نیز راوی و بازگوکننده‌ی بخشی از تاریخ ایران باستان است که از دل داستان‌های آن می‌توان نکات و آموزه ها و تجربیات مهمی را کسب کرد و با استفاده از آنها اولاً خطاها و اشکالات گذشتگان را تکرار نکرد و ثانیاً با کمک تجربه های اندوخته بتوان مشکلات زمان حال را حل کرد.

در زمان حال عده‌ای به دنبال تقابل دادن ایرانیت و اسلام هستند و این گونه تلقی می‌کنند که یک ایرانی نمی‌تواند مسلمان باشد و با ادله‌ای سخیف و مضحک حکیم فردوسی را شخصی ضداسلام معرفی می‌کنند و از او و اثر بزرگش در راه اسلام ستیزی استفاده می‌کنند.

حال آنکه فردوسی نمونه بارز شخصی است که هم ایرانیت و هم اسلام در او جمع شده است و در کنار عقیده به اسلام و مذهب شیعه تمام تلاش خود را برای سربلندی ایران و حفظ زبان فارسی می‌کند. مطالعه کتاب برین زادم و برین بگذرم را به همه علاقه‌مندان عزیز پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از متن کتاب

…از آنجا که بیشتر شعر این شاعران و به ویژه قصیده سرایان پر از مدح و رثا و تهنیت و هجاست، بنابراین شاعر الزاماً و بر مبنای احساس و توقع خود از بیم و امیدی که از ممدوح دارد یا وفا و محبتی که به متوفی می‌ورزد و یا تنفر و دشمنی از شخصی که مورد هجو و نکوهشش قرار می‌گیرد، شعر می‌سراید. البته در شعر بسیاری از این شاعران دلایل مسلّم و صحیح بر اعتقاد مذهبی شان موجود است.

و بر این مبنی و به شهادت آن ادله، اکثریت عظیم آن شاعران سنی مذهب‌اند و اقلیت معتنی بھی شیعی مذهب و جهت مثال و تذکار و نه به عنوان استقراء و انحصار از جمله فحول شعرای آن قرون عنصری و فرخی و منوچهری و انوری و امیر معزی و نظامی و خاقانی و جمال الدین عبدالرزاق و پسرش کمال و عطار و شیخ اجل و حافظ و مولانا جلال الدین سنی‌اند و کسائی مروزی و غضائری رازی و ناصر خسرو و قوامی رازی و حضرت فردوسی شیعه‌اند.

تصریحات بليغة متعدد و قرائن و امارات مکرری که در کتاب مستطاب شاهنامه موجود است برای هیچ پژوهنده منصف و مطلع و معتقد به هر دین و مذهبی هم که باشد، تردیدی در اینکه حضرت فردوسی شیعه امامی‌ست باقی نمی‌گذارد. از لحظه‌ای که پیغمبر اکرم (ص) از این دنیا رفت، اختلاف درباره خلافت و امامت که به گفته امام ابی الحسن اشعری نخستین اختلاف و دوگانگی که پس از پیغمبر میان مسلمانان روی داد، اختلافشان در امامت بود.

و به گفته شهرستانی بزرگترین خلاف‌ها میانه است خلاف امامت است که ظاهر شد و به هر حال ساعتی پس از درگذشت رسول الله (ص) تسنن و تشیع که همین مسألة «خلافت» و «امامت» مهمترین اختلاف میان آن است به وجود آمد. (ص46 برین زادم و برین بگذرم)

نقد کتاب برین زادم و برین بگذرم

طبق نوشته های کتاب برین زادم و برین بگذرم بحث ضدیت فردوسی با اسلام از زمان روی کار آمدن حکومت پهلوی و شخص رضاخان شروع شد که او سخت به دنبال احیای جو ملی گرایی و ضدیت با اسلام در ایرانیان بود و برای اینکار کارهای متعددی انجام داد؛ من جمله برگزاری جشن هزاره فردوسی در سال ۱۳۱۳ و یا تجدید بنای و افتتاح مقبره جدید فردوسی و در زمان حال هم که عصر دیجیتال و فضای مجازی است.

پیاده نظام دشمن شبانه روز به دنبال اسلام ستیزی و متقابل نشان دادن اسلام و ایران هستند که یکی از چیزهایی که به آن تمسک می کنند، فردوسی و شاهنامه اوست و معرفی و شناساندن حکیم فردوسی به عنوان یکی مسلمان شیعه می‌تواند این امر را خنثی کند و بر وحدت جامعه ایران که دشمن سخت به دنبال از بین بردن آن است بیفزاید…

کتاب برین زادم و برین بگذرم توسط مولف آن جهت مطالعه علاقه‌مندان عزیز به شهرکتاب اهدا شده است.

کتاب های پیشنهادی

کتاب برین زادم و برین بگذرم

عنوان کتاب: برین زادم و برین بگذرم

بحثی کوتاه پیرامون زندگانی و عقیده دينی حکیم فردوسی بر پايه منابع کهن، گفتار محققین و شاهنامه پژوهان

نویسندگان: مرتضی رمضان پور و مجتبی صابریان

تعداد صفحات کتاب: 98 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 913 کیلوبایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

والتر بنیامین در کتاب خیابان یک طرفه با ارائه ی بینش هایی بسیار ژرف درباره ی معنی و مفهوم اتفاقات روزمره و اشیای عادیِ به کار رفته در زندگی هرروزه، بار دیگر ثابت می کند که تحلیلگر بی رقیبِ موضوعی است که خود او، نامش را «روحِ اشیا» می گذارد...
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 998
اینکه شخصیت‌ها در کتاب شب سمور گذشته‌ای ندارند و همه‌چیز؛ ماجرا‌ها، شک بردن‌‌ها و درگیری‌ها در همین لحظه حال اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که روایت تخت به نظر برسد و بدون عمق اما شخصیت مرد (امانی) با آن رفت و برگشت بین تعهد و عشق، جنون و ایمان...
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 689

6 پاسخ

  1. در زمینه زندگی فردوسی به صورت مختصر در کتاب بهش پرداخته شده،اما در زمینه اعتقادات دینی فردوسی کامل هستش توصیه میکنم مطالعه بشه

  2. در مورد دین و مذهب فردوسی فردوسی کتاب خوبیه و اسناد رو جامع و کامل بیان کرده، اما بحث اصلی که فردوسی از کدام فرقه شیعه هست زیاد بهش پرداخته نشده در کتاب و فقط به مقاله استاد مهدوی دامغانی استناد و اشاره شده
    محققین دیگری مثل دکتر زریاب خویی یا دکتر حمید رضا اردستانی فردوسی رو شیعه اسماعیلی میدونن نه دوازده امامی و کتابی در این دکتر اردستانی داره، برای مطالعه کتاب بسیار پر محتوایی هست
    ولی در کل جمع آوری اسناد در این زمینه ایده جالب و قابل تقدیری هست

  3. در این باب کتاب نو و جالبی بود، ممنون بابت انتشارش اما نکته تاسف بر انگیز این است که اصلا در زمان حال کسی دنبال این گونه موضوعات نیست، به امید تغییر شرایط

  4. به تازگی دانلود و بخشی از آن را مطالعه کردم نکته مثبت آن اجماع نظرات در باب عقیده دینی فردوسی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *