هذیان های ذهن یک قربانی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
هذیان های ذهن یک قربانی (nbookcity.com)

دانلود کتاب هذیان های ذهن یک قربانی

کتاب هذیان های ذهن یک قربانی، یک رمان واقع گرایانه از وضعیت اروپای مرکزی در دوران پس از جنگ و رکود اقتصادی است.

داستان مردی است که نمی‌تواند با گذشته و حال و آینده خود کنار بیاید. این رمان مانند کتاب هدیه هومبولت، یکی دیگر از تاثیرگذارترین آثار سال بلو، است. این اثر در زمان جوانی نویسنده و وقتی سرشار از شور و شوق سیاسی و اجتماعی بود، نوشته شده است.

راهکار کلی نویسنده این است که هر چیزی را در محیط داستانی خود محو و نابود کند. البته این نکته ممکن است مایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیش زمینۀ اخلاقی ملودرام را تضعیف کند. سال بلو، نویسنده آمریکایی- کانادایی برنده نوبل و پولیتزر، در این کار استاد است و شگردهایش قابل تحسین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

خلاصه کتاب

کتاب هذیان های ذهن یک قربانی، داستان مردی است که در حال کنار آمدن با خود گذشته، حال و آینده اش است. در واقع این داستان یک جور خود حسابگری است. قدرت داستان در توانایی ثبت آشفتگی های درونی این مرد است. او اعتماد به نفس ندارد اما در این فقدان اعتماد به نفس او، شاهد انسانی هستیم که بسیار برای مخاطب زنده است. او در شهر نیویورک تنهاست چرا که همسرش برای کمک به اسباب کشی مادرش، نزد او رفته. تابستان است و هوا داغ و شهر از گرما به جلز و ولز افتاده.

مرد که به شدت به همسرش وابسته است، اکنون دلش برای او تنگ شده. همسر برادرش به او زنگ زده و نیاز به کمک دارد. برادر او برای کار به تگزاس رفته و کوچکترین برادرزاده اش به شدت مریض شده است. در این بین به طور تصادفی با شخصی رو به رو می شود که سال های دور با او آشنا بوده و اکنون ادعا می کند که بخاطر او کارش را از دست داده و بنابراین بسیار از او طلبکار است. حالا برایش سوال پیش می آید که چقدر در برابر برادرش مسئول است؟ چگونه یک شخص باید نیازهای خود، خانواده ای که به او احتیاج دارند و نیاز های دوستانش را اولویت بندی کند.

این سوال ها علاوه بر ذهن او، ذهن خواننده را نیز درگیر کرده و تنها تفاوت این است که خواننده از بیرون به ماجرا نگاه می کند. این داستان آنچه در سر این مرد می گذرد را نشان می دهد و حقا که بسیار خوب این کار را انجام می دهد. حالا قربانی اصلی قصه کیست؟ این سوالی است که خواننده باید خوب به آن بیاندیشد. کتاب هذیان های ذهن یک قربانی، تابستان داغ نیویورک، زندگی یک مرد یهودی معمولی در شهری پس از جنگ و هر آنچه گفت و شنود می شود را به خوبی وصف کرده و اوضاع این افراد در آن سال ها را بسیار واضح نشان می دهد.

بخشی از متن کتاب

اشلوسبرگ دستش را برای او تکان داد و در ادامه گفت: «خدا اون رو یه زن خلق کرده؛ پس ما کی باشیم که حرفی بزنیم؟ اما اون هنرپیشه نیست هفته پیش آتیش پاره ت رو تو سینما دیدم. اسمش چیه؟ شوهرش رو مسموم می کنه.» «ماده پلنگ.» «چه ضایع!» «من نمیدونم استانداردهای شما چی هستن یه بازیگر تمام و کمال چه کس دیگه ای می تونست از پس اون نقش بر بیاد؟ «وود، پس کمکم کن اون شوهر خودش رو مسموم میکنه و می شینه مرگش رو تماشا میکنه. اون پول بیمه رو میخواد. مرده صداش رو از دست میده و سعی میکنه ازش بخواد کمکش کنه.

تو هیچ حرفی نمی شنوی زنه قراره تو صورتش چی رو نشون بده؟ ترس نفرت، سنگدلی، بی رحمی، شیدایی؟» برای لحظه ای محکم و با افتخار چشمان خود را بست و آنها رگهای پشت پلک هایش را دیدند. بعد به آرامی چشمانش را باز کرد. رویش را برگرداند و همان طور که ژست گرفته بود، لرزه ای بر گونه هایش افتاد. هارکاوی با لبخند و صدای بلندی گفت: «اوه، بگو خوبه!» شیفکارت گفت: «این سبک قدیمی روسیه. دیگه به کار نمی آد.» «نه؟ پس پیشرفت چی میشه؟ اون چیکار میکنه؟ گونه ها و نگاهش افتضاحه. یه مرد داره جلوی پاهاش جون میده و تمام کاری که اون میتونه بکنه اینه که چشمهاش رو قلنبه کنه.

شیفکارت گفت: «به نظر من تو اون نمایش معرکه بود هیچ کس نمیتونست بهتر از اون اجرا کنه.» اون یه هنرپیشه زن نیست به این خاطر که اصلاً زن نیست و زن نیست به این خاطر که مردها براش هیچ معنایی ندارن نمی دونم اون چیه از من نپرسید یه بار نازیمووا رو تو نمایش سه خواهر دیدم اون همونیه که سربازش بیخود و بی جهت سر یه حماقت تو یه دوئل کشته میشه اونها ماجرا رو بهش میگن اون روش رو از تماشاچیها میگیره و فقط با سر و گردنش… عجب قدرتی! اما این دختر…!» شیفکارت با حالت طعنه آمیزی گفت: «وحشتناکه، آره؟» «نه، نیست؟ و میشه اسمش رو گذاشت موفقیت؟

نقد کتاب هذیان های ذهن یک قربانی

کتاب هذیان های ذهن یک قربانی اثر به یادماندنی سال بلو، رمانی کلاسیک و پرفروش‌ است که داستان مردی به نام آسا لونتال را روایت می‌کند. او در گیر و دار زندگی شخصی و مشکلاتش، ناخواسته به حوادثی دعوت می‌شود که او را با چالش‌های بزرگی مواجه می‌سازد.

داستان در سال‌های بین جنگ جهانی اول و دوم رخ می‌دهد؛ زمانی که آرمان‌های سیاسی و اجتماعی سال بلو قوی و پررنگ بودند، مفاهیمی همچون امیدواری و یأس برای او تعریف دیگری داشتند و این تعاریف در خط مشی داستان‌های جوانی بلو، به وضوح دیده می‌شود.

گرما یکی از عناصر نمادین داستان است که شخصیت اصلی را تسلیم قدرت خود کرده و گویی در برزخی از گرما، طاقت و توان خود را از دست داده است. بی‌شک یکی از نقاط قوت این داستان، روایت کم نظیر افکار و درونیات ذهن یک انسان با جزئیات است.

آثار بلو مثل همین کتاب هذیان های ذهن یک قربانی، به طور کلی درباره جوهر وجودی انسان، تجربه مهاجران و یهودیان و تحولات طبقاتی و اجتماعی در آمریکای قرن بیستم است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 442 بار

Saul%20Bellow%20 %D8%B3%D8%A7%D9%84%20%D8%A8%D9%84%D9%88

عنوان کتاب: هذیان های ذهن یک قربانی

نویسنده: سال بلو

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1976

مترجم: آیدا کوچکی

تعداد صفحات کتاب: 285 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 23.57 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

فالون دختر جوانی است که با پدر خود رابطه‌ی چندان خوبی ندارد؛ چرا که با زنان متعددی ارتباط دارد. فالون به رغم مشکلات خانوادگی ارتباط خود را با پدرش حفظ کرده و با او در رستورانی قرار گذاشته است...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 3818
«کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» تنها کتاب آشپزی‌ به زبان فارسی است که پشتوانه‌ای چنین محکم از تحقیق در جزییات و ظرایف آشپزی دارد و مهم‌تر از آن، تنها کتاب آشپزی است که نویسنده‌اش قبل از آن‌که آشپز باشد، نویسنده است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 28091

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *