هزار خورشید تابان

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
هزار خورشید تابان (nbookcity.com)

دانلود کتاب هزار خورشید تابان

رمان هزار خورشید تابان با زندگی مریم شروع می‌ شود. مریم دختری است که حرامزاده خطاب می‌ شود و او را این‌گونه تحقیر می‌ کنند.

او به همراه مادرش در کلبه‌ای روستایی روزگار می‌ گذراند در حالی‌که پدرش مردی بسیار ثروتمند است و به آن‌ها یاری نمی‌رساند و آن‌ها را ترک کرده است. مریم در پانزده سالگی ناخواسته با مردی بزرگسال و بداخلاق به نام رشید ازدواج می‌کند. خلاصه‌ی زندگی مریم در تحقیرها، توهین‌ها و کتک‌ زدن‌هایی خلاصه می‌شود که شوهرش بر او روا می‌دارد. در بخشی دیگر از کتاب با دختر کوچکی به نام لیلا آشنا می‌شوید که از همان ابتدا با پسری به نام طارق دوست است و بر اثر ماجراهای بسیاری از هم جدا می‌مانند. والدین لیلا هر دو در جنگ داخلی کابل کشته می‌شوند و لیلا کسی را دیگر ندارد و از طارق هم باردار است.

او در چنین شرایطی توسط رشید که همان همسر مریم است از زیر آوار نجات پیدا می‌کند. کتاب هزار خورشید تابان از میانه‌ی روایت خود به داستان آشنایی مریم و لیلا می‌پردازد که در حقیقت هسته‌ی اصلی داستان محسوب می‌شود. البته ناگفته نماند که رشید با لیلا که دیگر بی‌کس و کار است ازدواج می‌کند و مریم و لیلا در حقیقت هووی هم هستند و هر دو توسط رشید مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و کتک می‌خورند و همین موضوع منجر به ایجاد ارتباط و صمیمیت میان شخصیت‌های اصلی داستان می‌شود.

خلاصه کتاب

هزار خورشید تابان بر محور زن و مادر شکل گرفته است. رمان پیوستگی تنگاتنگی با سینما دارد. در فصل اول «جلیل» پدر «مریم» صاحب یک سینما معرفی می‌شود و در فصل سوم نقطه عزیمت «مریم» از کودکی و خروج از جهانی که دور از چشم مردم برای او و مادرش در یک مزرعه کنار دهکده‌ای ساخته‌اند، سینما می‌شود. این رمان بر محور سینمای ایران، سینمای هند و سینمای غرب حرکت می‌کند. در فضاهای تعریف شده «هزار خورشید تابان» خبری از سینمای سرشار از رقص و آواز و عشق نیست، اما فیلم‌هایی که در سینمای پدر «مریم» نمایش داده می‌شود و زنان و دختران برقع‌پوش هرات به تماشای آن می‌روند، بیانگر تضاد گزنده‌ای است.

گزنده‌گی‌ای که از ابتدا تا انتهای داستان در زندگی «مریم»، مادرش، زنان پدرش و بعد‌ها «لیلی» و دخترش خودنمایی می‌کند. «مریم» ناشی از هوسی است که ناگهان در وجود پدرش شعله کشیده و با وجود داشتن سه زن شرعی، دست تعرض به دامن «ننه» که در خانه‌اش کلفتی می‌کرده دراز می‌کند و «ننه» مریم را باردار می‌شود. و از همین‌جاست که روزگارش سیاه می‌شود و…

در فصل‌های میانی رمان هم سرنوشت «لیلی» نشان داده می‌شود که کودکی حرام‌زاده را از «طارق»، دوست‌پسر معلولش، بار‌دار است. هزار خورشید تابان در معرفی فضای سیاه و رقت‌بار افغانستان ۵۰ سال اخیر( ١٩٦٠ تا ٢٠٠٣) دقیق است. طنز نیز چاشنی نثر زیبای رمان است: «انگشت اتهام همه مردها، مثل عقربه قطب‌نما، که مدام روبه شمال است، همیشه رو به یک زن نشانه می‌رود، همیشه».

بخشی از متن کتاب

مهمان‌های عید هم آمدند. همه‌شان مرد بودند، دوستان رشید. در که می‌زدند مریم می‌دانست که باید به طبقه بالا برود و در را ببندد. آن‌ها چای می‌نوشیدند، دود راه می‌انداختند و گپ می‌زدند. رشید به مریم گفته بود تا زمانی که مهمان‌ها نرفتند از اتاقش بیرون نیاید. برای مریم مهم نبود. درحقیقت، حتی خوشحال هم می‌شد که رشید روابط زناشویشان را مقدس می‌دانست و از ناموسش حمایت می‌کرد. او از این حمایت احساس شادی می‌کرد. برایش مهم و با ارزش بود. رشید روز سوم و آخرین روز عید به دیدن دوستانش رفت، مریم که تمام شب حالت تهوع داشت برای خودش آب جوشاند و چایی سبز درست کرد و کمی هل خرد شده در آن ریخت.

شروع کرد به تمیز کردن بازمانده‌های عید دیدنی شب قبل: فنجان‌های واژگون، پوست تخمه‌ها در میان تشک‌ها ریخته بود و اضافه‌های خوراک روی بشقاب‌ها خشک شده بود. مریم همین جور که ریخت و پاش‌های شب قبل را پاک می‌کرد با خود گفت چقدر مردها در تنبلی پُرتوانند. نمی‌خواست به اتاق رشید برود. اما کار نظافت او را به آن‌جا کشاند از اتاق نشیمن شروع کرد بعد پله‌ها، راهروی بالا و سر آخر اتاق رشید. می‌دانست که برای اولین بار است که وارد اتاق او می‌شود. روی تخت نشست و احساس تجاوز به حریم دیگران به او دست داد.

نقد کتاب هزار خورشید تابان

تاریخچه ای کم نظیر از سی سال تاریخ افغانستان و داستانی به شدت تأثیرگذار درباره ی خانواده، دوستی، ایمان و رستگاری ناشی از عشق را می توان در رمان هزار خورشید تابان دید. جنگ، فقدان و سرنوشت، زندگی دو شخصیت اصلی داستان با نام های مریم و لیلا را، با یک نسل فاصله ی سنی و عقایدی کاملا متفاوت در مورد عشق و خانواده، به هم گره می زند. همزمان با تحمل خطرات فزاینده ی دور و اطرافشان بین این دو نفر رابطه ای خواهرانه و حتی در مواقعی، مادرانه شکل می گیرد.

این رابطه، نه تنها سرنوشت این دو زن، بلکه مسیر زندگی نسل بعدی شان را هم تغییر خواهد داد. خالد حسینی، با تعلیق و نیرویی تکان دهنده، به خوبی نشان می دهد که چگونه عشق یک زن به خانواده اش، می تواند او را به سوی ایثاری قهرمانانه و شوکه کننده سوق دهد و این که در نهایت، عشق و یا حتی خاطره ی عشق، کلید امید و جان به در بردن از شرایط سخت است. رمان هزار خورشید تابان، موفقیتی بزرگ و داستانی فراموش نشدنی، تأثیرگذار و مهیج از دوره ای دشوار، رابطه ای نامحتمل و عشقی فناناپذیر است.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 2,665 بار

Khaled%20Hosseini%20 %D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AF%20%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C 2

عنوان کتاب: هزار خورشید تابان

برنده ی جایزه ی بوک سنس (The Book Sense Book of the Year (BSBY سال 2008

برنده تندیس بهترین کتاب سال 1386 برگزیده فروشندگان از دومین جایزه ادبی روزی روزگاری

برنده ی جایزه ی ملی کتاب انگلستان 2008

جزو لیست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز

نویسنده: خالد حسینی

مترجم: مهدی غبرائی

تعداد صفحات کتاب: 418 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 29.85 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

بی گمان هستند افراد مرفهی که همواره در جهت انباشتن مال تلاش می کنند. درک ماهیت و علل این دل مشغولی درخور کتابی مستقل است و در این مقال نمی گنجد. اما اغلب، طلب حقوق بالاتر را میتوان نشانی از خواسته ای...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1535
کتاب چطور با هر جور آدمی ارتباط برقرار کنیم به شما کمک می‌کند تا راز موفقیت برخی از افراد را دریابید؛ افرادی که به نظر‌ می‌رسد همه چیز دارند، با اعتماد به‌ نفس صحبت می‌کنند، در جلسه‌های کاری قدرت بیانی عالی...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 2560

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *