هندرسون شاه باران

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
هندرسون شاه باران (nbookcity.com)

دانلود کتاب هندرسون شاه باران

کتاب هندرسون شاه باران رمانی جذاب و آموزنده است. احساسات شخصیت اصلی به خوبی حس می شود و واقعا دوست داشتنی است.

هندرسون، که مردی درشت هیکل، با دماغی بزرگ و سبیلی کلفت است، عطش زندگی دارد. انگار گردابی در درونش جریان دارد که می‌خواهد همه تجربه‌های زندگی را ببلعد. اما احساس گناه بر روی شانه هایش سنگینی می‌کند. با مرگ بردارش ثروت خانوادگی به او می‌رسد و رفتارهای پرخاشگرانه و حتی جنون آمیزش به شکلی غیرمستقیم باعث می‌شود خدمتکار پیرشان بمیرد.

همه اینها باعث می‌شود زمانی که همه چیز را در اطراف خود کشف می‌کند و حتی دست به کارهای احمقانه می‌زند باز هم در درونش ندایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: می‌خواهم، می‌خواهم. این صدای درونی دست از سر هندرسون برنمی‌دارد و زندگی کنونی‌اش را به جهنم تبدیل می‌کند.

درباره شخصیت اصلی رمان

به شخصیت اصلی کتاب هندرسون شاه باران بسیار قوی پرداخته شده است. او آدمی رُک است که از تجربه کارهایی که ممکن است حتی چهره باشخصیت‌اش را خراب کند ابایی ندارد. وقتی معنای زندگی از بین رفته است دیگر نظر دیگران چه اهمیتی می‌تواند برای هندرسون داشته باشد؟ از این رو به محض پیش آمدن فرصت مناسب راهی آفریقا می‌شود تا روحش را از تباهی نجات دهد.

هندرسون نماینده مردم متمدنی است که گرفتار زندگی مدرن شده‌اند و لذت یک زندگی واقعی را از دست داده‌اند. زندگی این مردم شبیه همان خوک‌هایی شده که هندرسون مدتی به پرورش آن مشغول بود. حیواناتی که فقط در فکر خوردن و پروار شدن هستند. اما هنگامی که هندرسون در میان مردم آفریقا با سلطانی آشنا می‌شود که به سبک شیر زندگی می‌کند، تازه در آن وقت است که پی می‌برد معنای زندگی چقدر می‌تواند متفاوت باشد. استفاده استعاری از دو حیوان خوک و شیر یکی از مهم‌ترین نکات رمان است.

اما نکته مهمی که در رمان هندرسون شاه باران وجود دارد این است که همیشه یک سفر ماجراجویانه به درک بهتر معنای زندگی منجر نمی‌شود. زندگی در کنار مردمی که گرفتار خرافات شده‌اند ممکن است شما را هم به آدمی دیوانه تبدیل کند و هیچ تضمینی برای دست یافتن به دیدی متعالی وجود ندارد.

اما چیزی که هندرسون را در این مسیر نجات می‌دهد، روحیه جستجوگر او بود. هندرسون مسیر را می‌دید و نه صرفاً کشف یک حقیقت که در جایی منتظر است آدم پیدایش کند. در کتاب از تعبیر «بودن» و «شدن» استفاده شده است. به همین جهت می‌توان گفت هندرسون آدمی است که به شدن اهمیت می‌دهد.

خلاصه کتاب

سال بلو در سال 1959 رمانی را نوشت که به گفته خودش در میان تمام شخصیت هایی که در طول حیاتش خلق کرده، بیشترین شباهت را به شخصیت اول کتاب هندرسون شاه باران دارد. این رمان جذاب که تلفیقی از گفت‌و گوهای فلسفی و ماجراجویی های کمیک و طنز است، یکی از محبوب‌ترین آثار این نویسنده به شمار می‌آید و حتی در سال 1960 کمیته داستان جایزه پولیتزر پیشنهاد داد که جایزه به این کتاب تعلق بگیرد اما درنهایت این موضوع به تصویب نرسید.

همچنین کتاب حاضر براساس انتخاب مجله کتابخانه، از میان 100 کتاب برتر مدرن انگلیسی زبان رتبه 21 را از آن خود کرده است. داستان کتاب هندرسون شاه باران درباره یک مرد میانسال پولدار آمریکایی‌ به نام یوجین هندرسون است که علی رغم داشتن موقعیت اجتماعی بالا و ثروت فراوان، احساس پوچی و بی‌قراری می‌کند و مدام به دنبال راه حلی‌ست که خود را از این وضعیت پرتنش روحی نجات بدهد.

هندرسون برای این کار به یاد گرفتن موسیقی روی می‌آورد، محیطی برای پرورش خوک ایجاد می‌کند و حتی به فکر خودکشی نیز می‌افتد اما در نهایت تصمیم می‌گیرد به سرزمین های دور آفریقا سفر کند؛ مکانی با آداب و رسوم های عجیب و غریب که از تمدن دور بوده و طبیعت نقش پررنگی در آن ایفا می‌کند. سرانجام ماجرا زمانی اوج می‌گیرد که او با یک قبیله آفریقایی آشنا می‌شود و در طی بروز اتفاقاتی قدرت های جالب و جذابی از خود نشان می‌دهد؛ نتیجه این کار نیز تبدیل شدن این مرد آمریکایی به یک مسیح و پادشاه برای قبیله است.

هندرسون شهر باران سفری پرهیاهو به مقصدی کاملاً تخیلی است. رمان پر از اتفاقات سورئال و فلسفه‌ پردازی دیوانه‌وار است. جستجوی معنای زندگی برای هندرسون یک راوی غیرعادی است، او به آفریقا آمده تا در میان یک زندگی متفاوت معنای زندگی را بفهمد. گاهی در میانه داستان تعجب می‌کنیم که چرا حرفی را که می‌گوید باور می‌کنیم. درک او از جهان بسیار ضعیف است. او مدام چیزهایی را درباره معنای ماجراهای غیرقابل‌ توضیح خود فرض می‌کند، اما ما به‌سختی می‌توانیم او را جدی بگیریم. او جهنده و فاقد منطق است.

بخشی از متن کتاب

التهاب و بیقراری مردم، کم از شهرهای بزرگ دنیا نداشت. حرکت و شتاب مردها و زنها و بتها و صداهای جوراجوری که هوا را پر کرده بود، حد و مرزی نداشت. از نعره شیپورها گرفته تا انواع صداهای دیگر، چیزی شبیه خرخر سگهای کتک خورده و غژغژ تیز کردن داسها همه کرکننده بود و نزدیک بود زنجیر پاره کنند. شستم را توی گوشم کردم که گوشم آسیب نبیند. چون آن صداها حتی برای گوش معیوبم آزارنده بود. لااقل هزار نفری جمع شده بودند. بیشترشان لخت.

بدن خیلیها پر از نقش و نگار و همه در حال هیاهو و مجهز به وسایل پر سروصد.ا هوا دم کرده و خفه بود، به طوری که بدنم به خارش افتاده بود. گرمای خشک و مسخره ای بود و گاهی خیال میکردم روی صورتم یک تکه پارچه کشیده ام. ولی همان طور کنار سلطان جلو میرفتم و وقت نداشتم به این چیزها فکر کنم. بعد جمعیت وارد استادیوم شد. البته استادیوم که نبود ولی حالا من بهش میگویم استادیوم. یک محوطهٔ وسیع که اطرافش نرده چوبی کشیده بودند.

دور این محوطه در چهار ردیف نیمکت های سنگی گذاشته بودند، از همان سنگهای آهکی که قبلاً اشاره کردم. برای سلطان اتاقک مخصوصی آماده کرده بودند که من هم توی همان نشستم. سایبان این اتاقک آراسته به روبان های رنگارنگ بود. زنهای حرم سرای سلطان و مقامات رسمی و بقیه اعضاء خانواده سلطنتی هم حضور داشتند. آمازون ها که نیم تنه های گن مانند داشتند، با همان هیکل های صاف و صوف و درشت و کله های گنده و تراشیده دور اتاقک قراول میدادند.

کله بعضیها مثل طالبی گرد بود، کله بعضیها مثل خربزه بیضی و کله بعضی های دیگر مثل کدو، دراز. هورکو به اتفاق چترها و همراهانش جلوی سلطان تعظیم کرد و سلام داد. شباهت خانوادگیشان به قدری بود که میشد حدس زد با یک نگاه میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و بفهمند در فکر دیگری چه میگذرد. از این موارد زیاد وجود دارد. چشمها دماغ ها و ویژگی های نژادی همه شبیه هم بود. بنابراین به نظرم آمد که هورکو با همان زبان بی زبانی برادرزاده اش را تشویق میکند که کاری را که قبلاً درباره اش صحبت کرده بودند، شروع کند.

نقد کتاب هندرسون شاه باران

سال بلو نویسنده کتاب هندرسون شاه باران تمام رنگ های غنی و آداب‌ و رسوم عجیب و غریب آفریقای بسیار تخیلی را در این رمان کمیک تحسین شده درباره یک میلیونر آمریکایی میانسال که به دنبال یک زندگی جدید و پربارتر است، به یک قبیله آفریقایی می‌پردازد.

شاهکارهای قدرتمند هندرسون و اشتیاق افسارگسیخته او برای زندگی، تحسین قبیله را برای او به همراه می‌آورد – اما این هدیه او برای ایجاد باران است که او را از یک قهرمان صرف به مسیحا تبدیل می‌کند. این اثر، یک داستان خنده‌دار، اغلب مضحک، همچنین نگاهی عمیق به نیروهایی است که یک مرد را در زندگی به‌پیش می‌برند.

بین ۱۰۰ رمان برتر قرن بیستم هم که مدرن لایبراری منتشر کرده، این رمان در رتبه بیست و یکم قرار دارد و توانسته نگاه مخاطبان را از آن خود کند. شیکاگو تریبون درباره آن گفته: «نوعی رؤیای هذیان آمیز وحشیانه که به‌زور نثر غوغایی بلو و خلاقیت بی نظیر زبانش به واقعیت تبدیل شده است.» و هنری میلر نوشته: «این باعث شد من برقصم.»

کتاب هندرسون شاه باران گاهی شما را بسیار به فکر فرو می‌برد و گاهی بسیار می‌خنداند. و به طور کلی ما در این کتاب به دنبال کشف یک سوال هستیم: «بهترین راه زندگی چیست؟»

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 328 بار

Saul%20Bellow%20 %D8%B3%D8%A7%D9%84%20%D8%A8%D9%84%D9%88

عنوان کتاب: هندرسون شاه باران

جز صد رمان برتر مدرن لایبرری به انتخاب منتقدین

نویسنده: سال بلو

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 1976

مترجم: مجتبی عبدالله نژاد

تعداد صفحات کتاب: 394 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 33.94 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب هری پاتر و سنگ جادو نخستین جلد از مجموعه هری پاتر است که در 26 ژوئن 1996 در بریتانیا و در تاریخ 1 سپتامبر 1998 در ایالات متحده آمریکا منتشر شد. تا به امروز 107 میلیون نسخه از این همین تک جلد در سراسر ...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 11448
کتاب توضیح می‌دهد که چطور به دیگران اجازه سلطه‌جویی ندهیم و نگذاریم که افراد را بازیچه خود کنند. یکی از نکات قابل‌توجه درباره‌ی کتاب حاضر این است که نویسنده با توصیه و نصیحت مطلب خود را پیش نمی‌برد بلکه...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 705

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *