هنر همچون درمان

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
هنر همچون درمان (nbookcity.com)

دانلود کتاب هنر همچون درمان

کتاب هنر همچون درمان ترکیبی از روایت داستانی، درس اخلاق، فلسفه و دیدگاه آلن دوباتن است.

این کتاب شاید به اندازه ی «هنر سیر و سفر» مشهور نباشد اما به لحاظ سبک نوشتاری، کتاب جالبی محسوب می‌ شود. دوباتن به ساده‌ نویسی اعتقاد دارد و معتقد است فلسفه باید در خدمت زندگی هر فرد باشد. به راحتی می توان اذعان کرد که سبک دوباتن شخصی تر از همکاران خود است. او در تمامی آثارش از جمله این اثر، اتفاقاتی که برای خودش نیز رخ داده است را بازگو می‌ کند و راجع به آن‌ها با مخاطب خود حرف می‌ زند.

او خواننده را از شرح برخی سفرها و آدم‌های زندگی اش آشنا می‌ کند و حتی عکس اتاق خواب خود را نیز در کتاب چاپ می‌ کند. این ویژگی در آثار او منجر به همذات‌ پنداری بیشتر مخاطب با آثار وی خواهد شد و شاید این یکی از دلایل فروش آثار ویژه اوست.

خلاصه کتاب

پیشنهاد کتاب هنر همچون درمان این است که هنر (مقوله‌ای که آثار طراحی، معماری و پیشه‌وری را در برمی گیرد) رسانه‌ای درمانی است که می تواند به هدایت و ترغیب و تسلّیِ بینندگانش کمک کند و آن‌ها را قادر سازد نسخه های بهتری از خودشان باشند. برای کشف هدف هنر باید بپرسیم چه‌ چیزهایی هست که باید با ذهن و احساسات‌مان انجام دهیم اما در انجامش مشکل داریم. هنر به کدام نقص‌های روان‌شناختی ممکن است کمک کند؟ نویسندگان این کتاب به کارکردهای هنر، فایده هنر، و خوانش‌های گوناگون آن پرداخته‌اند. این که چه نوع هنری باید خلق شود، چگونه مبادله شود، چگونه مطالعه شود و چطور نمایش داده شود نیز از مباحث این کتاب است.

کتاب پیش رو، اثری نوشته ی آلن دوباتن و جان آرمسترانگ است که نخستین بار در سال 2013 به چاپ رسید. دوباتن و آرمسترانگ، عمیقا اعتقاد دارند که هنر می تواند در مواجهه با شخصی ترین و روزمره ترین دوراهی های زندگی به ما کمک کند. دو نویسنده ی این کتاب، این سوال ها را مطرح می کنند: برای سختی های موجود در روابطم چه می توانم بکنم؟ چرا به نظر می رسد که بقیه، زندگی شادتری دارند؟ چرا سیاست اینقدر افسرده کننده است؟

به نظر دوباتن و آرمسترانگ، برخی از آثار هنری می توانند راه حل های کاربردی و قدرتمندی را برای مشکلات ما ارائه کنند اما به منظور تحقق بخشیدن به قدرت این آثار، به جای دغدغه های تاریخی یا سبک شناسانه ی مرسوم میان کتاب ها و موزه های هنری، توجه مخاطبین باید به شکلی جدید به آن ها معطوف شود. کتاب هنر همچون درمان بیان می کند باوری که هنر را فقط برای هنر می داند، باعث شده قدرت های درمان گرانه ی آثار هنری فرصت بروز پیدا نکنند. این کتاب با عنوان «هنر چگونه زندگی شما را دگرگون می کند» توسط گلی امامی نیز ترجمه شده است.

بخشی از متن کتاب

لیوان و تیزی به خاطر ضعفش عذرخواهی نمیکند.ظرافت و حساسیتش را میپذیرد.آن قدر اعتماد به نفس دارد که خواهان برخوردی ملاحظه کارانه باشد.جهان را به درک این نکته وا می دارد که ممکن است به آسانی آسیب ببیند.شکننده بودنش از روی تصور یا اشتباه نیست،این طور نیست که سازنده اش میخواسته چیزی سخت و محکم بسازد اما به طرز احمقانه ای به چنین چیزی رسیده که به دست یک بچه یا از روی دست و پا چلفتگی ممکن است شکسته شود شکننده است و به راحتی آسیب میبیند چرا که در جست و جوی شفافیت است و در آرزوی پذیرش آفتاب و نور شمع در اعماق خویش.

موزه زمانی نقش مهمی داشت. اشیایی را نگه می داشت که در غیر این صورت ممکن بود گم شوند؛ آن ها را در دسترس همگان قرار می داد و مجموعه حقایق موثقی درباره ی آثار فراهم می کرد؛ اما الان موزه صرفا مقدمه ای است بر یک زندگی خوب زیسته شده و نه چکیده ی آن.

شامل مجموعه ای از نکاتی است درباره ی این که چطور ممکن است زیسته باشیم، اما نهایتا رابطه اش با هنر مانند رابطه ی مدرسه با زندگی است؛ در نقطه ای خاص باید پا به جهان بیرون بگذاریم و بیاموزیم که همه ی راهنماها را با همه ی احترامی که برایشان قائل ایم و سپاس گزارشان نیز هستیم کنار بگذاریم. تکمیل مأموریت موزه بستن درهای خودش است تا این که اتاق بازی، آشپزخانه، حمام، پارک و دفتر کار بتوانند معبد ارزش های ما شوند؛ همان قدر که زمانی راهروهای آرام و مرمرین گالری ها چنین بودند.

نقد کتاب هنر همچون درمان

هنر در دنیای مدرن امروزی بی نهایت مهم شمرده می شود و بسیاری آن را معنای زندگی می دانند با وجود این رویارویی ما با هنر ممکن است همیشه به آن خوبی که فکرش را می کنیم نباشد. شاید هنگام تماشا کردن یک نقاشی یا بازدید از یک گالری بی‌ تفاوت باشیم یا حتی گیج. احساس بی‌ کفایتی و نفهمیدن به ما دست دهد و از خود بپرسیم پس چرا تحولی که منتظرش بودیم به سراغمان نیامد؟ این موضوع بسیار طبیعی است اما کتاب هنر همچون درمان استدلال می‌ کند که مشکل از ما نیست، بلکه در شیوه‌ای است که نهادهای هنری به آن فکر می کنند یا آن را نمایش می‌ دهند.

رابطه ما با هنر درواقع از آغاز قرن بیستم تضعیف شده است چون از پاسخ دادن به سوال «هدف هنر چیست؟» عاجر مانده‌ایم یا از آن اکراه داریم هرچند که خود این سوال هم کمی گستاخانه و غیرمنصفانه به نظر می رسد اما از کجا معلوم که نتوان به راحتی سادگی پاسخ این سوال را داد. هنر می تواند یک ابزار باشد و ما نیازمند آن‌ایم که با وضوح بیشتر بر این مسئله تأکید کنیم که چه نوع ابزاری است و چه حسنی می تواند برای ما داشته باشد.

خواندن کتاب هنر همچون درمان را به تمام طرفداران قلم آلن دوباتن و همچنین هنر دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم.

تعداد بازدید: 756 بار

Alain%20de%20Botton%20 %D8%A2%D9%84%D9%86%20%D8%AF%D9%88%20%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D9%86 11

عنوان کتاب: هنر همچون درمان

(هنر چگونه زندگی شما را دگرگون می کند)

جز کتاب هایی که زندگی تان را دگرگون خواهند کرد

از پرفروش ترین کتاب ها و رمان های ایران

نویسندگان: آلن دوباتن و جان آرمسترانگ

مترجم: مهرناز مصباح

تعداد صفحات کتاب: 444 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 16.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب شیوه گرگ به شما نشان می دهد چگونه چرخه فروشتان را کوتاه کرده، نرخ موفقیت در معامله را افزایش داده، یک جریان ثابت بازگشت مشتری توسعه دهید و مشتریان وفادار خلق کنید. به علاوه، این کتاب...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 3317
کتاب اضطراب موقعیت به شما کمک می‌کند تا به شناخت یکی از رایج‌ترین انواع اضطراب دست یابید که انسان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. آلن دوباتن برای روشن‌سازی موضوع اضطراب ناشی از موقعیت و جایگاه انسان، ابتدا به...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 9648

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *