چهار هزار هفته

کتاب چهار هزار هفته (nbookcity.com)

دانلود کتاب چهار هزار هفته

کتاب چهار هزار هفته به شیوه‌ای ساده و کاربردی، می آموزد که چطور زمانتان را متناسب با تغییرات این روزهای جهان هماهنگ کنید.

همچنین کمک می‌کند به فعالیت‌هایی که در ذهن دارید، برسید. کتاب پیش رو احتمالاً کتابی نیست که فکر می‌کنید و این چیز خوبی است. برخلاف سایر کتاب‌های مدیریت زمان، هدف این کتاب ارائه‌ی مشتی ترفند و شیوه برای مدیریت زمان نیست، بلکه این کتاب بیشتر فلسفه‌ای است درباره‌ی دو حقیقت مهم ولی درعین‌حال تلخ:

  1. در زمان کم و چهار هزار هفته ای خود، هرگز نمی‌توانید به تمام چیزهایی برسید که آرزویشان را داشتید؛
  2. حتی اگر چنین چیزی ممکن بود، درنهایت هیچ اهمیتی نداشت، زیرا در آخر همه میرا هستیم و مرگ در انتظارمان است. دانستن این موضوع و پذیرش آن، گرچه ممکن است در وهله‌ی اول ناامید کننده باشد، ولی در نهایت رهایی‌ بخش است و می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد.

خلاصه کتاب

هر انسانی عمر مشخصی دارد. درست است که هیچ کدام از ما نمی‌دانیم دقیقا چه زمانی مرگمان فرا می‌رسد و در چه سن‌وسالی باید زندگی دوست‌داشتنی‌مان را ترک کنیم، اما عموماً میانگین سنی که اکثر آدم‌ها به آن می‌رسند، بین هفتاد تا هشتاد سال است. مگر آدم‌های خوش‌شانسی که صد سالگی خودشان را ببینند! بنابراین هر انسانی تقریباً حدود چهار هزار هفته در طول عمر خود فرصت دارد تا کارهایی را که می‌خواهد انجام دهد.

اما اهمیت این زمان‌بندی برای انسان‌ها در چیست؟ بشر موجودی است که همواره در ذهن و درون خودش برنامه‌های متنوع و زیادی دارد و برای انجام همه آن‌ها نیز به زمان نیازمند است! مشکل اصلی اینجاست که علاوه‌بر عمر کوتاه انسان، افکار بلندپروازانه و میل به کامل انجام دادن کارها هم، وقت زیادی از افراد می‌گیرد! به این صورت آدم‌ها خودشان را در شرایط خستگی و تلاش زیاد و البته اغلب بیهوده برای انجام حجم بیشتر کارها قرار می‌دهند. بدون آنکه نتیجه دلخواهشان را از آن بگیرند!

الیور برکمن این کتاب را تلاشی برای احیای توازن دانسته است و تلاش می‌کند که بازیابی زمان را متناسب با شرایط کنونی دنیا به شما آموزش دهد. با خواندن کتاب چهار هزار هفته دید واقع‌گرایانه‌ای را نسبت به زمان و فلسفه کوتاهی عمر به دست می‌آورید و با آرای فیلسوفان درباره محدود بودن روزهای عمر و نگرش روانشناسانه برای بهبود مدیریت زمان آشنا می‌شوید.

مارک منسن در مورد این کتاب گفته است: «کتاب چهار هزار هفته بی‌نهایت آگاه‌ کننده که در این دنیای دیوانه‌کننده‌ی کار و بهره‌ وری و شبکه‌های اجتماعی بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز داشتیم.»

نکوداشت های کتاب

  • این کتاب سرشار از پندهای حکیمانه و عاقلانه‌ای است که با شوخ‌طبعی و لحنی خیرخواهانه بیان می‌شود.
  • چهار هزار هفته کتابی است برای خواندن و تأمل. دلسوز، خنده دار و عاقلانه، از زمانی که آن را خوانده‌ام از ذهنم خارج نشده است. دنیای مدرن به ما می‌آموزد که تظاهر به جاودانگی کنیم. اما این کتاب باعث می‌شود واقعیت را آنطور که هست ببینیم و اینگونه ما را سرحال و سرزنده نگه می‌دارد.
  • تحلیل متفکرانه و اطمینان‌بخش برکمن برای خوانندگانی که تحت تأثیر خواسته‌های (شاید غیرواقعی) زندگی قرار گرفته‌اند، یک مرهم است.
  • این کتاب بی‌نظیر، چهار هزار هفته شما را به چالش می‌کشد و سرگرم می‌کند و حتی ممکن است شما را تشویق به تغییر زندگی‌تان کند.

بخشی از متن کتاب

برای فیلسوفان جهان کهن، اوقات فراغت وسیله ای برای رسیدن به هدف نبود؛ برعکس، هدفی بود که هر کاری برای رسیدن به آن وسیله محسوب میشد. ارسطو می گفت اوقات فراغت واقعی به منظورش از آن خودشناسی و تفکر فلسفی است – از والاترین فضیلت ها است و ذاتا ارزش انتخاب شدن دارد؛ حال آن که باقی فضایل از قبیل شجاعت در جنگ یا رفتار شرافتمندانه در دولت فقط به این دلیل فضیلت محسوب می شود که به چیز دیگری منجر می شود.

معادل واژه کار در لاتین، یعنی «نگوتيوم»، در ترجمه تحت اللفظی اش می شود «نافراغت». این نشان دهنده دیدگاهی است که در آن کار انحرافی از هدف والای انسانیت محسوب می شود. در این فهم از موقعیت، کار شاید برای برخی افراد ضرورتی اجتناب ناپذیر بود، مثلا برای برده هایی که کار کردنشان امکان فراغت اشراف آتن و روم را فراهم می کرد، اما اساسأ دور از شأن بود و یقین هدف وجود نبود.

اساسا همین ایده قرنها در تحولات تاریخی آتی با اقتدار باقی ماندن این که فراغت مرکز ثقل زندگی و وضعیت پیش فرضی بود که کار گاهی ناگزیر وقفه ای در آن ایجاد می کرد. حتی زندگی شاق رعایای انگلیسی قرون وسطا پر از اوقات فراغت بود: زندگی بیشتر آنها شامل تعطیلی های مذهبی و همچنین جشنواره های روستایی با نام «ایل» بود که به مناسبتهای بزرگی مانند ازدواج و مرگ برگزار می شد.

(یا مناسبت های کم اهمیت تر مانند بره زایی سالانه، یعنی فصلی که در آن گوسفندها بره به دنیا می آوردند؛ هر بهانه ای برای نوشیدن). برخی تاریخ دان ها ادعا می کنند که روستاییان در قرن شانزدهم به طور متوسط در سال فقط حدودأ ۱۵۰ روز کار می کردند. گرچه در مورد این رقم توافق نیست، هیچ کس شک ندارد که اوقات فراغت بخش اساسی زندگی همه مردم بود.

نقد کتاب چهار هزار هفته

میانگین طول عمر انسان بسیار کوتاه است. اگر ۸۰ سال عمر کنید، فقط حدود چهار هزار هفته زندگی خواهید کرد. نام این کتاب هم به همین دلیلی انتخاب شده است. فیلسوفان، از یونان باستان گرفته تا به امروز، کوتاهی عمر را مشکل اصلی زندگی انسان دانسته‌اند. آن‌ها همیشه به دنبال راهی بودند که انسان از زندگی‌اش بیشتر استفاده کند.

به همین دلیل مدیریت زمان باید دغدغهٔ اصلی همهٔ انسان‌ها باشد. اصلاً می‌توان گفت کل زندگی مدیریت زمان است. با وجود این، رشتهٔ علمی نوین مدیریت زمان، مانند برادر امروزی‌تر خود‌ «بهره‌وری» بسیار کوته‌فکرانه و ساده است و فقط بر نحوهٔ پیداکردن راهی برای انجام‌دادن هرچه بیشتر کارها و وظایف مختلف یا برنامه‌ریزی منظم صبحگاهی بی‌نقص یا پختن تمام شام‌های طول هفته در یک قابلمهٔ بزرگ در آخر هفته‌ها تمرکز دارد.

بی‌شک این چیزها تا حدی مهم است، اما چیزهای مهم دیگری هم هست. جهان مملو از شگفتی است. با وجود این، ظاهراً فقط پیشوایان استثناییِ مکتب بهره‌وری این احتمال را در نظر گرفته‌اند که هدف غایی جنب‌وجوش‌های ما ممکن است فقط تجربه‌کردن شگفتی‌های بیشتر و بیشتر باشد. رابطهٔ ما با زمان محدودمان همیشه رابطهٔ پُردردسری بوده، اما اتفاقات اخیر این دردسرها را دوچندان کرده است.

کتاب چهار هزار هفته سعی دارد راه متفاوتی برای مدیریت زمان متناسب با شرایط امروز جهان در اختیار خواننده قرار دهد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,287 بار

Oliver%20Burkeman%20 %D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%88%D8%B1%20%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D9%85%D9%86

عنوان کتاب: چهار هزار هفته

مدیریت زمان برای انسان فانی

جز کتاب هایی که زندگی تان را دگرگون خواهند کرد

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

نویسنده: الیور برکمن (اولیور برکمن)

مترجم: میثم همدمی

تعداد صفحات کتاب: 330 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 32.62 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

فایل کتاب با ترجمه ای دیگر جایگزین شد.

نوشته‌های مشابه

اریکسون به شما کمک می کند خودتان را بهتر درک کنید ، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی خود را بهبود ببخشید ، با اطمینان تعارض را مدیریت کنید ، با رئیس و تیم خود پویایی را بهبود ببخشید و از افرادی که با آنها سر و کار دارید و...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2102
این کتاب به رخدادهای تاریخی ایران از هنگام مرگ نادرشاه افشار تا پایان زندگی آقامحمدخان قاجار به دیدی داستان‌گونه می‌پردازد. گرچه چهره‌های این کتاب همگی تاریخی‌اند ولی همه رخدادهای این کتاب بر پایه راستینگی‌...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 5082

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *