راه های رسیدن به خودآگاهی

آخرین ویرایش: 7 ماه قبل
کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی (nbookcity.com)

دانلود کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی

کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی راهنمای تمرین مراقبه قلبی است و توسط کاملش دی پاتل نوشته شده است.

نویسنده در کتاب خود، بینش هایی را در مورد اصول و تکنیک های مراقبه ارائه می‌دهد. این کتاب جنبه های مختلف مدیتیشن، تحول درونی و سفر به سوی خودآگاهی را بررسی می‌کند و بر اهمیت ارتباط با قلب و پرورش تحول درونی تأکید می کند.

این اثر نکات و تمرین‌هایی را ارائه می‌دهد تا به خوانندگان کمک کند تمرین مراقبه خود را عمیق‌تر کنند و ارتباط عمیق‌تری با درون خود ایجاد کنند. به طور کلی، کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی به عنوان یک راهنمای جامع برای کسانی که علاقه مند به بررسی مراقبه و مزایای بالقوه آن هستند عمل می‌کند.

خلاصه کتاب

کتاب حاضر با معرفی مفهوم مدیتیشن و ریشه‌های آن آغاز می‌شود و ریشه‌های آن را به اعمال معنوی باستانی بازمی‌گرداند. به نقش قلب در مدیتیشن می‌پردازد و اهمیت قلب را به عنوان دروازه‌ای به سوی آگاهی بالاتر برجسته می‌کند.

در سراسر کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی نویسندگان حکایات و تجربیات شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند و بینش هایی را در مورد چالش ها و پاداش های سفر مراقبه ارائه می‌دهند. آنها راهنمایی هایی را در مورد جنبه های مختلف مدیتیشن، از جمله تمدد اعصاب، تمرکز، و تکنیک های مراقبه ارائه می‌دهند.

یکی از جنبه های کلیدی مدیتیشن، تمرین «تمیز کردن» است که شامل حذف تأثیرات عاطفی و ذهنی از قلب است. این کتاب اهمیت این فرآیند را توضیح می‌دهد و تمرین‌های عملی برای تسهیل پاکسازی درونی ارائه می‌دهد.

کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی همچنین نقش یک مربی یا راهنمای مدیتیشن را بررسی می‌کند که می‌تواند در تمرین مراقبه حمایت و راهنمایی کند؛ اهمیت جستجوی راهنمایی از پزشکان باتجربه و مزایای رابطه مربی و دانش آموز را مورد بحث قرار می‌دهد.

کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی با تاکید بر قدرت تغییر دهنده مراقبه قلبی و پتانسیل آن برای ایجاد تغییرات مثبت در افراد و جامعه به عنوان یک کل به پایان می‌رسد. این اثر خوانندگان را تشویق می‌کند تا این تمرین را در زندگی روزمره خود بگنجانند و اعماق قلب خود را کشف کنند.

هدف نویسنده از نگارش این اثر

هیچ وقت نمی دانیم زندگی برای ما چه در چنته دارد و چه اتفاقاتی انتظارمان را می کشند. این حقیقتْ قسمتی از رازآلودگی و زیبایی زندگی است. اگر بتوانیم کار مراقبه را با شگفتی و معصومیت کودکانه انجام دهیم، دنیای درون ما به طور طبیعی، در مقابل ما آشکار می شود. در تمرین مراقبۀ قلبی، ما روحمان را که ساده ترین و پاک ترین جنبۀ وجودمان است، کشف می کنیم، زیرا همه چیز آن کاملاً طبیعی و درونی است.

تمرین خودآگاهی که در کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی آمده است روح های ما را می‌پروراند، علف های هرز و خاشاکی که روح هایمان را پوشانده اند، از میان برمی دارد و آن نور و شگفتی معصومیت کودکانه را که زندگی را معنادار می سازد، در وجود ما به جریان می اندازد.

بخشی از متن کتاب

در کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی آمده: آرام سازی سه تمرین هسته‌ای خودآگاهی را کامل می‌کند. در مقایسه با دیگر تمرین‌ها، این روش به تازگی اضافه شده است. علاوه بر این، آرام سازی تمرینی روحانی نیست بلکه هدفش به آرامش رساندن بدن است. با این وجود، آرامش بدنی به ما راحتیِ ذهنی و احساسی می‌دهد که خود باعث مراقبه عمیق تر است. به همین دلیل ما اغلب قبل از انجام مراقبه از آرام سازی استفاده می‌کنیم.

این روش حتی می‌تواند به تنهایی به عنوان ابزاری برای کاهش استرس بسته به ترجیح ما استفاده شود. من به وضوح آشنایی با این روش را به یاد می‌آورم در دفتر داجی نشسته بودم که رو به من کرد و گفت: «بگذارید نشان دهم چگونه آرام شوید.» او مرا در مرحله مرحلهٔ این روش راهنمایی کرد. بعد از هر مرحله مکث کوتاهی می‌کرد تا آرام سازی تأثیرش را بگذارد. (ص104 کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی)

وقتی صحبتش تمام شد چنان سکون و آرامشی در خودم احساس کردم که نمی‌خواستم حتی یکی از ماهیچه هایم را تکان دهم، نمی‌خواستم چشمانم را باز کنم و حتی نمی‌خواستم هیچ فکری به ذهنم بیاید. در واقع آن آرامش، آن قدر عمیق بود که انگار داشتم مراقبه می‌کردم. اکنون پس از یک سال من و داجی به این موضوع پرداختیم که چرا داجی روش آرام سازی را به تمرین خودآگاهی افزود.

گمان می‌کنم قبلاً آرامش آسانتر به وجود می‌آمد؛ آن زمان سبک زندگی‌مان با امروز بسیار متفاوت بود. این روزها، باید آگاهانه به خودمان آرامش بدهیم. ببینید به چه وضعی رسیده ایم که باید برای بی‌کوششی کوشش کنیم. بی‌کوششی برای مراقبه لازم است، اما به جای آن، ما هم تلاش ذهنی و هم تلاش فیزیکی می‌کنیم. وقتی برای مراقبه می‌نشینیم دائماً خودمان را تنظیم و سازگار می‌کنیم.

بدن، افکار و آگاهی‌مان را تنظیم می‌کنیم، بنابراین مرتباً تلاش می‌کنیم تا آگاهی نامنظم و بی ثباتمان را به آرامش برسانیم. آیا با این همه حرکت و تقلا امکان دارد به آرامش برسیم؟ گفتم «این وضعیت بیشتر ما را بی‌قرار می‌کند. جست وجو برای سکون به ایجاد بیقراری می‌انجامد.» داجی گفت این گونه عصبی می‌شویم و تحت فشار قرار می‌گیریم. به شما می‌گویم کوشش نکنید، به شما می‌گویم آغوش خود را بگشایید. اما چیزی طلب نکنید و اصرار نکنید.

شما می‌پذیرید و می‌گویید چشم، هیچ کوششی صرف مراقبه نمی‌کنم، در پی چیزی نیستم و چیزی طلب نمی‌کنم. اما وقتی مراقبه می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ برای مدتی داجی سؤال را معلق گذاشت و داستانی تعریف کرد: روزگاری پسر کوچکی در دامنهٔ کوه های هیمالیا زندگی می‌کرد. یک روز صبح که از خواب بیدار شد مرتاضی را در حال پرواز در آسمان دید. پسر تحت تأثیر قرار گرفت. (ص105 کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی)

هر چه بیشتر راجع به مرتاضِ پرنده فکر می‌کرد، بیشتر دلش می‌خواست مانند او پرواز کند. به همین دلیل تصمیم گرفت راه او را دنبال کند. یک روز صبح زود، ساکی کوچک برداشت و خانه را ترک کرد. بعد از پرسش از این طرف و آن طرف و پیمودن مسیر اشتباه، بالاخره، روستاییان او را به طرف کلبهٔ آن مرد راهنمایی کردند. پسر او را یافت و گفت: می خواهم مانند شما پرواز کنم. مرتاض گفت: بسیار خب، حتماً میتوانی. به تو پرواز را یاد خواهم داد اما….

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

هر کسی که علاقه مند به گنجاندن مدیتیشن در سبک زندگی خود است، باید کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی را بخواند.  کاملش دی پاتل در تلاش است تا مخاطبانش را با سنت خودآگاهی هند آشنا کرده و رموز سیر و سلوک معنوی را از این طریق به ما بیاموزد. در این راه، «گورو»، به معنای مرشد اعظم معنوی نیز در کنارتان خواهد بود تا از مسیر آگاهی منحرف نشده و گرفتار بیراهه‌ها نشوید.

نویسنده کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی درعین‌حال که شما را با حقایق انکار ناپذیر درونی‌تان روبه‌رو می‌کند، طی مراحلی گام‌ به‌ گام روش صحیح اجرای مراقبه و پاکسازی روح را نیز به شما خواهد آموخت. اگر مدتی‌ست دچار فرسودگی روحی شده‌اید و هیچ استراحت جسمانی‌ای آن‌طور که باید، موجب تجدید قوای شما نمی‌شود، وقت آن رسیده که به روح و ذهنتان هم استراحتی بدهید و با تجربه‌ی ذهن‌آگاهی، منبعی نامتناهی از نشاط و شادی را به زندگی‌تان دعوت کنید.

نقد کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی

خودآگاهی یک روش ایده آل و معنوی برای زندگی از دل است که شامل همه ایدئولوژی ها، باورها و مذاهب می شود. در کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی دانش آموزی در گفتگو با معلم خود، کاملش دی پاتل – که به نام داجی، چهارمین راهنمای معنوی سنت صد ساله Heartfulness شناخته می شود، روشی منحصر به فرد از مراقبه را ارائه می دهد که قدرت تسهیل آن را دارد. یک تجربه معنوی فوری و ملموس، صرف نظر از ایمان فرد.

دنیای مدرن و پرشتاب ما می‌تواند مکانی فوق العاده باشد. هر روز با پیام‌هایی بمباران می‌شویم که به ما می‌گویند برای شاد بودن، رضایت‌مندی و شایسته بودن، باید بهتر باشیم، کارهای بیشتری انجام دهیم و تا آنجا که ممکن است ثروت مادی جمع کنیم. بسیاری از ما در زندگی پرمشغله خود با ذهنی پر از این ایده ها حرکت می‌کنیم، در حالی که تلاش می‌کنیم مسئولیت ها و انتظاراتی را که باید برآورده کنیم تا در طول روز انجام دهیم، انجام می دهیم.

اما اگر راه دیگری وجود داشته باشد چه؟ چه می‌شود اگر به جای اینکه بگذاریم مشغله های زندگی بر ذهنمان غلبه کند، یاد بگیریم که آگاه باشیم؟ بر اساس ترکیبی از رویکردها و شیوه‌های خود داجی برای سالک مدرن – که از آموزه‌های ساهاج مارگ به معنای “مسیر طبیعی” نشأت می‌گیرد – کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی نسخه‌ای معاصر از تمرین هندی باستانی راجا یوگا است، سنتی که تمرین‌ کننده را قادر می‌سازد تا به درک خودِ برتر برسد.

در حالی که بسیاری از کتاب‌ها حالت‌های تصفیه‌ شده وجود را توصیف می‌کنند، این کتاب فراتر می‌رود و یک دوره عمل‌ گرایانه برای تجربه آن حالات برای خود فراهم می‌کند، که طبق اصل راهنمای کتاب، «بزرگتر از دانش» است. مراقبه قلبی شامل چهار عنصر است – آرامش، مراقبه، تطهیر و دعا.

با استفاده از روش، تمرین‌های دقیق، نکات، و فلسفه عملی ارائه شده در کتاب راه های رسیدن به خودآگاهی به سطوح جدیدی از دستاوردها می‌رسید و یاد می‌گیرید که زندگی عمیق‌تری داشته باشید که با ارزش‌های روش آگاهانه مرتبط است – با پذیرش، فروتنی، شفقت، همدلی و عشق.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 444 بار

Kamlesh%20D.%20Patel%20 %DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%B4%20%D8%AF%DB%8C%20%D9%BE%D8%A7%D8%AA%D9%84

عنوان کتاب: راه های رسیدن به خودآگاهی

نویسنده: کاملش دی پاتل

مترجم: آزاده صرافی

تعداد صفحات کتاب: 228 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 21.09 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب که در ردیف کارهای پست مدرن قرار می گیرد از زبان شخصی نقل می شود که به دلایلی از خانه و خانواده و اطرافیانش طرد شده و اکنون به دنبال جایی برای زندگی و گذران روزگار است. راوی مدام از دنیای...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 225
اگر عشق نباشد هر چه دست به انواع اصلاحات و عملیات اجتماعی بزنید، هرچه بکوشید تا در وضع مردم فقیر تغییر و بهبود ایجاد کنید، وارد تشکیلات و فعالیت‌های سیاسی بشوید، کتاب بنویسید، شعر و...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 427

یک پاسخ

  1. کسانی که میخوان مراقبه کنن و بدونن مراقبه چیه و چطور باید انجام بشه این کتاب میتونه کمک کننده باشه و در کل میتونه برای داشتن یه زندگی زیبا و پر از آرامش بهت کمک کنه به شرطی که انجامش بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *