اسطوره و واقعیت

آخرین ویرایش: 8 ماه قبل
اسطوره و واقعیت (nbookcity.com)

دانلود کتاب اسطوره و واقعیت

میرچا الیاده یک محقق مشهور دین بود و آثار او اغلب تلاقی اسطوره و واقعیت را بررسی می‌کنند.

این کتاب مجموعه‌ای از مقالات الیاده است که به ماهیت اسطوره و رابطه آن با واقعیت می‌پردازد. او بررسی می‌کند که چگونه اسطوره‌ها درک ما از جهان را شکل می‌دهند و چگونه بر زندگی و فرهنگ ما تأثیر می گذارند.

آثار الیاده در زمینه مطالعات دینی بسیار مورد توجه است و بینش های ارزشمندی را در مورد تعامل پیچیده بین اسطوره و واقعیت ارائه می‌دهد.

خلاصه کتاب

الیاده در سراسر کتاب به بررسی جنبه های مختلف اسطوره از جمله نمادگرایی، آیین ها و ارتباط آن با باورهای مذهبی می‌پردازد. او اهمیت اسطوره‌ها را در فرهنگ‌ها و دوره‌های زمانی مختلف بررسی می‌کند و نقش آن‌ها را در شکل‌دهی تجربیات و جهان‌ بینی‌های انسانی برجسته می‌کند.

تحلیل الیاده فراتر از مطالعه آکادمیک صرف است، زیرا او بر اهمیت اسطوره در زندگی روزمره ما تأکید می‌کند. او استدلال می‌کند که اسطوره‌ها چارچوبی برای درک جهان فراهم می‌کنند و حس معنا و هدف را به افراد و جوامع ارائه می‌کنند. کتاب اسطوره و واقعیت بینشِ عمیق و تخصصِ علمی الیاده، به عنوان یک کاوش تفکر برانگیز در مورد اهمیت ماندگار اسطوره در فرهنگ بشری عمل می کند.

کتاب با تعریف اسطوره، این پدیده همواره بحث‌ انگیز و مشترک در حوزه‌های فرهنگ، دین، انسان‌ شناسی و باستان‌ شناسی آغاز شده‌ است، در ادامه الیاده به مطالعه اسطوره در جوامع ابتدایی پرداخته و نقش مهم اساطیر قومی در تاریخ را که تلاش نموده‌اند این پدیده درزمینه اصلی اجتماعی- دینی‌اش قرار گیرد پرداخته است. معناهای گوناگون اسطوره در عهد باستان و جهان مسیحیت در این کتاب بررسی شده‌اند.

نقش اسطوره و اسطوره سازی در دنیای مدرن کنونی در حوزه ادبیات و رسانه، یکی دیگر از بحث‌های جذاب این کتاب است. کتاب اسطوره و واقعیت در نه فصل تدوین شده است: «ساختار اسطوره»، «قدرت جادویی و اعتبار خاستگاه»، «اساطیر و آیین‌های نوزایی»، «آخرت‌شناسی و کیهان‌زایی»، «می‌توان بر زبان غلبه کرد»، «اسطوره‌ شناسی و هستی‌ شناسی و تاریخ»، «اساطیر حافظه و فراموشی»، «عظمت و انحطاط اسطوره‌ها» و «بقایا و پوشش‌های اساطیر».

بخشی از متن کتاب

در کتاب اسطوره و واقعیت جایی برای بحث درباره کل مسئله اندیشه و مذهب گنوسی نیست. ما رد پای «اساطیر فراموش و یادآوری» را در بعضی فرهنگ‌های عالی‌تر دنبال کردیم. بخش‌هایی از متون گنوسی که قبلاً نقل کردیم از یک سو بر سقوط روح در ماده (حیات) و «خواب» مرگباری که در پی دارد و از سوی دیگر بر اصل و منشأ ماورای زمینی روح تأکید دارند. این سقوط روح در ماده، آن طور که تفکر یونانی گاه در توضیح تناسخ مطرح کرده نتیجه گناهی در گذشته نیست.

گنوسی ها تلویحاً می‌گویند کس دیگری آن گناه را مرتکب شده بود. از آنجا که موجودات روحانی دارای منشأ فوق زمینی هستند، گنوسی‌ها قبول ندارند که خانه یا وطن‌شان «اینجا» در این دنیاست. همان طور که اچ‌سی پوش اشاره می‌کند، واژه کلیدی در زبان تخصصی گنوسی «کس دیگر» یا «بیگانه» است. بالاترین افشاگری این است که «اگرچه او (فرد گنوسی) در این دنیاست و در این دنیا حرکت می‌کند اما از این دنیا نیست و به آن تعلق ندارد بلکه از جای دیگری می آید».

گینزای دست‌راست مندایی راز را بر او آشکار می سازد: «وطن تو اینجا نیست، ریشه تو از این دنیا نیست.» و گینزای دست‌چپ می‌گوید «تو اهل اینجا نیستی، اصل و تبار تو از اینجا نیست؛ جایگاه تو جایگاه حیات است» و در کتاب یوحنا می‌خوانیم: «من مردی از دنیای دیگر هستم.» همان طور که قبلاً دیده‌ایم تفکر فلسفی هند خصوصاً در سامکهیا – یوگا موضع مشابهی اتخاذ می‌کند. نفس (پوروشا) اصلا غریبه است و هیچ نسبتی با این دنیا پراکریتی ندارد.

ایشوارا کریشنا می‌نویسد: «نفس (روح) تنها، بی‌تفاوت و صرفاً یک تماشاگر غیر فعال در صحنه نمایش حیات و تاریخ است.» در واقع او حتی فراتر می‌رود و می‌گوید: «اگر درست است که چرخه تناسخ به واسطه جهل و غفلت و «گناهان» طولانی‌تر می‌شود هبوط یا نزول «نفس در حیات و منشأ اصلی پیوند (که البته موهوم و خیالی است میان نفس پوروشا) و ماده (یا جسم پراکریتی) در واقع مسائلی حل ناشدنی یا به عبارت بهتر حل ناشدنی در وضعیت کنونی بشر است.

معرفی نویسنده

میرچا الیاده نویسنده کتاب اسطوره و واقعیت سال 1907 در رومانی به دنیا آمد. در هفده سالگی زبان انگلیسی را فرا گرفت و سپس آموختن زبان‌های ایتالیایی، عربی و فارسی را آغاز کرد. پس از دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه بخارست به هند عزیمت کرد و در دانشگاه کلکته به آموختن زبان سانسکریت و مطالعه آثار شرقی، دین‌شناسی و اسطوره مشغول شد.

در آنجا مدرک دکترا گرفت و برای تدریس به دانشگاه سوربن دعوت شد. پس از آن در اغلب دانشگاه‌های اروپا به تدریس پرداخت و به دعوت یواخیم واخ، استاد دانشگاه شیکاگو، برای تدریس در بخش تاریخ ادیان به امریکا رفت. الیاده در سال 1986 درگذشت. برخی دیگر از آثار او: سیاحت معنوی، تاریخ تطبیقی تکنیک های یوگا، منشا عرفان هندی، تاریخ ادیان، شمنیزم، تصاویر و نمادها و…

نقد کتاب اسطوره و واقعیت

کتاب اسطوره و واقعیت نقش اسطوره در جوامع ابتدایی و اساطیر اقوامی را مطالعه می‌کند که نقش مهمی در تاریخ ایفا کردند، تا اسطوره را در زمینه‌ی اصلی اجتماعی دینی‌اش قرار دهد. همچنین این کتاب به بررسی بعضی اشکال رفتار اساطیری در دنیای مدرن می‌پردازد که هنوز در برخی آفرینش‌های ادبی و نیز فرایند اسطوره‌ سازی از شخصیت‌های ملی و چهره‌های مشهور از طریق رسانه‌های‌ جمعی‌ ادامه دارد.

در پایان هم به بررسی بعضی شکل‌های رفتار اساطیری در دنیای مدرن می‌پردازد که هنوز در برخی از آفرینش‌های ادبی و نیز فرآیند «اسطوره‌سازی» از شخصیت‌های ملی و چهره‌های مشهور در جامعه از طریق رسانه‌های جمعی ادامه دارد.

این کتاب در قالب یک داستان منسجم نوشته شده است ، که پدیده ی اشتیاق انسان را به یک “درک” بیشتر کیهانی پیوند می دهد که عمدتا “غیرقابل درک” باقی می ماند و با مضامین فراتر از فرهنگ ، مکان و زمان مشخص می شود. تمام اندیشه های فلسفی، ناشی از تفکر اسطوره ای است و می توان تمام تلاش انسان را بازگشت به چیزهای متنوع (اصل و منشا) توصیف کرد (و احساس کرد).

کتاب اسطوره و واقعیت با هدف شناخت سیر تاریخی اسطوره، چگونگی بالندگی آن در طی قرون و تأثیرش در زندگی و افکار انسان‌ها تدوین شده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 239 بار

Mircea%20Eliade%20 %D9%85%DB%8C%D8%B1%DA%86%D8%A7%20%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87

عنوان کتاب: اسطوره و واقعیت

نویسنده: میرچا الیاده

مترجم: مانی صالحی

تعداد صفحات کتاب: 274 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 19.31 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

به قدری پر پیچ و تاپ و غیرمنتظره است که ناگهان یکی از حدس‌ های شما درباره‌ی آن به حقیقت می‌پیوندد. در حقیقت هیجان و تعلیق‌ های این کتاب به میزانی است که شما نمی‌توانید آن را در چند نوبت بخوانید...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 414
از مزایای پاکسازی ذهن، این است که به رفع موانع و سردرگمی کمک می‌کند وشما را از روابطتان حفظ می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا اهداف خود را در تجارت و زندگی شناسایی کرده و به آن‌ها برسید و این امکان...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 4795

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *