کتاب شهاب الدین سهروردی

کتاب شهاب الدین سهروردی (nbookcity.com)

دانلود کتاب شهاب الدین سهروردی

کتاب شهاب الدین سهروردی به قلم احمد علامه فلسفی نوشته شده تا مورد استفاده علاقه‌مندان فلسفه و عرفان قرار گیرد.

سهروردی، معروف به شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید  فیلسوف نامدار ایرانی بود. او اهل شهر سهرورد زنجان است. وی از بزرگ‌ترین فلاسفه تاریخ ایران است که حکمت خسروانی ایران باستان را احیا کرد.

وی در اصول فقه؛ و فقه نیز ید طولایی داشته و شاعر هم بوده‌ است و همچنین شیخ اشراق بنیانگذار فلسفه اشراقی می‌باشند، که در مقابل فلسفه ارسطویی(مشاء) عرض اندام کرده است.

خلاصه کتاب

می‌توان گفت کتاب شهاب الدین سهروردی خلاصه‌ای از زندگی نامه‌ی شیخ اشراق است که نویسنده در آن نکات قابل توجهی را جمع آوری کرده است. سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده‌اند. او خود فلسفه‌اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است.

مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و فلسفه اشراق را شریف‌ترین و بلندمرتبه‌ترین مرحله شناخت می‌شناسد. کتاب حکمه‌ الاشراق مهم‌ترین اثر فلسفی سهروردی در واقع به نظریه ابن سینا برای تأسیس حکمت مشرقی جامه عمل پوشاند.

دانشجویان و علاقه‌مندان به رشته فلسفه مخاطبان کتاب شهاب الدین سهروردی هستند. این زندگینامه‌ی جذاب به زمانه، آرا و آثار فیلسوف نامی ایرانی، شیخ اشراق می‌پردازد.

بخشی از متن کتاب

در کتاب شهاب الدین سهروردی می‌خوانیم: مكتب فلسفی اشراق توسط شهاب‌الدین یا شیخ اشراق، در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ارائه شد. وی در کتاب حکمت الاشراق به اصول و فروع این نظریه پرداخته است. این فلسفه از همان آغاز پیدایش در برابر فلسفه ارسطویی مشاء عرض اندام کرد؛ فلسفه‌ای که پیشینه‌ای استوار و بی‌بدیل در سنت فلسفی مسلمانان داشت.

و فیلسوفان برجسته‌ای همچون ابوعلی سینا از حامیان و مروجان آن بودند. روشن است که طرح نو درانداختن در برابر فلسفه نیرومند مشاء ـ با آن همه نفوذ و رسوخ در عقل و ذهن پژوهندگان فلسفه آن زمان و نیز عظمت ارسطو و بوعلی نزد ایشان کاری سخت و شگفت می‌نمود. لیکن چنین کار دشواری به دست توانای شیخ اشراق صورت گرفت.

وی به رغم عمر کوتاهش در بیشتر مباحث عقلی همچون الهیات (ما بعد الطبیعه نوری) و طبیعیات و حتی منطق و بلکه در روش فلسفی، در برابر فلسفه مشاء آراء نویی عرضه کرد که از نبوغ و عظمت روحی و فکری این فیلسوف بزرگ خبر می‌دهد. سهروردی، در ضمنِ تحصیل چنین استنباط کرد که موجودات دنیا از نور، به وجود آمده، و انوار، به یکدیگر می‌تابند و آن تابش متقابل را اشراق خواند و به همین جهت لقب شیخ الاشراق را یافت.

نظریه فلسفی سهروردی این بود که هستی غیر از نور چیزی نیست و هرچه در جهان است و بعد از این به وجود می‌آید نور است. لذا جهان جز اشراق نمی‌باشد، منتها بعضی از نورها رقیق است و برخی غلیظ و برخی از انوار ذرات پراکنده دارد و پاره‌ای دیگر دارای ذرات متراکم است و همان گونه که نورهای قوی بر ضعیف می‌تابد، نورهای ضعیف هم بسوی انوار قوی تابش دارد. (ص24 کتاب شهاب الدین سهروردی)

انسان هم از این قاعده مستثنا نیست و به دیگران می‌تابد، همانگونه که نورهای دیگران به او می‌تابد. به مناسبت اینکه از انسان به دیگران نور تابیده می‌شود، انسان فیاض است و می‌تواند به دیگران نور برساند و از نور سایرین روشن شود. سهروردی می‌گفت که حکمت بر دو نوع است: حکمت لدنی و حکمت عتیق. حکمت عتیق، یعنی حکمت قدیم، همواره بوده…

و در قدیم هندی‌ها و ایرانی‌ها و بابلی‌ها و مصری‌ها و بعد از آن یونانی‌ها برخوردار بوده‌اند. اما حکمت لدنی خاصان از آن برخوردار می‌شوند؛ اما در آغاز، این دو حکمت از یک مبدأ سرچشمه می‌گرفته و آن ادریس بوده که نام دیگر آن هرمس است. بعد از اینکه مردم حکمت از ادریس آموختند به عقیده او به دو شاخه شد که یکی به سمت ایران و دیگری به طرف مصر و بعد این دو شاخه وارد اسلام گردید.

یکی از وجوه اساسی تمایز حکمت اشراق از حکمت مشاء رابطه ماهوی آن با نور و مسایل و حقایق عرفانی است. ذوالنون مصری، سهل‌بن عبدالله تستری، ابو یزید بسطامی، حسین‌بن منصور حلاج و ابوسعید ابی الخیر از جمله عارفانی هستند که سهروردی از آنها تأثیر پذیرفته است. در رسایل سهروردی عقل در مقابل وحی نیست بلکه در طول وحی است. (ص25 کتاب شهاب الدین سهروردی)

حملات غزالی بر فلسفه مشاء در کتاب‌های تهافت الفلاسفه و المنقذ من الضلال، ضرباتی کاری بر پیکره جریان فلسفی در جهان اسلام وارد کرد. یکی از آثار این حملات ایجاد بدبینی و ذهنیت منفی فزاینده نسبت به فلسفه در میان دینداران بود. زیرا بسیاری از آنان فلسفه را اندیشه و تفکری بیگانه می‌دانستند. این نگرش زمانی تقویت می‌شد که با مراجعه به آثار فلسفی مشائی در آن زمان…

نقد کتاب شهاب الدین سهروردی

احمد علامه فلسفی در کتاب شهاب الدین سهروردی برخی از عقاید و کارهای حائز اهمیت شیخ اشراق را گردآوری کرده است. برای مثال سهروردی معتقد است که بدون خلع بدن (جدا شدن روح از بدن) و کشف و شهود، نمی‌توان از این حکمت مقدس باخبر شد.

وی فلسفه و حکمت خویش را محصول کشف و شهود و اشراق دفعی روح مقدس بر قلب خود معرفی می‌کرد که به درخواست دوستان، در چندین ماه آن را به زبان فلسفی و استدلالی صورتبندی کرده و به نگارش در آورده است.

سهروردی متذکر می‌شود حتی اگر استدلال هایش مخدوش شوند، تردیدی در او راه نمی‌یابد چرا که او حکمت را از طریق فکر و استدلال دریافت نکرده است. اما با این حال، وی معتقد بود که سالک راه حقیقت، نباید نسبت به تاملا عقلی و نظری بی‌تفاوت باشد بلکه باید هم اهل تاملات نظری باشد و هم اهل کشف و شهود.

اگر کتاب‌های زندگینامه و یا فلسفه و عرفان را دنبال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، کتاب شهاب الدین سهروردی برای شماست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 70 بار

Yahya%20ibn%20Habash%20Suhrawardi%20 %D8%B4%DB%8C%D8%AE%20%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%A8%20%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86%20%DB%8C%D8%AD%DB%8C%DB%8C%20%D8%B3%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C

عنوان: کتاب شهاب الدین سهروردی

نویسنده: احمد علامه فلسفی

تعداد صفحات کتاب: 53 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.66 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

زندگینامه‌ای فوق العاده زیبا و دلچسب است: زیر لب ذکری گفت و صلواتی فرستاد تا بر غوغای درونش مسلط شود. اما همچنان ذهن او بین دو مسیر در تردد بود. چاره‌ای نداشت یا باید دست تسلیم...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 85
من با دخترهای دیگر مدرسه دوستانم و بقیه دخترها در دره سوات هیچ فرقی نداشتم. تنها تفاوت من با آنها این بود که پدر و مادرم همیشه حامی و مشوق من بودند و این به خاطر سخنرانی های بلند بالا یا نصیحت های هر روزه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 127

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *