تزار عشق و تکنو

آخرین ویرایش: 3 ماه قبل
کتاب تزار عشق و تکنو (nbookcity.com)

دانلود کتاب تزار عشق و تکنو

کتاب تزار عشق و تکنو حاوی داستان‌های کوتاهی از آنتونی مارا است که برنده جوایز بسیاری شده است.

آنتونی مارا تباری ایرلندی ایتالیایی دارد و به نظرش داستان‌ها ابزارهایی هستند که به کمک آن‌ها ما می‌توانیم همدیگر را درک کنیم‌. داستان حاضر از او نیز این‌گونه است و با این‌که بر روسیه تمرکز دارد؛ حس همدردی و همدلی همه خوانندگانش‌ را برمی‌انگیزد.

نویسنده زمان زیادی را به بازبینی اثر اختصاص داده و داستان‌های مستقل، ماهیتی در‌هم‌ تنیده پیدا کرده‌اند. بازبینی کتاب پیش رو، ۳ سال به طول انجامید و داستان‌ها صورتی یافتند که اگر هر کدام از آن‌ها کنار گذاشته شوند؛ انسجام کل کتاب از بین می‌رود.

خلاصه کتاب

کتاب تزار عشق و تکنو از چند نظر جذاب و ساختارشکن است. اول این‌که بخشی از داستانش در شهری صنعتی در سیبری اتفاق می‌افتد که ساکنانش‌ به علت نزدیکی به مواد سمی ناشی از فعالیت کارخانه‌ها، به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند و این نقیضه‌ای برای حکومتی است که قرار بود شرایط زندگی بهتری برای کارگران ایجاد کند اما آن‌ها را به سوی مرگ پیش می‌راند.

دومین مولفه مهم این داستان‌ها نیز اشاره به جنگ چچن است؛ معمولا روایت‌ داستان‌های روسیه، ماهیتی مرکزگرایانه دارند و بیشتر داستان‌های آن‌ها در شهرهای روس‌زبان اتفاق می‌افتد و کمتر گروه‌های دیگر مورد توجه قرار می‌گیرند اما در این داستان، بخشی از اتفاقات در گروزنی و ارتفاعات چچن رخ می‌دهد.

معمولا روایات جنگ چچن و روسیه کمتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. داستان کتاب تزار عشق و تکنو با سفر در طول تاریخ روسیه دست‌آخر به زمان معاصر در سال‌های ۲۰۱۱- ۲۰۱۳ می‌رسد و فصل پایانی آن در سالی نامعلوم در خارج از مدارات این جهان و در فضا رخ می‌دهد.

در داستان تزار عشق و تکنو یک نقاشی از پیوتر زخارف چچنتس‌ (که در سال ۱۸۴۳ کشیده شده است)؛ محوریت دارد و تقریبا در همه داستان‌ها حضورش محسوس است. نقاش در توصیف این تصویر نوشته است که «کار مهمی نیست» اما در این کتاب، اثر مرتعی خالی در بعد از ظهر به داستان معنا و اهمیت می‌بخشد.

داستان مذکور، اثری در رابطه با انسان‌های عادی است‌. افرادی‌ که دوست دارند با صرف‌ نظر از نزاع‌ها و مجادلات ایدئولوژیک زندگی راحت و آرامی داشته باشند اما دست تقدیر آن‌ها را در مسیر خاصی قرار داده است. برخی از داستان‌ها برای چند نسل از یک خانواده اتفاق می‌افتند‌ و برخی دیگر این‌گونه نیستند.

کتاب تزار عشق و تکنو بن‌مایه سیاسی قدرتمندی دارد و به خواننده نشان می‌دهد که با وجود تغییر دولت‌ها و حکومت‌ها در روسیه همان مکانیسم استبدادی دوباره بازتولید شده است؛ هر چند که مانند دوره استالین افراد به اردوگاه کار اجباری فرستاده نمی‌شوند اما اکنون هم قدرت در دست الیگارش‌ هاست و آن‌ها با زورگویی، ترور مخالفان و حامی پروری کنترل کشور را در دست دارند.

بخشی از متن کتاب

در کتاب تزار عشق و تکنو می‌خوانیم: در ژوئیه ی ۱۹۹۰ که گرم‌ترین ماه در طول تاریخ پنجاه و سه ساله‌ی کیروفسک با فروپاشی شوروی مصادف شد، سالخورده‌ها شروع کردند به شنا در دریاچه‌ی جيوه. صبح‌ها در کناره‌ی شنی دریاچه جمع می‌شدند، موهای سفیدشان را زیر کلاه خز جمع کرده بودند، تمام لباس هایشان را در می‌آوردند، به جز لباس زیر.

دست‌هایشان را که بلند می‌کردند، ماهیچه های سه سر بازویشان از استخوان آویزان می‌شد. مردی به گستره‌ی آب خیره شده بود و شکم گنده‌اش را نوازش می‌کرد. شاید پنجاه سال گذشته را صرف فهمیدن این کرده بود که آیا می‌شود از شکمش جای جلیقه نجات استفاده کرد و حالا بالاخره پاسخش را می‌یافت. هیچ چیزی با منظره‌ی بیست سی تا آدم هشتاد نودساله‌ی نیمه لخت قابل مقایسه نیست.

به صورت عروسک‌های زیبا وارد چرخه‌ی حیات می‌شویم و مثل ناودان‌های کله اژدریِ زشت از آن بیرون می‌رویم. از یکی از زنها پرسیدم: چرا اینجا شنا می‌کنید؟ کنار تابلوی زنگ زده‌ی «شنا ممنوع» ایستاده بود. قدش حتی از من هم بلندتر نبود – البته نه اینکه من قدکوتاه بودم، قدّم فقط برای حیوان دوپا بودن زیادی کوتاه بود. تصویر مبهمی از من در چشمان عسلی‌اش نشسته بود.

نسل او دوزخ را طی کرده بود تا ما بتوانیم در برزخ بزرگ شویم. به تابلوی زنگ زده نگاهی انداخت، تابلو تصویر مردی را با سری گرد و بزرگ شبیه گریپ فروت از زاویه‌ی چهل و پنج درجه نشان می‌داد که دارد در دهان باز کوسه‌ای می‌افتد. چه بسا این زن قبل از دستگیری و تبعید به کیروفسک، در کنار دریاچه‌ای بزرگ شده بود. (ص219 کتاب تزار عشق و تکنو)

و پدرش با گذاشتن دست‌هایش زیر قوس ستون فقرات دخترش شناور ماندن روی آب را به او یاد داده و به او اطمینان داده بود که غرق نمی‌شود، اطمینان داده بود که پدرش در کنارش است. تا بالاخره روزی رسید که روی سطح آرام آب دراز کشید، پشتش خمیده و بازوانش صلیب بر آب. موهای خرمایی‌اش جلبک‌ها را الک می‌کرد. با دستپاچگی نگاهی به پدرش انداخت.

پدر دست‌هایش را بالا گرفت چنان که انگار نگاه دختر تفنگ پُری باشد که به سمتش نشانه رفته است و دختر لحظه‌ای در آب غوطه خورد. با وحشت از اینکه بدون دست‌های نگهدارنده‌ی پدر به ته دریاچه فرو خواهد رفت، اما دست‌هایش را آرام و متوازن کرد، نفس گرفت، خودش به تنهایی این کارها را انجام داد و روی آب شناور ماند.

احتمالاً زن می‌خواست به من بگوید که اگر از شر استالین و دیوار برلین و امپراتوری شوروی جان سالم به در برده است، آبِ کمی کثیف، او را نخواهد کشت. اما نگاهش را به تابلو دوخت «من ماهی‌های ترسناک‌تر از این رو با یه تیکه کره سرخ کرده‌م.» رفت پیش مادر بزرگ‌های دیگر. جز لباس زیر رنگ‌و رو رفته چیزی تن‌شان نبود و لنگ لنگان به سمت ساحل شنی می‌رفتند. (ص220 کتاب تزار عشق و تکنو)

از همه طرف دود بود که بی‌امان از دودکش کوره های ذوب فوران می‌کرد. زنی با حلقه‌ای از زخم گوشت زده دور گردن عصای چوبی‌اش را با خود به وسط آب می‌برد. دیگران به دنبال او همه با هم به آب زدند. بعد از نیم قرن خشک سالی هنوز بلد بودند شنا کنند. زن و شوهری در دریاچه، کرالِ پشت می‌زدند. آب را در امتداد شانه هایشان به تلألؤ در می‌آوردند و پاها را هماهنگ با هم بر آب می‌کوبیدند…

نقد کتاب تزار عشق و تکنو

کتاب تزار عشق و تکنو از 3بخش و 9فصل تشکیل شده است و داستان‌ هایش از نظر زمانی در رفت‌و برگشت هستند. داستان در سال ۱۹۳۷ و در شهر لنین‌گراد آغاز می‌شود. دوره ترسناک تسویه‌های استالینی برقرار است و سانسور به شکلی جدی دنبال می‌شود. حکومت شوروی که قرار بوده کمکی برای ضعیفان باشد خود به بزرگ‌ترین دشمن ملت تبدیل شده است.

هیچ کسی از بازداشت شدن در امان نیست. تزار نابود شده است اما به جای آن ترور، سرکوب، خفقان، سانسور و نظارت دائم سازمان‌های اطلاعاتی بر مردم آمده است. خبرچینی، جاسوسی و سرسپردگی تکریم می‌شوند و هیچ امیدی وجود ندارد.

اولین داستان شروع بهت‌آوری دارد. داستان‌‌های بعدی کتاب تزار عشق و تکنو نیز به دوران خروشچف، برژنف، گورباچف، سقوط کمونیسم در اوایل دهه نود میلادی، جنگ‌های روسیه و چچن و قدرت گرفتن ولادیمیر پوتین تعلق دارند.

داستان های کتاب تزار عشق و تکنو، کاوشی در جنبه های گوناگون زندگی در روسیه از سال 1937 تا اکنون هستند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 48 بار

Anthony%20Marra%20 %D8%A2%D9%86%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7

عنوان کتاب: تزار عشق و تکنو

جز برترین مجموعه داستان های کوتاه

برنده جایزه بنیاد خانواده Rosenthal سال 2016

نامزد جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب سال 2015

جزو برترین آثار داستانی دهه 2010 به انتخاب نیویورک تایمز

نویسنده: آنتونی مارا

مترجم: مریم حسین زاده

تعداد صفحات کتاب: 436 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 37.78 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان زندگی یک نوزاد است كه از سانحه ی كشتی نجات پیدا می كند ولی ماجرای زندگی اش از وقتی آغاز می شود كه مردی عجیب ولی دوست داشتنی او را با خود به خانه اش می برد. چارلز و سوفی تصمیم می گیرند به پاریس سفر كنند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 365
شاید کسی از اینکه خودش را با نام و نام فامیل در این کتاب ببیند خوشش نیاید. اما من هیچ جوابی برای این مسئله ندارم. تنها آنچه را که به خاطر داشته ام نوشتم. بنابراین اگر این کتاب گزارش وقایع تاریخی قلمداد شود، کمبودهای...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 154

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *