در ستایش مادران خانه دار

در ستایش مادران خانه دار (nbookcity.com)

دانلود کتاب در ستایش مادران خانه دار

لورا شلسینگر در کتاب در ستایش مادران خانه دار یک طرز تفکر شیرین را به مادران هدیه می‌دهد!

نویسنده به شکلی تمام‌عیار مادران خانه‌دار را تمجید می‌کند، البته مادرانی را که تمام وقت کار می‌کنند، نادیده نمی‌گیرد. او حتی درباره برتری‌های کودکانی که در آغوش پر مهر مادر پرورش می‌یابند، نسبت به آنان که در مهد کودک‌ها یا به وسیله پرستار‌های منزل نگهداری می‌شوند نیز صحبت نمی‌کند.

دکتر لورا شلسینگر، مشاور مسائل خانوادگی و ازدواج و جزو ۱۰ نویسنده کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز است. وی پرمخاطب‌ترین برنامه را در بیش از ۲۵ ایستگاه رادیویی بین‌المللی دارد. او در این کتاب به تحسین مادران خانه‌داری پرداخته است که پرورش فرزندان را در اولویت زندگی‌شان قرار داده‌اند.

خلاصه کتاب

اگر یک مادر هستید و‌ گاهی خیلی خسته می‌شوید، کتاب در ستایش مادران خانه دار به شما معنای مادر بودن را بیشتر یادآوری می‌کند و در طول خواندنش واقعا آرامش خواهید گرفت؛ چون نویسنده نیز یک مادر است. نویسنده به این موضوع كه «هویت زنان فقط با شغل شان تعریف می‌شود» هیچ اعتقادی ندارد.

در این كتاب تجزبیات مختلفی از مادران خانه دار می‌خوانیم كه همه به نوعی پندآموز هشتند. همچنین به تاثیر مثبت در خانه ماندن مادر برای فرزند و همسر اشاره می‌شود و توصیه های مفیدی برای زنانی كه می‌خواهند مادران خانه دار موفقی شوند و پدرانی که باید به همسران‌شان در این زمینه کمک کنند، ارائه می‌كند.

موضوع کتاب در ستایش مادران خانه دار، مطالبی درباره‌ی جایگاه زنان خانه‌دار از دیدگاه «روان‌شناسی خانواده» است. نویسنده توضیح می‌دهد هرگز مایل نیست به خانمی بگوید باید چکار کند تا زندگی‌اش رضایتمند، هیجان‌ انگیز و هدفمند شود و مطمئن است روش‌های زیادی برای ایجاد رضایت فردی وجود دارند.

کتاب در ستایش مادران خانه دار نمی‌خواهد به زنی بگوید که در خانه بیش از هر جای دیگری روی کره زمین به وجود او احتیاج است، زیرا قصد ندارد اگر انتخاب زنان کاری تمام وقت است، احساس گناه کنند و هیچ‌گاه به زنان نمی‌گوید گرمی، حرارت، عشق و پرورشی که می‌تواند در خانه ایجاد کنند چه لذت، رضایت و آرامش بی‌انتهایی را برایش به ارمغان خواهد آورد، زیرا ممکن است در نظر آن‌ها فردی مهاجم به نظر برسد.

بخشی از متن کتاب

در کتاب در ستایش مادران خانه دار می‌خوانیم: یادم می‌آید چند سال پیش ایمیل‌های بی‌رحمانه‌ای از بسیاری از مادران دریافت می‌کردم. این طور که بعداً متوجه شدم برنامه‌ی «سیزم استریت» (یک برنامه آموزشی ویژه کودکان) به موضوع «کودکان در کودکستان» پرداخته بود که به صورت جدی کودکان را تشویق می‌کرد به جای در خانه ماندن، مهد کودک را انتخاب کنند.

مادران از اینکه فرزندان‌شان تصور می‌کردند با ماندن در خانه چیزهای بسیاری را که دوستان‌شان در مهد کودک تجربه می‌کنند از دست می‌دهند، خیلی عصبی شده بودند. یکی از این مادران در نامه‌اش نوشته بود: «دختر بزرگترم از من می‌پرسد چرا نمی‌توانم مانند دوستانم به باشگاه بچه‌ها که بعد از مدرسه تشکیل می‌شد بروم و من همیشه مجبورم برایش توضیح دهم که دوستانش مادرانی شاغل دارند…

و برای آنها هم در خانه و کنار مادران‌شان ماندن، بازی کردن و در آغوش گرفتن یکدیگر خیلی بهتر است. اما مادران به جای این کارها، دیروقت آنها را از باشگاه بر می‌دارند، با عجله به خانه می‌روند تا شام درست کنند یا سر راه غذایی آماده می‌خرند. با شتاب به کارهای خانه و حمام گرفتن و غیره می‌رسند. آنها نمی‌توانند زمان زیادی را با فرزندان خود سپری کنند.»

عجب! امروزه مادران خانه‌دار هم باید برای مراقبت از کودکان‌شان به آنها حساب پس بدهند؟ از کی تا به حال باید برای پرورش فرزندتان از خود دفاع یا احساس گناه کنید؟ مادر خشمگین دیگری نوشته بود: «چند وقت پیش با خواهرم در مورد اینکه چرا بچه هایم را به مهد نمی‌فرستم، کلی جر و بحث کردیم. او می‌گوید با این کار از آنها غفلت می‌کنم اما من در جوابش گفتم که: (ص68 کتاب در ستایش مادران خانه دار)

فقط من مادر این بچه‌ها هستم و نمی‌خواهم هیچ مرد یا زنِ دیگری نقش مرا ایفا کند. همچنین به او یادآور شدم با انجام ندادن این کار فرزندانم را از غفلت، آزار و اذیت حفظ می‌کنم. او مکالمه را با این جمله که «تو با کارهایت باعث می‌شوی فرزندانت غیر اجتماعی بار بیایند» خاتمه داد. امروز مادرم زنگ زد و از نظریات خواهرم دفاع می‌کرد، اما با گفتن:

«من با نگهداری بچه هایم در خانه و حفظ امنیت آنان هیچ اشتباهی مرتکب نمی‌شوم و به این کارم هم ادامه خواهم داد» صحبت هایش را قطع کردم. اول از همه به «غفلت» بپردازیم. شما کجا دیده‌اید هنگامی که مادری در تمام ساعات خواب و بیداری فرزندش در کنار اوست و به همه نیازهایش رسیدگی می‌کند غفلتی صورت گرفته باشد؟

دومین موضوع «اجتماعی شدن» است. اجتماعی شدن این موجودات کوچک هنگام رفع نیازهایشان به وسیلهٔ مادر -نه بچه های دیگر- شکل می‌گیرد. بچه هایی که با توجه و عشق والدین بزرگ می‌شوند، حتماً باید نسبت به آنان که در مراکز نگهداری کودکان، رشد می‌کنند، یک برتری داشته باشند. (ص69 کتاب در ستایش مادران خانه دار)

واقعیت این است که مادر می‌تواند کودکش را به مهمانی، پارک و خانه دوستان یا بستگان ببرد که همه این کارها در اجتماعی کردن بچه‌ها مؤثر است. مادر خانه دار دیگری، برایم نوشت که روزی برای معاینه دختر شش ماهه‌اش به متخصص اطفال مراجعه کرده و همان طور که در سالن انتظار نشسته بود، شروع به ورق زدن کتابی که روی میز قرار داشته می‌کند.

ناگهان یک بخش کتاب که درباره تغییرات و چالش هایی که رشد کودک را در برمی گیرد توجه‌اش را جلب می‌کند و هنگام مطالعه این بخش به قسمتی می‌رسد که در آن چنین نوشته شده بود: «مطمئن شوید افراد دیگری که مراقبت و نگهداری فرزندتان به عهده آنهاست اهمیت ایجاد روابط با کودک را بر مبنای عشق و آسایش درک می‌کنند» او می‌گفت این عبارت را ده بار خوانده است زیرا…

نقد کتاب در ستایش مادران خانه دار

نویسنده‌ی کتاب در ستایش مادران خانه دار نمی‌خواهد کسی را محکوم کند، بلکه می‌خواهد به شما این فرصت را بدهد تا با زندگی خانواده‌ هایی که مادرانی خانه‌دار دارند، بیشتر آشنا شوید و نویسنده امیدوار است شما هم مطالب کتاب را با تمام وجود احساس و درک کنید.

جنین در بطن مادر به وجود می‌آید، نه ماه از بدن او و سپس با شیرش تغذیه می‌کند، صدای مادر از هر صدای دیگری در این دنیا برایش آشناتر است، پس چگونه می‌توان باور داشت که آغوش، بوسه، خنده، نوازش، حرارت و زمزمه‌های مادر با اعمال روزمره‌ای مانند تغذیه و عوض کردن پوشک جایگزین شود؟

نویسنده‌ی کتاب در ستایش مادران خانه دار بی‌باکانه دیدگاهی منطقی در تقابل با فمینیسم و بیگاری کشیدن از زنان در جامعه را مطرح کرده که تجلی آن می‌تواند موجی بی‌پایان از آرامش فردی و اجتماعی را به وجود آورد.

در پایان، کتاب در ستایش مادران خانه دار را به تمام زنان خانه‌دار و شاغل و علاقه‌مندان به روانشناسی پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 67 بار

Laura%20Schlessinger%20 %D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%20%D8%B4%D9%84%D8%B3%DB%8C%D9%86%DA%AF%D8%B1

عنوان کتاب: در ستایش مادران خانه دار

(روانشناسی زنان خانه دار)

نویسنده: لورا شلسینگر

مترجم: عاطفه برقعی

تعداد صفحات کتاب: 134 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.07 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 328
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 522

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *