فلسفه‌ اخلاق

کتاب فلسفه‌ اخلاق (nbookcity.com)

دانلود کتاب فلسفه‌ اخلاق

تمام آثار علامه مرتضی مطهری به شدت افق دید و عمق نگاه به مخاطب می‌دهد؛ کتاب فلسفه‌ اخلاق نیز یکی از آثار ایشان است.

کتاب حاضر صرفا حاوی بحث پیرامون اخلاق نظری نمی‌باشد بلکه شامل‌ مطالب جاذب و نافذی درباره اخلاق عملی نیز هست و توام بودن اخلاق نظری و اخلاق عملی در این کتاب از امتیازات مهم آن است. در پایان اکثر سخنرانی‌ها استاد شهید به جهت موقعیت زمانی ذکر مصیبت کرده‌اند که بی‌ارتباط با موضوع بحث نیز نمی‌باشد، این ذکر مصیبت‌ها حذف نگردیده‌اند .

کارهایی که ما به آنها می‌گوئیم کار اخلاقی، می‌بینیم فرق‌شان با کار عادی‌ این است که قابل ستایش و آفرین و تحسین‌اند. به عبارت دیگر بشر برای‌ این گونه کارها ارزش قائل است. تفاوت کار اخلاقی با کار طبیعی در این است که کار اخلاقی در وجدان هر بشری دارای ارزش است؛ یعنی‌ یک کار ارزشمند و گرانبها است و بشر برای خود این کار، قیمت قائل‌ است. آن قیمتی هم که برایش قائل است یک نوع‌ ارزش ما فوق ارزش‌هاست که با پول و کالای مادی قابل تقویم نیست…

خلاصه کتاب

اخلاق چیست؟ نظریات مختلف در باب اخلاق، مکتب کمونیستی، ماتریالیستی، نظریات راسل، کانت و… ایرادات و نقایص موجود در هر یک به تفصیل، اخلاق اسلامی و شرح فلسفه آن، معیار و مبنای آن، انحطاط اخلاقی در جوامع و…موضوعات اصلی کتاب فلسفه‌ اخلاق هستند. استاد ریشه‌ای و اساسی به موضوع اخلاق پرداخته است.

کتاب فلسفه‌ اخلاق شامل مباحثى است که استاد مطهری و اسلام‌شناس عظیم‌الشأن در خلال آثار مختلف و گسترده خود دارد و مجموعه‌اى نفیس و مفید و مصداق یک کار موضوعى قابل قبول در آثار آن عالم ربانى است و البته به تأیید «شوراى نظارت بر نشر آثار استاد شهید مطهرى» نیز رسیده است. مطالب این کتاب به صورتی‌ است که در فصل «اخلاق کمونیستى» مفهوم تکامل از نظر مارکسیسم و نیز آزادى و مساوات از دیدگاه این مکتب طرح و نقد گردیده است.

در فصل «مسئله خودى در اخلاق» انواع «خود» و «خودپرستى» (خود شخصى، خود خانوادگى و خود ملى) و نیز نحوه مبارزه با آنها بیان شده و فضایل اخلاقى از منظر مکتب اسلام مورد بررسى قرار گرفته است. در فصل «معیار فعل اخلاقى» ضمن تعریف فعل طبیعى و فعل اخلاقى و تمیز نهادن بین آن دو، معیار فعل اخلاقى از نظر متفکران و فیلسوفان غربى طرح و بررسى گردیده است.

در بخش دوم کتاب فلسفه‌ اخلاق سه سخنرانى استاد در همین موضوع تشکیل مى‌دهد که در زمان‌ها و مکان‌هاى مختلف ایراد شده است. سخنرانى اول «معیار فعل اخلاقى» نام دارد که در اواخر حیات ایشان و در جمع طلاب علوم دینى قم ایراد شده است. تاریخ دقیق گفتار دوم این بخش یعنى «اخلاق کمونیستى مکتب اخلاقى راسل» مشخص نیست ولى آنچه مسلم است این گفتار نیز دراواخر حیات پربرکت آن متفکر شهید انجام گردیده است.

سخنرانى سوم تحت عنوان «مسئله خودى در اخلاق» در حدود سال 1339 شمسى در دانشسراى عالى تهران ایراد شده و البته نوار آن در دست نیست و تنظیم آن از روى متنى که در همان زمان از نوار استخراج شده و در اختیار استاد قرار گرفته صورت پذیرفته است. غیر از خود عنوان کتاب فلسفه‌ اخلاق و دو عنوان «اخلاق کمونیستى» و «مسئله خودى در اخلاق» بقیه عناوین گفتارها از تنظیم‌کننده مى‌باشد.

بخشی از متن کتاب

در کتاب فلسفه‌ اخلاق می‌خوانیم: …از خصوصیات انسان این است که میان «من‌»های او گاهی جدال و کشمکش رخ می‌دهد که این جدال را گاهی به جدال عقل و نفس یا مثلاً جدال اراده اخلاقی و هوای نفسانی تعبیر می‌کنند. به هر حال چنین جدالی در انسان هست و در حیوان جدال درونی معنی ندارد. این آزمایش در هر کسی کم و بیش وجود دارد، در بعضی بیشتر و در بعضی کمتر.

انسان تصمیم می‌گیرد برخلاف میل طبیعی خودش کاری را انجام بدهد؛ یعنی میلش در یک جهت است. تصمیم می‌گیرد بر ضد میل خودش کاری را انجام بدهد. مثال خیلی ساده‌ای عرض می‌کنم: طبیب به انسان رژیم می‌دهد و او را از بعضی غذاها یا میوه‌ها منع می‌کند یا خوردن از یک مقدار بیشتر را می‌گوید مضر است. مثلاً می‌گوید شما مرض قند یا فشارخون داری، فلان چیز و فلان چیز را نخور. انسان تصمیم می‌گیرد این دستور را اجرا کند ولی میل سر جای خودش هست.

سر سفره میل نفسانی شروع می‌کند به فعالیت کردن. می‌خواهد انسان از همین غذایی که ممنوع است بخورد. گاهی انسان عملاً بر ضد میل خودش قیام می‌کند. یعنی اراده اخلاقی‌اش و به تعبیر دیگر عقلش بر نفسش غالب می‌شود. هر چه دلش می‌خواهد گوش نمی‌کند. گاهی هم اتفاق می‌افتد برعکس میلش بر اراده اخلاقی‌اش و به تعبیر دیگر نفسش بر عقلش فائق می‌آید. این دو حالت برای انسان پیش می‌آید. (ص110 کتاب فلسفه‌ اخلاق)

یا انسان تصمیم می‌گیرد سحرخیز باشد. جدی هم تصمیم می‌گیرد ولی یکِ شب بیدار می‌شود می‌خواهد از رختخواب گرم بیرون بیاید، اراده اخلاقی می‌گوید حرکت کن، طبیعت و میل می‌گوید بیرون نیا. یک وقت انسان حرکت می‌کند و بر ضد طبیعت، کار را انجام می‌دهد. یک وقت هم با طبیعت موافقت می‌کند. این جدال‌ها در حیوانات وجود ندارد. حیوان است و همان طبیعتش. حیوان است و همان میل‌ها. هر نحو که میل حکم کرد حیوان عمل می‌کند.

در حیوان مبدأ دیگری غیر از مبدأ میل‌ها که فرمانی بر ضد میل‌ها بدهد، وجود ندارد. حال آنچه می‌خواهم نتیجه بگیرم چیز دیگر است، حالتی است که روانشناسان می‌گویند و وقتی انسان در خودش مطالعه می‌کند، می‌بیند حرف حسابی هم هست. این جدال درونی بین چه و چه است؟ بدیهی است بین خود و خود است. در خارج از خود انسان نیست. انسان با یک بیگانه‌ای جدال ندارد. در درون انسان دو نیرو از خود انسان هستند که با یکدیگر در جدالاند؛ یکی…

نقد کتاب فلسفه‌ اخلاق

کارهای اخلاقی، در ذهن و وجدان بشر دارای ارزش و قیمت است، گرانبها است ولی نوع ارزشش با ارزش‌های مادی مقیاس را هر اندازه بالا بگیرد، متفاوت است. آن یک ارزش دیگری است، ارزشی است مافوق ارزش‌های مادی‌. کتاب فلسفه‌ اخلاق اثر استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری است. ایشان استاد برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران بود و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی مامور به تشکیل شورای انقلاب از سوی امام خمینی شد.

کتاب فلسفه‌ اخلاق مشتمل بر سیزده جلسه سخنرانی پیرامون «فلسفه اخلاق» و دارای دو بخش است. بخش اول که قسمت اعظم کتاب را تشکیل می‌دهد متشکل از ده سخنرانی استاد در سال ۱۳۵۱شمسی و در ماه محرم در مسجد ارک تهران می‌باشد. بخش دوم متشکل از سه سخنرانی است که در زمانها و مکانهای مختلف ایراد شده‌اند. در فصل «اخلاق کمونیستی» مفهوم تکامل از نظر مارکسیسم و نیز آزادی و مساوات از دیدگاه این مکتب طرح و نقد گردیده است.

در فصل «مسئله خودی در اخلاق» انواع «خود» و «خودپرستی» (خود شخصی، خود خانوادگی و خود ملی) و نیز نحوه مبارزه با آنها بیان شده و فضایل اخلاقی از منظر مکتب اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل «معیار فعل اخلاقی» ضمن تعریف فعل طبیعی و فعل اخلاقی و تمیز نهادن بین آندو، معیار فعل اخلاقی از نظر متفکران و فیلسوفان غربی طرح و بررسی گردیده است.

در پایان، مطالعه کتاب فلسفه‌ اخلاق را به همه طرفداران این حوزه توصیه می‌کنیم. 

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 231 بار

Morteza%20Motahhari%20 %D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C%20%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C

عنوان: کتاب فلسفه‌ اخلاق

نویسنده: شهید مرتضی مطهری

تعداد صفحات کتاب: 237 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 20.51 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

نویسنده ها در کتاب پیش رو، به بررسی آثار مخرب جدایی زن و شوهر بر تمام اعضای خانواده می پردازند و نظریه‌های مختلف پیرامون آن را از دیدگاه روانشناسی تحلیل می کنند. طلاق در بیشتر اوقات وقتی پیش می آید...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 324
همه لو فورد را دوست دارند. معاون کلانتر لو، برای مجرمین خرده پا، کارکنان املاک و همینطور همکارانش، بهترین آدم شهر است. شاید جالبترین و بهترین نباشد اما با این حال او از آن مدل افسرانی است که شما از اینکه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 555

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *