پلو خورش

آخرین ویرایش: 11 ماه قبل
پلو خورش (nbookcity.com)

دانلود کتاب پلو خورش

محتوای بیشتر داستان‌های کتاب پلو خورش قابل تأمل است و به سادگی نوشتار، نمی‌توان از کنار آن گذشت.

هر کس که با قلم مرادی کرمانی آشنا باشد، می داند که وی از مسائلی ملموس با رنگ و بویی سنتی، قصه می نویسد. همین مساله است که قصه های او را این چنین دوست داشتنی کرده و نام وی را در میان محبوب ترین نویسندگان ایرانی قرار داده است.

بسیاری از مخاطبان معتقدند که آثار هوشنگ مرادی کرمانی در زمره ی مناسب ترین آثار، برای معرفی و علاقه‌مند کردن نوجوانان به ادبیات معاصر می باشند. داستان های او در عین سادگی و صمیمیت، مفاهیمی را به خواننده منتقل می کنند که صرفا برای سرگرم کردن به نگارش درنیامده است.

خلاصه کتاب

فضای کتاب پلو خورش کاملاً نوستالژیک است و مخاطب را غرق در حال و هوای گذشته‌ها می‌کند. نویسنده به‌خوبی در قالب داستان و با زبانی طنزگونه به موضوعات مهمی از جمله فاصله‌ی طبقاتی، تفاوت فرهنگ‌ها، ساده زیستی، همدلی و درک متقابل افراد پرداخته است؛ ضمن این‌که کوشیده است مشکلات جامعه را نیز در داستان‌های خود منعکس کند و در نتیجه خالق طنزی تلخ اما بسیار جذاب شده است.

همدردی مسئله‌ی بسیار مهمی است که برای ما تعریف نشده است؛ همیشه ما را به همدردی تشویق کرده‌اند، اما از اصول آن چیزی نگفته‌اند. این‌که چطور مرهم باشیم، نه نمک بر روی زخم! پایان داستان‌های کتاب با شادیِ غم‌انگیزی عجیین شده است؛ پارادوکسی که بر احساسات مخاطب اثر می‌کند و تا مدت‌ها در یاد می‌ماند. پایانی خوش و خرم نمی‌تواند بر عمق درد داستان سرپوش بگذارد. نویسنده به‌خوبی دردهای جامعه را به تصویر کشیده است.

کتاب پلو خورش یکی از آن کتاب هایی است که با هدیه دادن به مخاطب، علی الخصوص خواننده ی نوجوان، می توانید مطمئن باشید که اثری مناسب را به او معرفی کرده اید. روایت هوشمندانه ی نویسنده که گاه سرشار از طنز است و گاه واقعیت های تلخ زندگی را به خواننده نشان می دهد، این مجموعه را در زمره ی آثار روان و ساده ای قرار داده که در پس سادگی آن، پیچیدگی و تعالی مفهوم، درست شبیه زندگی، خودنمایی می کند.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

وقتی کتاب‌های آقای مرادی کرمانی را می‌خوانم، احساس می‌کنم با يک متن بسيار ساده و بدون پيچيده‌گی روبه‌رو هستم. هيچ نکته‌ی خاص يا ويژه‌ای در ظاهر متن به نظرم نمی‌رسد. اما به خواندن که ادامه می‌دهم ناگهان می‌بينم به وجد آمده‌ام و به شدت درگير قصه شده‌ام. اين ماجرا براي حدود يک سوم قصه‌های اين مجموعه داستان هم رخ داد.

چيزي که در همه‌ی داستان‌های کتاب پلو خورش به نظر من وجود دارد، روايتی ساده، روان، گاه شيرين و طنزآلود و گاه تلخ از واقعيت‌های ناب زندگي است. شايد اين نحوه‌ی روايت و نگاه هوشمندانه‌ی مستتر در آن باعث شده است که داستان‌هايی که ايشان برای کودک و نوجوان می‌نويسند هنوز برای من جذاب و بکر جلوه کند.

اگر روزی خواستید نوجوانی را به دنیای کتاب وارد کنید و به دنبال یک کتاب ساده، کوتاه و دوست داشتنی می گشتید، من به شما اطمینان می دهم که کتاب پلو خورش انتخاب بسیار خوبی است.

بخشی از متن کتاب

پیر مردِ کشاورز بزغاله ای داشت بسیار بازیگوش و دوست داشتنی. پیرمرد دلبسته او بود. تنها بود، دلش به بزغاله خوش بود. هر وقت گمش می‌کرد نی‌لبک میزد و بزغاله با صدای نی‌لبک پیدایش میشد. یک روز صبح وقتی کشاورز بیدار شد، دید بزغاله اش نیست. هر چه چشم انداخت او را نیافت. نی لبک را برداشت و توی مزرعه راه افتاد. نی لبک زد بزغاله صدای نی لبک را نشنید، نیامد. کشاورز دلواپس شد، آرزو کرد بزغاله اش بع بع کند، بدود و بیاید پیشش.

سراسر مزرعه را گشت، کنار دیوارها، پشت درختها، توی جوی‌ها بزغاله اش را ندید. همه جور صدایی بود جز بع بع بزغاله. همه ی صداها آزارش میداد. سر به آسمان بلند کرد و گفت: «خدایا کاری کن که جز بع بع بزغاله‌ام هیچ صدایی را نشنوم.» ناگهان دید از نی لبک صدای بزغاله می‌آید. هر چه بیشتر در نی لبک دمید. بزغاله ی توی نی لبک بیشتر بع بع کرد. پیرمرد نی لبک نزد و دنبال بزغاله گشت و گوش داد.

دید گاوش صدای بزغاله میکند، خرش بع بع میکند. سرش را بالا گرفت، گنجشک‌ها و کلاغ‌ها صدای بزغاله می‌دادند. اوّل تعجب کرد. بعد فکر کرد دارد خواب می‌بیند. قورباغه صدای بزغاله می‌کرد. بع بع باد توی شاخه ی درختها می پیچید. شاخ و برگ درخت‌ها به هم می‌خوردند و بع بع صدا می‌کردند، درست مثل بزغاله. هر صدایی صدای بزغاله شد و از خود بزغاله خبری نبود. فکر کرد مشکل از گوش‌هایش است. گوشهایش را مالید و بزغاله را صدا کرد.

خودش هم صدای بزغاله داد. فکر کرد دارد خواب می‌بیند. به صورتش سیلی زد که بیدار شود. خواب نبود. فکر کرد دیوانه شده است. آب خورد. آب مزه ی پشکل بزغاله داشت. میوه خورد، میوه بوی پشم بزغاله داشت. پیرمرد نی لبکش را برداشت و از مزرعه بیرون رفت. راه شهر را پیش گرفت که بزغاله اش را پیدا کند. فکر کرد بزغاله اش از مزرعه فرار کرده و به شهر رفته است. توی راه هی نی لبک زد. باز هم از نی لبکش صدای بزغاله آمد.

انگار بزغاله توی نی لبک می‌دوید و بع بع میکرد. آنقدر در نی لبکش دمید و بع بع شنید تا خسته شد، رو کرد به آسمان و گفت: نمی خواهم رهایم کن و نی لبک زد. کم کم صدای بزغاله ته کشید، انگار بزغاله دوید و از آن سوی نی لبک در رفت. از نی لبک صدای خود نی لبک آمد. دودورو… دودورو! به مزرعه برگشت. نی لبک زد، دهانش را از نی‌لیک برداشت. گوش داد دید کلاغ قارقار میکند، خر عرعر میکند. گاو ماع ماع می‌کند. گنجشک جیک جیک میکند. بلبل چهچهه می‌زند…

نقد کتاب پلو خورش

کتاب پلو خورش ۲۱ داستان کوتاه از هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده‌ی محبوب را دربردارد که نخستین بار در سال ۱۳۸۶ منتشر شد. این داستان‌ها با زبانی ساده و شیرین نگاشته شده و مخاطب چه نوجوان و چه بزرگسال به آسانی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. تعدادی از این داستان‌ها طرح‌هایی برای فیلمنامه محسوب می‌شوند.

پلو خورش بلندترین داستان این مجموعه است که نام کتاب نیز از همین داستان انتخاب شده است. گروهی از کودکان روستایی زلزله‌زده در اردویی که از طرف آموزش و پرورش ترتیب داده شده به تهران می‌آیند. رضا یکی از این دانش آموزان است که داستان را روایت می‌کند. مواجه شدن این کودکان که در یک فضای سنتی و محدود زندگی کرده‌اند با دنیای شهری جدید و صنعتی در این داستان به خوبی نشان داده شده است.

دوربین عکاسی، دوربین فیلم‌برداری، دوربین شکاری، زیر نور شمع، بهار، لالایی، گل، باتوم، چهارراه، هنرمند، آواز همسایه، توت، نی لبک، کلاه۱، کلاه۲، کلاه‌ها، پیشکش، ابراهیم، پاهای مرغ و تخم مرغ عنوان داستان‌های دیگر این مجموعه است.

داستان‌های کتاب پلو خورش نیز مانند دیگر آثار مرادی كرمانی رگه‌هایی از طنز را در خود نهفته دارد؛ طنزی كه به زعم خود او، ضمن آنكه از بیان وقایع و فراز و نشیب زندگی غافل نیست؛ شادی آور است و لبخند را بر لبان خواننده می نشاند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 295 بار

Houshang%20Moradi%20Kermani%20 %D9%87%D9%88%D8%B4%D9%86%DA%AF%20%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%20%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C 5

عنوان کتاب: پلو خورش

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

تعداد صفحات کتاب: 161 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.53 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در مقدّمه‌ کتاب مترجم می‌نویسد که این رمان است، اما واقعیت دارد؛ شرح حال فلان کس معروف در فلان ایالت امریکاست. خواننده وقتی این کتاب را می‌خواند، واقعاً می‌فهمد که انتخابات در آمریکا...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 345
داستان کوتاه مذکور به عزیمت یک سرباز برای جنگ در اروپا و درخواست سرباز از همسرش می پردازد که وقتی او رفته است وقت بیشتری را با عمه اش بگذراند. سلینجر این داستان را زمانی نوشت که در انگلیس بود. این داستان به همراه...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 256

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *