اقتصاد روایی

قیمت اصلی 149.000 تومان بود.قیمت فعلی 98.000 تومان است.

چگونه داستان های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می سازند

نویسنده: رابرت شیلر

مترجم: سعید زرگریان

تعداد صفحات کتاب: 424 صفحه

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب اقتصاد روایی pdf

دانلود کتاب اقتصاد روایی pdf

در کتاب اقتصاد روایی، رابرت شیلر، راهی جدید برای تفکر در مورد اقتصاد و تغییرات اقتصادی ارائه داده است.

نویسنده هنگام استفاده کردن از عبارت اقتصاد روایی بر دو عنصر تمرکز دارد، اولی مسری شدن سینه به سینه باورها در قالب یک داستان و دومی تلاش مردم برای تولید داستان‌های دیگری که به فراگیرتر شدن این باور کمک می‌کنند. به همین خاطر نمی‌توان روایت‌های مربوط به اوایل قرن بیستم را که بازار مطلوب را بازاری بدون دخالت دولت می‌دانند، روایت مسری در نظر گرفت. این‌گونه روایت‌ها معمولا نیازمند یک شخصیت یا قهرمان هستند.

به عنوان نمونه ظهور و قدرت گرفتن رونالد ریگان را می‌توان این‌گونه در نظر گرفت. او از سال 1962 با شعار حمایت از بازار آزاد پا به عرصه سیاست گذاشت و نهایتا در سال 1980 به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند خورد. این رئیس جمهور با استفاده از شهرت و قدرت خود، انقلابی عظیم در حزه  بازارها انجام داد که تاثیراتش کمابیش بر اقتصاد آمریکا باقی مانده است.  شاید بتوان قدرت گرفتن ترامپ در سال 2016 را نیز متاثر از یک روایت دانست.

خلاصه کتاب

رابرت شیلر در کتاب اقتصاد روایی به روایت‌ های اقتصادی‌ که به زندگی ما شکل می‌دهند، می‌پردازد و عواملی  را که تاثیر بر رفتار اقتصادی ما می‌گذارد، مورد بررسی قرار می‌دهد.

این کتاب درباره تلقی عمومی مردم نسبت به اقتصاد و روایت‌هایی که روز به روز  پر مخاطب‌تر شده‌اند صحبت می‌کند و باور دارد که در بررسی بحران‌هایی نظیر رکود اقتصادی دهه بیست میلادی و حباب ‌های اقتصادی همچون حباب مسکن در دهه اول قرن بیست و یکم باید این باورهای عمومی را در نظر گرفت و برای آن‌ها نقش مهمی را در شکل‌گیری و تشدید بحران‌های اقتصادی قائل شد.

چنین روایت‌هایی در اقتصاد ایران نیز وجود دارد و در حال حاضر می‌توان آن را برای بیت کوین و دیگر رمزارزها مشاهده کرد. پیش از آن نیز داغ شدن تب بورس و بازارهای طلا و ارز متاتثر از چنین باورهایی بوده‌اند. نوع نگاه جامعه می‌تواند  تاثیر چشمگیری بر عملکرد اقتصاد بگذارد. علاوه بر این افزایش قیمت بیت کوین را با صرف نظر از دلایل بنیادی، می‌‎توان ناشی از افزایش اعتماد مردم به این واحد پولی دانست.

بسیاری از افراد نسبت به ارزش بیت کوین اعتماد پیدا کرده‌اند و چنین روایتی بر ذهنشان غالب است. به همین خاطر آن را خریداری و معامله می‌کنند. کتاب اقتصاد روایی از چهار بخش اصلی و یک پیشگفتار مهم تشکیل شده است. ما در مقدمه کتاب  به ماهیت اقتصاد روایی پی می‌بریم.

قسمت اول کتاب به سرآغاز پیدایش  اقتصاد روایی اشابره می‌کند و رویکردی تاریخی به آن دارد. قسمت دوم مربوط به معرفی مبانی‌ اقتصاد روایی است، در این فصل پی می‌بریم که اقتصاد روایی چه وجه اشتراک و افتراقی با دیگر جریان‌های اقتصادی، به خصوص اقتصاد جریان اصلی دارد.

بخش سوم کتاب اقتصاد روایی pdf به روایت‌های اقتصادی ابدی یا روایت‌هایی می‌پردازد که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و تاثیرشان بسیار طولانی‌مدت خواهد بود. قسمت پایانی نیز به ترسیم چشم اندازی از اقتصاد روایی اشاره می‌کند. این فصل به نام  اقتصاد روایی در آینده نوشته شده است.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

«اقتصاد» موتور محرک هر جامعه‌ای است و پیامدهای اقتصادی ارتباط تنگانگی با رفاه و آسایش جامعه دارند. از سوی دیگر، هر کس به فراخور نیاز، برای گرفتن تصمیم‌های درست مالی و سرمایه‌گذاری، مدیریت کسب‌وکار، و تأمین آینده خود و خانواده‌اش باید اطلاعات کافی دربارهٔ اقتصاد داشته باشد که با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشورمان، این نیاز شاید بیش از پیش احساس شود.

کتاب اقتصاد روایی pdf سعی کرده است نیاز اولیه یه دانستن درمورد اقتصاد را پاسخ دهد.

بخشی از متن کتاب

اثبات جهت علیت بین روایت و اقتصاد کار راحتی نیست. برای نمونه, آیا داستان های سفته بازان موفق و اشتیاق شدید به بازار بورس که از ویژگی های بارز دهه ی ۱۹۲۰ بود. دلیل افزایش قیمت سهام و افزایش درآمدهای شرکت ها بودند؟ یا اینکه افزایش درآمد دلیل این اشتیاق بود؟ آیا اشتیاق مشابه به بیت کوین پس از سال ۲۰۰۹ علت افزایش قیمت بیت کوین بود؟

یا اينکه افزایش ارزش بیت کوین فقط واکنشی منطقی به داستان های خبری و پیشرفت های جدید درنظریه ی ریاضی رمزنگاری حساب می شد؟ یکی از مشکلات تعبین جهت علیت برای رخدادهای اقتصادی بزرگ این است که اقتصاددانان اغلب نمی توانند آزمایش های کنترل شده ای انجام دهند که وضعیت های اقتصادی را به طور دقیق و با تمام جزئیات شبیه سازی کنند.

برعکس دانشمندان آزمایشگاهی آزمون های تصادفی انجام می دهند: شاید به این صورت که داروی آزمایشی را به گروه آزمایش و نوعی شبه دارو را به گروه کنترل می دهند و سپس, دست به تجزیه وتحلیل های آماری می زنند تا تعیین کنند که آیا به راستی آن دارو سبب بهبودی بیماران می شود یا خیر. کاری که برترین اقتصاددانان اغلب میتوانند انجام دهند این است که به دنبال رخدادهایی بگردند که بتوان آزمایش هایی طبیعی قلمدادشان کرد…

نقد کتاب اقتصاد روایی pdf

کتاب اقتصاد روایی کتابی مختصر درباره روایت های اقتصادی و عوامل بی شمار موثر بر فاکتور های پولی و مالی جامعه است. در باب وصف پدیده های مالی جهانی و ملی (رکود، تورم، نوسانات بورس و…) با ارائه منابع موثق و شیوه بیان جالب و استثنایی به طور عالی عمل کرده است. بیشتر برای کسانی که آشنایی اولیه با اقتصاد دارند، توصیه می‌شود.

نویسنده با استفاده از مثال‌ها و داده های تاریخی، استدلال می کند که مطالعه داستان های عامه پسند که بر رفتار اقتصادی فردی و جمعی تأثیر می گذارد، این توانایی را دارد که توانایی ما را در پیش بینی، آماده سازی و کاهش آسیب در بحران های مالی، رکودها، رکودها و سایر رویدادهای مهم اقتصادی بهبود ببخشد. ایده هایی که در قالب داستان های عامه پسند، در بین مردم پخش می شود، می توانند مسری شوند و بازارها را جابجا کنند…

خواه این اعتقاد باشد که سهام فناوری فقط می تواند افزایش یابد، قیمت مسکن هرگز پایین نمی آید، یا اینکه برخی از شرکت ها برای شکست دادن بسیار بزرگ هستند. درست یا نادرست، داستان هایی از این دست با هدایت تصمیمات ما در مورد چگونگی و مکان سرمایه گذاری، مقدار هزینه صرفه جویی و پس انداز، اقتصاد را پیش می برند. اما علی رغم اهمیت آشکار چنین داستان هایی، اکثر اقتصاددانان توجه کمی به آنها داشته اند.

کتاب اقتصاد روایی قصد دارد با ایجاد بنیادی برای درک چگونگی کمک داستان ها به پیشبرد وقایع اقتصادی که منجر به جنگ ، بیکاری گسترده و افزایش نابرابری شده است ، آنرا تغییر دهد. داستان هایی که مردم درباره اعتماد به نفس یا وحشت اقتصادی، رونق مسکن، رویای آمریکایی یا بیت کوین می گویند بر نتایج اقتصادی تأثیر می گذارد.

کتاب اقتصاد روایی pdf توضیح می دهد که چگونه می توانیم این داستان ها را جدی بگیریم. این کتاب شاید مهمترین کتاب رابرت شیلر تا به امروز باشد.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1487 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اقتصاد روایی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *