جان کلام

قیمت اصلی 28.000 تومان بود.قیمت فعلی 23.000 تومان است.

رمانی درونکاوانه، فلسفی و انتقادی

نویسنده:

مترجم: پرتو اشراق

تعداد صفحات کتاب: 356 صفحه

حجم فایل: 33.36 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب جان کلام pdf

دانلود کتاب جان کلام pdf

کتاب جان کلام محتوایی درونکاوانه و فلسفی و انتقادی دارد. این نکته لازم به ذکر است که آثار سرگرم کننده گرین نیز در بسیاری از قسمت ها، با مضامین زیبایی فکری و فلسفی تلفیق شده اند و گاهی حتی مرز آثار سرگرم کننده و رمان او قابل تشخیص نمی باشد.

گراهام گرین یکی از نویسندگان بزرگ عصر حاضر است که تحت تاثیر تجارب کودکی، رنج‌های دوران جوانی‌اش و نابسامانی‌ های دوران بحران اقتصادی، دنیای تخیلی بی‌مانندی را در رمان‌های خود باز آفریده است. دنیایی که شخصیت‌های گرین در آن به سر می‌برند، سرشار از فساد است. مسائلی همچون گناه و شکست در این رمان‌ها با چیره دستی روایت می‌‌شود.

این رمان، به‌ شدت تراژیک است. نویسنده هم با توصیفات دقیق و قلم توانایش به‌ خوبی از عهده‌ی انتقال درد و رنج شخصیت اصلی کتابش برآمده است. طوری که محال است کسی کتاب جان کلام را بخواند و حس شفقت و دلسوزی‌اش نسبت به این شخصیت تحریک نشود. این کتاب خوش‌خوان در سال ۱۹۴۸ منتشر شده است.

در کتاب، شاهد فضاهایی عجیب و در عین حال ملموس هستیم. در این کتاب افسری درستکار را می‌بینیم که بین خواسته‌ هایش مردد مانده و تردیدهای او بخش اعظم این داستان را تشکیل داده‌اند. گرین یکی از پرکارترین نویسندگان قرن بیستم است که علاوه بر نویسندگی در اتفاقات مهم آن سالها نیز نقش داشت و شاهد تحولات دوران مدرن بود.

در کتاب جان کلام قهرمان اصلی داستان، یک مرد است. پس زمینه داستان سواحل غربی آفریقا در زمان جنگ جهانی دوم است و قهرمان داستان یک سرگرد پلیس و معاون کمیسر شهر به نام سرگرد اسکوبی است که در دنیای پر شایعه آفریقا در میان سفید‌پوستان، عرب‌ها، هندی‌ها و آفریقائی‌های سیاه پوست زندگی می‌کند. در‌‌ همان اوایل داستان باخبر می‌شوید که وی‌ مردی درستکار است. شخص منضبط و قانونمندی که جانشین کمیسر نمی‌شود و قرار است جانشینی جوان‌تر از او این پست را بدست بگیرد.

هر چند این خبر باعث مأیوس شدن همسرش می‌شود، اما اسکوبی خود اهمیت کمی به این مسئله می‌دهد. او عاشق شغل و سرزمینی که در آن زندگی‌ می‌کند، است. این موضوع همسر اسکوبی را بیشتر از خود او ناراحت می‌کند؛ چون او برای سفر به پول احتیاج دارد. اسکوبی با قرض گرفتن مبلغی قابل‌ توجه همسر ترش‌ رویش را به سفر می‌فرستد. در غیاب همسر، بیوه‌ی جوانی به نام هلن در دل اسکوبی جا باز می‌کند و  همه‌ی این اتفاقات جزئی او را به سمت سرنوشتی شوم سوق می‌دهند.

نقد کتاب جان کلام pdf

کتاب جان کلام روایتی است از بحرانی اخلاقی که زندگی هنری «اسکوبی»، سرگرد و معاون کمیسر شهر را زیر و رو می کند. اسکوبی جایی در غرب کرانه آفریقا زندگی می کند و مسئول برقراری امنیت در زمان جنگ است. همسر او، «لوییز»، زنی منزوی و ناخوش است که علاقۀ زیادی به ادبیات و شعر دارد اما نمی تواند هیچ دوستی پیدا کند. اسکوبی خود را در قبال همسرش مسئول می داند اما احساس دوست داشتنی نسبت به او ندارد.

تنها دختر آن ها، «کاترین»، چندین سال پیش در انگلستان تلف شده است اما، هم اسکوبی و هم لوییز از مسیحیان کاتولیک معتقد هستند و این امر به آن ها در ادامه دادن به زندگی کمک می کند. اسکوبی فردی درست کار و با ایمانی است که دیگران قدر او را نمی دانند اما اسکوبی با اعتقادی راسخ به کار و خدمت به سرزمینش چسبیده است. این روند دیری نخواهد پایید. بنا بر اتفاقاتی که قرار است در رمان برای اسکوبی بیفتد، او دچار تغییر و تحولی ریشه دار شده و تناقضاتی در ذهنش ایجاد می شود که زندگی او را کاملا تغییر می دهد.

در کتاب جان کلام، ما از تقابل و تفاوت عشق و ترحم، جنگ و مصائب آن، تنهایی انسان مدرن و تناقضات اخلاقی و دینی خواهیم خواند. گراهام گرین در این رمان با زاویه دیدی منحصر به فرد به موضوعات فلسفی و تحلیلی نور تابانده و آن ها را از نقطه نظر خود به مخاطب ارائه می کند.

در بخشی از کتاب می خوانیم: خدایا، ترجیح دادم به جای هلن یا لوییز تو را آزار بدهم. چون قادر نیستم رنجت را ببینم، فقط می‌توانم آن را پیش خودم تصور نمایم. کاری که من یا بقیه می‌توانیم برای تو انجام دهیم، محدود است.  تا زنده‌ام نمی‌توانم ترکشان کنم، اما می‌توانم بمیرم و خود را از سر راهشان بردارم. بیماری آن‌ها از من است، و من قادرم معالجه‌شان کنم. می‌دانم که چه کار دارم می‌کنم. خود را به عذاب ابدی می‌سپارم و تقاضای بخشش ندارم. معنایش هر چه می‌خواهد باشد، برای من فرقی نمی‌کند. من آرزوی آرامش داشتم و هرگز به آن نرسیدم، اما وقتی نباشم تو در آرامش خواهی بود…

کتاب جان کلام pdf از دید راوی دانای کل داستان مردی را روایت می‌کند که ایمان به وظیفه و ایمان به خدا را به صورت دوراهی در مقابل خود می‌بیند؛ دل به خوشبختی دیگران می‌دهد و در این راه خود را و زندگی خود را مخدوش می‌سازد!

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1303 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جان کلام”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *