سگ ولگرد

قیمت اصلی 18.000 تومان بود.قیمت فعلی 13.000 تومان است.

مجموعه داستان های کوتاه

نویسنده:

مترجم: ندارد

تعداد صفحات کتاب: 167 صفحه

حجم فایل: 14.51 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

دانلود کتاب سگ ولگرد pdf

کتاب سگ ولگرد داستانی کنایی و نمادین است که از زاویهٔ دید دانای کل روایت می‌شود.

نقّادان آن را داستانی اگزیستانسیالیستی به‌ شمار آورده‌اند و، با بعضی دیگر از داستان‌های هدایت مانند «زنده به گور» و «تاریک‌خانه»، از آن دسته روان‌داستان‌هایش دانسته‌اند که به شیوهٔ واقع گرایی نوشته شده. روانشناسان و افسانه‌ شناسان و اخلاقیّون و دانشمندان اجتماعی و فلسفی دربارهٔ کتاب سگ ولگرد سخن‌ها گفته‌اند. پژوهشگران ادبیات این داستان را با داستان‌های دیگری از زبان‌های دیگر هم سنجیده‌اند.

در بخشی از کتاب سگ ولگرد می‌خوانیم: تمام قوای خودش را جمع کرده بود و جست‌وخیزهایی از روی ناامیدی برمی‌داشت. اما اتومبیل از او تندتر می‌رفت. ـ او اشتباه کرده بود. علاوه بر اینکه به دو اتومبیل نمی‌رسید، ناتوان و شکسته شده بود. دلش ضعف می‌رفت و یک‌‌مرتبه حس کرد که اعضایش از اراده‌ی او خارج شده و قادر به کمترین حرکت نیست. تمام کوشش او بیهوده بود. اصلاً نمی‌دانست چرا دویده، نمی‌دانست به کجا می‌رود، ‌نه راه پس داشت و نه راه پیش. ایستاد. له‌له می‌زد، زبان از دهنش بیرون آمده بود. جلوی چشم‌هایش تاریک شده بود.

با سر خمیده، به زحمت خودش را از کنار جاده کشید و رفت در یک جوی کنار کشتزار، شکمش را روی ماسه‌ی داغ و نمناک گذاشت، و با میل غریزی خودش که هیچ وقت گول نمی‌خورد، حس کرد که دیگر از اینجا نمی‌تواند تکان بخورد. سرش گیج می‌رفت، افکار و احساساتش محو و تیره شده بود، درد شدیدی در شکمش حس می‌کرد و در چشم‌هایش روشنایی ناخوشی می‌درخشید. در میان تشنج و پیچ و تاب، دست‌ها و پاهایش کم‌کم بی‌حس می‌شد، عرق سردی تمام تنش را فرا گرفت. یک ‌نوع خنگی ملایم و مکیفی بود… نزدیک غروب سه کلاغ گرسنه بالای سر پات پرواز می‌کردند، چون بوی پات را از دور شنیده بودند…

روح بخشی به  حیوانات و نسبت دادن احساسات انسانی به آن‌ها یکی از عناصری است که در ادبیات بسیار به کار رفته است. از زمان  نگارش کلیله و دمنه  تا امروز بسیاری از نویسندگان در طول تاریخ برای نقد جامعه‌ی انسانی و رفتارهای نامناسب بشر از این شیوه استفاده کرده‌اند. یکی از نویسندگانی که حیوانات در نوشته‌هایش نقش پررنگی را بازی کرده است صادق هدایت است. کتاب سگ ولگرد یکی از غمگین‌ترین قصه‌های ادبیات مدرن است که دردهای جامعه‌ی انسانی در آن در غالب درد و رنج سگی به تصویر کشیده شده است.

نقد کتاب سگ ولگرد pdf

هدایت بیشترِ داستان‌های کتاب سگ ولگرد را پیش از ۱۳۲۰ نوشته بود، ولی به خاطر ممنوع‌القلم بودن چاپشان مقدور نبود. پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم در شهریور ۱۳۲۰، با الغای سانسور دولتی، مجموعه حاضر نیز امکان انتشار یافت.

پات سگ اسکاتلندی اصیل و نازپرورده‌ای است. تشابه زیادی میان چشم‌های او و چشم‌های انسان وجود دارد. پات همچون موجودی که «در ته چشم‌های او یک روح انسانی دیده می‌شود» توصیف شده‌ است. او حتی به گوشت‌ خواری اجدادش عادت نداشته و بوی شیربرنج و خاطرهٔ شیر مادرش را ترجیح می‌دهد. پات دلش برای گرما، آرامش، و امنیت دوران کودکی تنگ شده‌ است. روزی پات به همراه صاحبش برای کاری به شهر ورامین می‌رود. پس از این‌که او بوی سگی ماده را احساس می‌کند به دنبال این سگ ماده رفته و از صاحبش جدا می‌شود.

در نهایت پس از ناتوانی در یافتن صاحبش و کتک‌ خوردن و شکنجه‌های بسیاری که از جانب مردم به وی روا داشته شده بود، تا جان در بدن داشت به دنبال اتومبیل فردی که به وی کمی غذا داده بود، دویده و در نهایت از فرط خستگی و شکستگی روانش، و همچنین از فرط اذیت و آزار، از پای افتاده و جان می‌دهد. داستان کتاب سگ ولگرد، شرح امیدها و هراس‌های اوست در حالی که قساوت و ظلم بی‌رحمانه‌ای را تحمل می‌کند. در پایان، سه کلاغ برای درآوردن چشم‌های میشی پات بالای سر او پرواز می‌کنند…

در داستان کتاب سگ ولگرد، اجتماعی تهی از احساسات و عواطف انسانی و سرشار از خشونت و بی‌رحمی تصویر شده‌است؛ اجتماعی که آزار و اذیت و تنهایی موجودات در آن امری طبیعی است.

صادق چوبک و احمد شاملو از سخنورانی هستند که با تأثّر از کتاب سگ ولگرد آثاری آفریده‌اند. این اثر به چندین زبان نیز ترجمه و منتشر شده‌ است.

آنچه خواندید...

کد محصول (SKU): 1172 دسته‌بندی:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سگ ولگرد”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *