کتاب فریدا

قیمت اصلی 124.000 تومان بود.قیمت فعلی 75.000 تومان است.

نویسنده: هایدن هررا

مترجم: فروغ پوریاوری

تعداد صفحات کتاب: 716 صفحه

حجم فایل: 28.5 مگابایت

کتاب فریدا pdf

دانلود کتاب فریدا

به جرات می‌توان گفت کتاب فریدا کامل ترین زندگینامه‌ی «فریدا کالو» است: هنرمندی عجیب و جنجالی!

«فریدا کالو» امیال را با خاطرات گوناگونی که از خود به جای گذاشت، ارضا می‌کرد. او در واقع یکی از آفرینندگان شهرت افسانه‌ای خود بود و از آن رو که زنی پیچیده بود و از خودآگاهی ظریفی برخوردار بود، افسانه‌اش مالامالِ از این شاخه به آن شاخه پریدن، ابهام و تضاد است.

به همین دلیل است که آدمی از پرده برداشتن از برخی جنبه های واقعیت او اکراه دارد؛ همان جنبه هایی که می‌تواند به تضعیف تصویر ذهنی‌ای که او از خودش پدید آورده است، بینجامد. با این حال حقیقت افسانه را زایل نمی‌کند. سرگذشت فریدا کالو در پی کندو کاوی دقیق، درست به اندازه افسانه او، همچنان خارق العاده باقی می‌ماند.

خلاصه کتاب

کتاب فریدا، این زندگینامه جذاب و خواندنی که توسط خوانندگان و منتقدان در سراسر کشور مورد تحسین گسترده قرار گرفته، زندگیِ هنرمند و نقاش مکزیکی را نشان می‌دهد. زنی با ذکاوت و اصالت افراطی، زنی عجیب و غریب که شبیه هیچ‌کس نبود، هنرمندی که نشاط حسی‌اش مستقیم از تجربیات خودش ناشی می‌شود. تجریبات متعدد و گوناگونی که هریک به نوعی بر زندگی شخصی و نیز هنر او اثر گذاشتند:

کودکی او در نزدیکی شهر مکزیک در طول انقلاب مکزیک؛ یک تصادف ویرانگر در هجده سالگی که او را فلج کرده و باعث می‌شود که دیگر نتواند بچه دار شود. ازدواج وسوسه انگیز او با دیه‌گو ریورای هنرمند و در عین حال روابط عاشقانه متناوبش با مردانی چون ایسامو نوگوچی و لئون تروتسکی. ارتباط او با حزب کمونیست؛ جذب شدن او به هنر و فرهنگ مکزیک؛ و عشق دراماتیک او به مناظر.

در اینجا شما با زندگی پرتلاطم یک زن خارق العاده از قرن بیستم روبرو می‌شوید. با تصویرگری‌ای که به اندازه افسانه‌ی خود فریدا کالو غنی و غم‌انگیز است. هایدن هررا در کتاب فریدا، از زندگی این زن گفته است. فریدا زن عجیبی بود. نوع لباس پوشیدن، آرایش کردن و حضورش در جمع‌ها، زندگی کوتاهش و حتی نقاشی‌هایی که از خودش می‌کشید همگی گواهی بر عجیب، ناشناخته، جنجالی و مرموز بودن زندگی او است.

فریدا در چهل و هفت سالگی از دنیا رفت. اما یکسال قبل از مرگش، در اولین نمایشگاه نقاشی خودش حضور پیدا کرد. وضعیت سلامتی او در آن زمانی به قدری بد بود که هیچ‌کس انتظار نداشت او را آنجا ببیند اما حضور او با آمبولانس و قرار گرفتنش در تخت مخصوصش که قبلا آن را به نمایشگاه آورده بود همه را شگفت‌زده کرد.

او زندگی عجیبی هم داشت. بیماری فلج اطفال و سپس تصادف اتوبوس در سن جوانی. اما همه‌ی این‌ها فریدا را به جایی از زندگی‌اش رساند که همه را وادار می‌کند تا او را تحسین کنند. هایدن هررا در کتاب فریدا از زندگی این شخصیت بزرگ، از دوران کودکی‌اش در خانه‌ی آبی که هم اکنون تبدیل به موزه‌ی فریدا شده است تا بزرگسالی‌اش می‌گوید.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

در این کتاب هایدن هررا، اطلاعاتی دقیق و کافی راجع به پدر و مادر فریدا، خواهرهایش، شرایط زندگی و جامعه‌ای که فریدا در آن کودکی‌اش را سپری کرده و متولد شده به خواننده می‌دهد و زندگی این هنرمند بزرگ را تا زمان مرگش روایت می‌کند.

در کتاب فریدا جنبه‌ای از زندگی این شخص بیان شده که پژوهش‌گران کمتر به آن پرداخته‌اند. شخصیت فریدا همیشه یک شخصیت قوی نبوده. در این کتاب ما شاهد ساخته شدن شخصیت قوی و هویت فریدای مشهور هستیم. جنبه‌ای از شخصیت او که سابقا کمتر به آن پرداخته شده بود.

در کتاب فریدا قسمت‌های بسیار زیادی از دست‌ نوشته‌ها، نامه‌ها و بریده‌ هایی از دفترچه خاظرات فریدا آورده شده‌اند. این کار باعث شده خواننده، بتواند او را از دریچه‌ی نوشته‌های خودش نیز بشناسد. درک صحیح و دقیقی از شخصیتش و چگونگی روابطش با دوستان و آدم‌های اطرافش به دست آورد.

بسیاری از نقاشی‌های این نویسنده در این کتاب تحلیل شده‌اند. به این صورت که ابتدا، به طور کامل ذکر شده فریدا در چه برحه‌ای از زندگی‌اش این نقاشی را کشیده. سپس این نقاشی نمادشناسی شده است و نمادهای مختلف به کار رفته در آن، در فرهنگ مکزیک و دیگر فرهنگ‌ها توضیح داده شده و در آخر، تحلیلی کامل و زیبا از نقاشی ارائه شده است.

بخشی از متن کتاب فریدا

در بخشی از کتاب فریدا می‌خوانیم: …آنها بالاخره تعدادی تصویر چاپی تولید کردند که به لحاظ فنی رضایت بخش به نظر می‌آمد و دیه‌گو پیشنهاد کرد برخی از آنها را برای جرج مولر، یک نیویورکی متخصص لیتوگرافی بفرستند و نظر او را جویا شوند. او تصاویر چاپی ارسالی را همراه با نظرات خود برای فریدا فرستاد: «نظر به تجربه شما، این تصاویر چاپی نه خوبند و نه بد. سخت‌کوشانه کار کنید؛ نتایج بهتری به دست خواهید آورد.»

این پیام به اندازه کلماتِ قصارِ شیرینی‌هایِ شانسی بی‌خاصیت بود. فریدا که در هر حال صراحت، بی‌واسطگی و خلوت نقاشی رنگ روغن را ترجیح می‌داد به سه پایه خود برگشت. اما از آن دوران یک اثر لیتوگرافی، تصویری نیرومند و جان‌سوز با عنوان فریدا و سقط جنین باقی مانده است. در این تصویر، فریدا برهنه و منفعل چون عروسکی کاغذی ایستاده و به مراحل گوناگون بارداری خود گردن نهاده است.

یک جنین مذکر به وسیله رگی دراز و پیچنده به او متصل است و نطفه‌ای بسیار کمتر رشد یافته در درون زهدان او جمع شده است. سلول‌ها در دو لحظه متفاوت تقسیم سلولی، مراحل اولیه رشد کودک از دست رفته او را نشان می‌دهند. دو قطره اشک برگونه های او فرو غلتیده و خونریزی‌ای که به بارداری او پایان داد، به شکل قطرات خونی تصویر شده که از میان پاهایش جاری است و به زمین، که هم گور است و هم باغ، می‌ریزد.

زمین، درست بر عکس فریدا، زایاست؛ گیاهانش که با خون فریدا تغذیه می‌شوند، رشد کرده اند و به اشکالی بدل شده‌اند که بازتاب چشم‌ها، دست‌ها و اندام های تناسلی جنین مذکر او هستند. بدن فریدا گویی برای آشکار کردن نیمه‌های روشن و تاریک روح او، حضور مرگ و زندگی در درون او، به دو نیمه روشن و تاریک تقسیم شده است. در قسمت تیره بدن او یک ماه گریان و یک دست سوم به تصویر کشیده شده… (ص237 کتاب فریدا)

که قلم مویی را که بیشتر به جنینی می‌ماند، در دست دارد و شاید حاکی از آن است که نقاشی، پادزهری برای شکست مادری است و برای فریدا، تولید هنر باید جای به دنیا آوردن بچه را بگیرد. به گفته ریورا بنا بود فریدا سه بار دیگر سعی کند بچه دار شود. او با اینکه می‌دانست شوهرش بچه نمی‌خواهد اما مطمئن بود که بچه دار شدن موجب تقویت تسلط او بر دیه‌گو می‌شود.

ریورا به یاد می‌آورد که به دلیل به مخاطره افتادن سلامتی فریدا مانع از بارداری دوباره او می‌شد؛ اما دوست صميمی فريدا، الا وولف همسر برترام ولف، معتقد است که اگر فریدا پنج شش ماه در بستر می‌ماند، می‌توانست بچه دار شود و مشکل اصلی امتناع دیه‌گو از صاحب یک بچه دیگر شدن بود: «دیه‌گو درباره بچه دار شدن فریدا بسیار ظالم و بی‌رحم بود. دل فریدا پر می‌زد که از او بچه دار شود. دیه‌گو همین بود که بود.»

گواه خاموش این آرزومندی فریدا در خانه آبی در کویوآکان به چشم می‌آید: در مجموعه کتاب هایی درباره زایمان؛ در جنینی در یک شیشه فرمالدیید که هدیه دکتر الوسر در ۱۹۴۱ بود و او، چنان که انتظار می‌رفت آن را در اتاق خواب خود نگه می‌داشت؛ و از همه تأثرانگیزتر کلکسیون بزرگ عروسک‌ها و لوازم عروسکی خانه بود. (ص238 کتاب فریدا)

فریدا انواع و اقسام عروسک‌ها را داشت: عروسک‌های قدیمی، عروسک‌های خارجی، عروسک‌های نازل مکزیکی که با لته یا پاپیه ماشه درست شده بود. عروسک‌های چینی روی تاقچه نزدیک بالشش قرار داشتند. کنار تخت او یک تختخواب عروسک خالی است که زمانی عروسک محبوبش را در آن نگه می‌داشت و سه عروسک کوچک…

نقد کتاب فریدا

کتاب فریدا دید بسیار کاملی راجع به زندگی شخصی، زندگی هنری، روحیات و ارتباطات این زن با دیگران، به خواننده می‌دهد. یکی از بهترین جنبه‌های این کتاب، تفسیرهای دقیقی است که از نقاشی‌های فریدا می‌شود و نکاتی که در مورد این نقاشی‌ها بیان می‌شود. فریدا زنی فوق‌العاده باهوش و با اصالت و در عین ‌حال زنی عجیب‌و غریب بود. سورنا در مورد تجربه‌ی مطالعه‌ی این کتاب، این‌گونه می‌گوید:

«شخصیت فریدا برای خیلی از انسان‌ها جذاب است، چون او زنی پیچیده، پرتلاش، عجیب و متفاوت و در عین‌ حال بسیار موفق بود. قطعا خواندن زندگینامه‌ی چنین شخصیتی نیز جذاب خواهد بود. این کتاب به‌زیبایی و با مهارت خاصی در گفتار، باعث می‌شود که مخاطب به شناخت جامع و کامل‌تری راجع به شخصیت فریدا برسد. من از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم و آن را به تمام شیفتگان فریدا پیشنهاد می‌کنم.»

هایدن هررا نویسنده کتاب فریدا، در سال ۱۹۴۰ متولد شد. او تاریخ‌نگار هنر است و سخنرانی‌ها زیادی را انجام داده است و همین‌طور نمایشگاه‌های هنری بی‌شماری برپا کرده است. او در دانشگاه نیویورک، هنر آمریکای لاتین تدریس می‌کند. او همچنین مقالات بی‌شماری را برای مجلات معروفی از جمله نیویورک‌ تایمز نوشته است.

به طور کلی کتاب فریدا یکی از کامل‌ترین زندگینامه‌های نوشته شده است. زیباترین قسمت‌هایش، تحلیل‌هایی است که راجع به آثار او آورده شده.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1627 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب فریدا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *