میخائیل باکونین شورشی سودایی

قیمت اصلی 103.000 تومان بود.قیمت فعلی 63.000 تومان است.

شورشی سودایی

نویسنده:

مترجم: محمود حبیبی

تعداد صفحات کتاب: 701 صفحه

حجم فایل: 56.28 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب میخائیل باکونین pdf

دانلود کتاب میخائیل باکونین شورشی سودایی pdf

نوشتار روان ادوارد هالت کار سبب شده تا کتاب میخائیل باکونین، شورشی سودایی حالتی رمان مانند داشته باشد و خواننده از مطالعه ی آن خسته نشود.

میخائیل باکونین ستایشگر آزادی های فردی بود و همین موضوع اساس تفکر او و همچنین مشکل اساسی او با سایر افراد از جمله مارکس نیز در همین نقص آزادی‌های فردی است. باکونین در کنگره دوم «اتحادیه صلح و آزادی» در سال ۱۸۶۸ در سویس چند سخنرانی انجام داد که در آن دیدگاه‌های اصلی خود را منعکس کرد. او در یکی از این سخنرانی‌ها از اصول اعتقادی خود سخن می‌گوید و در همین‌جا بود علائم قابل توجه از اختلاف جدی او با مارکس بروز پیدا کرد. باکونین در یکی از سخنرانی‌های خود می‌گوید:

من از کمونیسم متنفرم، برای اینکه کمونیسم نافی آزادی فردی است و به نظر من انسانیت، بدون آزادی معنا ندارد. من کمونیست نیستم زیرا کمونیسم همه نیروهای اجتماعی را حول دولت متمرکز می‌کند و می‌بلعد و ناگزیر منجر به تمرکز دارایی اجتماعی در دستان دولت می‌شود، در حالی که من خواستار نابودی دولت هستم، من خواستار نابودی کامل اصول حاکمیت و قیمومیت خاص دولت هستم که به بهانه تهذیب و متمدن ساختن انسان‌ها تاکنون فقط آنها را به بردگی گرفته، آزار داده، استثمار کرده و به فساد کشانده است.

من خواستار آن هستم که جامعه و مالکیت اجتماعی یا اشتراکی از پایین به بالا، از طریق انجمن‌های آزاد و نه از بالا به پایین، از طریق ابزارهای حاکمیت، به هر شکل، سازماندهی شود. من ضمن آرزوی نابودی دولت امیدوارم روزی شاهد نابودی مالکیت موروثی باشم که چیزی جز یک نهاد دولتی و نتیجه مستقیم اجرای اصول دولتی نیست. اقایان، من براساس این منطق، خود را یک طرفدار مالکیت اشتراکی می‌دانم نه یک کمونیست. (کتاب میخائیل باکونین شورشی سودایی ص۴۳۲)

ادوارد هالت کار همواره از این اثر به‌عنوان بهترین اثر زندگینامه‌ای خود یاد می‌کرد. از نظر او، باکونین به یک معنا، «تجسم کامل روح آزادی در تاریخ» بود، پیامبری سودایی که همواره در پی نابودی نظم موجود بود و هدفی جز بر صدر نشاندن فرد در مقابل قدرت دولت نداشت. هرچند که آرمان‌های آنارشیستی باکونین به‌خاطر ویژگی‌های خاص خود هرگز عملی نشد، اما هشدارهای او دربارۀ خطرات نظام‌های دیکتاتوری هنوز هم جدی و راهگشاست.

بخشی از متن کتاب

باکونین کاملا مجذوب این دهقان روسی شریف و ساده شده بود. دیدار با هر آدمی مثل مارتیانوف که هنوز بوی وطن می داد تارهای قلب باکونین را به لرزه درمی آورد، اما بر روشنفکرانی مثل هرتسن یا تورگنیف چنین تاثیری نداشت. این بخشی از همان سادگی ذاتی بود که باکونین را از دیگر رادیکال ها و انقلابیون عصر او متمایز می کرد.

هرتسن به مردم روسیه صورتی آرمانی بخشید و مارکس نیز به پرولتاریا، اما سخت بتوان باور کرد که هرتسن آرمان هایش را از یک کشاورز یا مارکس از یک کارگر کارخانه می گرفت. در میان آنها فقط باکونین، این اشراف زاده روس بود که کاملا رها از آگاهی طبقاتی خود می توانست راحت با یک سرف سابق نشست و برخاست کند و برایش کاملا طبیعی باشد که همان طور که مارتیانوف ممکن است از او تاثیر بگیرد او نیز از مارتیانوف تاثیر بپذیرد…

نقد کتاب میخائیل باکونین شورشی سودایی pdf

کتاب میخائیل باکونین شورشی سودایی بسیار ساده و روان است و در قسمت‌ های مختلف با آوردن نامه‌های باکونین دیدگاه‌های او مورد بررسی قرار می‌گیرد. هرچند این کتاب درباره نقد نظریات باکونین نیست اما با مطالعه آن اصول اساسی آنارشیسم را درک خواهید کرد. در این اثر، علاوه بر خواندن زندگینامه باکونین با بخشی از تاریخ اروپا در نیمه قرن نوزدهم نیز آشنا می‌شویم. با شخصیت‌های مهم دیگری برخورد می‌کنیم و ارتباط این شخصیت‌ها با یکدیگر را نیز مطالعه می‌کنیم.

به عنوان مثال در یک برهه زمانی رابطه باکونین و نچایف زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. نچایف یک جوان شورشی اهل روسیه بود که در ابتدا بسیار به باکونین نزدیک شد اما این جواب روس به معنای واقعی کلمه یک یاغی بود و از هیچ جنایتی فروگذار نبود. قتلی که نچایف انجام داد باعث شد که داستایفسکی به فکر نوشتن کتاب تسخیرشدگان بیفتد. همراه شدن با باکونین در اروپا برای تحقق عدالت و آزادی و برابری یک تجربه جالب برای خواننده خواهد بود.

در این مسیر ما هم همراه باکونین از سختی‌های او ناراحت می‌شویم و در شادی‌های اندکش با او شاد خواهیم شد اما به احتمال بسیار زیاد از کارهای او شاکی خواهیم بود. باکونین در روسیه به دنیا آمد و تقریبا تمام عمر خود را در این کشور گذراند؛ از او نقل شده که هیچ چیز علاقه ی او را جلب نمی کند مگر سپرده شدن به دست های سرنوشت؛ از این رو او در هیچ چهارچوبی به جز تقدیر نمی گنجد.

طغیان همیشه جزئی از ماهیت این مرد بوده اما در عین حال وابستگی او به خانه و خانواده اش سبب شد تا هربار به دنبال ماجرایی برود، نهایتا به خانواده اش و به روسیه بازگردد. گویی زندگی در روسیه او را از نو جوان می ساخت. سبک زندگی و معیارهای این مرد یاغی که حیات خود را بر پایه ی آن بنا نهاد، چنان خیره کننده است که مطالعه و آشنایی با میخائیل باکونین، شورشی سودایی برای مخاطب قابل توجه خواهد بود.

ساختار کتاب

ادوارد هالت کار نویسنده این‌کتاب، روزنامه‌نگار و محقق انگلیسی است که در این‌اثر خود، ضمن روایت بخشی از تاریخ اروپای قرن نوزدهم، سفرهای مختلف باکونین به شهرهای مختلف قاره سبز را روایت کرده است. این‌سفرها برای تحقق عدالت و آزادی و برابری انجام می‌شدند. هالت‌ کار معتقد بود میخائیل باکونین، تجسم کامل روح آزادی در تاریخ است؛ یک پیامبر سودایی که همیشه دنبال نابودی نظم موجود بود و هدفی جز به قدرت رساندن فرد در برابر دولت نداشت.

باکونین آرمان‌های آنارشیستی داشت که به‌دلیل ویژگی‌های خاص و ویژه‌شان هرگز عملی نشدند اما هشدارهایی هم درباره نظام‌های دیکتاتور و تمامیت‌خواه داشت که در روزگاران پس از او، مورد استفاده قرار گرفتند. یکی از مسائلی که در این‌زندگینامه به تصویر کشیده شده، دوقسمتی‌بودن شخصیت آرمان‌گرایان آنارشیست مثل میخائیل باکونین و سر پر سودای آن‌هاست.

کتاب میخائیل باکونین شورشی سودایی، ۶ بخش یا کتاب را شامل می‌شود که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «کتاب اول: رمانتیک جوان»، «کتاب دوم: ماجراجویی انقلابی»، «کتاب سوم: زنده به گور»، «کتاب چهارم: جان‌یافته»، «کتاب پنجم: باکونین و مارکس» و «کتاب ششم: سال‌های واپسین». این‌بخش‌ها در مجموع، ۳۴ فصل را در بر می‌گیرند. فصول یک تا ۷ کتاب در بخش اول آمده‌اند که به‌ترتیب عبارت‌اند از: تولد یک شورشی، عشق و متافیزیک، اوج شیدایی، واقعیت پاییزی، برادر و خواهران، هگل و بلینسکی، فرار.

مابین دو جهان، وداع با فلسفه، میان‌پرده سویسی، زندگی در پاریس، درآمدی بر انقلاب، ۱۸۴۸، مرام یک انقلابی، شکست‌خورده هم عناوین فصول ۸ تا ۱۵ هستند که در کتاب دوم آمده‌اند. در کتاب یا بخش سوم هم ۳ بخش ساکسونی اتریشی، روسیه، ماجرای سیبری آمده‌اند. در بخش چهارم کتاب پیش‌رو، فصول نوزدهم تا بیست و چهارم کتاب به این‌ترتیب‌اند: اولین گام‌ها در لندن، سوداهای سیاسی، لهستان، اپیزود سوئدی، فلورانس، ناپل.

اتحادیه صلح و آزادی، شکل‌گیری «ائتلاف»، کنگره بال، ماجرای نچایف، شکست مفتضاحانه در لیون، نیروهای ائتلاف، مارکس در برابر باکونین هم عناوین فصول ۲۵ تا ۳۱ کتاب هستند که در بخش پنجم آن آمده‌اند.

ششمین بخش از کتاب میخائیل باکونین شورشی سودایی هم فصل ۳۲ تا ۳۲ را با این عناوین شامل می‌شود: طرح‌های آخر، باروناتا، مرگ یک خرده مالک.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1386 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “میخائیل باکونین شورشی سودایی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *