آسمان تقسیم شده

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
آسمان تقسیم شده (nbookcity.com)

دانلود کتاب آسمان تقسیم شده

در کتاب آسمان تقسیم شده کشیدن دیوار بین دو برلین، پس زمینه ی ماجرایی عاشقانه و عاطفی شده است.

کریستا ولف، بانوی درگذشته آلمانی که حتی قرار بود جایزه نوبل ادبیات سال 1999 به ایشان تعلق گیرد، از سردمداران ادبیات معاصر آلمانی بوده است. داستان بلند پیش رو اثری ادبی است که علاوه بر شرح ماجرایی عشقی در آلمان تقسیم شده، به اسلوب جریان سیال ذهن نوشته شده و جزو آثار ارجمند و مشهور ادبیات آلمانی است.

کریستا ولف به خاطر نوشتن کتاب حاضر در سرتاسر اروپا مشهور شد. ولف در اغلب آثارش  به جای ساختن شخصیت‌هایی که قرار است نمونه و سرمشق خوانندگان باشند به کندوکاو در زندگی شخصی انسان‌ها می‌پردازد. نگاه صلح طلبانه و توجه به مسائل و معضلات زنان از دورنمایه‌های اصلی آثار ولف است.

خلاصه کتاب

کریستا ولف پس از انتشار نول های روسی (مسکو) در سال ۱۹۶۱، که توجه چندانی به آن نشد، اولین رمان خود «آسمان تقسیم شده» را منتشر کرد که در هر دو آلمان با استقبال فراوان روبه رو شد. او در این رمان، به سرگذشت دختر و پسر جوانی می‌پردازد که علیرغم علاقهٔ بسیار به یکدیگر به علت احداث دیوار برلین و جدایی دو آلمان و نیز جدایی عقایدشان، از هم فاصله می‌گیرند.

در یکی از روزهای پایانی ماه اوت سال ۱۹۶۱ در یکی از اتاق‌های کوچک بیمارستان، دختر جوانی به نام ریتا زایدل از خواب بیدار می‌شود. خواب نبود، بی‌هوش شده بود. پلک‌های‌اش را که باز می‌کند می‌فهمد غروب شده است، و دیوار سفید تمیزی که در نگاه اول، چشم‌اش بر آن می‌افتد، هنوز کمی روشن به نظر می‌رسد. نخستین دفعه‌ای است که گذار او به این جا افتاده ولی بازهمان دم به یاد می‌آورد که امروز و روز پیش برای‌اش چه اتفاقی افتاده.

او از راه دوری به این جا می‌آید. هنوز هم احساس مبهمی از گستردگی و نیز ژرفای عظیم بر او چیره است. اما با شتاب فراوان از ظلمات بی‌انتها به سوی روشنایی‌ی بسیار محدود صعود می‌کند… کریستا ولف، نویسنده کتاب آسمان تقسیم شده، در کنار نویسندگان بزرگی چون گونتر گراس، هانس ماگنوس، خانم الفریده یلینک (اتریشی) و… از معتبرترین نویسندگان حال حاضر جهان آلمانی زبان به حساب می آید.

بخشی از متن کتاب

…ریتا در این موقع از خواب بیدار شد و شروع به فراموش سازی خواب‌اش کرد، در واقع خواب مانند بخار از مقابل افکار مشغولش پا پس می‌کشید. شگفتی به قوت خود باقی می‌ماند. به حیرت کودکی می‌ماند که برای نخستین بار می‌اندیشد: من. ریتا سرشار از حیرت بزرگان است. بیمار بودن دیگر معنایی ندارد، دیگر نیازی هم بدان نیست. آن نور بی پیرایه و روشن، ریتا را کمی جذب خود می‌سازد – کیست که گه گاه حسرت فضای بس ناپایدار ایام کودکی را نکشیده است؟

ولی ریتا به چنین احساساتی دلبستگی ندارد، او از عهده ی آن نور برخواهد آمد. مدتی دراز در گوشه ی ایوان می‌ایستد و به پایین، به محوطه ی پارک نگاه می‌کند، تا آن که تابش سه گوشه ی آفتاب بر کف سنگی، بس باریک و حاده می‌شود و دیگر او را گرم نمی‌کند. باد فروکش کرده است. ریتا آنجا ایستاده است و برای نخستین بار در زندگی‌اش رنگ‌ها را می‌بیند.

نه سرخ و نه سبز و آبی مانند کتابهای مصور کودکان. بل بیست رنگ خاکستری تیره بر زمین، یا تعداد بی شماری انواع گوناگون رنگ قهوه ای بر درختها – با احتساب برگها که در انتهای سال در پس بارانی شدید، هنگامی که فرو می‌افتند، بیشتر قهوه ای هستند تا رنگارنگ. همه ی این صحنه ها زیر توده ابرهای پُر شتاب که تکه پاره هایی آبی رنگ را هویدا می سازند، می‌گذرند.

هر چه بیشتر از عمر روز می‌گذرد، آبی بیشتر می‌شود و سپس آن آفتاب سردِ رنگ باخته سر می‌رسد و بار دیگر همه چیز را عوض می‌کند. نور، هوا، سرما. چونان تیغه ی صیقل یافته ای در پوشش نمدین عادات فرو می رود. شکاف هایی پدید می آیند – از آنها گریزی نیست. آدمی به اطراف نظر می‌کند. نگاه کن، همه چیز زنده است. برخی چیزهای پنهانی آشکارا شده اند.

نقد کتاب آسمان تقسیم شده

کریستا ولف در اغلب آثارش از جمله همین کتابِ آسمان تقسیم شده به جای ارائه ی پاسخ‌های آماده در مورد مسائل انسانی و احتماعی تلاش دارد خواننده را به فکر وادارد. آثار او از این منظر با آنچه ادبیات رسمی کشورهای سوسیالیستی به شمار می‌رفت تفاوت اساسی دارد.

کریستا ولف نویسنده زن آلمانی، در سال 1929 در لاندسبرگ آلمان تمولد شد. وی را می‌توان از موفقترین زنان نویسنده آلمانی زبان دانست چرا که آثار او بیش از دیگر نویسندگان در قرن 20 چاپ شده است. ولف بیشتر آثار خود ا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم نوشته است. از موفقیت های او می‌توان به نامزد شدن در جایزه نوبل ادبیات سال 1999 اشاره کرد. این نویسنده مستعد در سال 2011 در آلمان چشم از جهان فروبست.

در پایان خواندن کتابِ آسمان تقسیم شده را به همه طرفداران این نویسنده بزرگ و علاقه‌مندان به رمان های خارجی توصیه می کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 115 بار

Christa%20Wolf%20 %DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%20%D9%88%D9%84%D9%81

عنوان کتاب: آسمان تقسیم شده

نویسنده: کریستا ولف

مترجم: ابوذر آهنگر

تعداد صفحات کتاب: 324 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 32.15 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اسکندر که پسر ارشد است، باید وارد میدان شود و نگذارد که نام خانواده اش با بی آبرویی عجین گردد. وقتی پِمبه با مردی به نام الیاس وارد رابطه می شود، اسکندر درمی یابد که می توان با تمام قلب خود...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 323
داستان چنین شروع می‌شود: وسط اقیانوس، آنجا که رنگ آب مثل شبق آبی و مثل الماس شفاف است، خیلی خیلی عمیق است. در اعماق دریای آبی قلمرو بی‌ انتهای پادشاه دریاهاست.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3728

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *