اضطراب رقابت ورزشی

آخرین ویرایش: 1 ماه قبل
اضطراب رقابت ورزشی (nbookcity.com)

دانلود کتاب اضطراب رقابت ورزشی

کتاب اضطراب رقابت ورزشی یکی دیگر از آثار ارزشمند مهدی اقبالی مهدی آبادی است که توسط ایشان به شهرکتاب اهدا شده است.

ماهیت رقابت و تنیدگی‌زای ورزش، مطالبات بسیاری را بر ورزشکار تحمیل می کند. بر این اساس، پاسخ‌های هیجانی به این عوامل تنیدگی‌زا، به ویژه اضطراب رقابت، یکی از زمینه های پژوهشی در روانشناسی ورزشی است. در تجربه اضطراب رقابت سه بعد اصلی متمایز شده است: اضطراب شناختی، اضطراب بدنی و اعتماد به خود.

اضطراب شناختی، مؤلفه روانی اضطراب است و با انتظارات منفی و نگرانی های شناختی درباره خود، موقعیت و پیامدهای احتمالی مانند احتمال شکست مشخص می شود. اضطراب بدنی، مؤلفه جسمانی اضطراب است و ادراک فرد از پاسخ های فیزیولوژیک و برانگیختگی منفی را نشان می دهد. اعتماد به خود به باور شخص در مورد تسلط بر تکلیف و توانایی انجام موفق آن اطلاق می شود.

خلاصه کتاب

مطالعه اضطراب رقابت ورزشی به دلیل تأثیر مستقیم و تهدید کننده آن بر عملکرد و موفقیت ورزشی از اهمیت مضاعف برخوردار است اما چه عوامل و زمینه هایی اضطراب رقابت را به وجود می آورند، آن را تشدید می کنند و به متغیری تهدید کننده تبدیل می‌کند؟ مجموعه یافته های پژوهشی به طور کلی نشان داده اند که رابطه اضطراب شناختی و بدنی با عملکرد منفی است، در حالی که رابطه اعتماد به خود با عملکرد مثبت است.

اعتماد به خود پیش از مسابقه و در جریان مسابقه تعیین کننده اضطراب رقابت پایین است و غالباً با عملکرد بهتر همبستگی دارد. اضطراب رقابت، مخصوصاً در جایی که اعتماد به خود ضعیف باشد، عملکرد را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می دهد. اگر فرد در رقابت های قبلی موفق باشد مطمئناً در آزمون‌ها یا رقابت های بعدی اضطراب چندانی ندارد و بالعکس.

ورزشکاران ممکن است برای موضوعات بسیاری مانند برنامه های تمرین، آسیب دیدن، مسائل مالی و ارتباطات نگران باشند؛ اما به نظر می‌رسد که مسابقه مهمترین منبع اضطراب ورزشکاران است و به همین علت بررسی اضطراب رقابت ورزشی توجه بسیاری از روانشناسان را جلب کرده است؛ زیرا در رقابت نزدیک اضطراب افزایش پیدا می کند و اعتمادبه نفس کاهش می یابد.

بخشی از متن کتاب

استرس؛ در سرسختی روانشناختی به عنوان تعدیل کننده روابط بین اثرات منفی استرس، زندگی و سلامت روانی عمل می کند. ویب و ویلیامز مدل مفهومی ارتباط سرسختی روانشناختی با استرسورها و سلامتی را بر مبنای یک دیدگاه فیزیولوژیکی- روانی- اجتماعی ارائه کرده اند. بر اساس مدل ویبه و ویلیامز، تهدید آمیزی یک رویداد و پاسخ‌های مقابله ای بی ثمر عامل افزایش برانگیختگی فیزیولوژیکی هستند.

و برانگیختگی فیزیولوژیکی مکرر و طولانی نیز به فشار و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و در نهایت به بیماری منجر می‌شود، اما سرسختی روانشناختی با ایجاد تغییر در ارزیابی رویدادها و پاسخهای مقابله ای از برانگیختگی فیزیولوژیکی منفی و آسیب‌زا جلوگیری می کند. وقایع استرس‌زای زندگی با افزایش علائم بیماری مرتبط هستند، اما سرسختی روانشناختی به عنوان میانجی بین وقایع استرس‌زا و بیماری عمل می‌کند و امکان بروز علائم بیماری را کاهش می‌دهد.

این تعامل مهم و پیش بینی کننده، نشانگر این مسئله می باشد که اگر فردی با وقایع شدیداً استرس‌زا مواجه شود برای سالم ماندن نیاز دارد که سرسخت باشد. زیرا افرادی که سرسختی روانشناختی بالایی دارند، احتمال کمتری دارد که در مقایسه با افراد دارای سرسختی روانشناختی پایین، در پاسخ به فشار روانی دچار آسیب جسمانی یا روانی شوند.

مدی و کوباسا اظهار داشتند که سرسختی روانشناختی سازه شخصیتی است که از تجربیات مفید و متفاوت دوران کودکی نشأت می گیرد و یک احساس عمومی می باشد مبتنی بر اینکه شرایط محیط ایده آل است و باعث می‌شود که انسان موقعیت های پراسترس را بالقوه، با معنی و جالب ببیند و آنها را به تجارب بزرگ تبدیل کند. از این رو اثری مهم در محافظت از سلامتی در هنگام حوادث تنش زا دارد.

از این رو اگر ثابت شود که فردی از سرسختی روانشناختی بالایی برخوردار است، تحمل ناکامی بیشتر از خود نشان می دهند و این سرسختی روانشناختی با میزان اضطراب و افسردگی آن شخص روابط معکوس خواهـد داشت. استرس موجب افزایش کلسترول فشار خون و کورتیزول و کاهش میزان سلول T در افرادی که از سرسختی روانشناختی پایینی برخوردار باشند، می شود.

نقد کتاب اضطراب رقابت ورزشی

روی سخن کتاب اضطراب رقابت ورزشی با ورزشکاران است. ورزش رقابت چالش برانگیز است. رقابت یک فرآیند اجتماعی است که در آن فرد اجرای ورزشی خود را با برخی معیارها در مقابل حداقل یک فرد دیگر، مقایسه می کند. بنابه عقیده برخی از متخصصین، افراد رقابت‌گرا موقعیت و شرایط ورزشی را نسبت به افراد غیر رقابت‌گرا تفسیر می کنند و نوع ادراک آنها از شرایط رقابت بر رفتار آنها موثر است.

ورزش و حضور در برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی در سراسر دنیا، یکی از نشانه‌های موفقیت کشور در عرصه‌های مختلف است. اما ورزشکاران با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟ مربیان ورزش‌های مختلف و مسئولان فعالیت‌های ورزشی می‌توانند از محتوای این کتاب استفاده کنند.

اگر ورزشکار هستید و با موضوع اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنید یا خودتان را تحت فشار حس می‌کنید کتاب اضطراب رقابت ورزشی را بخوانید.

کتاب های پیشنهادی

کتاب اضطراب رقابت ورزشی

عنوان کتاب: اضطراب رقابت ورزشی

نویسنده: مهدی اقبالی مهدی آبادی

تعداد صفحات کتاب: 122 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.05 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

بیمار نشو آموزش دانشی که هر فرد در این کره خاکی باید از آن آگاه باشد . چرا ؟ زیرا ضرورت دانستن اطلاعاتی در مورد سلامتی و بیماری بر هیچکس پوشیده نیست . کتابی که پیش روی شماست محتوای آن اطلاعاتی راجع به درمان های خانگی و پزشکی ؛ علمی ، عملی و تجربی است .
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 715
ویسنده در تلاش است تا به زعم خود تعریفی از بی‌سوادی نوع دوم ارائه دهد. بر خلاف بی‌سوادی نوع اول و ابتدایی که با مساله‌ی خواندن و نوشتن بیگانه است بی‌سوادی نوع دوم با خواندن و نوشتن آشنا است اما صرفا جهت...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 277

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *