دختری که با آتش بازی کرد

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دختری که با آتش بازی کرد (nbookcity.com)

دانلود کتاب دختری که با آتش بازی کرد

اثری جذاب که مخاطبین را تمام شب بیدار نگه می دارد. کتاب دختری که با آتش بازی کرد، رمانی استادانه و بی نهایت رضایت بخش است.

کتاب حاضر نوشته استیگ لارسن (۲۰۰۴-۱۹۵۴)، نویسنده سوئدی، است. او خالق مجموعه سه‌گانه هزاره است که در سالهای گذشته، همواره یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سطح جهان بوده است. وی در سال ۲۰۰۸ بعد از خالد حسینی عنوان پرفروش‌ترین نویسنده جهان را از آن خود کرد. این کتاب یکی از قسمتهای سه‌گانه هزاره است.

داستان با این جملات آغاز می شود: او در حالیکه به پشت خوابیده بود با بندهای چرمی به یک تخت باریک فلزی بسته شده بود. بند روی قفسه ی سینه ی او محکم شده بود. دستهایش به کناره های تخت بسته شده بود. خیلی وقت پیش از تلاش برای رهایی دست کشیده بود. بیدار بود اما چشمانش بسته بودند. اگر چشمانش را باز می کرد خود را در تاریکی می یافت. تنها نور موجود نوار باریکی بود که از بالای در نفوذ کرده بود. مزه ی بدی در دهانش احساس می کرد و دلش می خواست مسواک بزند.

خلاصه کتاب

در داستان کتاب دختری که با آتش بازی کرد «میکاییل بلومکویست»، ناشر مجله «میلنیوم» تصمیم می‌گیرد عملیات قاچاق انسان و تجارت جنسی گسترده‌ای را بر ملا کند. یک روز قبل از چاپ این گزارش، دو نفر به طرز وحشیانه‌ای به قتل می‌رسند و مشخص می‌شود که اثرانگشت روی آلت قتل متعلق به دوست او «لیزیت سالاندر»، هکر نابغه است. «بلو مکویست» که از بی‌گناهی «سالاندر» مطمئن است، به جست‌ و جو و تحقیق دراین‌باره می‌پردازد.

در این میان، خود «سالاندر» وارد یک بازی کشنده موش و گربه می‌شود که او را مجبور به رویارویی با گذشته تاریکش می‌کند. محوریت اصلی این سه‌گانه را خشونت علیه زنان تشکیل می‌دهد و نویسنده به علت تجربه شخصی و دردناکش از این موضوع، به خوبی ابعاد مختلف آن را به تصویر می‌کشد. این رمان در سال ۲۰۰۶ در سوئد منتشر گردید و نسخه انگلیسی آن در ژانویه ۲۰۰۹ منتشر شده و بلافاصله به پرفروشترین کتاب در انگلستان تبدیل شد.

این قسمت نیز دارای بسیاری از شخصیت‌هایی که در دختری که راز کهنه را آشکار کرد حضور داشتند، می‌باشد که از بین آن‌ها می‌توان به دو شخصیت اصلی لیزبث سلندر یک هکر زبردست اما دارای مشکلات اجتماعی و میکائیل بلومکویست یک محقق روزنامه‌نگار و ویراستار مجله‌ای به نام هزاره، اشاره کرد.

بخشی از متن کتاب

ظاهرا پلیس همان نامه ای را خوانده که او به خانه ی سالاندر در لونداگاتان فرستاده بود. مودیگ بیست دقیقه بعد رسید و بلومکویست از او خواست کنار اریکسون در اتاق نشیمن بنشیند. بلومکویست به آشپزخانه رفت و کوله پشتی را از کابینت کنار ماکروویو درآورد. یک لحظه مردد شد، سپس کیف را باز کرد و چکش و گاز اشک آور را درآورد. مخفی کردن شواهد. گاز اشک آور سلاحی غیرقانونی بود و حمل آن جرم محسوب می شد. وجود چکش هم فقط ادعای دیگران مبنی بر تمایل به خشونت سالاندر را تأیید می کرد. بلومکویست با خود فکر کرد که وجود چکش لازم نبود. او به مودیگ قهوه تعارف کرد. کارآگاه پرسید: «یک سؤال بپرسم؟» بفرمائید.»

در نامه ای که به سالاندر ارسال کردید و همکارانم در لونداگاتان پیدا کردند، نوشته اید که مدیون او هستید. دقیقا منظورتان از این حرف چه بود؟» «لیزبت سالاندر لطف بزرگی در حق من کرد.» «چه جور لطفی؟» این موضوع، بسیار خصوصی است و فقط بین من و او است. من هم قصد ندارم راجع به آن صحبت کنم.» مودی نگاهی سرد و جدی به او انداخت. «قتل سه انسان در میان است.» «من هم امیدوارم هر چه زودتر قاتل پست فطرت ڈگ و میا را دستگیر کنید.» به نظر شما سالاندر قاتل نیست؟» «نخیر.» در این صورت به نظر شما چه کسی به دوستانتان تیراندازی کرد؟»

نمی دانم. ولی دگ قصد داشت نام بسیاری از افراد را فاش کند که مسلما پس از افشاگری چیزهای زیادی را از دست می دادند. ممکن است یکی از آنها قاتل باشد.» چرا چنین شخصی باید نیلس بیرمان وکیل را هم به قتل برساند؟» نمی دانم. حداقل الآن نمی دانم.» نگاه بلومکویست قانع کننده بود. مودیگ ناگهان لبخند زد. می دانست که او لقب کاله بلومکویست را از همان کارآگاه معروف داستان های آسترید لیندگرن گرفته بود. «شما قصد دارید او را پیدا کنید؟» اگر بتوانم بله. می توانید این موضوع را به کارآگاه بوبلانسکی هم بگویید.» «حتما. امیدوارم اگر سالاندر تماس گرفت، ما را در جریان بگذارید.»

نقد کتاب دختری که با آتش بازی کرد

نویسنده کتاب دختری که با آتش بازی کرد، زاده ی 15 آگوست 1954 و درگذشته ی 9 نوامبر 2004، نویسنده و روزنامه نگار سوئدی بود. استیگ تا نه سالگی پیش پدربزرگ و مادربزرگش در خانه ای چوبی در حومه ی شهر زندگی کرد. او به مدرسه ی روستا می رفت و در زمستان های سرد و برفی شمال سوئد، با اسکی مسیر را طی می کرد.والدین لارسن برای جشن تولد دوازده سالگی اش، برای او یک ماشین تحریر خریدند.  اولین تلاش های لارسن در نویسندگی با ژانر جنایی در ارتباط نبود و بیشتر رگه های علمی تخیلی داشت.

بعد از اتمام پرونده، در کتاب دختری با خالکوبی اژدها، لیزبث از سوئد ناپدید شده و به سراسر اروپا سفر کرد. در کتاب حاضر لیزبث سلندر به علت قتل‌های سه‌گانه تحت تعقیب قرار گرفته بود. هر سه قربانی به افشای خبر قاچاقی که قرار بود در مجله هزاره میکائیل بلومکویست منتشر شود، ارتباط داشتند. همچنین اثرانگشت لیزبث بر روی اسلحه پیدا شده بود. لیزبث نیز برای اینکه دستگیر نشود خود را ناپدید کرد. بلومکویست که حرف پلیس و خبرهایی را که می‌شنید باور نمی‌کرد، از تمام منابع و کارکنان مجله خود برای بیگناهی لیزبث استفاده کرد.

اگر از خواندن رمان های جنایی و پلیسی لذت می برید، خواندن رمان دختری که با آتش بازی کرد نیز برای شما لذت بخش خواهد بود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 338 بار

Stieg%20Larsson%20 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%AF%20%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D9%86

عنوان کتاب: دختری که با آتش بازی کرد

برنده ی جایزه ی بهترین کتاب معمایی گودریدز سال 2009

از کتاب های پرفروش نیویورک تایمز

جز برترین رمان های تریلر

نویسنده: استیگ لارسن

مترجم: ندا نامور کهن

تعداد صفحات کتاب: 468 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 55.65 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

مستور در کتاب، همچون دیگر آثارش، روایتگر زندگی آدم‌هایی است افسرده‌حال و وازده؛ آدم‌هایی که از دردی نامعلوم رنج می‌کشند و عصبی و آشفته‌اند و رابطه‌ هایی مخدوش دارند. دغدغه‌هایی اگزیستانسیالیستی نظیر مرگ...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 601
در جهانِ روایی مودیانو، که اغلب به ساده‌ترین و دقیق‌ترین شکل روایت می‌شود، گذشته در تاریک‌روشنا است. خاطرات، مبهم و هویت فردی، موردتردید است. پاریس یا در اشغال است یا دگرگون شده...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 138

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *