در آرزوی خوبی و زیبایی

در آرزوی خوبی و زیبایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب در آرزوی خوبی و زیبایی

در کتاب در آرزوی خوبی و زیبایی به شرح چند داستان از شش دفتر مثنوی معنوی پرداخته شده است.

نویسنده این اثر، غلامحسین یوسفی (1369 – 1306) نویسنده، مترجم و استاد مسلم ادبیات فارسی و از استادان تاثیرگذار در دانشگاه فردوسی مشهد بود. تصحیح متون یکی از مهم‌ترین دل‌مشغولی‌های او بود که کارهای ماندگاری در این زمینه، از او به جا مانده است.

خلاصه کتاب

پسندها و آرزوهای سعدی در بوستان بیش از دیگر آثار او جلوه‌گر است. به عبارت دیگر سعدی مدینه فاضله‌ای را که می جسته، در بوستان تصویر کرده است. کتاب در آرزوی خوبی و زیبایی شامل گزیده‌ی اشعار بوستان سعدی بوده که بسیار سلیس و روان آورده شده است. این کتاب در ده باب تهیه شده که هر باب موضوعی مشخص دارد. به ترتیب عنوان این باب‌ها عبارتند از:

عدل و تدبیر و رای، احسان، عشق و مستی و شور، تواضع، رضا، قناعت، عالم تربیت، شکر بر عافیت، توبه در راه صواب و آخرین باب در رابطه با مناجات و ختم کتاب است. بعد از باب‌ها فصل توضیحات بوده که اطلاعات بیشتری راجع به ابیات اشاره شده دارد. در پایان فهرست مراجع آورده شده است.

از جمله داستان‌های مورد بحث در کتاب در آرزوی خوبی و زیبایی می توان این موارد را برشمرد: حکایت مرد بقال و طوطی؛ داستان ستون خانه؛ داستان نحوی و کشتی‌بان؛ داستان زاهدی که از فراق و دوری خدا همیشه گریه می کرد؛ داستان افتادن شغال در خم رنگرزی؛ ماجرای ابراهیم ادهم و شتر گم کرده‌ها؛ حکایت موذن زشت آواز و اذان گفتن او در کافرستان و داستان دژ هوش‌ربا یا قلعه ذات الصور.

بخشی از متن کتاب

ندانی که بابای کوهی چه گفت / به مردی که ناموس را شب نخفت؟ / برو جان بابا در اخلاص پیچ / که نتوانی از خلق رستن به هیچ / کسانی که فعلت پسندیده اند / هنوز از تو نقش برون دیده اند / چه قدر آورد بنده حوردیس / که زیر قبا دارد اندام پیس؟ / نشاید به دستان شدن در بهشت / که بازت رَوَد چادر از روی زشت…

نقد کتاب در آرزوی خوبی و زیبایی

نگارنده کتاب در آرزوی خوبی و زیبایی پس از معرفی اجمالی «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» و اثر مشهور وی، یعنی «مثنوی معنوی» به شرح و تفسیر برخی از داستان‌های مندرج در این اثر که از لحاظ زیبایی و فصاحت، محتوای عرفانی و حکمی و در بر داشتن پیام های نظری و عملی شاخص‌تر می نموده‌اند، پرداخته است.

کتاب‌های پیشنهادی

کتاب در آرزوی خوبی و زیبایی

عنوان کتاب: در آرزوی خوبی و زیبایی

گزیده بوستان سعدی

نویسنده: غلامحسین یوسفی

تعداد صفحات کتاب: 577 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 16.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

این کتاب تاریخ پزشکی ایران می‌باشد که مؤلف آن دکتر سیریل الگود طبیب سابق سفارت انگلیس است. دکتر الگود نزدیک به ده سال در ایران به طبابت سفارت انگلیس و افزون بر این به درمان بیماران این سرزمین می‌پرداخت. این کتاب در بیست فصل نگاشته شده که دو فصل اول...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 2572
کتاب آشیانه قوها یکی دیگر از آثار داستانی هانس کریستین آندرسن می باشد که توسط اردشیر نیک پور در ۱۴۳ صفحه به فارسی ترجمه شده است و داستانی خیالی و جذاب با محتوای آموزنده را برای قرائت بزرگسالان به فرزندان خود گردآوری کرده است.
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 908

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *