در پایان شب خاکستری

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
در پایان شب خاکستری (nbookcity.com)

دانلود کتاب در پایان شب خاکستری

اگر از طرفداران شعر فارسی معاصر هستید، کتاب در پایان شب خاکستری را از دست ندهید.

احمدرضا احمدی در سال ۱۳۱۹ در کرمان به دنیا آمد. دوره آموزش‌های دبستانی را در کرمان گذراند و ۷ سال بعد همراه خانواده راهی تهران شد و در مدرسه دارالفنون تحصیل کرد. ذوق کودکی‌اش در بزرگسالی او را به شعر کشاند. آشنایی عمیق او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیمایی دستمایه‌ای شد تا حرکتی کاملاً متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند.

احمدی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان طرح در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه ۴۰ را جلب کرد. او، پس از آن به یکی از شاعران تاثیرگذار معاصر بعد از نیما و شاملو در میان شاعران پس از خود مبدل شد. حضور فعال وی در عرصه شعر، ادبیات کودکان، دکلمه شعر و هنر سینما، از او چهره‌ای مؤثر در ادبیات و هنر معاصر ساخته است.

معرفی نویسنده

شاعر کتاب در پایان شب خاکستری از بیست سالگی به‌طور جدی به سرودن شعر پرداخت. وی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان طرح در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه ۴۰ را جلب کرد. وی همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد. حامد داراب در یادداشتی شعر احمدی را حدیث نفس شاعر می‌خواند که با دردهای مشترک مردم بیگانه است.

احمدرضا احمدی بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰، در شعر معاصر ایران است که در نیمهٔ دوم این دهه، موج نو تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر کرد. در سال ۱۳۷۸ سومین جایزه شعر خبرنگاران با مراسمی متفاوت و خصوصی در خانه احمدرضا احمدی برگزار شد. همان سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم بزرگداشت احمدرضا احمدی، تندیس مداد پرنده را به او اهدا کرد.

بخشی از متن کتاب

اگر فرصتی باشد تمام مهتاب را در میان گل‌های نرگس، شقایق جا دهم؛ گل‌های نرگس و شقایق را سراسیمه در شعرم، در روزم بیاورم؛ این رخوت و خلسه‌ی در کلام است، شاعر را گناهی نیست. رخوت و خلسه عمر شاعر را احاطه کرده است. کسی هم فریادرس شاعر نیست.

اگر شاعر جسارت پیدا کند، شیشه های عطر را به زمین بریزد، شاید خیابان‌های آسفالت و محزون، باورهای دروغین معطر شوند. شاعر می‌داند این چاره ی زندگی نیست؛ خوب می‌داند در پیری هم باورهای دروغین شاعر را رها نمی‌کنند…

فوج کبوتران همراه با هواپیماهای جنگی به پرواز درآمده بودند. ما شاهد بودیم کبوتران از هواپیماهای جنگی جدا شدند، به سوی ماه و ستاره‌ها رفتند. هواپیماهای جنگی شهرها را بمباران کردند. فوج کبوتران به سوی شهرهای ویران پرواز کردند. کبوتران فقط دانه‌های گندم و پرهای سفید با خود داشتند…

نقد کتاب در پایان شب خاکستری

کتاب در پایان شب خاکستری تازه‌ترین مجموعه شعر شاعر نام‌آشنای معاصر، احمدرضا احمدی است. مضامین اشعار احمدی در این مجموعه، نکوهش جنگ و بیزاری از آن، رنج مردم ستمدیده در کنار عشق، روابط انسان‌ها و امید به آینده بهتر است که در تمام شعرهای این مجموعه به چشم می‌خورد.

«عاشقی بود که صبحگاه دیر به مسافرخانه آمده بود»، «از نگاه تو زیر آسمان لاجوردی»، «ویرانه‌های دل را به باد می‌سپارم»، «لکه‌ای از عمر بر دیوار بود»، «قافیه در باد گم می‌شود»، «هزار پله به دریا مانده است»، «نثرهای یومیه»، «ما روی زمین هستیم»، «من فقط سفیدی اسب را گریستم» از آثار این شاعر پیشکسوت ایرانی است.

علاقه‌مندان به شعر معاصر به ویژه اشعار لطیف و تاثیرگذار شاعر پیشکسوت، احمدرضا احمدی را به خواندن در پایان شب خاکستری درعوت می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 153 بار

Ahmadreza%20Ahmadi%20 %D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C

عنوان کتاب: در پایان شب خاکستری

شاعر: احمدرضا احمدی

تعداد صفحات کتاب: 295 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.15 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نویسنده از ماجرای سفر خودش به این دنیا حرف می زند و از مشکلات بسیار زیادی که با آن ها رو به رو بوده سخن می گوید. نیک اهل استرالیا هستش و در هنگام تولد به علت ابتلا به سندروم تتراآملیا بدون دست و پا به دنیا آمد.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 948
در کتاب مذکور شاهد آن خواهیم بود که چگونه چه گوارا از رنج مردم ساکن در جای‌جای قاره پهناورش آزرده‌خاطر می‌شود و درصدد کمک و یاری رساندن به آن‌ها برمی‌خیزد، به‌گونه‌ای که بعد از دیدن درد و رنج مردم به عرصه سیاست و مبارزه وارد شد.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 4523

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *