در پی سرچشمه های ادیان

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
در پی سرچشمه های ادیان (nbookcity.com)

دانلود کتاب در پی سرچشمه های ادیان

کتاب در پی سرچشمه های ادیان اثری است از یک مورخ دین، فیلسوف و نویسنده برجسته رومانیایی.

میرچا الیاده به دلیل آثار تأثیرگذارش در زمینه مطالعات دینی و اسطوره شناسی تطبیقی شهرت گسترده‌ای دارد. تحقیقات الیاده بر کاوش جهانی بودن تجارب و نمادهای دینی در فرهنگ های مختلف در طول تاریخ متمرکز بود. او معتقد بود که مطالعه ادیان باستانی می‌تواند بینشی در مورد وضعیت انسان و جستجوی ما برای معنا فراهم کند.

نوشته های میرچا الیاده در کتاب در پی سرچشمه های ادیان تأثیر قابل توجهی بر محققانی که در زمینه دین، مردم شناسی، فلسفه و اساطیر مطالعه می‌کنند، داشته است. در حالی که برخی از جنبه‌های کار او در طول زمان به دلیل رویکردهای روش‌شناختی یا تعمیم‌هایی که در مورد باورها یا عملکردهای فرهنگ‌های خاص صورت گرفته، با انتقاد مواجه شده است. ولی نوشته‌های او همچنان به شکل گیری درک معاصر در این زمینه‌ها کمک می‌کند.

خلاصه کتاب

میرچا الیاده در طول زندگی حرفه‌ای خود به طور گسترده درباره تاریخ و معنای دین نوشته است. آثار او مثل همین کتاب در پی سرچشمه های ادیان اغلب موضوعاتی مانند: اسطوره، آیین، نمادگرایی و جستجوی تعالی در سنت های مذهبی در سراسر جهان را بررسی می‌کنند.

میرچا الیاده در کتاب حاضر، بر عملکرد فرهنگی تأکید می‌کند که مطالعه‌ی تاریخ ادیان می‌تواند در یک جامعه سکولاریزه شده بازی کند. الیاده برای خواننده‌ی عام هوشمند می‌نویسد و این کار را با این امید انجام می‌دهد که آنچه به عنوان یک اومانیسم جدید می‌نامد با رویارویی انسان مدرن غربی با جهان معنایی ناشناخته یا کمتر آشنا به وجود بیاید.

هر یک از این جستارها در کتاب در پی سرچشمه های ادیان دارای بینش هایی است که برای دانشجویان تخصصی در زمینه‌ی دین، مثمر ثمر و چالش برانگیز خواهد بود، اما در عین حال همه‌ی آنها نوعی ارتباط فرهنگی و شفافیت سبک را حفظ می‌کنند و مطالب را برای هر کسی که به طور جدی به انسان و احتمالات مذهبی‌اش توجه دارد، در دسترس و قابل درک قرار می‌دهند.

قبلا در دهه ی 1960 میرچا الیاده نسبت به بیش از حد تخصصی شدن بسیاری از رشته های علوم انسانی ابراز تاسف کرد؛ چرا که این کار سبب شد تا تمایل به تحقیق، بیشتر تمرین در سرک کشیدن به کنجکاوی های تصادفی باشد و موجب نادیده گرفتن کمک به گفتمان فرهنگی مداوم جامعه گشت. اگر تا به حال احساس کرده‌اید که رشته های دانشگاهی در دهه‌های اخیر بیش از اندازه منفصل و غیر مرتبط بوده اند، از مطالعه ی این اثر بسیار خرسند خواهید شد.

عنوان کتاب که در پی سرچشمه های ادیان نام دارد، باعث می شود که کتاب به طور کلی ارزش خواندن را داشته باشد، به خصوص اگر در حوزه ی مطالعات دینی هستید یا تحت تأثیر آن هستید.

بخشی از متن کتاب

خلاصه‌ای از تحقیقاتی را که طی سی‌چهل سال گذشته در خصوص انواع مختلف تشرف انجام شده، مرور می‌کنیم. با این کار قرار نیست کارهای مهم دوستان را ارزش‌گذاری یا درباره روش اجرای آنها بحث کنیم؛ بلکه فقط می‌خواهیم به چند نویسنده محقق و تعدادی از کارهای مهم و جهت گیری آنها اشاره کنیم. ابتدا باید بگویم که گرچه تحقیقات و کتاب‌های گوناگونی در مورد انواع آیین‌های تشرف چاپ و منتشر شده فقط در معدودی از آنها مجموعه آیین تشرف در کلیتش معرفی شده است.

که عبارت اند از: انجمن‌های مخفی اسرار؛ کیش‌های سرّی؛ تولد و تجدید حیات؛ تولدهای اسرارآمیز؛ آیین‌های تشرف و مقاله برجسته گئو ویدن گرن که در سمپوزیوم استراسبورگ ارائه شد. به طور کلی، کسی که به مطالعه «آیین‌های تشرف مردمان ابتدایی» می‌پردازد باید توانایی های لازم را داشته باشد. ای. ینسن اثری بحث انگیز و معنی‌دار به نام ختنه و آیین‌های بلوغ در میان مردمان ابتدایی نوشته است.

آر. ترنوالد مقاله مهمی درباره آیین‌های تجدید حیات نوشته و برخی از انسان شناسان آمریکایی نیز اخیراً کارکردهای مراسم بلوغ را دوباره بررسی کرده اند. افزون بر اینها، تک نگاری‌های منطقه‌ای فراوانی هم وجود دارد که البته نمی‌توان در اینجا به همه آنها اشاره کرد و فقط تک نگاری‌های مربوط به استرالیا و اقیانوسیه را معرفی می‌کنیم. بومیان بلند مرتبه نوشته‌‍ی ای. پی. الکین، و کوناپی‌پی اثر برنت، مطالعات اسپایزر، آر. پیدینگتون، و اف. توماس…

كتاب‌ها و مقالات لیارد، مهلمان، اشلزیر و ای. اشمیتز،  مقالات ام. گوسینده و دو خویه و هاکل، مولر و چند نفر دیگر درباره مراسم تشرف در قبایل امریکایی نیز قابل مطالعه است. درباره مراسم تشرف در افریقا باید به تک نگاری‌های زیر اشاره کرد: رازآموزی در فرهنگ عامه بانتوها نوشته‌ی ای. یوهانسن؛ انجمن‌های سری باکهیمباها نوشته بیترمیو؛ آیین های سری مردمان ابتدایی اوبانگویی نوشته ورگه…

چیسونگو نوشته اودری ریچاردز درباره تشرف دختران درمیان بمباها و به ویژه چند نسخه کتاب ارزشمند دی. زهان درباره تشرف با مباراها. اینک به برکت وجود این پژوهش‌ها، اطلاعات فراوان و گاه ویژه‌ای در ارتباط با مراسم تشرف در میان مردمان ابتدایی داریم. مانند اطلاعاتی که گوسینده از تشرف فوئه‌گویی‌ها، زهان و ریچاردز از برخی قبایل آفریقایی جمع آوری کرده‌اند یا کارهایی که کارل لوفر درباره آیین‌های باینینگ‌ها… (ص129 در پی سرچشمه های ادیان)

نقد کتاب در پی سرچشمه های ادیان

به اعتقاد میرچا الیاده نویسنده کتاب در پی سرچشمه های ادیان حوزه دین را باید به‌طور مستقل در نظر گرفت. دین را نباید به امور دیگری مانند جامعه شناسی، روانشناسی و فیزیولوژی، اقتصاد، زبان، هنر و غیره تحویل داد؛ یعنی ماهیت دین را نباید با این امور تبیین کرد. الیاده دین را این‌گونه معنی می‌کند:

«تمام تجربیات مقدس و معنوی». اصطلاحی که به گفته خودش باری سنگین و محدودیت‌هایی فراوان را در طول تاریخ بشر به دوش کشیده است. اصطلاحی که تاریخی طولانی پشت سر خود دارد. واژه دین امروزه برای تمامی ادیان ابتدایی، شرقی، فلسفی و ادیان توحیدی به کار می‌رود و بسیار کاربردی است. البته نباید فکر کنیم که این واژه لزوماً باید اعتقاد به خدا، ایزدان، یا ارواح را در خود داشته باشد، بلکه به هر تجربهٔ مقدسی ارجاع داده می‌شود و درنتیجه با مفهوم هستی، معنا و حقیقت پیوند دارد.

پشت جلد کتاب در پی سرچشمه های ادیان آمده: اگر ذهن انسان کاملا متقاعد نشده بود که چیزهای واقعی غیرقابل تقلیلی در جهان وجود دارد، آن گاه چه کارکردی می توانست داشته باشد؛ و غیرممکن است بتوان تصور کرد که چگونه آگاهی بدون ارجاع معنی به محرک ها و تجربه های بشر می توانست، شکل بگیرد.

آگاهی از یک جهان واقعی و معنادار، رابطه تنگانگ با کشف امر مقدس دارد. از خلال تجربه مقدس است که ذهن انسان اختلاف میان آن چه خود را به منزله واقع، قدرتمند، غنی و معنادار آشکار می کند و آن چه چنین کیفیاتی را ندارد، یعنی جریان پرشتاب آشوبناک و خطرناک اشیا، نمودها و ناپدیدی بی معنای شان را دریافته است.

در پایان لازم به ذکر است که کتاب در پی سرچشمه های ادیان بسیار جالب و آموزنده است و خواندنش را به همه علاقه‌مندان توصیه می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 220 بار

Mircea%20Eliade%20 %D9%85%DB%8C%D8%B1%DA%86%D8%A7%20%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87

عنوان کتاب: در پی سرچشمه های ادیان

نویسنده: میرچا الیاده

مترجم: مینا غرویان

تعداد صفحات کتاب: 269 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 21.71 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

ایلهان برک در سال ۱۹۷۹ با کتاب  خاکستر جایزه‌ی فرهنگستان زبان ترکی، در سال ۱۹۸۰ با کتاب استانبول جایزه‌ی شعر بهجت نجاتی گیل، در سال ۱۹۸۳ با کتاب کهنه دریا جایزه‌ی شعر یدی تپه و در سال ۱۹۸۸ با کتاب رودخانه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 377
اتاق شماره ۶ مقوله رنج و شیوه برخورد با آن را در میان گفتگوهای بین یک بیمار روانی به نام ایوان دمیتریچ، و دکترِ او، آندره یفیمیچ را از دو دیدگاه متفاوت بررسی می‌کند.در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که قصد چخوف بررسی دنیای پیچیده بیماران روحی است ولی با نگاهی عمیق‌تر می‌بینیم که...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 2667

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *