نشخوار ذهنی

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
نشخوار ذهنی (nbookcity.com)

دانلود کتاب نشخوار ذهنی

در دنیایی که از هر لحاظ در شرایط ناراحت کننده و استرس زا هستیم، کتاب نشخوار ذهنی روش‌ها و پیشنهادهای خوب و کاربردی را برای جلوگیری از افکار مزاحم ارائه می‌دهد.

شاید ناخودآگاه بارها از این روش ها در زندگی شخصی مان استفاده کرده‌ایم ولی با خواندن این کتاب مصمم‌تر و آگاهانه‌تر از قبل عمل خواهیم کرد. اگر شما به یک غریبه بگویید که با خودتان صحبت می‌کنید، به احتمال زیاد مورد تمسخر قرار می‌گیرید یا در بهترین حالت به شما توصیه می‌کنند که به یک مشاور روانشناس مراجعه کنید.

اما این در صورتی است که در ذهن همه ما سر و صداهایی وجود دارد. هنگامی که ما فکر می‌کنیم، در حقیقت داریم با خودمان صحبت می‌کنیم. شاید این نکته را فلاسفه قرن‌ها پیش از میلاد مسیح در یونان به خوبی دریافته بودند و از همین جهت بود که می‌گفتند زبان و تفکر دو روی یک سکه هستند!

خلاصه کتاب

ایتان کراس در کتاب نشخوار ذهنی معتقد است هنگامی که ما با خود صحبت می‌کنیم، دو نیروی بالقوه وجود دارد: یکی مربی درونی و دیگری منتقد درونی. مادامی که ذهن آدمی در حال اندیشه است، در حال صحبت کردن با خود نیز هست. در این صحبت‌ها هنگامی که ما با مشکلی بیرونی مواجه می‌شویم خواستار ارتباط با مربی درون‌مان هستیم. در حقیقت از او می‌خواهیم که راه درست را به ما نشان دهد و ما را از اضطراب و نگرانی برهاند.

در این موقعیت بسیار پیش می‌آید که با منتقد درون هم‌صحبت می‌شویم. او که نقش احتذار را بر عهده دارد، راهنمای خوبی در این موقعیت برای ما نخواهد بود. آنچه شما در این کتاب می‌آموزید این است که از هر کدام از این نیروها چگونه بهره بگیرد و آن‌ها را مدیریت کنید. نویسنده ابتدا به این موضوع می‌پردازد که اساسا چرا ما با خود صبحت می‌کنیم و سپس ما را با این پدیده بیشتر آشنا می‌کند.

کراس به ما می‌آموزد که چگونه می‌توانیم این افکار را مدیریت کنیم تا شاهد تاثیر مثبت آن بر زندگی‌مان باشیم. نشخوار ذهنی شامل افکار و هیجانات ادواری منفی است که توانایی منحصر به‌فرد ما برای درون‌نگری را از یک موهبت تبدیل به یک نفرت می‌کند. نشخوار ذهنی باعث می‌شود که عملکرد شغلی، تصمیم‌گیری، روابط، شادکامی، و سلامتی ما در معرض خطر قرار گیرند؛ اما سؤال این‌جاست که چرا این اتفاق می‌افتد.

چرا تلاش افراد برای «رجوع به درون» در مواقع استرس، گاهی با موفقیت همراه می‌شود و گاهی با شکست؟ و مهمتر از آن، وقتی توانایی درون‌نگری ما از مسیر خود منحرف می‌شود، چه‌طور می‌توانیم آن را به مسیر درست بازگردانیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال کتاب نشخوار ذهنی را بخوانید.

بخشی از متن کتاب

نشخوار ذهنی حاصل از دریافت آن نامه تهدید آمیز، تا قبل از اینکه نام خود را صدا بزنم، غیرقابل تحمل بود. اما یک عامل دیگر نیز در آسودگی ذهنی من، اگر چه موقت، تأثیر زیادی داشت: صحبت آن مأمور پلیس مبنی بر اینکه این تهدیدها پوچ و معمول هستند و افراد مشهور معمولا چنین تهدیدهایی دریافت می کنند. با آنکه من در تفکر تهدید محور خود غرق شده بودم، صحبت های افسر پلیس، ترسم را از بین نبرد اما نور امیدی به قلبم تاباند.

حرف او باعث شد که کمتر احساس تنهایی کنم و بفهمم افرادی با موقعیت مشابه من وجود دارند. یک آسودگی روانی پرقدرت وجود دارد که حاصل عادی سازی تجربیات است. وقتی متوجه می شویم که آنچه تجربه می کنیم، منحصر به خودمان نیست و هر شخصی دیگر نیز ممکن است آن را تجربه کند، احساس آسودگی بیشتری می کنیم و آن تجربه را به عنوان بخشی از روند طبیعی زندگی در نظر می‌گیریم.

وقتی تجربیاتی مثل سوگواری، رابطه آشفته، پسرفت های شغلی، مشکلات فرزندپروری، یا دیگر انواع مشکلات را از سر می گذارنیم، معمولا به شکل دردناکی احساس تنهایی می کنیم و روی مشکل خود تمرکز می کنیم. اما وقتی با دیگران صحبت می‌کنیم و می‌شنویم که آنها نیز مشکلات مشابهی داشته اند، متوجه می شویم که تجربه ما با وجود تمام سختی اش، برای دیگران نیز اتفاق می افتد. (ص 112 کتاب نشخوار ذهنی)

این آگاهی، به سرعت چشم انداز ما را تغییر می‌دهد و گفتگوی درونی ما به این استدلال می‌رسد که اگر دیگران نیز از این سختی عبور کرده اند، پس من نیز می‌توانم عبور کنم. آنچه به نظر غیرعادی می‌آمد، حالا عادی شده است. این به ما احساس آرامش می‌دهد. حالا چه می‌شود اگر به جای عادی سازی تجربیات از طریق شنیدن توصیه دیگران در مورد غلبه بر مشکلات شان، نوعی از خودگویی با فاصله گیری را پیدا کنیم که همین اثر را داشته باشد؟

منظورم این است که آیا می‌توان چیزی در ساختار زبان پیدا کرد که به ما کمک کند تجربیات شخصی خود را از دید جهانی نگاه کنیم؟ در ماه می سال ۲۰۱۵، دیوید گلدبرگ، کارآفرین سیلیکون ولی و همسر مدیر مالی فیس بوک، شریل سندبرگ دچار یک سانحه شد و به شکل تأسف آوری درگذشت. سندبرگ از نظر روحی ویران شده بود. زندگی او با گلدبرگ ناپدید شده بود، گویی آینده اش از دستش ربوده شده بود.

او پس از مرگ شوهرش به دنبال راهی بود تا به کمک آن بتواند اندوه جانکاهی که میرفت او را به زانو در بیاورد را تحمل کند. او شروع به رویداد نویسی در مورد وضعیت خود کرد؛ گزینهای منطقی که همانگونه که پیش تر خواندیم، ابزاری مؤثر برای ایجاد فاصله هیجانی است. یکی از یادداشتهای او که در فیس بوک منتشر کرده را با هم مرور می کنیم. (ص 113 کتاب نشخوار ذهنی)

به کلماتی که سندبرگ به کار برده دقت کنید (به صورت مورب نوشته ام):| من فکر می کنم وقتی یک حادثه غم انگیز اتفاق می افتد، دو گزینه را پیش روی انسان قرار می دهد. شما میتوانید تسلیم یک فقدان شوید؛ تسلیم پوچیای که قلب شما را پر می کند، ریه شما را پر می کند، و توان شما برای فکر کردن و حتی نفس کشیدن را تحلیل می برد.

مروری بر ساختار کتاب

هرچند گفت‌و گوهای درونی کمک‌ کننده هستند و به گرفتن تصمیمات بهتر به ما کمک می‌کنند اما اگر این فکر کردن بیش از اندازه باشد به همان اندازه هم می‌تواند آسیب زننده باشد. ایتان کراس در کتاب نشخوار ذهنی و در هفت فصل تکلیف ما را با این گفت‌وگوی ذهنی روشن می‌کند.

  •  در فصل اول با مثال‌های متعدد به چرایی این رفتار می‌پردازد.
  • در فصل دوم از زمانی می‌گوید که وراجی‌های ذهن نتیجهٔ عکس می‌دهد و باعث می‌شود مهارت‌هایمان از کنترلمان خارج شود.
  • فصل سوم به ما توصیه می‌کند چند قدم عقب برویم و زاویهٔ دیدمان را گسترش دهیم تا روی مشکلمان متمرکز نشویم و خودمان را محدود به آن نکنیم.
  • در فصل چهارم از آن زمان‌ هایی می‌گوید که ما برای خودمان «تو» می‌شویم نه «من»، برای آنکه از خودمان فاصله بگیریم و شاید با این راه صدای درونمان را کنترل کنیم.
  • فصل پنجم ما را با مفهوم «هم‌نشخواری ذهنی» آشنا می‌کند، مفهومی که به نقش دیگران –خیر یا شر، مثبت یا منفی- در این فرآیند اشاره می‌کند.
  • فصل ششم کتاب نشخوار ذهنی رویکرد از برون به درون را شرح می‌دهد، اهمیت محیط بیرونی را توضیح می‌دهد.
  • فصل هفتم در خصوص جادوی ذهن است و برای توصیف دقیق‌تر، مثال دارونما را می‌زند.

نقد کتاب نشخوار ذهنی

در کتاب نشخوار ذهنی، ایتان کراس، روانشناس تحسین شده، مکالمه های خاموشی که با خودمان داریم را بررسی می کند. در هم آمیختن تحقیقات رفتاری و مغزی پیشگامانه از آزمایشگاه خودش با مطالعات موردی در دنیای واقعی: از پیچر که فراموش می کند چگونه صحبت کند، تا یک دانشجوی دانشگاه هاروارد که در حال دست و پنجه نرم کردن با زندگی دوگانه ی خود به عنوان یک جاسوس است.

کراس توضیح می دهد که چگونه این گفتگوها زندگی، کار، و ما را شکل می دهند. تجربیات او هشدار می‌دهد که تسلیم شدن به خودگویی‌های منفی و گمراه‌کننده – چیزی که او آن را “حرف زدن” می‌نامد – می‌تواند سلامت ما را تضعیف کند، روحیه ما را کاهش دهد، ارتباطات اجتماعی ما را تحت فشار قرار دهد و باعث شود تحت فشار قرار بگیریم.

اما خبر خوب این است که ما از قبل به ابزارهایی مجهز شده‌ایم که باعث می شوند تا صدای درونی‌مان به نفع ما عمل کند. این ابزارها اغلب از دید پنهان هستند – در کلماتی که برای فکر کردن در مورد خود به کار می‌بریم، فناوری‌هایی که در آغوش می‌گیریم، خاطرات روزانه‌ای که در کشوهای خود نگه می‌داریم، گفتگوهایی که با عزیزانمان داریم، و فرهنگ‌هایی که در مدارس ایجاد می‌کنیم و همچنین محل های کار.

کتاب نشخوار ذهنی با بحث‌های درخشان، تحقیقات ماهرانه و پر از داستان‌های جذاب، به ما این قدرت را می‌دهد که مهم‌ترین مکالمه‌ای که هر روز داریم را تغییر دهیم: مکالمه‌ای که با خودمان داریم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 5,546 بار

Ethan%20Kross%20 %D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3

عنوان کتاب: نشخوار ذهنی

(وراجی ذهن ، پچ پچه های ذهن ، کنترل ذهن وراج ، وراجی)

چه زمانی صدای درونی تبدیل به نشخوار ذهنی می شود و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

26 ابزار برای استفاده از گفتگوهای درونی

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

نویسنده: اتان کراس (ایتن کراس)

مترجمان: شاهین غفاری و فرخ بافنده

تعداد صفحات کتاب: 122 و 206 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 13.67 و 17.04 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

آلن واتس در کتاب حکمت بی قراری قانون تلاش معکوس را جوهر تعالیم حکیم و عارف چینی لائوتسه می ‌داند و درباره شیوه‌های بهره‌ گیری از این قانون برای رهایی از اضطراب، توضیحاتی به دست می‌دهد. مثالی از قانون تلاش معکوس به این شرح است : وقتی سعی می‌کنیم...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2870
کتابی نوشته آلن دوباتن، فیلسوف پرطرفدار معاصر است. این اثر یکی از کتاب‌های مجموعه مدرسه زندگی است که با هدف پرورش هوش عاطفی به کمک فرهنگ نوشته شده است. موسسه مدرسه زندگی در نقاط مختلف دنیا فعالیت می‌کند.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1001

یک پاسخ

  1. نویسنده توی این کتاب با تکیه و استناد به مقالات علمی، گفتگوهای درونی انسان رو بررسی کرده و راه هایی برای کنترل این گفتگوها، زمانی که از کنترل خارج میشن، ارائه داده برای هر کسی ممکنه پیش بیاد که به علت یه اتفاق یا تحمل استرس و اضطراب دچار افکار منفی تکرار شونده و آزار دهنده بشه تکنیکهای این کتاب میتونن در کنترل این افکار مفید باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *